Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Teruggave/korting collegegeld voor ouders of kind?


Mijn dochter is laatstejaars dit jaar en betaalt ook 1/2 schoolgeld (MBO). Tot nu toe ligt ze op schema qua afstuderen maar heeft daarvoor het afgelopen jaar wel een extra dag in de week stage moeten lopen omdat ze door Corona het jaar daarvoor geen stage kon lopen. Ze betaalt het zelf dmv bijbaantjes en niet lenen. 

Het halve collegegeld dat we dit jaar voor onze dochter niet hoeven te betalen, houden wij zelf. Maar het is wel gereserveerd voor haar en dat blijft zo, want het zit gewoon in onze studiepot voor haar. Dus het is uiteindelijk toch voor haar. Wil ze over een tijdje iets duurs doen binnen haar studie, bijvoorbeeld een extra jaar of een vak in het buitenland, dan kunnen we meer bijdragen dan dat we anders hadden gekund. 

(En stel dat dat hele potje niet eens opgaat aan de studie, dan gaat het daarna alsnog naar haar toe. Ik hoef het niet.)

Mijn ouders werkten vroeger met een declaratiesysteem. Wij kregen nog studiefinanciering. We moesten bijhouden wat we aan studiekosten (collegegeld, boeken, excursies, ander materiaal, etc.) uitgaven en wat er binnenkwam per maand aan studiefinanciering en aan het einde van het jaar werd dat verrekend en kregen we het verschil van hen terug. Voor huur en boodschappen van mijn uitwonende zus gaven ze wel maandelijks een bedrag.
Als we destijds dus een jaar de helft collegegeld hoefden te betalen of iets terug hadden gekregen, had dat in dat overzicht verrekend moeten worden. Het zou dus voor mijn ouders zijn. Bij een klein bedrag hadden we het misschien ook wel mogen houden. Maar dan moest het wel eerlijk zijn t.o.v. andere kinderen. Voor je middelste betalen jullie nu minder, dus die krijgt achteraf niks terug. Die compensatie gaat in principe ook naar jullie. Dan zou dat voor de compensatie van de oudste in mijn ogen ook moeten gelden.

Wij (twee studerende kinderen) hebben de korting op het collegegeld van dit jaar zelf gehouden want zelf betaald. Ik zou het ook nogal ingewikkeld vinden worden om hierin een beleid te volgen aangezien hun prestaties vorig jaar nogal uiteenliepen.

Mijn zoon studeerd inmiddels ook. En het halve college geld was een mooie meevaller. Ik heb een spaarpot aangelegd voor de studie kosten, waarvandaan ik dit spaar/betaal. Dus de meevaller is, dat maar de helft van het geld betaald hoefde te worden. dus er bleef wat extra geld in de pot staan. Daan konden mooi de boeken van betaald worden. Maar uiteindelijk maakt het niet zoveel uit. Het geld blijft in de pot. Dus het schoolgeld voor volgende jaar is er dus nu al voor een stukje. Hoeft er minder gespaard te worden.

Mijn doel, is dat mijn zoon aan het eind van zijn studie zo min mogelijk schuld heeft. Dus deze meevaller betekend voor hem dus iets minder schuld. Maar als er geen schuld is aan het eind, dan is de inhoud van de pot natuurlijk van mij. Maar ja. Sinterklaas bestaat ook niet....

Hier ook een studiepot. Die was voldoende voor vijf jaar collegegeld. 
Kind heeft de volledige pot gekregen aan het begin van de studie. Dit geld is grotendeels geïnvesteerd  (crowdfunding mkb bedrijven). Als derdejaars heeft kind het voordeel van de helft collegegeld. Maar de internationale uitwisseling kon dankzij corona niet doorgaan afgelopen studiejaar. Kind neemt zelf de voor- en nadelen voor rekening. De winst (korting collegegeld en positief resultaat investeringen) gaat gebruikt worden voor een tussenjaar om alsnog naar het buitenland te kunnen na het derde studiejaar. 

Persoonlijk ben ik voor het leveren van een bijdrage als ouders maar dan niet voor de student te bepalen waar de bijdrage voor gebruikt wordt. Dit moet uiteraard wel bij kind passen. Die moet daar volwassen genoeg voor zijn.

En t.a.v. vraag TS: Als jullie alles betaald hebben voor de oudste, dan kan ik me voorstellen dat het collegegeld naar jullie gaat. Maar als oudste zelf bijdraagt aan haar levensonderhoud, dan vind ik dat het geld naar haar moet. Of gelijk verdeeld wordt tussen de twee oudsten omdat ze allebei last hebben ondervonden van de situatie. 

Sas-OO schreef op 08-09-2021 om 14:20:


Persoonlijk ben ik voor het leveren van een bijdrage als ouders maar dan niet voor de student te bepalen waar de bijdrage voor gebruikt wordt. Dit moet uiteraard wel bij kind passen. Die moet daar volwassen genoeg voor zijn.

Als het kind niet gaat studeren, krijgt het dan dezelfde bijdrage?

@Jesse, 
Hier hebben de kinderen allebei een pot tot hun beschikking. De ene studeert nog. De ander is reeds klaar en werkt. Maar die heeft wel de vrijheid om een deel uit eigen pot te gebruiken voor handel in aandelen etc. Zo kan er gespaard worden voor opstart als zzp-er of vervolgopleidingen.
Ik denk wel dat het belangrijk is dat ieder kind evenveel krijgt ipv zich tekort geschoten gaat voelen.

@Jesse
Mijn kinderen worden volledig ondersteund tot ze 18 jaar zijn, maakt niet uit wat ze doen. Tenzij ze helemaal niets willen, geen opleiding volgen en alleen thuis rondhangen. Dan geeft ik ze ook geen zakgeld en kleedgeld meer. Nog niet meegemaakt. 

Na hun 18e krijgen degenen die onderwijs volgen een bijdrage ter hoogte van de  schoolkosten. We verwachten wel dat ze zelf ook werken, tenzij dat om goede redenen niet kan. Als ze op kamers gaan, moeten ze lenen. Ze krijgen dan wel meer bijdrage maar die bijdrage dekt de kosten niet. Als de studie dichtbij is, krijgen ze die extra bijdrage niet. 

Als ze werken, dan dragen we bij doordat ze gratis mogen wonen en eten/etc bij ons. Als er geen schoolkosten zijn, hoeven we zo ook geen pot met geld te geven. We houden wel rekening met een gift later. 

Als ze niet kunnen werken of studeren, betalen wij alles. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.