Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Studiekosten

Dit is de situatie:
Dochter studeert geneeskunde wat toevalligerwijs kan in de stad waar wij wonen. Ze is dus nog thuiswonend.

Wij betalen al haar studiekosten, kost en inwoning is gratis en ze krijgt 100 euro per maand. Daarnaast werkt ze nog wat uren.

Ze heeft nu de behoefte om op zichzelf te gaan wonen, wat ik goed kan begrijpen als je 20 bent. Ze is dus op zoek naar een kamer.

Ik worstel een beetje met hoe wij hier financieel mee om moeten gaan. Ik lees bij Nibud dat uitwonende studenten gemiddeld ca 350 euro per maand krijgen van hun ouders EXCLUSIEF studiekosten. Dit zou dus betekenen dat de totale kosten ca 600 euro gaan worden. Ik vind dat best veel en nummer 2 begint volgend jaar. Dat zou betekenen. dat we straks 1200 euro per maand kwijt kunnen zijn aan onze 2 kinderen. Ik vind dat veel, jullie niet?

Gevoelsmatig lijkt het mij redelijk als we naast alle vergoedingen het geldbedrag verhogen naar 200 euro, maar niet naar 350. Ik vind ook dat het zelfstandig wonen in de zelfde woonplaats weliswaar goed voor de ontwikkeling, maar toch ook een soort van luxe is waarvan ik vind dat wij die als ouders niet alleen hoeven te dragen. Ben ik nu onredelijk? 

Peiling

De totale bijdrage voor mijn uitwonend kind (geld, collegegeld, overige kosten) is

Maximaal 7 antwoorden.

28 stemmen
32%
21%
4%
11%
7%
0%
25%

Als uit huis gaan niet noodzakelijk is voor de studie niks bijdragen omdat ze gratis thuis kan wonen en kan sparen.

Studeren in je eigen woonplaats is mooi en slim als dat kan. Scheelt haar enorm veel geld. Ik vind het al heel wat dat jullie haar studiegeld 100% betalen. Gratis kost en inwoning zou ik ook doen en hopen dat ze verstandig met haar eigen verdiende geld omgaat. 
Daar zou ik het bij laten, dat zal zo'n verstandige dochter prima begrijpen neem ik aan. Ik heb geen geldboom in de tuin. 

ik kan niet in je portemonnee kijken. Ik zou zelf absoluut met geen mogelijkheid meer rond kunnen komen als ik ineens 1200 euro mis. Dus ze zullen zelf moeten buffelen, net als ik doe 

Maar als dat voor jou niets is...tja...waarom dan je kind dat niet gunnen. 

Om een goed beeld te krijgen moet je eigenlijk ook uitrekenen wat ze nu precies kost. Dus ook alles waar ze thuis nu gebruik van maakt en waar je straks op bespaart. Want de kosten van straks lijken wel hoog, maar misschien dat je het nu ongemerkt ook uitgeeft. Het is straks toch 1 persoon minder die mee eet en onder de douche staat en zo.

Als je dat bedrag niet kan missen, dan houdt het op. Jullie betalen al haar studiekosten en nog 100 euro per maand. En ze heeft toch ook een baantje? Ik zou het bedrag hetzelfde houden en eventueel af en toe wat extra geven, indien jullie dat willen. 

Studiekosten (collegegeld en boeken) betalen vind ik vanzelfsprekend, het minimale wat je als ouder hoort te doen. Wij hebben voor onze oudste voldoende bijgedragen voor studie, medische kosten, en een deel levensonderhoud. Haar master heeft ze in het buitenland gedaan, van haar spaargeld, en voor huisvesting moest ze lenen. De ouderbijdrage was voldoende voor sport en boodschappen e.d.

Wij hebben de regel dat als een studie te ver weg is om te kunnen bereizen waardoor kind op kamers moet, wij kijken wat we kunnen bijdragen.
Gaat kind op kamers omdat het te lui is om om 7.00 's ochtends de (gratis!) bus te pakken of gewoon voor de leuk, dan betalen ze het zelf.
Wij betalen collegegeld, boeken, schoolgerelateerde uitjes en materialen, sport en sportkleding, €100 zakgeld per maand, ziektekostenverzekering, twee paar schoenen per jaar en zo vaak als nodig is een winterjas.
Na de studie is het klaar.

Ik studeerde ook vlak bij mijn woonplaats. Ouders betaalden collegegeld en verder niks. Als ik op kamers wilde moest ik dat zelf betalen, want niet nodig. Zorgverzekering, studieboeken, contributie sport ed betaalde ik zelf. Zakgeld kreeg ik niet. Daar werkte ik voor. Studeerde trouwens ook geneeskunde. Mijn ouders geloven nog steeds niet dat er ook studenten waren die wel meer betaald kregen. 
Ik vind dus dat dochter al veel krijgt. Zeker die 100 euro, zomaar voor de leuk. Als ze 'voor de leuk' uit huis wil zou ze dat wat mij betreft zelf mogen betalen. Als ze dan nog steeds 100 euro krijgt is dat toch netjes? De meeste zelfstandig wonende volwassenen krijgen immers geen zakgeld meer.

MMcGonagall schreef op 07-07-2022 om 13:53:

Studiekosten (collegegeld en boeken) betalen vind ik vanzelfsprekend, het minimale wat je als ouder hoort te doen. Wij hebben voor onze oudste voldoende bijgedragen voor studie, medische kosten, en een deel levensonderhoud. Haar master heeft ze in het buitenland gedaan, van haar spaargeld, en voor huisvesting moest ze lenen. De ouderbijdrage was voldoende voor sport en boodschappen e.d.

