Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Elisabeth

Elisabeth

30-10-2015 om 12:37

studiefinanciering/lening?


Dees

Dees

04-11-2015 om 08:03

ant

Ik begrijp Krullevaar wel. Veel van die ouderen waar jij het over hebt, hebben financieel wel een andere optie maar weigeren dit. Zo vaak heb ik dat gezien mensen die lopen te meuten met trap op moeten enzo terwijl bij de verkoop van hun afgeloste eengezinswoning er zat geld over blijft om een gelijkvloerse woning terug te kopen, of dat er geld genoeg is om zelf een traplift te installeren maar ja dat kost geld he. Ook is er vaak geld zat om extra thuiszorg in te huren of is er maar 1 vraag (wil je me helpen) nodig om kinderen/kleinkinderen te mobiliseren.

Daarnaast begrijp ik Injel ook wel. Collegegeld is een fractie van de kosten. Daarbij ben ik alleen niet eens dat er niet geïnvesteerd moet worden, er moet geïnvesteerd worden in de kwaliteit van het onderwijs.

Overigens is het zo dat de arme studenten (nou ja dat zijn ze feitelijk allemaal want ja een student is meestal 18+ en volwassen dus doet het inkomen van de ouders er niet toe maar dat is voor studiefinanciering anders) gewoon een aanvullende beurs blijven behouden. Met andere woorden, heb je als student een ouder met een wat lager inkomen (bruto dan want netto maakt het vaak weinig uit) dan heb je mazzel, je hebt dubbel pech met een ouder met een wat hoger inkomen (bruto dus) welke niet of nauwelijks wil bijdragen, want dan heb je en geen aanvullende beurs en geen bijdrage van je ouders. Hoe bedoel je eerlijke kansen op de studiemarkt.

Maar goed bij een studie kun je wel werken, al is het alleen in de vakanties of 1 dag in de week in het weekend. Je studie kun je zo verdienen daarnaast zijn er tal van werk/studie trajecten op HBO niveau (situatie van TO) dus helemaal een groot probleem zal dit niet zijn.

Begrijp overigens niet dat je helemaal niets hebt gereserveerd voor de studieperiode van je kind. Had je verwacht dat je kind de hele studie had kunnen financieren uit de stufi?

cindey

cindey

04-11-2015 om 08:32

sparen

wij hebben destijds ook gespaard voor kinderen maar door een domme constructie is daar maar heel weinig geld uitgekomen. Gelukkig zit oudste kind al op uni, daarvoor geldt nog de stufi-regeling. Voor deze uitwonende student hebben we wel 10.000 per jaar nodig. Het lukt wel met bijbaantje, onze bijdrage en studiefinanciering, maar wij als ouders moeten er wel voor inleveren.

Jamie

Jamie

04-11-2015 om 08:40

hmm

Ik heb liever dat ze meer geld in het MBO steken, goede lessen, kleinere klassen want dát is de onderkant van de samenleving en hoe meer mensen daarvan werk vinden hoe beter het is. Dan is er minder geld nodig voor hun uitkering en komt er meer belastinggeld binnen. Zorg dus ook dat er geen stompzinnige MBO's bestaan die opleiden tot werkloosheid bijv en maak de opleidingen waar wel vraag naar is nog goedkoper.

Elisabeth

Elisabeth

04-11-2015 om 08:55

Ijsvogeltje.

Inderdaad. Ben het met je eens. Niks meer aan te doen, dan alleen driftig sparen. Ik schrok er gewoon even van, maar inmiddels weer gezakt

Elisabeth

Elisabeth

04-11-2015 om 09:00

geld en zorg en school

Natuurlijk moet het geld ook naar de zorg! En dan heb ik het natuurlijk niet naar het management, maar naar de mensen die zorg nodig hebben en die de zorg verlenen. Het is schandalig hoe mensen behandeld worden die zorg nodig hebben, maar het niet kunnen krijgen.

Als je dan een goede opleiding kan krijgen waarbij de mens verzorgen centraal staat en niet hoe je zo veel mogelijk kunt verdienen en presteren, heb je het halve werk al gedaan.

