Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Sterretjes ijsfontein in cafe

Ik zou eerst het café bellen. Eerst de feiten boven water krijgen vanuit eerste hand. 

Ik zou zoiets gewoon direct melden bij gemeente, brandweer en waar je daarvoor dan nog meer zou moeten zijn.
Ze zouden inmiddels toch echt beter moeten weten!

Kikki39

Kikki39

19-01-2026 om 21:04 Topicstarter

Maar jullie zouden dan ook daadwerkelijk actie ondernemen? Want wat ik dan niet snap, dit cafe bestaat al 50 jaar, de ramp van Volendam is al 25 jaar geleden, is er dan niemand die dit ooit heeft aangekaart?

Kikki39 schreef op 19-01-2026 om 21:04:

Maar jullie zouden dan ook daadwerkelijk actie ondernemen? Want wat ik dan niet snap, dit cafe bestaat al 50 jaar, de ramp van Volendam is al 25 jaar geleden, is er dan niemand die dit ooit heeft aangekaart?

Mensen vergeten snel, tot iets soortgelijks weer gebeurt. Ik zou de brandweer bellen en vertellen wat je dochter heeft gezien. 

Ja dat zou ik wel doen. Was trouwens net een item over bij het nieuws.

Kikki39

Kikki39

19-01-2026 om 21:53 Topicstarter

oh, ga ik eens kijken, toevallig!

Onbegrijpelijk toch, zo'n eigenaar die dit nog laat gebeuren onder zijn dak.

Zou het ook doen, zowel mailen/bellen naar verantwoordelijke wethouder en/of afdeling gemeente en de brandweer. Er was vandaag een item over bij het achtuur journaal dat de Horeca Nederland hierover precies een oproep deed aan de horeca-gelegenheden. Cafe eigenaar kwam ook aan het woord. 

Moxxie schreef op 19-01-2026 om 21:55:

Onbegrijpelijk toch, zo'n eigenaar die dit nog laat gebeuren onder zijn dak.

In de New York Times was er een deskundige die zei "we weten precies hoe we dit kunnen voorkomen, maar we doen het keer op keer toch weer fout." Als je op grote café branden en nachtclub branden zoekt sinds Volendam, kom je er meerdere tegen met brandbare geluidsisolatie, versiering of rekwisieten. Vaak is vuurwerk de trigger,  maar soms ook kortsluiting. En met de nooduitgangen is altijd wat aan de hand. 

Het is dan al vele jaren goed gegaan en als het dan toch een keer vreselijk fout gaat, is men verbaasd.

Dweedledee schreef op 19-01-2026 om 20:30:

Ik zou eerst het café bellen. Eerst de feiten boven water krijgen vanuit eerste hand.

Die feiten krijg jij niet uit de eerste hand van een caféeigenaar. Die feiten (zouden moeten) liggen waar ze horen: bij de brandweer.

Dat is ook onbegrijpelijk! Maar dan ben jij de eerste toch? Ik denk dat er in Crans Montana ook wel eerder mensen zijn geweest die zagen dat het daar gevaarlijk was, maar die dat nooit hebben aangekaart.

PensioNada schreef op 19-01-2026 om 22:19:

[..]

In de New York Times was er een deskundige die zei "we weten precies hoe we dit kunnen voorkomen, maar we doen het keer op keer toch weer fout." Als je op grote café branden en nachtclub branden zoekt sinds Volendam, kom je er meerdere tegen met brandbare geluidsisolatie, versiering of rekwisieten. Vaak is vuurwerk de trigger, maar soms ook kortsluiting. En met de nooduitgangen is altijd wat aan de hand.

Het is dan al vele jaren goed gegaan en als het dan toch een keer vreselijk fout gaat, is men verbaasd.

Weinig mensen snappen hoe snel vuur om zich heen kan grijpen. Geloven niet dat het hen kan gebeuren want ze zijn er zelf bij. 

Wij maken op school kerststukjes en daar mogen alleen led-kaarsjes in. Elk jaar wel (een) kind(eren) met een echte kaars, prima maar die mag niet aan tijdens het kerstdiner. En dan de discussie. Vooral over dat vroeger 25 kaarsjes of meer per lokaal ook niet de school lieten afbranden. Zielig voor dat ene kind van wie zijn kaarsje niet mag branden, dus misschien toch? Is er maar eentje? 

Mensen zijn dingen snel vergeten als het over hun feestje gaat. 

EmmaT schreef op 20-01-2026 om 04:08:

[..]

Die feiten krijg jij niet uit de eerste hand van een caféeigenaar. Die feiten (zouden moeten) liggen waar ze horen: bij de brandweer.

Dat cafebaas zag tot nu geen gevaar, en gaat na een verontruste moeder het gevaar ook niet zien hoor! 

Tringeling kassa! En weer een ijsfontein verkocht. 

Áls de café-eigenaar al aanwezig is. 

Met de Kooistra-constructies en die van diens opvolgers wisten medewerkers niet eens wie hun feitelijke werkgever was.

Die ijsfonteinen zijn niet per se een groot probleem als er verder geen brandbare versiering hangt en het plafond en de muren niet brandbaar zijn. Is het handig, ijsfonteinen in een vol café? Lijkt me niet, maar een rampenscenario wordt het pas als de tent zelf niet brandveilig is. 

Dat kan je zo op het oog niet altijd zien (sommige versiering kan best, mits geïmpregneerd, bijvoorbeeld), dus dat lijkt me iets voor een brandweerinspectie. Maar als er amper versiering hangt, de muren zijn van stuc en het plafond van gipsplaat dan zou ik me niet per se zorgen maken. 

Wat mij in dit verhaal zorgwekkend lijkt is niet zozeer de ijsfonteinen, maar het feit dat dochter niet weet waar de nooduitgang is. Dat kan ze trouwens gewoon vragen op het werk zonder dat iemand daar aanstoot aan kan nemen "goh, ik vroeg me af: waar is precies de nooduitgang?".  En dan kijken: a) is die daadwerkelijk toegankelijk (geen biervaten of oude stoelen ervoor geparkeerd ofzo), en b) is de weg erheen duidelijk aangegeven? 
Zelf heb ik bij mijn werkgever wel eens aangegeven dat er volgens mij een vluchtweg (tijdelijk) was gebarricadeerd en dat mij dat niet de bedoeling leek, maar ik ben al wat ouder en ik heb een nette baas, dus ik hoef daar niet over te aarzelen. Als het rond die nooduitgang niet in orde is dan vind ik dat dochter dat best bij de baas moet kunnen aankaarten, maar als ze dat niet durft zou ik zonder meer de brandweer bellen.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.