Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Elisabeth

Elisabeth

30-10-2015 om 12:37

studiefinanciering/lening?


Elisabeth

Elisabeth

06-11-2015 om 14:15

Krullevaar

Oke.

Mijn man werd gek en houdt zijn hand niet meer op. Heeft afgezien van de uitkering die hij zou krijgen, de aanvulling daarop als hij een baan zou vinden voor 20 uur in de week. Hij zou dan een uitkering krijgen van 365,67 euro per maand. Nou, dat werk ik er wel bij, zodat ie niet gekker wordt en compleet niks meer met het UWV te maken heeft. Die instantie kan iemand echt geestelijk helemaal kapot maken.
En meer wil ik er niet over zeggen.

Hortensia

Hortensia

06-11-2015 om 14:32

Elisabeth en sceptici

Google eens op het UWV-zwartboek van De Stentor.

Waarschuwing: schokkend.

Elisabeth

Elisabeth

06-11-2015 om 16:34

Hortensia

Ja!!!! Ik ken het!

zebra

zebra

20-12-2015 om 17:32

nog eens studiefinanciering, hoe zit het

als je wel een bedrag bij elkaar gespaard hebt voor de (hbo)studie van je kind maar niet zeker weet of dat genoeg is voor de gehele duur van de studie? Kan je kind in het 2e of 3e jaar van de studie dan ook nog studiefinanciering aanvragen voor de resterende jaren of moet dit echt aan het begin van de studie (eigenlijk al voor de studie daadwerkelijk begint)?

Jamie

Jamie

20-12-2015 om 20:02

zebra

Elke maand kun je dat gewoon aanpassen tot een bepaalde maximale hoogte dus natuurlijk kan dat.

Jamie

Jamie

20-12-2015 om 20:03

verder

heet het dus geen studiefinanciering meer maar studievoorschot, een nogal eufemistische benaming voor lening

zebra

zebra

20-12-2015 om 22:55

fijn

dat is alvast fijn om te weten. Zoals het er nu voorstaat gaat zoon een studie volgen waarbij het niet nodig is om op kamers teg aan dus wellicht hoeft er geen geld geleend te worden, althans de eerste jaren niet. Voor zover ik begrepen heb, is het wel mogelijk om vanaf 1 oktober 2016 gebruik te maken van het ov reisprodukt, ondanks dat er (nog) geen geld geleend wordt.

Binnenkort wordt er op school een voorlichtingsavond gehouden over studiefinanciering (of studievoorschot) en daar gaan we dan ook heen.

Jamie

Jamie

21-12-2015 om 07:02

zebra

Ik weet niet of het van toepassing is maar als het gezamelijk inkomen van de ouders onder de ongeveer 46.000 per jaar blijft kun je ook nog een soort studiefinanciering krijgen.

zebra

zebra

21-12-2015 om 15:26

geen recht op

aanvullend studiegedoe hier, ons gezamenlijk inkomen is daarvoor te hoog.
Maar we hebben al enkele jaren maandelijks geld apart gezet en daarvan kan het grootste deel (en misschien wel de gehele studie inclusief boeken) zeker al betaald worden. Onze zoon wil misschien tzt stage lopen in het buitenland en daarvoor zal hij moeten lenen, vandaar de vraag of hij dat op een later moment ook nog kan aanvragen.

Neeltje

Neeltje

29-12-2015 om 01:01

lening of niet?

Zo maar een vraag.
Dochter wil graag naar een particuliere school na haar Havo diploma.
Duur dus.
Zij kan hiervoor gaan lenen iedere maand. Ze komt dan uit op ongeveer 600 euro lenen/maand.
Na haar studie heeft ze dan een flinke schuld. Ze mag er 35 jaar over doen met terug betalen. Dat is iets van 70 euro per maand terug betalen.

Mijn man is het hier eigenlijk niet mee eens. Wil liever dat ze naar een gewone HBO opleiding gaat, zonder schuld.

Ik vind dat ze iets moet gaan doen wat ze graag wilt.
Wat zouden jullie adviseren?
En weet ook iemand waar we terecht kunnen voor financieel advies? Er komt best wel veel bij kijken. Ik las bv dat kind zelf zijn studie moet betalen, zodat hij nog belasting daarover terug kan krijgen. {Krijgen ouders blijkbaar niet}

Neeltje

Neeltje

29-12-2015 om 01:04

lening of niet?

Foutje, ik wilde eigenlijk een nieuw onderwerp beginnen.

Injel

Injel

29-12-2015 om 15:05

Neeltje

'Dochter wil graag naar een particuliere school na haar Havo diploma.
Mijn man is het hier eigenlijk niet mee eens. Wil liever dat ze naar een gewone HBO opleiding gaat, zonder schuld.'

Zodra je dochter 18 is, mag ze zelf beslissen wat ze doet. Dat is waarschijnlijk over een jaar?

Ik zou bij die particuliere school trouwens wel goed nagaan of het diploma erkend is. Dat is namelijk niet altijd het geval.

Marie

Marie

29-12-2015 om 15:15

Erkende opleiding?

Weet ze zeker dat ze voor die opleiding studiefinanciering kan krijgen? Dat kan namelijk niet altijd bij particuliere opleidingen.

Jamie

Jamie

29-12-2015 om 15:20

Marie

Wat bedoel je want het gaat dus helemaal niet over studiefinanciering (iets wat ook niet meer bestaat als je dit jaar bent begonnen of later begint).

Moni

Moni

29-12-2015 om 15:36

Jamie, het heet nog steeds studiefinanciering

Duo noemt het ook zo: https://duo.nl/particulieren/student-hbo-of-universiteit/studiefinanciering/weten-hoe-het-werkt.asp

Jamie

Jamie

29-12-2015 om 15:42

maar

Ik snap dan nog steeds de vraag van marie niet.

Neeltje

Neeltje

29-12-2015 om 16:03

lening of niet

Nu lopen er 2 dingen door elkaar heen volgens mij .Ik zet mijn vraag op een nieuw onderwerp.
Niet meer reageren op Neeltje!

Marie

Marie

29-12-2015 om 16:41

Wat ik bedoel

Ten eerste weet ik wel dat het geen studiefinanciering is, maar dat zit gewoon nog in mijn hoofd (net als Luxaflex en Stanleymes).

Verder is het zo dat je niet voor elke opleiding een lening van een Duo kunt krijgen.
Als je bijvoorbeeld piloot wilt worden, moet je dat ZELF bekostigen. Het is voor die studenten heel moeilijk om daar een financiering voor te krijgen.

Jamie

Jamie

29-12-2015 om 18:54

Je bedoelde dus

te zeggen of ze een LENING kan krijgen? Nou ja, inmiddels is er dus een ander draadje.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.