Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Jes

Jes

25-03-2021 om 16:30

Tinder date

Hallo allemaal,

Een bezorgde moeder hier. Mijn dochter van 18 heeft 2x een relatie van 1,5 jaar gehad. Wij kenden deze jongens. Beide keren heeft ze het zelf uitgemaakt en nu besloot ze op tinder te gaan. Ze is er snel weer af gegaan want t was wel een gedoe zei ze. Ze had er wel 1 contact aan over gehouden. Ze appen ( op Snapchat) heel veel. “Hij is lief en aardig en gezellig en leuk”

Hij vroeg na een week of ze af kunnen spreken. Mijn dochter reageerde in eerst instantie niet, ze moest ff kort nadenken, maar het gaat toch gebeuren. Hij woont ongeveer 40 min met de auto hiervandaan. Hij komt zaterdag. Het huis van haar vader, aan dezelfde weg waar wij wonen, staat vaak leeg en daar gaan ze afspreken. nu heeft hij gevraagd of hij niet kon blijven slapen 😳 “ want hij kan dan wat drinken en het is een stuk rijden en de avondklok enzo”

Ze wordt enorm boos als wij er voorzichtig over beginnen dat dit niet verstandig is, buiten het appen is het natuurlijk een wildvreemde. 

Ze is normaal niet zo

We redden het altijd wel maar nu wil ik toch advies;

Zijn wij ouderwets??Hoe kunnen we dit gesprek het beste aangaan. Alvast bedankt!

Groetjes, Jes

Misschien kun je haar een aantal scenario's met een mogelijk verloop van de avond/ nacht voorleggen en haar vragen hoe ze daarmee om zou gaan of oplossen.

Toen mijn kinderen nog klein waren heb ik dat met ze gedaan met als onderwerp: "wat zou je doen als ik niet bij school sta als school uit is". Door ze zelf na te laten denken daarover realiseert ze zich misschien dat er ook wat anders kan gebeuren dan alleen hetgeen zij zich bedenkt.

Ik zou er niet voorzichtig over beginnen, maar meteen zeggen dat het gevaarlijk is om een logeerpartjj in een leeg huis te hebben met een wildvreemde. Zonder corona spreek je eerst af in een openbare gelegenheid, met coronamaatregelen ergens op een  bankje, je stapt niet bij een vreemde in de auto en dit doe je al helemaal niet. Weet haar vader ervan? Het gebeurt in zijn huis. 

Misschien kun je nog zeggen dat ze eerst bij jullie thuis afspreken, dan kan ze nog van hem af als het niks is, en dan na een paar uur ofzo naar het andere huis, alleen als zij het ziet zitten (ik vind dat zelfniet ideaal, maar wel iets beter).  Wees aanwezig, maar niet in dezelfde ruimte natuurlijk. Of regel het zo dat vader "toevallig" thuiskomt op die avond.

Jes

Jes

25-03-2021 om 16:58 Topicstarter

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Haar vader weet ervan en vindt t ook geen goed idee, niet veilig. Mijn man vroeg zich net af of ze misschien gedwongen wordt?

Normaal gesproken zou ze dit niet zo snel doen 

Als ze jouw 'bemoeienis'  niet wil laat haar vriendinnen inschakelen. Dat ze appt, foto stuurt en op bepaald tijdstip gebeld wordt.

Gr Angela

Jes schreef op 25-03-2021 om 16:58:

Bedankt voor jullie snelle reacties!

Haar vader weet ervan en vindt t ook geen goed idee, niet veilig. Mijn man vroeg zich net af of ze misschien gedwongen wordt?

Normaal gesproken zou ze dit niet zo snel doen

Haar vader kan het toch gewoon verbieden? Het gaat om zijn huis!

Imi

Imi

25-03-2021 om 17:04

Voor je dochter: 

Dit lijkt me ronduit gevaarlijk. Ik ben een volwassen vrouw die af en toe een date heeft. Je weet uit een chat echt niet wat voor tyoe je voor je hebt, er wordt heel wat afgejokt. Ik ben niet naïef, naar heb toch echt al een paar keer voor een verrassing gestaan.