Alles begint met een goede opleiding en een eerlijk en gezond verstand. De zorg zoals ie nu is, vind ik niet eerlijk en kan onmogelijk goed gedaan worden. (Ik werk zelf in de zorg en ik vind het echt verschrikkelijk om bepaalde dingen niet te kunnen of meer te mogen doen)

Yura

Yura

04-11-2015 om 12:44

Zorg

Heb altijd het idee dat de dooddoener: "laat het naar de zorg gaan" een beetje een geval van de klok horen luiden is.
Heb dit jaar voor het eerst met "de zorg" te maken gehad en ik vond werkelijk waar alles fantastisch geregeld. Een tante die ik hielp overleed en kreeg eerst prima zorg thuis en daarna in het verpleeghuis. Een vriend van ons is onlangs thuis overleden en daar kwam ook geloof ik elk uur iemand langs ofzo, echt super.
Mijn schoonouders (80 plussers) wonen nog thuis en redden zich redelijk, schoonvader loopt alleen moeilijk, kan niet meer fietsen en auto rijden en is behoorlijk doof. We gingen langs de gemeente om te kijken of en hoe er een scootmobiel geregeld kon worden. Ze vroegen ook gelijk een pas voor de regiotaxi aan en sturen iemand langs om te kijken of hij nog meer nodig heeft. Ik vind dat super.

Ik heb soms het idee dat veel mensen verwachten dat "de overheid" alle regelt. Wij gingen in alle gevallen van niks uit, het is tenslotte jouw geliefde die iets nodig heeft, en dan word je aangenaam verrast door wat er allemaal gedaan kan worden.

Zorg

Het kan nogal verschillend zijn. Natuurlijk zijn er ook plaatsen in de zorg waar het geolied loopt. Maar dat de gemeente servicegericht je vraag direct positief behandeld en er nog een schepje bovenop doet is wel fijn, maar helaas niet overal de norm.
En dat is niet van gisteren. Vroeger was het ook al vaak een paarse krokodilverhaal als je wat van de gemeente nodig had. Het is nou eenmaal een log apparaat met veel regels en ambtenaren.
Maar het zou natuurlijk mooi zijn als dat nu beter zou gaan.
Helaas lees je in de kranten dat het nogal verschilt en op sommige plaatsen dramatisch is.

Dees

Dees

04-11-2015 om 13:06

Yura

Dat is nou precies mijn ervaring.

Oma is op haar 90e in een verzorgingstehuis gerecht gekomen. Ze woonde tot haar 90e zelfstandig, ze kon prima zelf koken en elke week kwam iemand haar huis schoonmaken, als er boodschappen gedaan moesten worden bij slecht weer enzo regelde familie dat of wilde degene die kwam schoonmaken dat ook wel doen (hoorde ook in haar functieomschrijving). Op haar 90e kreeg ze een beroerte, ja heel zielig want ondanks dat er dagelijks 2 keer contact was ('s morgens en 's avonds) en regelmatig vaker (langs komen) is het net na het contact in de ochtend mis gegaan. Ze is een paar keer gevallen en uiteindelijk is ze kruipend naar de telefoon gekomen. Oke in een verzorgingstehuis was dit zo niet gebeurd maar ja ze kon zichzelf prima redden.

Maar na de hersenbloeding kwam ze via het ziekenhuis, revalidatiecentrum en tijdelijk verzorgingstehuis in haar huidige verzorgingshuis. De zorg in alle locaties was perfect, in het verzorgingstehuis waar ze nu woont ook. Elke dag activiteiten, goed eten, een schone kamer en hulp bij wassen en aankleden. Ze heeft het prima naar haar zin.

Mijn andere grootouders zijn overleden maar in de tijd vanaf hun noodzaak tot zorg tot hun dood was de zorg perfect.

Eigenlijk nog nooit heb ik het idee gehad dat er iets te kort kwam in de zorg. Hoogstens dat het allemaal wat veel van het goede was, dat heb ik wel gemerkt. Bijvoorbeeld na de geboorte van mijn zoon kregen we een luiervoorraad op de kamer die in geen 2 weken op kon, kan me voorstellen dat er ouders zijn geweest die hun luiertas wel hebben gevuld met luiers en verzorgensproducten.

vlinder72

vlinder72

04-11-2015 om 13:14

gelukkig

Is het bij ons ook niet slecht geregeld. En bij mijn schoonvader heb ik gemerkt hoeveel er gratis gedaan werd. En dat terwijl ze makkelijk zelf voor dingen konden betalen. Eensta-op stoel. Hulpmiddelen voor in de badkamer/toilet. Later een bed voor in de woonkamer.

