Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Teruggave/korting collegegeld voor ouders of kind?


WickedCurlew89

WickedCurlew89

05-09-2021 om 13:04

Door69 schreef op 05-09-2021 om 12:58:

[..]

Toen mijn oudste dochter zei dat ze geld teruggestort kreeg leek het ons logisch dat ze het naar ons zou overboeken. Zelf vond ze dat ze wel een gedeelte zou kunnen krijgen omdat zij er last van heeft gehad. Daar vond ik ook wel wat inzitten. Vandaar!


Wow... Ik had gezegd dat we allemaal last hebben gehad en de meesten krijgen daar geen compensatie voor.

In het geval van je dochter met zo'n opmerking zou ik er dus niet over piekeren een deel van dat geld aan haar te geven. Tenzij ze voortaan zelf haar studie bekostigt.

studiepot
Hier hadden we voor ieder kind een studiepot opgespaard. Daaruit worden studiekosten betaald. Meevallers gaan terug in die pot.
TO heeft meer kinderen; als die straks voor collegegeld komen te staan, kan die meevaller mooi van pas komen. Als de oudste dochter de meevaller wilt gebruiken voor een aanvullende cursus/training ten behoeve van haar opleiding, dan kan ze die meevaller hiervoor natuurlijk prima gebruiken.

PS Zolang het maar niet over de balk gaat aan festivals etc.

letterlijk

letterlijk

Moderator

05-09-2021 om 13:42

Wij betalen de studiekosten voor onze kinderen. Als die kosten lager uitvallen, betalen we dus minder. Had dochter het ook logisch gevonden om in het geval van niet-covid-gerelateerde vertraging het verschil bij te leggen, of werkt de logica maar 1 kant op?

Hetvrijewoord schreef op 05-09-2021 om 13:04:

[..]


Wow... Ik had gezegd dat we allemaal last hebben gehad en de meesten krijgen daar geen compensatie voor.

In het geval van je dochter met zo'n opmerking zou ik er dus niet over piekeren een deel van dat geld aan haar te geven. Tenzij ze voortaan zelf haar studie bekostigt.

Tegenovergestelde reactie van mij. Ik vind dat dochter gelijk heeft; het meevallertje is voor haar. Zij heeft met slechter onderwijs, minder faciliteiten, grotendeels in isolatie, haar studie af moeten maken, en dat is haar nog gelukt ook. Jullie waren het geld sowieso kwijt geweest. 

Ik zou het geld voor middelste ook voor haar apart zetten, na een jaar online college. Fijn voor als ze nog een semester of stage in het buitenland wil doen.

En tja, jongste krijgt dan even niets, maar heeft hopelijk een zorgeloze studietijd zonder corona om naar uit te kijken. 

Dit allemaal tenzij er een behoorlijke wijziging in jullie omstandigheden heeft plaatsgevonden en jullie het geld zelf echt nodig hebben, natuurlijk.

dan

dan

05-09-2021 om 14:53

Door69 schreef op 05-09-2021 om 12:58:

[..]

Toen mijn oudste dochter zei dat ze geld teruggestort kreeg leek het ons logisch dat ze het naar ons zou overboeken. Zelf vond ze dat ze wel een gedeelte zou kunnen krijgen omdat zij er last van heeft gehad. Daar vond ik ook wel wat inzitten. Vandaar!

onze zoon is juist blij dat we dit jaar minder kwijt zijn aan zijn collegegeld, die zou er echt niet over denken om de andere helft voor zichzelf te willen houden. 

dan schreef op 05-09-2021 om 14:53:

[..]

onze zoon is juist blij dat we dit jaar minder kwijt zijn aan zijn collegegeld, die zou er echt niet over denken om de andere helft voor zichzelf te willen houden.


Tja, ik sta er anders in. Kijk, jij hebt betaald, dat is waar. Maar het is je kind dat te maken heeft gehad met de gevolgen. 

Stel je voor, kind wil zijn haar blonderen, en jij besluit dat te betalen. Lief, hoef je niet te doen. Maar helaas maakt de kapper een fout en het haar van je kind is niet blond, maar pimpelpaars. De kapper biedt een gratis verfbeurt aan als vergoeding. Jij hebt het betaald, dus ga jij het dan opeisen om je uitgroei bij te werken? Of is het toch voor kind om dat pimpelpaarse haar te fixen?

