Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Thuiswonend en logerende vriendin


---

---

22-10-2022 om 18:01

CocoCharlie schreef op 21-10-2022 om 23:53:

Om eerlijk te zijn snap ik die broer wel een beetje. Ik zou het zelf nooit zo stellig brengen maar het gevoel van 'een indringer' in je ouderlijk huis herken ik wel. Mijn zus en ik studeerden allebei en waren op kamers maar kwamen nog regelmatig in het weekend en vakanties naar huis. Mijn zus nam op een gegeven moment steeds haar vriend mee, met wie ik helemaal niets had. Ik vond het heel irritant dat ik thuis (want ik zag mijn ouderlijk huis nog steeds veel meer als thuis dan mijn kamer van nog geen 10 vierkante meter) ook opeens de badkamer en toilet met iemand die geen familie was moest delen, en dat hij iedere keer opeens ook aan het ontbijt zat en überhaupt constant aanwezig was. Misschien heel onhebbelijk van mij, maar ik vond het gewoon veel minder relaxed als hij er was. Ik heb daar ook heel vaak over geklaagd bij mijn moeder en bij mijn zus zelf. Het ging uiteindelijk best snel uit, en haar volgende vriend had gelukkig zelf niet zo veel behoefte om steeds mee te komen.

De broer hier heeft precies hetzelfde gedaan met zijn scharrels toen hij nog thuis woonde! Ik begrijp je wel maar deze jongen van 23 meet met twee maten. 

Demax

Demax

25-10-2022 om 08:19 Topicstarter

Zonne2017 schreef op 22-10-2022 om 10:39:

Kun je iets met de meningen en tips Demax ? Heb je al wat ideeën opgedaan of een plan van aanpak bedacht ? Niet dat dat moet hoor, ik ben gewoon benieuwd

Ik stond altijd al open voor gezonde discussies met mijn broer hierrond, maar de deur blijft helaas nog steeds dicht. Ik blijf ook voor mijn moeder diegene die mijn broer wegjaagt. Zonder praten over alles zie ik niet hoe we eruit kunnen komen, maar hopelijk lukt dat na een tijdje wel ... Fijn is het allerminst voor iedereen nu. Bedankt weer iedereen voor jullie inzichten.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

25-10-2022 om 09:40

Demax schreef op 25-10-2022 om 08:19:

[..]

Ik stond altijd al open voor gezonde discussies met mijn broer hierrond, maar de deur blijft helaas nog steeds dicht. Ik blijf ook voor mijn moeder diegene die mijn broer wegjaagt. Zonder praten over alles zie ik niet hoe we eruit kunnen komen, maar hopelijk lukt dat na een tijdje wel ... Fijn is het allerminst voor iedereen nu. Bedankt weer iedereen voor jullie inzichten.

Misschien toch proberen om eigen woonruimte te zoeken. Anders blijf je in een spagaat tussen je broer en moeder.

Flanagan schreef op 22-10-2022 om 12:54:

[..]

Okee, dan strepen we die door.

Is je broer jaloers omdat jij een vriendin hebt?

Is hij de oudste en voelt hij zich daarom geroepen de rol van hoofd van gezin op zich te nemen als hij thuis is? Soort van verantwoordelijkheidsgevoel? Vandaar dat hij zich tov je moeder een soort van bescherming vertoont door commentaar te hebben op haar dates; moeite met acceptatie scheiding ouders? Wilt je broer soms dat je ouders ooit weer bij elkaar komen?

Een hoop vragen, die je niet hoeft te beantwoorden, maar waar je over kan nadenken om te begrijpen waarom je broer zich zo opstelt.

Als je veel om je vriendin geeft, verzin dan leuke uitjes waarin jullie je niet zo aan je broer hoeft te storen. Focus je op haar ipv op zijn wensen.

Waarom zo blijven zoeken naar een voor jou begrijpelijke oorzaak? Gevoelens en emoties zijn niet altijd te begrijpen en zeker niet voor een mens dat anders in elkaar steekt.

Broer woont elders, komt in het weekend Thuis en hij mist het Thuis (de rust, ambiance, omgang met elkaar, wie weet wat allemaal - samengevat in het woord privacy) omdat er nu altijd een vreemde daar is. Zo simpel kan het zijn.