Mijn schoonmoeder is nu alleen en in de zeventig. Een onderwerp van discussie bij haar en andere ouderen is hoe ze kunnen voorkomen dat ze zelf voor dingen moeten betalen en waar ze wel niet allemaal recht op hebben en hoe ze dat kunnen regelen. Bij verjaardagen valt steeds mijn mond ervan open. Wat een gehaaide oudjes zijn dat. Mijn schoonmoeder is niet zielig. Ze woont in een bijna hypotheek vrije woning. Ontvangt aow en pensioen (niet heel veel, mijn schoonvader was zijn hele leven vrachtwagenchauffeur). Maar het is genoeg. Ze doet alles wat ze wil. Heeft net nog een electrische fiets gekocht.

Ginny Twijfelvuur

Ginny Twijfelvuur

04-11-2015 om 13:31

Noet

Dat staat niet in het artikel.

Er staat juist in dat het allemaal nog niet zeker is. Op zich ook laakbaar natuurlijk.
Titel en inhoud van het artikel komen in ieder geval niet overeen. Ergerlijk is dat.

En verder ben ik nooit voor belastingontduiking, maar ik weet zeker dat ik never nooit niet schenkingsbelasting over de studiekosten van mijn kinderen ga betalen.

Dees

Dees

04-11-2015 om 13:42

je komt er niet aan

Nou even voor de duidelijkheid er is een vrijstelling voor het betalen van studiekosten. En je mag jaarlijks sowieso 5277 euro belastingvrij schenken. Daar kom je dus niet aan als je collegegeld betaald en boekengeld erbij neemt.

Noet

Noet

04-11-2015 om 14:07

dees

maar wel als je je uitwonende kind met meer ondersteund. Autorijlessen betaald bijvoorbeeld.
Die schenkingsregeling is er al jaren daar kunnen ze nu heel makkelijk het aandachtspunt bij de aangifte van maken. Zoals er elk jaar een onderwerp extra bekeken werd. Afgelopen jaar waren dat zorgkosten die werden afgetrokken bijvoorbeeld.

Het is wel een puntje van aandacht dus.

Moni

Moni

04-11-2015 om 14:45

Ik lees het ook als studiekosten

en die zijn niet zomaar boven de 5000 euro.
Je moet je kind onderhouden en dat kan flink oplopen als kind op kamers zit. Maar dat is geen schenking.

Dees

Dees

04-11-2015 om 15:04

dat zijn geen giften

Precies kosten inzake onderhoud en studiekosten zijn geen giften, dat zijn gewoon onderhoudskosten.

Noet

Noet

04-11-2015 om 17:31

dat is nog niet duidelijk

die twee wetten botsen. Levensonderhoud is iets anders dan studiekosten en rijlessen.
Ik denk dat het de komende jaren wel uit zal gaan kristalliseren.

Injel

Injel

04-11-2015 om 19:47

precies Dees

'Maar na de hersenbloeding kwam ze via het ziekenhuis, revalidatiecentrum en tijdelijk verzorgingstehuis in haar huidige verzorgingshuis. De zorg in alle locaties was perfect, in het verzorgingstehuis waar ze nu woont ook. Elke dag activiteiten, goed eten, een schone kamer en hulp bij wassen en aankleden. Ze heeft het prima naar haar zin.'

Verzorgingstehuizen worden opgeheven. Jouw oma mag dus binnenkort weer op zichzelf gaan wonen.

Lezen jullie geen kranten?

Dees

Dees

04-11-2015 om 19:52

verpleeghuis

Jawel maar mijn oma hoeft niet op zichzelf het betreft trouwens een verpleeghuis. Verzorging doen ze inderdaad thuis.

Hortensia

Hortensia

04-11-2015 om 19:58

Het scheelt per plaats

Ik ken plaatsen waar de zorg (en bedenk dat niet alleen ouderen zorg nodig kunnen hebben) prima is geregeld. En ik ken plaatsen waar het een ongelooflijke bende is.

Krullevaar

Krullevaar

04-11-2015 om 20:33

Nee Injel

Ouderen moeten van het idee af dat alles maar gratis is terwijl ze genoeg op de bank hebben staan en best een eigen bijdrage per dag kunnen betalen. Dat zal voor ons niet anders zijn.

