Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Thuiswonend en logerende vriendin


Om eerlijk te zijn snap ik die broer wel een beetje. Ik zou het zelf nooit zo stellig brengen maar het gevoel van 'een indringer' in je ouderlijk huis herken ik wel. Mijn zus en ik studeerden allebei en waren op kamers maar kwamen nog regelmatig in het weekend en vakanties naar huis. Mijn zus nam op een gegeven moment steeds haar vriend mee, met wie ik helemaal niets had. Ik vond het heel irritant dat ik thuis (want ik zag mijn ouderlijk huis nog steeds veel meer als thuis dan mijn kamer van nog geen 10 vierkante meter) ook opeens de badkamer en toilet met iemand die geen familie was moest delen, en dat hij iedere keer opeens ook aan het ontbijt zat en überhaupt constant aanwezig was. Misschien heel onhebbelijk van mij, maar ik vond het gewoon veel minder relaxed als hij er was. Ik heb daar ook heel vaak over geklaagd bij mijn moeder en bij mijn zus zelf. Het ging uiteindelijk best snel uit, en haar volgende vriend had gelukkig zelf niet zo veel behoefte om steeds mee te komen. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

22-10-2022 om 00:01

CocoCharlie schreef op 21-10-2022 om 23:53:

Om eerlijk te zijn snap ik die broer wel een beetje. Ik zou het zelf nooit zo stellig brengen maar het gevoel van 'een indringer' in je ouderlijk huis herken ik wel. Mijn zus en ik studeerden allebei en waren op kamers maar kwamen nog regelmatig in het weekend en vakanties naar huis. Mijn zus nam op een gegeven moment steeds haar vriend mee, met wie ik helemaal niets had. Ik vond het heel irritant dat ik thuis (want ik zag mijn ouderlijk huis nog steeds veel meer als thuis dan mijn kamer van nog geen 10 vierkante meter) ook opeens de badkamer en toilet met iemand die geen familie was moest delen, en dat hij iedere keer opeens ook aan het ontbijt zat en überhaupt constant aanwezig was. Misschien heel onhebbelijk van mij, maar ik vond het gewoon veel minder relaxed als hij er was. Ik heb daar ook heel vaak over geklaagd bij mijn moeder en bij mijn zus zelf. Het ging uiteindelijk best snel uit, en haar volgende vriend had gelukkig zelf niet zo veel behoefte om steeds mee te komen.

Maar dan ben je beiden het huis uit en alleen de weekenden bij ouder(s). Als jouw zus wel thuis was blijven wonen was het gevoel misschien wel anders geweest.

Thy

Thy

22-10-2022 om 00:02

Ik zeg niets over TO's leeftijd en thuis wonen, dat heb je zelf bedacht. Ik schrijf alleen dat hij op 26-jarige leeftijd vast al wel een baan zal hebben.
Als de broer al jarenlang elk weekend thuis, dan kun je daar van alles van vinden, maar dan is dat blijkbaar tot nu toe helemaal oké geweest. Misschien is er wel een goede reden voor, weten wij veel. 
Ik wil helemaal niet denken in termen als 'raar'. Blijkbaar is deze huidige situatie normaal ( of in ieder geval geaccepteerd ) binnen dit gezin. 
De broer woont in het weekend thuis en verlangt naar privacy,  TO wil elk weekend in ieder geval twee nachten zijn vriendin bij hem thuis ontvangen en kan niet naar zijn vriendin toe, moeder wil de vingers nergens aan branden.
Het gaat niet om 'recht hebben op' en 'wie doet het meest in het huishouden', het gaat erom dat dit in de weekenden een thuis is voor ( nu ) 4 mensen en hoe je er voor kunt zorgen dat iedereen het ook al thuis blijft voelen.

Angela1967 schreef op 21-10-2022 om 16:57:

kennelijk heeft broer een foute keuze gemaakt bij zijn doordeweekse woonsituatie en heeft hij dat weekend hard nodig? Ik kan niet verklaren waarom hij de oplossing niet bij zichzelf zoekt. Hij is uit huis. TO niet. Die woont gewoon nog thuis.
Dus als je uit huis gaat ben je uit huis. Dat brengt voor- en nadelen met zich mee. Als broer keihard die rust nodig heeft omdat hij anders de drukke week en woonsituatie niet aankan is dat het probleem. Welke oplossing daarbij hoort is dan een apart gesprek waard.
Gr Angela

Ik kan me er echt helemaal niets bij voorstellen dat je zoiets hards tegen je kinderen zegt. Mijn oudste is net op kamers omdat ze niet op dagelijks reisafstand van haar studie woont en zit nu in een klein hokje omdat er niets anders te vinden was. Moet die veredelde bezemkast dan serieus doorgaan voor haar nieuwe thuis? Haar ouderlijk huis is nog haar thuis en dat mag van mij nog heel lang zo blijven.