Moeder moet beslissen, het is haar huis. Ik zou ook niet elk weekend de vriendin van deze zoon te logeren willen hebben, zeker als ik wist dat mijn andere kind, dat immers nooit in het huis is zonder deze vreemde, zich daardoor minder prettig zou vinden in het ouderlijk huis. 
Voor mezelf: het is ook mijn weekend en in die twee vrije dagen die ik heb wil ik niet steeds iemand in huis hebben die niet mijn kind of mijn man is. Mijn oplossing zou zijn: er wordt eens per twee weken gelogeerd.  De andere week mochten TO en zijn vriendin een andere oplossing zoeken. 
Maar goed, bij mij thuis is de gezinsdynamiek heel anders dan in dit verhaal. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

25-10-2022 om 10:25

AlisonH schreef op 25-10-2022 om 10:11:

Moeder moet beslissen, het is haar huis. Ik zou ook niet elk weekend de vriendin van deze zoon te logeren willen hebben, zeker als ik wist dat mijn andere kind, dat immers nooit in het huis is zonder deze vreemde, zich daardoor minder prettig zou vinden in het ouderlijk huis.
Voor mezelf: het is ook mijn weekend en in die twee vrije dagen die ik heb wil ik niet steeds iemand in huis hebben die niet mijn kind of mijn man is. Mijn oplossing zou zijn: er wordt eens per twee weken gelogeerd. De andere week mochten TO en zijn vriendin een andere oplossing zoeken.
Maar goed, bij mij thuis is de gezinsdynamiek heel anders dan in dit verhaal.

En als jouw uitwonend kind voor jou gaat bepalen of je dates mag meenemen naar je eigen huis?

Tickel schreef op 25-10-2022 om 10:25:

[..]

En als jouw uitwonend kind voor jou gaat bepalen of je dates mag meenemen naar je eigen huis?

Zoals ik zei: de dynamiek is hier anders. Dat zou niet gebeuren. Probeerde iemand het toch dan was het antwoord heel duidelijk: jij bepaalt niet wie ik in mijn eigen huis ontvang. Ik wil er rekening mee houden dat jij het misschien niet fijn vindt als er altijd een andere man is wanneer jij thuis komt, maar uiteindelijk beslis ik. En dan sluit je een compromis waar iedereen mee kan leven.

Ik ben wel benieuwd hoe je vriendin hier in staat. Zij is toch ook een partij in het  geheel? Als het bij jou niet meer kan, kan het dan nog steeds niet vaker bij haar?

Jesse_1 schreef op 25-10-2022 om 10:10:

[..]

Waarom zo blijven zoeken naar een voor jou begrijpelijke oorzaak? Gevoelens en emoties zijn niet altijd te begrijpen en zeker niet voor een mens dat anders in elkaar steekt.

Broer woont elders, komt in het weekend Thuis en hij mist het Thuis (de rust, ambiance, omgang met elkaar, wie weet wat allemaal - samengevat in het woord privacy) omdat er nu altijd een vreemde daar is. Zo simpel kan het zijn.

Omdat dat kan helpen in het omgaan met de situatie.

Joszy schreef op 25-10-2022 om 10:57:

Ik ben wel benieuwd hoe je vriendin hier in staat. Zij is toch ook een partij in het geheel? Als het bij jou niet meer kan, kan het dan nog steeds niet vaker bij haar?

Inderdaad, tijd voor vriendin om weer eens met haar ouders te praten. 

Tickel schreef op 25-10-2022 om 10:25:

[..]

En als jouw uitwonend kind voor jou gaat bepalen of je dates mag meenemen naar je eigen huis?

Dan doe je iets fout. Deze moeder toont geen ruggengraat.

En TO moppert wel dat zijn broer zoveel invloed heeft, maar hij maakt zelf net zo goed misgebruik van de situatie. In zijn laatste bericht stelt hij: 'Ik blijf ook voor mijn moeder diegene die mijn broer wegjaagt'. Je laat je ene kind toch niet je andere kind wegjagen omdat hij meent dat zijn vriendinnetje elke week het hele weekend bij jou moet logeren?! En dat gaat dan over een verkering sinds 9 maanden. 

