Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

uitvliegen.... en mama valt in het beruchte zwarte gat


Ik had laatst een gedachte m.b.t. dit draadje en ik vroeg me af: sommige mensen hier hebben niet (meer) zo'n behoefte aan spontane sociale contacten en andere wel. Kan het zijn dat de mensen hier die de behoefte wel hebben, dat in het verleden daar niet voldoende in zijn voorzien? 

Om mezelf als voorbeeld te nemen, als het in de zomer mooi weer is lijkt het me altijd geweldig om ik noem maar wat, van het einde van de middag tot in de avond ergens met een groepje lekker te gaan picknicken. Maar goed, ik heb geen groepje in de buurt en mensen lijken er geen tijd voor te hebben of het teveel gedoe te vinden op de korte termijn, want gezin, administratie moet nog gedaan etc. Zelf denk ik dan, neem de kinderen gezellig mee maar zo lijkt het niet te werken. Mijn man is ook niet zo van dat spontane trouwens. Zelf heb ik in mijn jeugd nauwelijks vrienden gehad (veel verhuizingen, ouders die school erg belangrijk vonden). Dat is pas een beetje goed gekomen toen ik ging studeren, maar toen moest ik er nog een beetje inkomen op sociaal gebied als ik er op terugkijk. Tegen de tijd dat het gezellig werd studeerden er al veel mensen af en was het alweer afgelopen. 
Bovendien heb ik vroeg kinderen gekregen.... ik heb nog wat in te halen zeg maar. Misschien herkenbaar voor anderen hier?

Dat sluit deels aan bij mijn theorie: alles wat je had voordat je "ouder" werd heb je toendertijd 'georganiseerd' (bewust of onbewust) en daarmee ga je 'de rest van je leven' in.
Nieuwe vrienden maken is mijns inziens voor iedereen moeilijk vanaf bepaalde leeftijd, ook voor degenen die er 'genoeg' lijken te hebben. Alleen degenen die het nú willen en toen niet hadden, die verkeren misschien in de veronderstelling dat het alleen voor hen moeilijk is, maar dat is dus volgens mij niet waar.

Je zou gewoon een soort "matchingsbank" willen opzetten, niet uit wanhoop maar gewoon puur praktisch: wie heeft in de tijd van pak 'm beet 17 tot 27 jaar weinig tijd of gelegenheid of durf gehad om vriendschappen aan te gaan en te onderhouden en wie wil dat oppakken? Daarmee erken je het verschil tussen mensen die 'al genoeg vrienden lijken te hebben' en degenen die op zoek zijn, zonder dat je het koppelt aan een waardeoordeel.

Want het klinkt rottig als ik zou zeggen dat ik geen "behoefte" heb aan nieuwe vrienden, maar het is wel zo, het is een luxe situatie, dat realiseer ik me, en ik doe ook moeite om de vriendschappen die ik heb te onderhouden. Overigens vind ik het erg fijn dat ik afgelopen jaren een aantal individuele mensen heb ontmoet met wie het goed klikt en die ik om verschillende redenen erg waardeer. Maar dat is anders dan een vriendenkring met mensen die je al lang kent en waarmee je al dan niet spontaan makkelijker iets kunt ondernemen/lief en leed kunt delen etc.

gr Angela

Ik denk dat die theorie wel klopt, troelahoep en alison. Mensen die al vrienden hebben uit hun jonge jaren, die zijn 'voorzien' en hebben niet per se behoefte aan nog meer vrienden en ook niet de tijd om al die vriendschappen te onderhouden. Dat is niet egoïstisch, maar realistisch. Mensen hebben mentaal en agendatechnisch nu eenmaal geen ruimte voor oneindig veel vrienden die ze ook nog allemaal zeer regelmatig zien/spreken. Als die vrienden deels uit groepen bestaan die je dan in één keer kunt ontmoeten, heb je misschien net wat meer ruimte. 
Sommige mensen hebben weinig behoefte aan sociale contacten, die bestaan ook. 
En dan heb je nog de groep die bijvoorbeeld vaak verhuisd is, andere prioriteiten of dingen aan het hoofd had in de jonge jaren en nu sociaal gezien in een soort gat valt.
Er zijn volgens mij wel platforms om nieuwe mensen te leren kennen, maar ik weet niet zo goed of dat nu echt werkt. 

MamaE schreef op 13-02-2023 om 12:48:


Er zijn volgens mij wel platforms om nieuwe mensen te leren kennen, maar ik weet niet zo goed of dat nu echt werkt.

Klopt, deze bijvoorbeeld https://www.nieuwemensenlerenkennen.nl/portal.php

Een kennisje van mij heeft daar echt wel leuke uitjes mee gehad en ook blijvende contacten opgedaan. Niet geschoten is altijd mis, toch?