Tickel schreef op 22-10-2022 om 00:01:

[..]

Maar dan ben je beiden het huis uit en alleen de weekenden bij ouder(s). Als jouw zus wel thuis was blijven wonen was het gevoel misschien wel anders geweest.

Misschien, maar het idee dat je in het weekend thuis komt en er zit constant een voor jou ongewenst persoon blijft denk ik wel hetzelfde. 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

22-10-2022 om 00:21

Thy schreef op 22-10-2022 om 00:02:

Ik zeg niets over TO's leeftijd en thuis wonen, dat heb je zelf bedacht. Ik schrijf alleen dat hij op 26-jarige leeftijd vast al wel een baan zal hebben.
Als de broer al jarenlang elk weekend thuis, dan kun je daar van alles van vinden, maar dan is dat blijkbaar tot nu toe helemaal oké geweest. Misschien is er wel een goede reden voor, weten wij veel.
Ik wil helemaal niet denken in termen als 'raar'. Blijkbaar is deze huidige situatie normaal ( of in ieder geval geaccepteerd ) binnen dit gezin.
De broer woont in het weekend thuis en verlangt naar privacy, TO wil elk weekend in ieder geval twee nachten zijn vriendin bij hem thuis ontvangen en kan niet naar zijn vriendin toe, moeder wil de vingers nergens aan branden.
Het gaat niet om 'recht hebben op' en 'wie doet het meest in het huishouden', het gaat erom dat dit in de weekenden een thuis is voor ( nu ) 4 mensen en hoe je er voor kunt zorgen dat iedereen het ook al thuis blijft voelen.

Die opmerking over leeftijd ging niet perse over jou maar werd wel vaak genoemd.

TO heeft maar 1 huis waarin hij woont, de broer 2. Ik vind het gewoon absurd dat iemand die in 2 huizen woont wil bepalen wat er gebeurt in het huis waar zijn broer fulltime woont. En ook kan bepalen dat zijn moeder geen dates over de vloer mag hebben. 

Die broer kan ook op donderdagavond al naar moeders huis komen, dan heeft 'ie de hele vrijdag z'n privacy.

CocoCharlie schreef op 22-10-2022 om 00:07:

[..]

Ik kan me er echt helemaal niets bij voorstellen dat je zoiets hards tegen je kinderen zegt. Mijn oudste is net op kamers omdat ze niet op dagelijks reisafstand van haar studie woont en zit nu in een klein hokje omdat er niets anders te vinden was. Moet die veredelde bezemkast dan serieus doorgaan voor haar nieuwe thuis? Haar ouderlijk huis is nog haar thuis en dat mag van mij nog heel lang zo blijven.

Natuurlijk is het niet hard. Het is een technische weergave van er situatie. De broer in kwestie zit  t net zo hard in de wedstrijd. En hij heeft het niet door, hij wil er niet over praten en heeft het woord  compromis niet genoemd. Dan is mijn idee: beschrijf het in hele scherpe termen zodat duidelijk wordt hoe bizar de broer redeneert. En TO kan zich dat realiseren dat hij misschien wel doet alsof hij niet zo star is maar dat is hij ook.  Als dat kwartje valt bij beiden komt er hopelijk iets in beweging en kan het het gesprek richting een oplossing starten.

Gr Angela 

Wat een overdreven gedoe. 
ik vind het niet meer dan normaal om rekening met elkaar te houden. 
De broer zou wellicht liever het hele weekend ‘privacy’ willen en geeft het halve weekend al aan als compromis. 
Wie weet, en niets mis mee wmb. 
 Ik ben eigenlijk heel open en heb in theorie altijd ‘open huis’, de werkelijkheid valt vies tegen 😂 In werkelijkheid heb ik veel alleentijd en privacy nodig. 
Nu voelt die privacy toch al anders als kinderen ouder worden. Maar bezoek, logees en liefdes doen er wel flink wat scheppen bovenop nog. 
(en dat doet niets af aan het plezier dat ik eraan beleef!) 

Ik hoef hier in huis kind niet te begrenzen in hoevaak vriendje over de vloer komt, want dat doet andere kind al Veel gesprekken en discussies over gehad. Ik stuurde altijd aan op compromis zoeken, dat is ook altijd wel gebeurd.
Iedereen heeft nu eenmaal andere noden en behoeften, niets aan te doen. 
En een niet- eigen kind in huis geeft altijd toch een andere dynamiek en sfeer. 
Hoewel dat wel verandert langsaam, omdat vriendje eigen begint te voelen en het goed kan vinden met iedereen.
Maar stel je toch eens voor zeg dat je het niet zo met elkaar kunt vinden.
Wat dat betreft klinkt een half weekend me sowieso als een goed compromis in de oren. 