Ik vind het maar een sneu verhaal. De oplossing is ook helemaal niet moeilijk. Maar dan moet je niet twee knullen die beiden 100% hun zin willen krijgen, laten beslissen wat er in jouw huis gebeurt. Net zo absurd als een ruzie over wie de hele taart in zijn eentje op mag eten, zonder te bedenken dat je ook tevreden zou kunnen zijn met een stuk  

Als moeder kan je prima aangeven dat die vriendin vrijdags mag komen slapen en dan zaterdag na het eten weer vertrekt of dat ze om het weekend van harte welkom is. Jouw huis. Jij snijdt de taart.  


Demax

Demax

25-10-2022 om 18:02 Topicstarter

yette schreef op 25-10-2022 om 16:53:

[..]

Dan doe je iets fout. Deze moeder toont geen ruggengraat.

En TO moppert wel dat zijn broer zoveel invloed heeft, maar hij maakt zelf net zo goed misgebruik van de situatie. In zijn laatste bericht stelt hij: 'Ik blijf ook voor mijn moeder diegene die mijn broer wegjaagt'. Je laat je ene kind toch niet je andere kind wegjagen omdat hij meent dat zijn vriendinnetje elke week het hele weekend bij jou moet logeren?! En dat gaat dan over een verkering sinds 9 maanden.

Ik vind het maar een sneu verhaal. De oplossing is ook helemaal niet moeilijk. Maar dan moet je niet twee knullen die beiden 100% hun zin willen krijgen, laten beslissen wat er in jouw huis gebeurt. Net zo absurd als een ruzie over wie de hele taart in zijn eentje op mag eten, zonder te bedenken dat je ook tevreden zou kunnen zijn met een stuk

Als moeder kan je prima aangeven dat die vriendin vrijdags mag komen slapen en dan zaterdag na het eten weer vertrekt of dat ze om het weekend van harte welkom is. Jouw huis. Jij snijdt de taart.


Ik weet niet wat ik misbruik maak van een situatie? Ik leg niemand iets op, verbied niemand iets, of blijf niet weg, wetende dat ik mensen ga kwetsen. Mensen die ik graag zie. Het enige wat ik wil is praten om elkaar beter te verstaan en aanpassingsvermogen te tonen. Ze is hier heus niet elk weekend, en zoals in andere berichten te zien is, niet hele tijd thuis of teruggetrokken in mijn kamer. Vriendelijke groeten

Demax schreef op 25-10-2022 om 18:02:

[..]

Ik weet niet wat ik misbruik maak van een situatie? Ik leg niemand iets op, verbied niemand iets, of blijf niet weg, wetende dat ik mensen ga kwetsen. Mensen die ik graag zie. Het enige wat ik wil is praten om elkaar beter te verstaan en aanpassingsvermogen te tonen. Ze is hier heus niet elk weekend, en zoals in andere berichten te zien is, niet hele tijd thuis of teruggetrokken in mijn kamer. Vriendelijke groeten

Je schrijft in de OP dat je broer graag één dag zonder vreemde in huis wil, maar dat jij één dag met je vriendin te weinig vind. Terwijl hij het weekend dus wil splitsen (jij de helft je zin, hij de helft zijn zin), ben jij degene die het daarmee niet eens is. 

Daarbij vind ik je opmerking dat het ondankbaar zou zijn om van jou een aanpassing te vragen omdat je  zoveel doet in huis, een beetje raar. Het lijkt me logisch dat jij meer doet, omdat je er woont en dat je broer in weekend ook meedraait. Als dat laatste niet zo is, dan zou je moeder daar iets van moeten zeggen. Hij is geen visite, maar een 'thuiskomer', daar horen ook wat taken bij. Maar hou dat eerlijk, want op doordeweekse dagen heeft hij net als jij zo zijn taken, maar dan in een ander huis. 

Ik bedenk mij ni=et iets. Kan je niet ruilen af en toe. Hij thuis bij ma en zijn privacy en jij met je vriendin in zijn studentenkamer/-huis? Kan je daar de boel verkennen. Je laat het extra schoon achter met wat lekkers in de koelkast en je bent allemaal blij. 

rebmaaviv schreef op 25-10-2022 om 18:59:

Ik bedenk mij niet iets. Kan je niet ruilen af en toe. Hij thuis bij ma en zijn privacy en jij met je vriendin in zijn studentenkamer/-huis? Kan je daar de boel verkennen. Je laat het extra schoon achter met wat lekkers in de koelkast en je bent allemaal blij.

Top idee. TO, ga ervoor. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.