Yura

Yura

05-11-2015 om 12:16

Vermogende oudjes

Ik herken de voorbeelden van oudjes die best eea kunnen betalen, maar ja het wordt nou eenmaal betaald, dus dan vraag je het aan toch. Mijn schoonvader gaat dus een scootmobiel aanvragen. Hij had al folders aan gevraagd hoor om zelf te gaan kijken, maar toen tipte iemand hem dat je die misschien via de gemeente kon krijgen, dus ja nu gaat hij dat toch eerst proberen. Zo werken die dingen.

De afgelopen jaren met de studiefinanciering is dat ook zo gegaan. Ik weet nog dat dat stelsel onder Deetman werd ingevoerd, want toen was ik zelf 18 namelijk. Whoops opeens ging iedereen op kamers die dat daarvoor helemaal niet overwogen had. Ik heb in de afgelopen 30 jaar dat dat stelsel bestond ook wel gezien dat studenten zich elders inschreven terwijl ze gewoon thuis woonden.

En wat denk je van de kinderopvangtoeslag, die een jaar of 12 geleden werd ingevoerd? Opeens werden alle oppassende opa's en oma's betaalde gastouder.

aanvulling op Yura

Ik weet nog heel goed dat de studenten OV kaart werd ingevoerd. Wat een feest was dat! Mooi weer? Dan gingen we uit school even naar het strand. Winkelen? Kom, gaan we naar Maastricht. Enz.enz. Echt, in die tijd heb ik gratis heel Nederland gezien. leuk hoor, maar ja dat dat niet houdbaar was snapten we zelf ook wel

Krullevaar

Krullevaar

05-11-2015 om 16:06

Helaas

Gaat dat nou eenmaal op als er 'gratis geld' te halen valt. Denk ook aan PGB fraude, WAO fraude, etc.

Ik snap dat je schoonvader zo denkt. Mijn schoonvader maakt het helemaal bont. Heeft zich af laten keuren vanwege te zwaar fysiek werk en beunt vervolgens volop bij door nog zwaarder fysiek werk te doen. Ik erger me er kapot aan en zou 'm eigelijk willen aangeven, maar ja dat is ook zoiets.

Yura

Yura

05-11-2015 om 17:19

Gratis geld

Het probleem met al dat gratis geld is dat veel mensen het gevoel hebben dat hun onrecht wordt aan gedaan als die privileges weer worden terug gedraaid. In mijn ogen worden ze ingevoerd vanuit een bepaalde naïviteit van de bepaalde politici die uit gaan van de goedheid van de mens.

Overigens gaat het scootmobiel-feest van schoonvader niet door, dat is per 1 januari ook terug gedraaid. De eigen bijdrage is zo hoog geworden (bij zijn inkomen) dat je er beter zelf een kunt kopen als het voor langer dan 3 jaar is. Nu weet je nooit hoe lang iemand van dik in de 80 nog leeft natuurlijk, maar we nemen de gok om toch zelf eentje te kopen. Mocht hij er niet meer op kunnen dan zal schoonmoeder hem misschien tegen die tijd wel nodig hebben of zetten we hem op marktplaats.
Schoonvader was hier overigens niet boos of teleurgesteld over, vond het heel begrijpelijk, haalde zijn schouders op en gaat een afspraak met een leverancier. Hij krijgt wel een pas voor de regiotaxi waar hij dolblij mee is.

Elisabeth

Elisabeth

06-11-2015 om 09:43

afkeuren Krullevaar even ter zijde

Je wordt tegenwoordig niet zo snel meer afgekeurd. Dat is bijna niet te doen. Als je wordt afgekeurd kijken ze naar wat je verdient en niet naar je beperking. Afhankelijk van je vorige salaris. Ben je een bankdirecteur met 5000 in de maand netto of ben je een vuilnisman met 2000 netto in de maand, beide met precies dezelfde beperking/ziekte e.d, dan word je als bankdirecteur volledig afgekeurd met een redelijke uitkering. Ben je de vuilnisman, word je voor (bijv.)63% afgekeurd en moet je voor 25 uur blijven werken om een aanvulling te verdienen op je loon...