Angela1967 schreef op 22-10-2022 om 00:28:

[..]

Natuurlijk is het niet hard. Het is een technische weergave van er situatie. De broer in kwestie zit t net zo hard in de wedstrijd. En hij heeft het niet door, hij wil er niet over praten en heeft het woord compromis niet genoemd. Dan is mijn idee: beschrijf het in hele scherpe termen zodat duidelijk wordt hoe bizar de broer redeneert. En TO kan zich dat realiseren dat hij misschien wel doet alsof hij niet zo star is maar dat is hij ook. Als dat kwartje valt bij beiden komt er hopelijk iets in beweging en kan het het gesprek richting een oplossing starten.

Gr Angela

Hoezo geen compromis? Die broer stelt het halve weekend voor.

Ik ben wel benieuwd hoe die broer over privacy denkt als hij zelf een vriendin ontmoet en in het weekend met hem mee naar huis gaat.
Tot nu toe lijkt hij er net zo in te staan als Charlie hierboven. Misschien handig als Demax hem aan een leuke vriendin kan koppelen.

@Demax, we mochten je een vraag stellen als iets niet duidelijk was; speelt religie een rol in deze?

CocoCharlie schreef op 22-10-2022 om 09:38:

[..]

Hoezo geen compromis? Die broer stelt het halve weekend voor.

Ik bedoel een compromis over  datgene waar broer last van heeft. Hij weigert het gesprek aan te gaan. Lees eens de diverse bijdragen hier over de emotionele kant van de zaak. Daar zou het over moeten gaan. Dan weet to ook waar het compromis over moet gaan. Broer heeft mijn inziens niet een veto zonder argumenten.

Gr Angela 




Demax

Demax

22-10-2022 om 10:37 Topicstarter

Flanagan schreef op 22-10-2022 om 10:15:

Ik ben wel benieuwd hoe die broer over privacy denkt als hij zelf een vriendin ontmoet en in het weekend met hem mee naar huis gaat.
Tot nu toe lijkt hij er net zo in te staan als Charlie hierboven. Misschien handig als Demax hem aan een leuke vriendin kan koppelen.

@Demax, we mochten je een vraag stellen als iets niet duidelijk was; speelt religie een rol in deze?

Neen, religie speelt nergens een rol.

Kun je iets met de meningen en tips Demax ? Heb je al wat ideeën opgedaan of een plan van aanpak bedacht ? Niet dat dat moet hoor, ik ben gewoon benieuwd 

Demax schreef op 22-10-2022 om 10:37:

[..]

Neen, religie speelt nergens een rol.

Okee, dan strepen we die door.

Is je broer jaloers omdat jij een vriendin hebt?

Is hij de oudste en voelt hij zich daarom geroepen de rol van hoofd van gezin op zich te nemen als hij thuis is? Soort van verantwoordelijkheidsgevoel? Vandaar dat hij zich tov je moeder een soort van bescherming vertoont door commentaar te hebben op haar dates; moeite met acceptatie scheiding ouders? Wilt je broer soms dat je ouders ooit weer bij elkaar komen?

Een hoop vragen, die je niet hoeft te beantwoorden, maar waar je over kan nadenken om te begrijpen waarom je broer zich zo opstelt.

Als je veel om je vriendin geeft, verzin dan leuke uitjes waarin jullie je niet zo aan je broer hoeft te storen. Focus je op haar ipv op zijn wensen.

Ik zou erop aansturen dat je moeder haar verantwoordelijkheid neemt. Het is haar huis. Zij moet een knoop doorhakken. Natuurlijk wil ze jullie beiden tegemoet komen, maar soms moet je een vervelende beslissing nemen. Bovendien mag ze zich ook wel eens afvragen hoe zij zichzelf voelt bij dat voortdurende gelogeer in haar huis. 

Stop in elk geval met het gezeur over en gediscussieer met je broer. Jullie hebben beiden wensen die het voor de ander minder aangenaam maken en blijkbaar zien jullie geen van beiden dat de wensen en rechten van de een niet belangrijker zijn dan die van de ander. Als geen van beiden in staat is om op een volwassen manier een beetje water bij de wijn te doen, dan zal je moeder moeten bepalen hoe het gaat.

Als jullie mijn kinderen waren, zou ik aangegeven dat jouw vriendin één nacht en één dag in het weekend welkom is. Misschien ook wel als je broer een keer niet komt slapen. Want hoe zeer ik ook van gezellige drukte hou, ik wil ook wel eens mijn huis voor mezelf - zonder gasten van buiten.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.