Dalire5
27-01-2010 om 11:52
Studeren en de kosten, hoe doen jullie dat?
Volgend jaar doet mijn dochter examen en dan volgt er een HBO studie, we zijn nu al wat aan het rondkijken (moeten ook open dagen bezoeken van haar huidige school).
Nu vraag ik mij af hoe doen jullie dat met de kosten?
Ze wordt dan als ze begint in okt. 18 jaar.
Hoe verdelen jullie de kosten, want met de studiefinanciering kunnen ze denk ik niet alles betalen? Collegegeld is al 1600 euro, eerste jaar boeken 800 euro...en ga zo maar door.
Ze kan gelukkig wel thuis blijven wonen, dat scheelt heel veel.

reina
27-01-2010 om 17:37
Hier
Inmiddels werkt ze, maar toen dochter op het HBO zat was ze al uitwonend, wij betaalden alles wat met studie te maken had en haar verzekeringen, de rest (woonlasten en levensonderhoud + alle luxe) betaalde zij zelf, ze heeft altijd baantjes gehad naast haar studie.

Henriette123
28-01-2010 om 20:32
Hier de vaste kosten waar je geen invloed op hebt
Wij betalen alle kosten, waar je geen invloed op hebt.
Zoals collegegeld,boeken,ziektekosten; plus premie,maar ze sluisen de zorgtoeslag naar ons door, en andere verzekeringen. Zo betalen wij ook de contactlenzen voor een kind. Verder hebben we aan het begin van hun studietijd afgesproken dat wij het collegegeld betalen voor het aantal jaren dat er voor een studie staat.
Doen ze er langer over, dan betalen ze zelf het extra jaar collegegeld.
Alle kleding,telefoonabonnement,rijlessen, persoonlijke uitgaven zoals weekendstripekaarten, ed betalen ze zelf van hun studietoelage plus wat ze bijverdienen.
Overigens wonen ze alle vier tijdens hun studie nog thuis, dus gratis.

Karin TZ
31-01-2010 om 13:33
En hier
Studiekosten/boeken/schoolgerelateerde uitstapjes en ziektekostenverzekering zijn voor onze rekening. Studiefinanciering is voor zoonlief en dat is dus zijn zak- en kleedgeld.
Karin TZ

Rembrand
31-01-2010 om 19:54
Karin.
Mag je zoon de zorgtoeslag ook zelf houden ?
Wij denken erover om hem de zorgtoeslag en studiefinanciering naar ons over te laten maken en verder deze kosten te betalen.
Hij krijgt van ons zakgeld en wat hij verder zelf wil kopen moet hij met een bijbaan verdienen.
Overigens koop ik ook altijd zijn kleding voor hem.
M.

Tirza G.
01-02-2010 om 16:09
Rembrand
Wat moet hij nog zelf kopen dan? Jullie betalen zorgverzekering, studie, hij krijgt zakgeld én kleding. En een dak boven zijn hoofd en eten en drinken, denk ik. Je schrijft: wat hij verder zelf wil kopen moet hij met een bijbaan verdienen. En wat is dat dan?
Tirza

Maylise
01-02-2010 om 16:21
Hier
Ik betaal college geld en verzekering. Ze mogen zelf hun studie financiering houden voor persoonlijke uitgaven ed. Zorgtoeslag ontvang ik omdat ik de verzekering betaal dus dat mogen ze niet zelf houden.
Boeken moeten ze ook zelf betalen. De reden is dat ik geen zin heb om blind een boekenpakket van honderden euro's aan te schaffen als blijkt dat ze de helft van de boeken ook tweedehands kunnen kopen, niet nodig hebben of via de bibliotheek kunnen krijgen. Ik wil dus dat ze zelf die moeite ook echt nemen om hierop geld te besparen.
Wel wil ik ad hoc bijdragen aan boeken of andere bijkomende studie kosten als ze mij duidelijk kunnen maken dat het echt noodzakelijk is.
Mijn zoon moest voor zijn studie bijvoorbeeld wat duur materiaal aanschaffen maar wat wel noodzakelijk was en dat heb ik betaald. Dat vind ik ook geen probleem maar ik heb geen zin om blind alles te financieren wat de docenten bedenken dat de studenten nodig hebben want mijn ervaring leert mij dat daar genoeg boeken bijvoorbeeld tussen zitten die eigenlijk helemaal niet noodzakelijk zijn of waarvan maar een klein deel wordt gebruikt.
Extra kosten gaan dus op een case by case beoordeling.
Die 90 euro studie financiering is dus voor persoonlijke uitgaven en boeken of andere studie kosten. Ze kunnen uiteraard ook deels bijverdienen als ze hier niet genoeg aan hebben.
Ik heb nu twee kinderen die studeren en beiden werken ook naast hun studie.
Maylise

