Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Tussenjaar? Hoe? Wat? waar?


Half jaar aupair,zou dat  wat voor haar zijn? Zich losweken van het ouderlijk huis in een enigszins beschermde omgeving, asovriendje definitief achter zich latend.  En dan indien mogelijk in februari weer instromen of er een paar maanden taalschool aan vastknopen? 

Suggestie van Alkes klinkt inderdaad erg goed. 

IngridT

IngridT

01-06-2021 om 21:03 Topicstarter

Kenfan. Asovriendje is inmiddels ingeruild voor een andere waar we eigenlijk bijna net zo’n verkeerd onderbuikgevoel bij hebben. Das dus 1 van de redenen dat even ergens anders heen wel een goed plan lijkt. Voor wat t waard  is: dat wil dochter zelf eigenlijk ook. 

IngridT

IngridT

01-06-2021 om 21:05 Topicstarter

En ik had wel even gekeken naar au pair. Maar las her en der  alleen ‘heel jaar’ ( te lang denk ik) en  rijbewijs ( ze  zit op les, maar heeft wat van jou in sommige opzichten)


maar msch heb  ik nog niet goed genoeg gezocht... 


IngridT schreef op 01-06-2021 om 21:05:

En ik had wel even gekeken naar au pair. Maar las her en der alleen ‘heel jaar’ ( te lang denk ik) en rijbewijs ( ze zit op les, maar heeft wat van jou in sommige opzichten)


maar msch heb ik nog niet goed genoeg gezocht...


Mocht je toch een kortere periode kunnen vinden of ze wil het toch doen al is het een jaar(tje), dan is het rijbewijs misschien te versnellen met intensievere lessen of een speciale intensieve cursus?

IngridT schreef op 01-06-2021 om 21:05:

En ik had wel even gekeken naar au pair. Maar las her en der alleen ‘heel jaar’ ( te lang denk ik) en rijbewijs ( ze zit op les, maar heeft wat van jou in sommige opzichten)


maar msch heb ik nog niet goed genoeg gezocht...


Ingrid, vriendin van mijn dochter is verleden jaar au pair geweest. Zij heeft geen rijbewijs (en al had ze het wel gehad dan weet ik  niet of de ouders haar dwars door Parijs hadden laten rijden). Als je interesse hebt, dan kan ik wel navragen via welke organisatie zij au pairschap heeft geregeld. Het is inderdaad  zo dat een jaar heel gebruikelijk is. Overigens vond deze vriendin het best leuk - taal leren, nieuwe mensen ontmoeten- maar ook wel wat eenzaam. Ze had relatief veel vrije tijd, die ze niet zo goed wist op te vullen. Daar moet je ook wel vooraf over nadenken. 

Ik ken meerdere mensen die Een ‘antroposofisch’ tussenjaar hebben gedaan of een ‘breekjaar’ en die er enthousiast over zijn. Een meisje deed het zelfs, nadat haar oom het vroeger ook al had gedaan. Waarbij ik overigens in elk geval bij breekjaar las dat ze 6 weken op reis gaan. 

Verder is het cliché natuurlijk dat bepalen wat je in je tussenjaar gaat doen en dat ook organiseren, nou net een mooi leerdoel is voor die periode - maar met alles wat je schrift kan ik me voorstellen dat je kind een extra zetje nodig heeft. Overigens zou ik me wel houden aan een zin die ik in een iets andere variant hier op OOL heb geleerd; een tussenjaar mag, als er maar een plan is. Waarbij plannen natuurlijk mogen veranderen. 

Werken en iets als dit als combi invulling https://afs.nl/studeren-vrijwilligerswerk/ 
Dit is niet altijd een jaar maar kan korter en langer. Je bent er absoluut even uit, op jezelf aangewezen (maar toch ondersteund)  en nu langzaam maar zeker corona maatregelen versoepelen is er meer mogelijk.  

IngridT

IngridT

12-06-2021 om 13:04 Topicstarter

Anoniemer & alkes …heel erg dank voor de tip. En kenfan..bedankt voor t ‘ook een  goede optie vinden’. Al spreken we elkaar niet meer zo vaak, ik hecht nog altijd  waarde aan je mening en ideeën. 
Volgende week  kennismakingsgesprek bij de vrije Hogeschool. Heb t  2 weken terug direct maar voorzichtig bij dochter neergelegd als ‘misschien ook een idee?’ En na een in eerste instantie ongeïnteresseerde reactie ( ze was even in de ban van ‘ werken op een boerderij’ ) kwam ze er een paar dagen terug zelf op terug ( lijkt toch ook wel interessant) en dat veranderde  daarna al snel  in ‘ volgens mij is dat precies wat ik nodig heb’.

