Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Studiekosten

Peiling

De totale bijdrage voor mijn uitwonend kind (geld, collegegeld, overige kosten) is

Maximaal 7 antwoorden.

28 stemmen
32%
21%
4%
11%
7%
0%
25%

TrefleQ schreef op 09-07-2022 om 07:35:

Wij betalen alles voor de kinderen: collegegeld, medische kosten, kamer en ze krijgen een toelage voor levensonderhoud.

Die kamer hoeft niet perse, ze kunnen met het OV, maar ik vind op kamers wonen meer dan slechts luxe. Je leeft als student dan een ánder leven dan wanneer je thuis bij je ouders woont. Dat vind ik naast gewoon leuk ook waardevol. Zeker niet noodzakelijk, maar wel fijn als het kan.

We zitten in de bevoorrechte positie dat we onze kinderen schuldenvrij kunnen laten studeren. Voorwaarde is dat ze serieus studeren en niets bijlenen.

Ze werken nu (alleen) voor hun leuke uitgaven, uitgaan en vakantie en een wat ruimere levensstijl. Van onze toelage kunnen ze net niet rondkomen (800 euro inclusief kamerhuur in een populaire studentenstad).

Iemand schrijft: zelfstandig willen wonen, dan ook zelfstandig zíjn en dus de kamer zelf betalen. Maar... studenten zijn toch niet zelfstandig in staat voldoende inkomen te verwerven? Ja, ze kunnen lenen, maar dat iets anders.

Dus ja, wij zijn in de gelukkige omstandigheid dat we ze zo kunnen ondersteunen em dat doen we graag.

Het is zeker waardevol om op kamers te kunnen wonen tijdens de studententijd maar niet voor alle ouders haalbaar om (zoveel) bij te leggen en ook niet voor alle studenten haalbaar om te werken naast de studie. Dus vaak moet er toch wel bijgeleend worden.

TrefleQ schreef op 09-07-2022 om 07:35:



Iemand schrijft: zelfstandig willen wonen, dan ook zelfstandig zíjn en dus de kamer zelf betalen. Maar... studenten zijn toch niet zelfstandig in staat voldoende inkomen te verwerven? Ja, ze kunnen lenen, maar dat iets anders.

Het lukte mij de hele studie (inclusief boeken en collegegeld) naast zelfstandig wonen (gedeeld appartement met nog 1 iemand) te betalen. Dan zal een student nu toch wel op kamers kunnen betalen!

Decembermamma schreef op 09-07-2022 om 19:40:

[..]

Het lukte mij de hele studie (inclusief boeken en collegegeld) naast zelfstandig wonen (gedeeld appartement met nog 1 iemand) te betalen. Dan zal een student nu toch wel op kamers kunnen betalen!

De prijzen zijn een píetsie gestegen. Veel kamers zijn qua prijs vergelijkbaar met een hypotheek

Decembermamma schreef op 09-07-2022 om 19:40:

[..]

Het lukte mij de hele studie (inclusief boeken en collegegeld) naast zelfstandig wonen (gedeeld appartement met nog 1 iemand) te betalen. Dan zal een student nu toch wel op kamers kunnen betalen!

Met of zonder basisbeurs?

AlisonH schreef op 09-07-2022 om 21:46:

[..]

Met of zonder basisbeurs?

Met maar die was een stuk lager als het collegegeld en boekengeld bij elkaar, maar ook geen zorg of huurtoeslag.

Decembermamma schreef op 09-07-2022 om 22:15:

[..]

Met maar die was een stuk lager als het collegegeld en boekengeld bij elkaar, maar ook geen zorg of huurtoeslag.

Ik kreeg 600 gulden basisbeurs per maand, uitwonend. Zorgverzekering nog meeverzekerd bij mijn ouders en later in het ziekenfonds bij een baantje. Premie 30 gulden of zoiets.  Collegegeld 1700 gulden. Boeken ongeveer 500 per jaar. Huur 300 gulden per maand. Totale kosten doorberekend per maand: nog geen 500 gulden, dus 100 gulden over. 
Dan mijn dochter, zelfde stad: 0 basisbeurs. 20 euro meer zorgpremie dan de zorgtoeslag. 400 euro huur voor een kleine kamer. Geen huurtoeslag want geen eigen voordeur. Collegegeld 2100 euro per jaar zo uit mijn hoofd. Boeken 600 per jaar. 
Totale kosten: zo’n 650 euro. En dan heb je dus nog geen hap gegeten. Gelukkig voor haar kunnen we bijdragen en doen we dat ook, maar dat geluk heeft niet iedereen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.