Charlot1
01-02-2010 om 16:43
Hier
Hier zelf de studiefinanciering houden maar dan ook alle schoolkosten zelf betalen (alleen collegeld doen wij). Vanaf 18 jaar betalen wij geen zak- en kleedgeld meer (dat is immers leergeld voor kinderen en dat zijn jongvolwassenen niet meer). Net als wij vroeger hebben ze een bijbaan voor extra kosten en krijgen ze soms spullen of geld met verjaardagen of feestdagen.
Zorgverzekering wordt zelf betaald (en de zorgtoeslag mag dus ook gehouden worden). Declaraties etc ook zelf verzorgen en papieren zelf opbergen in een map (natuurlijk in het begin met hulp).
Boeken zelf laten betalen werkt beter omdat het vaak veel goedkoper kan. Sommige boeken zijn niet eens nodig en de boeken kunnen ook 2e hands via marktplaats etc. Ik heb tijdens de studietijd zelf gemerkt dat studenten die alles vergoed kregen nergens naar keken. Terwijl de personen die het zelf moesten betalen wel naar de kosten keken.
Met 18 jaar is iemand volwassen en daar horen dus ook verantwoordelijkheden bij. Ik vind het belangrijk om ze klaar te maken voor het echte leven waarin je zelf je zaken moet regelen. Door dingen uit handen te geven maak je een kind (jongvolwassene) zelfstandig en verantwoordelijk voor zijn eigen leven. Je kunt daarbij natuurlijk nog ondersteunen en helpen indien dat nodig is. Helaas zie ik heel veel ouders die alles nog voor hun volwassen kind regelen. Het gevolg is een kind dat erg makkelijk/laks kan worden en totaal geen idee heeft van een volwassen leven en alles dat daarbij komt. Ik praat dus ook heel open over de kosten die en huishouden met zich mee brengt (hebben kinderen echt geen idee van!). Dus geef enig inzicht in de vaste lasten en hoe je dingen moet regelen (bv verzekeringen, geldzaken, werk etc).

Dalire5
01-02-2010 om 17:19
Bedankt + ouderbijdrage vraag
Alvast iedereen bedankt voor de reacties!!!
Mijn dochter krijgt al kleedgeld en red het daar prima mee. Ook heeft ze een krantenwijk (1 x p/w) en zicht op een baantje voor 4 avonden per maand.
Financieel is ze gelukkig al heel zelfstandig en op de hoogte van veel dingen, dit vind ik erg belangrijk.
Hoe of wat we het zullen gaan doen weet ik nog niet.
Ik heb ook geen idee hoe of wat de ouderbijdrage zal zijn.
Deze wordt apart berekend voor mijn ex man en voor mij toch?
Geld het zo dat jullie die bijdrage bv zien in het betalen van collegegeld?

Rembrand
01-02-2010 om 19:15
Lara.
Tja, daar zeg je wat........
Ik ga er nog eens diep over nadenken.
M.

Rembrand
01-02-2010 om 19:16
Tirza.
Wat hij zelf moet kopen is alles wat hij voor zichzelf aan wil schaffen en wat wij luxe vinden. Voor de goede orde, zijn zakgeld stelt niets voor 3,50 Euro per week.
M.

Karin TZ
06-02-2010 om 14:30
Goede opmerking
Mijn zoon zit nu in de 1e van het HBO maar wordt pas in april 18 en naar aanleiding van de opmerkingen hier vind ik het wel een goed idee om hem zelf de ziektekostenverzekering te laten betalen, hem de zorgtoeslag te laten houden en het verschil bij te passen. Zo is hij wel zelf verantwoordelijk maar komen de kosten voor onze rekening. Misschien lukt dat wel niet omdat hij wellicht in de collectieve verzekering van mijn man z'n werk blijft maar het idee erachter vind ik wel een goede.
Uiteraard mag hij de zorgtoeslag niet houden als hij de verzekering niet ook zelf betaalt.