Bijtje82

Bijtje82

13-02-2023 om 14:44

Er zijn op het forum wel vaker mensen geweest die aangeven eenzaam te zijn. Maar als je dan aangeeft best eens te willen afspreken, dan wordt dat vrijwel altijd genegeerd. 
Ik ben niet te beroerd om een stukje verder te rijden hoor. En er hoeft niet eens perse een hechte vriendschap te ontstaan, maar gewoon eens een dagje weg met of zonder kinderen lijkt me best leuk. Ongeacht iemands leeftijd. Gewoon gezellig m/v meer niet. 

Bijtje, zet gewoon een speciaal draadje hiervoor op.  Vriendenmatching OO! 😀

Bijtje82 schreef op 13-02-2023 om 14:44:

Er zijn op het forum wel vaker mensen geweest die aangeven eenzaam te zijn. Maar als je dan aangeeft best eens te willen afspreken, dan wordt dat vrijwel altijd genegeerd.
Ik ben niet te beroerd om een stukje verder te rijden hoor. En er hoeft niet eens perse een hechte vriendschap te ontstaan, maar gewoon eens een dagje weg met of zonder kinderen lijkt me best leuk. Ongeacht iemands leeftijd. Gewoon gezellig m/v meer niet.

Maar dat kan ik me ook best voorstellen en staat los van de eenzaamheid die sommige mensen ervaren denk ik.

Je geeft dan toch ook een stukje anonimiteit op waarvoor men juist op dit forum zit, om enkel je hart soms te kunnen luchten.

Dan zou ik eerder een oproepje plaatsen als ik jou was, want daar komen dan wel gerichtere reacties op. Volgens mij is dit ook toegestaan op dit forum, althans, ik heb deze al vaker voorbij zien komen.

Bijtje82

Bijtje82

13-02-2023 om 15:14

Kersje schreef op 13-02-2023 om 14:52:

[..]

Maar dat kan ik me ook best voorstellen en staat los van de eenzaamheid die sommige mensen ervaren denk ik.

Je geeft dan toch ook een stukje anonimiteit op waarvoor men juist op dit forum zit, om enkel je hart soms te kunnen luchten.

Dan zou ik eerder een oproepje plaatsen als ik jou was, want daar komen dan wel gerichtere reacties op. Volgens mij is dit ook toegestaan op dit forum, althans, ik heb deze al vaker voorbij zien komen.

Oh dat begrijp ik ook zeker wel. Het is inderdaad een deel van je anonimiteit. En her is misschien toch ook wel spannend voor sommigen om zoiets te doen. Weet jij veel wie of wat er achter zo'n forumnaam zit. 😁 

Maar goed, als je afspreekt met iemand die niet in je eigen omgeving woont dan zal je anonimiteit vast nog wel gewaarborgd worden. Je hoeft niet bij iemand thuis te komen en meer dan een voornaam is ook niet nodig. Je hoeft zelfs geen nummers uit te wisselen als je de communicatie gewoon hier houdt. 


Bijtje82

Bijtje82

13-02-2023 om 15:18

Linn111 schreef op 13-02-2023 om 15:13:

Ik weet niet hoe je in deze situatie terecht bent gekomen, en ik wens je een snelle en gemakkelijke uitweg.

Dit klinkt best wel deprimerend eigenlijk. 

Ik weet niet op wie je reageert, maar denk niet dat mensen hier perse op zoek zijn naar een uitweg.. klinkt een beetje als. Hoop voor je dat de weg naar het hiernamaals snel en pijnloos is. 

Bijtje82 schreef op 13-02-2023 om 15:14:

[..]

Oh dat begrijp ik ook zeker wel. Het is inderdaad een deel van je anonimiteit. En her is misschien toch ook wel spannend voor sommigen om zoiets te doen. Weet jij veel wie of wat er achter zo'n forumnaam zit. 😁

Maar goed, als je afspreekt met iemand die niet in je eigen omgeving woont dan zal je anonimiteit vast nog wel gewaarborgd worden. Je hoeft niet bij iemand thuis te komen en meer dan een voornaam is ook niet nodig. Je hoeft zelfs geen nummers uit te wisselen als je de communicatie gewoon hier houdt.


Er zijn mooie vriendschappen en contacten uit dit forum, nou ja Ouders, gekomen.

Ook met meetings en activiteiten. Ik heb nu een aantal mensen van hier op facebook en we hebben ook wel gezamelijk aan bv hardloopevenementen meegedaan.

Nu heb je het persoonlijke bericht, toen vroeg je aan de moderaters of ze je gegevens wilden doorsturen. Handig was dan een anoniem hotmail adres te gebruiken.

Ook zijn er wel forum meetings met een grote groep geweest waar dan je naam je forum nick was en ook al wist je meer van iemand omdat je bv buiten het forum contact hebt dan waarborg je nog elkaars anonimiteit.