Wij hebben dat ook altijd gedaan, ook auto rijlessen en zorgverzekering. Maar er zullen vast ook ouders zijn die niet zoveel of zelfs niks kunnen bijdragen. 

Nee hoor, ik vind je zeker niet onredelijk. De behoefte om op zichzelf te wonen begrijp ik maar al te goed. Maar het is wel eigen keus, geen noodzaak. Dus ik zou me als ouder ook niet direct geroepen voelen om financieel bij te dragen. Ik vind ook dat jullie nu al best veel bijdragen, of liever, dat dochter weinig betaalt. Wellicht heeft dat een goede reden (hier was het voor zoon met ASS bijvoorbeeld niet te doen om naast veeleisende studie ook nog te werken, dus hij had geen eigen inkomen, daarom kreeg hij van ons zakgeld. Dochter was prima in staat een bijbaantje te hebben, daar is het zakgeld met 18 jaar dus gestopt). Maar ik zou zelf zeggen, eigen keus, dus ook eigen geld.
Is ze bereid om bij te lenen? Je zou dan ook nog kunnen proberen om wat te sparen voor haar om tzt de lening versneld af te lossen, mede afhankelijk van de kosten die jullie nog gaan maken voor jullie andere kind.

In deze tijd is het (in de meeste studiesteden) heel lastig om aan woonruimte te komen, en het is ook nog eens redelijk onbetaalbaar. Het is maar de vraag hoeveel je daar als ouders aan zou moeten/willen bijdragen omdat kind graag op zichzelf wil. En ik vind het ook nog licht asociaal om voor de leuk een kamer te bezetten die een ander die te ver woont om te bereizen heel hard nodig heeft. Maar dat is natuurlijk niet alle studiesteden even groot, dat tekort aan kamers.

Wat ik wel ook mee zou laten wegen is dat als ze straks coschappen gaat lopen, het wel heel erg prettig is als ze niet ook nog haar eigen huishouden hoeft te bestieren. Ik zou dat zeker met haar bespreken. Wat ik weet van die coschappen is dat dat enorm zwaar is. Dan is het wel lekker om gewoon aan te kunnen schuiven voor het diner, en het niet eerst zelf nog te moeten koken...

Wellicht is het anders nog een idee om te kijken naar woonruimte bij familie/vrienden/bekenden, een soort inwonen dus. Dan is ze wel onder jullie vleugels uit, maar woont toch niet geheel zelfstandig en het kost waarschijnlijk ook minder.

Ik ben ook benieuwd of ze wel aan een kamer kan komen met deze woningnood. Ik heb vroeger ook alles betaald voor mijn zoon. Hij heeft een half jaar in Spanje gewoond en ik heb toen ook zijn huur betaald. Het was geen stage maar hij ging daar naar school.

Ik zou ook voorstellen dat ze er 100 euro per maand bij kan krijgen als ze op kamers wil, maar dat ze de rest zelf bij elkaar moet werken of lenen. Op kamers gaan is voor haar een luxe en geen noodzaak.

Ze heeft het in ieder geval niet slecht met jullie als ouders. Ik moest het 15 jaar geleden helemaal zelf uitzoeken. Mijn ouders droegen niets bij, geen studiekosten, geen zorgkosten, geen onderhoudskosten. Ik heb het gered, maar het was extreem. Voor mijn dochter later (ze is nu vier) wil ik zo veel bijdragen als redelijk is. Ik wil niet dat het haar aan iets ontbreekt, maar ook dat ze leert in haar eigen onderhoud te voorzien. Dus haar ook financieel verantwoordelijk maken voor een deel van haar leven, sowieso het luxe deel.

Mijn kinderen krijgen van mij niets. Ze krijgen een aanvullende beurs van DUO. 
Zelf ook alles altijd zelf betaald. Thuis kan je mee in de bups maar het is niet zo dat omdat er een het huis uitgaat er ineens vrij geld beschikbaar is. Ze hebben een spaarrekening dat ze kunnen gebruiken. Maandelijks zal niet gaan. 

Laat haar een overzichtje maken van haar inkomsten en wat ze denkt nodig te hebben als ze op zichzelf woont en hoe ze dit gaat bekostigen. Voor mij werd toen inzichtelijk dat ik met 120 euro van mijn ouders en iets meer werken rond kon komen en daar gingen ze mee akkoord. Dit is het moment dat ze moet leren om zelfstandig(er) te worden, ook financieel. Ik zou dus echt niet zomaar alles sponsoren, ook als ik het wel zou kunnen betalen.

Soms moet je ook leren dat als je een mobiel abonnement van 10 euro neemt ipv 50, je net wat meer kan doen van je geld (dit is maar een vb natuurlijk, voor andere zal het een t-shirt per maand minder kopen of minder eten bestellen zijn, dingen die je best als normaal beschouwd als puber/adolescent, totdat je je eigen huishouden moet runnen en je gewoon minder 'vrij'/voor de leuk te besteden hebt).
Toen ik nog thuis woonde, maar wel studeerde en een bijbaan had kreeg ik trouwens geen zakgeld van hen, dus dat ze dat nu wel krijgt vind ik al echt luxe voor haar (naast dat jullie de studie betaalden, ben blij dat mijn ouders dat ook konden betalen voor mij).

Wat zegt ze er zelf van? Hoe wil ze het gaan financieren? Ik vind het helemaal niet gek dat ouders niet alles blijven betalen. Zij zal ook wel snappen dat bij jullie het geld ook niet uit de kraan stroomt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.