Er gelden gewoon een paar gouden regels bij daten. Een eerste date doe je op een openbare plek die voor jou (als vrouw) bekend is, zodat je gemakkelijk weg kunt komen als dat nodig is. Je zorgt dat er andere mensen in de buurt zijn die jullie kunnen zien. Je zorgt dat iemand weet waar je bent en met wie, en je spreekt af ondertussen contact te hebben. Een vriendin belt jou tijdens de date bijvoorbeeld. Spreek ook af wat je kunt zeggen om onopvallend aan te geven dat ze moet ingrijpen, bijvoorbeeld: doe de groeten aan Karel. Of: wat ik je nog wilde vragen: mag ik volgende vrijdag jouw paarse jurk lenen? Het hoeft niet meteen te gaan om dat je je onveilig voelt, dat kun je ook zeggen als je je date niet zo leuk vindt, of als hij stinkt 😉 en je niet verder wilt. Dan kan je vriendin misschien regelen dat je moeder jou belt net een smoes waardoor je meteen naar huis moet.

Je hoeft er niet van uit te gaan dat je date een serieverkrachter is, maar het kán wel. Dus bouw veiligheidsmaatregelen in. Ergens in een leeg huis met zijn tweeën afspreken met een man die je nog nooit ontmoet hebt, is alvast niet veilig. Dat hij meteen vraagt of hij mag blijven slapen is al helemaal geen goed teken, dat snap je zelf ook wel. 

Dus hou het veilig en spreek de eerste keer overdag af op een plek waar ook andere mensen zijn. Desnoods bij je moeder thuis. Als hij superleuk is, kun je de tweede keer misschien wel in het huis van je vader afspreken.

Jes

Jes

25-03-2021 om 17:54 Topicstarter

@Imi;

Als je goed vindt ga ik jouw tekst gebruiken

Als ze dit leest van iemand met “ervaring” met daten zal ze dat eerder serieus nemen van haar moeder die niet date☺️

Aan vriendinnen heb ik ook gedacht maar dan nog vindt ik t niks dat hij blijft slapen. 

Verbieden is ook een optie maar ik ga dan liever het gesprek aan. bij alleen “ nee gebeurt niet” denkt ze de volgende keer misschien “ik zeg niks”

Imi

Imi

25-03-2021 om 18:51

Natuurlijk Jes, daar had ik hem voor geschreven. Laat maar gewoon lezen. Ze mag me ook vragen stellen, als ze wil.

https://www.ouders.nl/forum/6-puberteit/wel-of-niet-telefoonnr-vragen

Dit ging over een meisje van 14 misschien kun je dit ook laten lezen.. 

En inderdaad toen ik op mijn 26e afsprak met iemand die ik via Lexa kende deed ik dit in een café. Mijn vriendinnen wisten waar ik was en we hielden elkaar via de app op de hoogte. Het was heel gezellig, maar ik heb hem wel op de laatste trein naar huis gezet (hij had geen retourtje gekocht haha dus had andere verwachtingen). Niks blijven slapen op een eerste date..  hij slaapt inmiddels elke nacht naast me

Jes

Jes

25-03-2021 om 19:59 Topicstarter

Heel fijn dat jullie allemaal zo snel reageren!!

Ik laat weten hoe het afgelopen is☺️

Jes

Jes

29-03-2021 om 13:51 Topicstarter

Ik zou nog laten weten hoe het afgelopen is;

Ik ben het gesprek aangegaan en heb gezegd dat we het s’nachts blijven niet zien zitten. tenminste niet samen in 1 leeg huis. Om ze tegemoet te komen heb ik gezegd dat ze een drankje konden doen in haar vaders huis en dan desnoods bij ons slapen. Of dat mijn oudste dochter met haar vriend daar ook zouden slapen. Dit vonden we ook niet ideaal maar dan hoefde hij niet naar huis en was zij niet alleen samen met hem. Het gesprek verliep wel heftig; heel erg huilen en boos. Vooral omdat we het niet eerder gezegd hadden. Daar had ze wel een punt. 

De alternatieve opties wilde ze niet dus ze heeft het hem verteld 

Zijn reactie was dat hij het wel begreep omdat er genoeg mafkezen rond lopen. hij zou kijken of hij zaterdag overdag of zondag kon komen. Zaterdagochtend liet hij weten dat hij met z’n vader naar een oom in Limburg ging maar hij zou het goedmaken om een andere keer af te spreken 

Dat ze dan eventueel ook naar hem kon komen. Dat heb ik gelijk de kop ingedrukt dat dat niet gaat gebeuren. Hij komt eerst maar hierheen.

Imi

Imi

31-03-2021 om 10:24

So far so good. Hopelijk is het gewone een leuke jongen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.