Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

uitvliegen.... en mama valt in het beruchte zwarte gat


Bijtje82 schreef op 07-02-2023 om 15:46:

[..]

Het is geen slachtoffergedrag. Ik ben absoluut niet zielig.

Maar hoe moeilijk is het om een ander te helpen als die amder ook altijd voor jou klaar staat?

Vind dat het geven en nemen is.


Maar de normen van 'geven' en 'nemen' verschillen van persoon tot persoon. Dus
wat jij 'normaal' vindt, is voor een ander niet normaal.

Dat kun je vervelend vinden en die ander erom veroordelen (en je er zodanig door geraakt voelen dat je het zelfs zo formuleert: 'hoe moeilijk is het'). Maar als je het zégt dan kunnen mensen iets dóen. Ik ben ervan overtuigd dat mensen graag willen helpen.

Het kan zijn dat je diep in je hart denkt: als ze het niet spontaan aanbieden dan hebben zij niet dezelfde wormen en naarden als ik en dan wil ik niet eens hulp van hen . . .

Als je dat denkt, dan moet je ook niet klagen. Maar als je dat oprecht niet denkt, dan moet je over die drempel heen en hulp vragen. Als iemand dan nee zegt, dan weet je echt iets over iemand.

gr Angela

Bijtje82

Bijtje82

07-02-2023 om 16:42

Angela1967 schreef op 07-02-2023 om 15:55:

[..]


Maar de normen van 'geven' en 'nemen' verschillen van persoon tot persoon. Dus
wat jij 'normaal' vindt, is voor een ander niet normaal.

Dat kun je vervelend vinden en die ander erom veroordelen (en je er zodanig door geraakt voelen dat je het zelfs zo formuleert: 'hoe moeilijk is het'). Maar als je het zégt dan kunnen mensen iets dóen. Ik ben ervan overtuigd dat mensen graag willen helpen.

Het kan zijn dat je diep in je hart denkt: als ze het niet spontaan aanbieden dan hebben zij niet dezelfde wormen en naarden als ik en dan wil ik niet eens hulp van hen . . .

Als je dat denkt, dan moet je ook niet klagen. Maar als je dat oprecht niet denkt, dan moet je over die drempel heen en hulp vragen. Als iemand dan nee zegt, dan weet je echt iets over iemand.

gr Angela

Ik geef bijv hier dagelijks op werk aan dat ik het niet trek in mijn eentje.. er komt geen hulp.

Maar ze staan wel dagelijks aan mijn bureau voor zaken van zichzelf waar ze geen raad mee weten. En dat los ik dan op. 

Het is hier 8 tegenover 1

Bijtje82 schreef op 07-02-2023 om 16:42:

[..]

Ik geef bijv hier dagelijks op werk aan dat ik het niet trek in mijn eentje.. er komt geen hulp.

Maar ze staan wel dagelijks aan mijn bureau voor zaken van zichzelf waar ze geen raad mee weten. En dat los ik dan op.

Het is hier 8 tegenover 1

Is dat slim? Zeg dat je geen tijd hebt want eigen werk is ook nog niet af.

Bijtje82 schreef op 07-02-2023 om 16:42:

[..]

Ik geef bijv hier dagelijks op werk aan dat ik het niet trek in mijn eentje.. er komt geen hulp.

Maar ze staan wel dagelijks aan mijn bureau voor zaken van zichzelf waar ze geen raad mee weten. En dat los ik dan op.

Het is hier 8 tegenover 1

aha het gaat over werk-sitatie. Ik dacht over privé en in vriendenkring/familie.

Werk vind ik totaal iets anders. Ik zou allang weg zijn gegaan. Jij bent niet op aarde om hen te veranderen en als zij zich zo gedragen (en je zult er zeker al wat van gezegd hebben neem ik aan) dan ben je er toch klaar mee?

gr Angela

Bijtje82 schreef op 07-02-2023 om 15:46:

[..]

Het is geen slachtoffergedrag. Ik ben absoluut niet zielig.

Maar hoe moeilijk is het om een ander te helpen als die amder ook altijd voor jou klaar staat?

Vind dat het geven en nemen is.