tsjor
07-02-2010 om 13:51
Zelf
Hier betalen ze ook alles zelf, ook ziektekostenverzekering. De ziektekostenverzekering haalde het wel van mijn rekening af, maar ik heb het eindelijk (14 maanden) voor elkaar gekregen dat ze dat toch echt bij zoonlief afhalen. Ik krijg ook geen kinderbijslag meer, je kunt niet van twee kanten plukken: én geen kinderbijslag en wel extra kosten van de verzekering.
Kinderen krijgen de kinderalimentatie van vader plus thuiswonende beurs plus zorgtoeslag. In principe moeten ze daar alles zelf van doen, ook collegegeld, alhoewel ze daar een spaarrekening voor hebben die ze kunnen aanspreken. Boeken worden zeer creatief aangeschaft: alleen als het echt nodig is en dan nog liefst tweedehands. Beiden hebben wel een bijbaantje, maar zonder zouden ze het net -heel krap- kunnen redden.
Ziektekostenverzekering (en telefoonabonnement) is een grote administratieve last vooral: opletten dat alles betaald is, vergoedingen aanvragen, letten op eigen bijdrages die toch op kunnen lopen. Het is niet anders. Ik heb het zo niet gewild, had liever dat ze nog bij mij op de verzekering konden, maar dat zijn politieke beslissingen: wel voor de lasten volwassen, niet voor de inkomensten. Daarmee zijn 18-jarige studerende kinderen de eersten en tot nu toe de enigen die voor onvermijdbare kosten zoals de ziektekostenverzekering geld moeten lenen en dus een schuld opbouwen. Dat heeft weinig te maken met investeren in je toekomst, want na een maand is de premie op en moet er weer een nieuwe premie worden betaald. De investering is dus hooguit voor 1 maand. Afschaffen van de basisbeurs vind ik dus ook echt geen goed plan, aangezien er voor onvermijdbare kosten waar je zelf als 18-jarige voor verantwoordelijk bent (ziektekostenvezekering) geen alternatieven zijn als je studeert. tenzij je studie inderdaad als bijbaantje gaat beschouwen naast de hoofdtaak als schappenvuller bij de Albert Heijn.
Aan alle mensen die alles behalve het zakgeld zelf betalen voor 18-jarigen, kun je enige indicatie geven hoeveel dat kost per maand?
Tsjor

justme
10-02-2010 om 15:44
Zelf
@Tsjor, wanneer ik dat even uitreken zit ik wel op 400-450 euro per maand wat ons kind kost en dan reken ik voor het gemak de vergoedingen (totaal 160 euro) er niet af.
Onze 18 jarige krijgt 107 euro per maand van de IBgroep en 53 euro zorgtoeslag. Van ons krijgt ze 15 euro zakgeld per week overgemaakt. Haar zorgverzekering betaald ze zelf en de rest is voor kleding en losse uitgaven.
Wij betalen haar maandkaart ov van 43 euro, 10 euro smsbundel (bellen kost honderden bij haar, zo kan ze ook iedereen bereiken), autorijlessen en vereningingslidmaatschap plus wedstrijdkosten,
schoolkosten en uitjes van school.
Dit najaar gaat ze studeren, wij betalen dan de studiekosten.
Ze woont thuis en heeft geen bijbaantje.
Wanneer je als ouders het zelf kan opbrengen om de studie te betalen, moet je je kind dan toch een studiefinanciëring laten nemen?
Ik heb er wel over gedacht om haar in de eerste instantie zelf haar studie te laten betalen via een studiefinanciëring en het geld zelf apart weg te zetten.
Dan de afspraak maken dat wanneer ze niet haar best doet en de studie mislukt, zij zelf voor de kosten opdraait.
Gaat alles succesvol, dan betalen wij dit.
In principe willen we ons kind niet met een schuld opzadelen.
Ik dacht, misschien is het een stok achter de deur, want ik hou mijn hart vast, wij alles fijn betalen en zij lekker achterover leunen en het misschien na 2 jaar voor gezien houden.
Haar huidige opleiding gaat ook al zo, vandaar.

Brianna F
10-02-2010 om 16:49
Justme
Ik vind dat je veel voor haar betaald hoor, als ik het zo eens optel heeft ze 120 euro vrij te besteden per maand. Dan ga ik uit van 100 euro zorgverzekering.
Daarbij werkt ze niet, dus ze hoeft alleen haar hand maar op te houden. Ook betaal je haar nog beltegoed (waarom doet ze dat niet zelf?) en haar rijlessen en andere uitjes.
Ik vind wel als je het kan dat je een studie betaalt, dat doen wij ook, maar bij haar komt het allemaal maar aangewaaid. En als ze nog eens haar best doet bij haar studie, maar dat gaat geloof ik ook niet echt lekker.
En zij vindt het wel best zo.

justme
10-02-2010 om 19:31
Brianna f
Ja, ik dring er ook op aan dat ze een baantje gaat zoeken... Maar in het weekend is het haar vriendje, dan nog haar hobby, nou ja, je begrijpt wel dat het allemaal op de lange baan geschoven wordt...
Ik heb al stevig met haar gesproken en verwacht echt dat ze in ieder geval na het schoolseizoen iets onderneemt.
Het irriteert me soms ook hoor, ze heeft echt een leven als een prinsesje terwijl ik gepland tijd moet vrijmaken wanneer ik iets wil.
Daarom denk ik er dus ook aan om met die studie niet zomaar te betalen, maar een paar harde eisen te stellen, al is het maar dat ze zich bewuster is van wat het allemaal wel niet kost!
Wij zijn vast te lief en te makkelijk hoor, ik loop daar de laatste tijd nogal mee tegen mezelf op.
Tijd voor verandering!

reina
11-02-2010 om 11:38
Justme
Wanneer je als ouders het zelf kan opbrengen om de studie te betalen, moet je je kind dan toch een studiefinanciëring laten nemen?" De gewone basisbeurs hoeft je kind, als ze haar diploma behaald niet terug te betalen. Daarmee bouwt ze dus ook geen schuld op.