Nou. Dan maar uitpluizen of er nog plek is ( gebeld, lijkt geen probleem) en bekijken of ze nog steeds zo enthousiast is na een uitgebreide kennismakings-sessie inclusief rondleiding etc. 

En ja. Het kost een hele hoop geld. Maar manmanman wat een heerlijk idee als dit m inderdaad wordt, dat dochter in een redelijk beschermde omgeving, met een hoop structuur kan gaan ontdekken wie ze echt is, en wat ze echt wil. Ik heb het er graag voor over.  Voor dochter, maar ook voor mijn/ onze eigen gemoedsrust.

Wordt vervolgd…



IngridT

IngridT

12-06-2021 om 13:12 Topicstarter

En alkes ( en anderen)

Dat au pair relatief eenzaam is, en je zelf initiatief moet ontplooien je vrije tijd te vullen…das nou juist wat riskant voor dochter. Die trekt zich dan wsch  terug, sluit zich af. Verdwijnt eerder avonden achter een scherm dan dat ze de wereld gaat ontdekken. 

Juist dat ‘verplichte’ veel tijd doorbrengen en gestructureerde dingen ondernemen & ontdekken  in een kleine en hopelijk hechte groep lijkt me echt goed voor haar. Zeker in combinatie met de grote component ‘ kunst en cultuur’ die in dat vrije Hogeschool jaar zit. Muziek. Toneel, zingen. Dat zijn nou net de  dingen die ze goed kan, leuk vindt, en waar ze zich ook vrij voelt en zichzelf durft te zijn. Ik denk dat dat  daar intensief mee bezig  in combi met de andere dingen die daar aan bod komen haar gaat helpen om ook op andere vlakken van haar leven wat meer te groeien en  op te bloeien. 
Ingrid


Soms kun je een soort van "vrijwilligers uitwisseling" doen, dan ga je in het buitenland als vrijwilliger werken, kun je tegelijkertijd je Engels verbeteren en iets voor de maatschappij doen. 

Ik zou bijvoorbeeld bij Rotary informeren

Via SIW en andere clubs kan ze ook kijken naar Europeanen solidarity  corps. Ze hebben op 23 juni een tussenjaarsbeurs.  

IngridT

IngridT

03-07-2021 om 14:49 Topicstarter

Met grote dank aan  anoniemer & alkes. Alles in kannen en kruiken. Vrije hoge school. Inschrijving klaar & deze week ook hele prima huisvesting geregeld. Dochter  heel erg enthousiast en blij. Ik/ wij ook. Vind het ook allemaal heel aangenaam overkomen tijdens kennismakingsbezoek. Dochter heeft Inmiddels ook  een baantje gescoord bij ons in t dorp, , dus ze is de komende 2 maanden in ieder geval een dag of 4 per week soort van ‘onder de pannen’ . 

Heel fijn allemaal!

Klinkt super IngridT. Weer een paar stapjes richting volwassenheid.

IngridT schreef op 03-07-2021 om 14:49:

Met grote dank aan anoniemer & alkes. Alles in kannen en kruiken. Vrije hoge school. Inschrijving klaar & deze week ook hele prima huisvesting geregeld. Dochter heel erg enthousiast en blij. Ik/ wij ook. Vind het ook allemaal heel aangenaam overkomen tijdens kennismakingsbezoek. Dochter heeft Inmiddels ook een baantje gescoord bij ons in t dorp, , dus ze is de komende 2 maanden in ieder geval een dag of 4 per week soort van ‘onder de pannen’ .

Heel fijn allemaal!

Fijn Ingrid! Het zal een mooi jaar worden. Ik herinner me nog zo het gevoel dat ik had toen alles geregeld was, incl kamer. Nog een fijne zomer voor haar en dan begint het

Ingrid, wat fijn! Ik wens je dochter een fijn jaar en jou de rust/gevoel dat ze op haar plek is

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.