Of: kind gaat een weekendje weg, en jij betaalt. Opnieuw, heel lief en hoef je niet te doen. Kind loopt voedselvergiftiging op door het ontbijt in het hotel en spendeert vervolgens zijn hele weekendje Berlijn op de hotelkamer brakend op de badkamer. Het hotel vindt het vreselijk en biedt een gratis overnachting aan voor als kind hersteld is. Is die voor jou, of voor je kind?

Natuurlijk heeft je kind er geen recht op, in de wettelijke zin van het woord. Maar mijn rechtvaardigheidsgevoel zegt wat anders. 

Eerstejaars en bij onderwijs-studies ook de tweedejaars studenten betalen half collegegeld. Is die korting dan ook voor de studenten of is dat ook een 'mazzeltje' voor de ouders (als de ouders het collegegeld betalen)?

Ik zou alleen vinden dat het voordeel voor haar is als zij er daadwerkelijk financieel ook last van heeft gehad.
NB heeft zij ook betaald voor het extra verblijf thuis? 😈

Volgens mij is die compensatie (ook) om extra kosten door studievertraging te dekken. Maar omdat de dochters het collegegeld niet zelf betalen zijn zij ook niet degenen die voor die extra kosten op zouden draaien. 
Daarnaast heeft de jongste dochter ook last van corona-maatregelen.

Leene

Leene

05-09-2021 om 15:39

tja renmuis maar een knipbeurt of een weekendje weg is wel even van een andere categorie.  Met name de prijs   Doordat haar ouders haar hele studie betalen kan ze- als het goed is ook sneller studeren dan iemand die de hele studie zelf moet bekostigen. En nogmaals heel veel mensen hebben een moeizame tijd gehad. Ik vind het oprecht raar dat zij zelf een gedeelte wil. Stel dan voor om het met het gezin te delen.

Hier kregen beide kinderen een vergoeding, beiden terug gestort in pot.
Vanwege verschil in niveau, ook verschil in hoogte bedrag.
Als ze het hadden mogen houden, als zakcentje, was dat m.i. niet rechtvaardig naar degene met de laagste vergoeding....

Dus waarom vindt dochter TO dat ze dat kadootje deels mag houden? Is dat omdat haar medestudenten het misschien wel mogen houden, hierbij vergetend dat haar ouders het bedrag opgehoest hebben en die vergoeding kunnen gebruiken voor rekeningen in het verschiet.
Suggesties als etentjes zijn leuk, maar waarom niet gewoon bewaren..

Tijgeroog schreef op 05-09-2021 om 15:38:

Volgens mij is die compensatie (ook) om extra kosten door studievertraging te dekken. Maar omdat de dochters het collegegeld niet zelf betalen zijn zij ook niet degenen die voor die extra kosten op zouden draaien.

Dat weet ik niet zo zeker. Er zijn natuurlijk meer kosten dan alleen collegegeld. Bijvoorbeeld levensonderhoud, salarisverlies (de extra maanden die dochter niet kan werken), eventuele kamerhuur-kosten. 

Leene schreef op 05-09-2021 om 15:39:

tja renmuis maar een knipbeurt of een weekendje weg is wel even van een andere categorie. Met name de prijs Doordat haar ouders haar hele studie betalen kan ze- als het goed is ook sneller studeren dan iemand die de hele studie zelf moet bekostigen. En nogmaals heel veel mensen hebben een moeizame tijd gehad. Ik vind het oprecht raar dat zij zelf een gedeelte wil. Stel dan voor om het met het gezin te delen.


De prijs is misschien lager, maar het is wel veel vanzelfsprekender dat ouders het collegegeld betalen. DUO gaat er in ieder geval wel min of meer vanuit dat ouders (tenzij ze weinig verdienen) €400 per maand aan studiekosten & levensonderhoud bijdragen. Als het goed is, hebben ouders dat in hun budget meegenomen.  