Jamie

Jamie

06-11-2015 om 09:45

goh elisabeth

Wat ben je daar goed van op de hoogte zeg. Precies weten voor hoeveel procent een vuilnisman wordt afgekeurd en ook precies weten dat die bankdirecteur voor 100% wordt afgekeurd. Vreemd dat je dan niets weet over het studievoorschot waar al minstens 10 jaar over is gepraat en nog een paar keer is uitgesteld ook.

vlinder72

vlinder72

06-11-2015 om 10:41

jamie

Elisabeth heeft wel een punt. Ik werk met mensen met betaalproblemen en ik zie echt rare dingen. Bijvoorbeeld iemand is ziek geworden tijdens de ww periode. Na een jaar wordt mevrouw opgeroepen om te kijken of zij nog ziek is. Ik heb vol verbazing het rapport zitten lezen. Er wordt op dat moment niet gekeken naar ziekte maar naar restverdiencapaciteit. Klant verdiende voorheen ongeveer 1800 euro. zij wordt gekeurd en er zijn wel allemaal beperkingen maar volgens keuring kan klant best werken in de tuinbouw of als beginnend loodgieter (?). Als er maar geen onverwachte dingen zouden gebeuren. Weinig klantcontact, geen conflicten en veel begeleiding. Inkomen dat daarbij hoort is bijvoorbeeld 1600 euro. Nou wordt er dan gezegd de terugval is dus maar zoveel procent dus je bent niet ziek. Dus hup uit de ziektewet. Dat onderzoek na 1 jaar ziektewet is overigens nieuw.

Het verslag eindigde ook met de opmerking dat de klant dit niet verwacht had en dit moest laten inwerken. Tja, bij mij ook. Mijn conclusie was dus net als bij Elisabeth dus (heel kort door de bocht) als deze klant nou geen inkomen had gehad van 1800 euro maar van 3500 euro dan was zij nog wel ziek (dat is toch raar) en had ze recht op een ziektewet uitkering ipv een lagere ww uitkering.

Hortensia

Hortensia

06-11-2015 om 11:03

ach ja...

Een mens kan nou eenmaal niet van álles op de hoogte zijn. Zelfs Jamie zal wel eens hebben meegemaakt dat ze iets belangrijks heeft gemist.

Ik vind dit dan ook een heel vervelende, rare en op de persoon gerichte sneer. Jammer dat dit zo nu en dan weer opduikt op dit forum. Iemand onderuit halen door terug te grijpen naar andere berichten van een persoon.

Voelt dat lekker, zo trappen naar iemand? Voel je je daar zelf beter door, Jamie? Dat zegt meer over jou dan over Elisabeth.

Jamie

Jamie

06-11-2015 om 13:06

hortensia

Die 'andere' berichten staan in deze draad. Ik kan er met de pet nog steeds niet bij dat iemand zoiets totaal mist en ja dat zegt wat over mij, ontken ik dat?

Elisabeth

Elisabeth

06-11-2015 om 13:34

Jamie en Vlinder72 en Hortensia

Jamie: Het geeft niet, ik snap het wel. Ik ben ongeveer 7 jaar bezig geweest met uitkeringen en afkeuren en een zieke man, daardoor is idd heel DOM die hele studie toestand aan mij voorbij gegaan. Wel hier en daar zo opgepikt, maar wat anders aan mijn hoofd gehad.
Natuurlijk zijn de vuilnisman en bankdirecteur voorbeelden en ook het afkeuringspercentage. Het was als voorbeeld bedoeld.

Het geeft niet Jamie. Dit hoort ook niet in dit draadje thuis, mijn eigen fout. Soms komt er gewoon frustratie los als ik het woordje afkeuren lees...dat zegt dan weer wat over mij

Vlinder72: Het UWV hoort je wel, maar luistert niet. Er zijn ontzettend veel mensen de dupe van deze vreemde berekeningen. Het is een hele oneerlijke manier van mensen keuren. Zelfs medewerkers gaven dat toe. Maar ja, zo is de wet....was het antwoord. Daar sta je dan... Maar goed ander onderwerp!

Hortensia; Bedankt, aardig van je!

Krullevaar

Krullevaar

06-11-2015 om 13:50

Elisabeth

"Je wordt tegenwoordig niet zo snel meer afgekeurd."

Dat zegt iedereen, maar schoonvader is pas 1,5 jaar geleden definitief afgekeurd en doet nu zwaar fysiek zwart werk. Wat mee zal spelen bij zijn afkeuring is dat hij geen opleiding heeft, ongeschoold werk deed sinds zijn 16e en al 62 was. Hij was sowieso kansloos voor een normaal betaalde baan.

Dat bijbeunen neem ik hem niet eens kwalijk, wel dat hij daarnaast zijn handje ophoudt. Maar ja, aan de andere kant heeft hij geen keus want alleen leven van zwart werk mag natuurlijk helemaal niet. Hij heeft zich wel moedwillig laten afkeuren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.