Bijtje82

Bijtje82

13-02-2023 om 15:32

Ysenda schreef op 13-02-2023 om 15:19:

[..]

Er zijn mooie vriendschappen en contacten uit dit forum, nou ja Ouders, gekomen.

Ook met meetings en activiteiten. Ik heb nu een aantal mensen van hier op facebook en we hebben ook wel gezamelijk aan bv hardloopevenementen meegedaan.

Nu heb je het persoonlijke bericht, toen vroeg je aan de moderaters of ze je gegevens wilden doorsturen. Handig was dan een anoniem hotmail adres te gebruiken.

Ook zijn er wel forum meetings met een grote groep geweest waar dan je naam je forum nick was en ook al wist je meer van iemand omdat je bv buiten het forum contact hebt dan waarborg je nog elkaars anonimiteit.

Ja zoiets dacht ik al eens te hebben gelezen. Maar dat is echt iets van voorheen denk ik? 

Ik zou dat persoonlijk heel spannend/eng vinden om mensen van hier in het echt te ontmoeten. Niet dat jullie me geen leuke mensen lijken of zo, en ik heb nu toch ook wel een beetje het idee dat ik jullie 'ken', maar met iemand afspreken in real life, dat is een drempel en niet per se een behoefte. Sowieso als mensen ver weg wonen, ga je niet zo snel een keer alleen koffie drinken. 
De anonimiteit van dit forum vind ik juist prettig. Dat je advies kunt vragen van mensen die jou op een bepaalde manier wel kennen, maar ook weer niet. 

Als er mensen zijn die daar wel behoefte aan hebben, is dat natuurlijk heel mooi en gun ik het die mensen van harte om een mooie vriendschap op te bouwen.

Bijtje82

Bijtje82

13-02-2023 om 15:40

MamaE schreef op 13-02-2023 om 15:32:

Ik zou dat persoonlijk heel spannend/eng vinden om mensen van hier in het echt te ontmoeten. Niet dat jullie me geen leuke mensen lijken of zo, en ik heb nu toch ook wel een beetje het idee dat ik jullie 'ken', maar met iemand afspreken in real life, dat is een drempel en niet per se een behoefte. Sowieso als mensen ver weg wonen, ga je niet zo snel een keer alleen koffie drinken.
De anonimiteit van dit forum vind ik juist prettig. Dat je advies kunt vragen van mensen die jou op een bepaalde manier wel kennen, maar ook weer niet.

Als er mensen zijn die daar wel behoefte aan hebben, is dat natuurlijk heel mooi en gun ik het die mensen van harte om een mooie vriendschap op te bouwen.

Begrijp ik ook volkomen hoor. Het is ook best een ding.

Er zijn hier best een aantal mensen waarvan ik adhv hun posts denk, ja jij lijkt me echt een leuk iemand. Waarbij je dat met anderen juist niet hebt. Terwijl bij een ontmoeting juist een heel ander beeld kan ontstaan. En dat heeft heel veel factoren natuurlijk.

En soms denk ik wel eens dat er anders gereageerd zal worden als iemand de persoon kent. Ik probeer bijvoorbeeld altijd heel veel uit re leggen met voorbeelden en lul mezelf zo enorm de diepte in dat het lijkt alsof ik iedere dag mezelf in slaap huil omdat ik zo eenzaam ben. Maar niets is minder waar gelukkig. Ben verder best een gelukkig en opgewekt type, met als slecht eigenschap dat ik soms nogal kan klagen over alles en niks.😁 Zeker tussen December en Februari. 

Bijtje82 schreef op 13-02-2023 om 15:40:

[..]

Begrijp ik ook volkomen hoor. Het is ook best een ding.

Er zijn hier best een aantal mensen waarvan ik adhv hun posts denk, ja jij lijkt me echt een leuk iemand. Waarbij je dat met anderen juist niet hebt. Terwijl bij een ontmoeting juist een heel ander beeld kan ontstaan. En dat heeft heel veel factoren natuurlijk.


Dat was zeker met de groeps meetings het geval. Heel vaak hoorde je dan: o, maar ik had me jou echt heel anders voorgesteld. En als het dan niet klikte dan hopte je naar de volgende tafel. Maar meestal bleek het gevoel wel goed te zijn. 

Bijtje82 schreef op 13-02-2023 om 15:18:

[..]

Dit klinkt best wel deprimerend eigenlijk.

Ik weet niet op wie je reageert, maar denk niet dat mensen hier perse op zoek zijn naar een uitweg.. klinkt een beetje als. Hoop voor je dat de weg naar het hiernamaals snel en pijnloos is.

Even vraagje, want het kan natuurlijk zijn dat Lin111 mij heeft geblokkeerd? Reageerde je nu op een reactie die in dit topic werd geplaatst? Ik zie deze namelijk nergens terug?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.