En ik vind dat studenten als groep wel buitenproportioneel veel hebben verloren. 1,5 jaar op de 4 jaar die je hebt als student om jezelf te ontwikkelen hebben ze binnen moeten zitten. Natuurlijk zijn er studenten die er nauwelijks last van hebben gehad, en ouderen die het des te meer gevoeld hebben, maar als groep zijn ze m.i. hard getroffen. 

Ik vind het ook prima als het geld terug in de pot bestemd voor kind gaat en gebruikt wordt om kind langer te onderhouden op het moment dat ze inderdaad studievertraging oplopen, of later nog een extra cursus willen volgen. Maar zelf er gezellig een avondje voor uit eten gaan of de keuken renoveren - dat lijkt me echt niet de bedoeling.  

dan

dan

05-09-2021 om 17:40

Renmuis schreef op 05-09-2021 om 15:17:

[..]


Tja, ik sta er anders in. Kijk, jij hebt betaald, dat is waar. Maar het is je kind dat te maken heeft gehad met de gevolgen.

Stel je voor, kind wil zijn haar blonderen, en jij besluit dat te betalen. Lief, hoef je niet te doen. Maar helaas maakt de kapper een fout en het haar van je kind is niet blond, maar pimpelpaars. De kapper biedt een gratis verfbeurt aan als vergoeding. Jij hebt het betaald, dus ga jij het dan opeisen om je uitgroei bij te werken? Of is het toch voor kind om dat pimpelpaarse haar te fixen?

Of: kind gaat een weekendje weg, en jij betaalt. Opnieuw, heel lief en hoef je niet te doen. Kind loopt voedselvergiftiging op door het ontbijt in het hotel en spendeert vervolgens zijn hele weekendje Berlijn op de hotelkamer brakend op de badkamer. Het hotel vindt het vreselijk en biedt een gratis overnachting aan voor als kind hersteld is. Is die voor jou, of voor je kind?

Natuurlijk heeft je kind er geen recht op, in de wettelijke zin van het woord. Maar mijn rechtvaardigheidsgevoel zegt wat anders.

In de ene situatie zou ik het wel geven maar niet in alle situaties, is gewoon gevoelsmatig, denk ik. Wij betalen naast het collegegeld nog veel andere dingen voor hem. 

Om even in te haken op jouw voorbeelden: de vergoeding van de kapper zou voor mijn zoon zijn of hij moet genoegen nemen met het paarse haar (denk het echter niet) en de gratis overnachting van het hotel zou ook voor hem zijn. 


dan

dan

05-09-2021 om 17:49

Renmuis schreef op 05-09-2021 om 16:50:

[..]

Dat weet ik niet zo zeker. Er zijn natuurlijk meer kosten dan alleen collegegeld. Bijvoorbeeld levensonderhoud, salarisverlies (de extra maanden die dochter niet kan werken), eventuele kamerhuur-kosten.

In dat geval vind ik het nog wat anders. Maar dat is bij onze zoon niet aan de orde geweest en bovendien zou hij dat geld zelf niet willen. 

dan

dan

05-09-2021 om 17:52

Renmuis schreef op 05-09-2021 om 16:57:

[..]


De prijs is misschien lager, maar het is wel veel vanzelfsprekender dat ouders het collegegeld betalen. DUO gaat er in ieder geval wel min of meer vanuit dat ouders (tenzij ze weinig verdienen) €400 per maand aan studiekosten & levensonderhoud bijdragen. Als het goed is, hebben ouders dat in hun budget meegenomen.

En ik vind dat studenten als groep wel buitenproportioneel veel hebben verloren. 1,5 jaar op de 4 jaar die je hebt als student om jezelf te ontwikkelen hebben ze binnen moeten zitten. Natuurlijk zijn er studenten die er nauwelijks last van hebben gehad, en ouderen die het des te meer gevoeld hebben, maar als groep zijn ze m.i. hard getroffen.

Ik vind het ook prima als het geld terug in de pot bestemd voor kind gaat en gebruikt wordt om kind langer te onderhouden op het moment dat ze inderdaad studievertraging oplopen, of later nog een extra cursus willen volgen. Maar zelf er gezellig een avondje voor uit eten gaan of de keuken renoveren - dat lijkt me echt niet de bedoeling.


Het geld komt, bij ons althans, ook weer ten goede aan onze zoon maar dan op een ander moment. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.