Ik heb ook nergens gezegd dat slachtoffergedrag gelijkstaat aan zielig zijn, dat maak jij er zelf van.

En nee, het is niet moeilijk een ander te helpen als wederkerigheid, maar ga er niet standaard vanuit (verwachtingspatroon) dat mensen het zelf moeten ruiken of zien, vraag het hen. Waarom wel zeggen dat je ‘het niet redt’ ipv ‘zou je mij willen helpen’?

Maar omdat mensen het niet zelf aanbieden, zeg jij dat het geen geven en nemen is en dat vind ik niet terecht.

Flanagan schreef op 07-02-2023 om 16:56:

[..]

Is dat slim? Zeg dat je geen tijd hebt want eigen werk is ook nog niet af.

Juist, bijvoorbeeld ja.

Bijtje82 schreef op 07-02-2023 om 16:42:

[..]

Ik geef bijv hier dagelijks op werk aan dat ik het niet trek in mijn eentje.. er komt geen hulp.

Maar ze staan wel dagelijks aan mijn bureau voor zaken van zichzelf waar ze geen raad mee weten. En dat los ik dan op.

Het is hier 8 tegenover 1

Maar je moet het toch niet oplossen, dat doe je zelf. Geef aan dat je hiervoor geen tijd hebt. 

Kersje schreef op 07-02-2023 om 17:06:

[..]

Maar je moet het toch niet oplossen, dat doe je zelf. Geef aan dat je hiervoor geen tijd hebt.

Kijk, das een reactie van iemand die goed voor zichzelf kan opkomen. Zo simpel is het niet. Als je van nature behulpzaam en bescheiden bent, dan is het héél moeilijk om nee te zeggen. En dan zou 't fijn zijn als de wat minder bescheiden en behulpzame mens   daar wat meer oog voor zoud hebben. 

elledoris schreef op 07-02-2023 om 18:21:

[..]

Kijk, das een reactie van iemand die goed voor zichzelf kan opkomen. Zo simpel is het niet. Als je van nature behulpzaam en bescheiden bent, dan is het héél moeilijk om nee te zeggen. En dan zou 't fijn zijn als de wat minder bescheiden en behulpzame mens daar wat meer oog voor zoud hebben.

Dat is nou precies het verschil waar het over gaat. Natuurlijk zou het fijn zijn maar dat is niet zo.

Iedereen wordt er blijer van als er meer nee gezegd wordt en minder gehoopt wordt.  Degene die nee zegt is gelukkiger (of hij zegt het niet en gaat gewoon weg daar (dat mag ook) en degene die nee te horen krijgt constateert dat ie niet krijgt wat ie wil. Die kan ook besluiten weg te gaan (of het zelf te doen ). Maar ik geef toe dat het durven nee zeggen oefening vereist. En volhouden nog meer. Maar als je het eenmaal zegt kan de andere partij ook gaan oefenen...

Gr Angela

Ps : volgens mij zijn er meer hulpmiddelen op de werkvloer voor mensen die moeilijk nee kunnen zeggen dan voor mensen die nee niet kunnen accepteren. Dus hulp vragen is nooit fout!




elledoris schreef op 07-02-2023 om 18:21:

[..]

Kijk, das een reactie van iemand die goed voor zichzelf kan opkomen. Zo simpel is het niet. Als je van nature behulpzaam en bescheiden bent, dan is het héél moeilijk om nee te zeggen. En dan zou 't fijn zijn als de wat minder bescheiden en behulpzame mens daar wat meer oog voor zoud hebben.

Maar dat is juist hetgeen ik een aantal posts geleden heb geschreven. Denk je dat deze assertiviteit bij mij aangeboren is of bij al die andere zgn extraverte personen? Ik heb dat ook moeten leren, zelfontplooiing heet dat. Waarom verwachten de bescheiden personen wél van anderen zich aan hen aan te passen, terwijl die ander er ook aan kan gaan werken wat assertiever te worden?

Er is zoveel aanbod ook, zelfs vaak via een werkgever, bijv een assertiviteitstraining, communicatietraining, coaching etc, maar dan moet je dan wel willen en doen.

Kersje schreef op 07-02-2023 om 18:33:

[..]

Maar dat is juist hetgeen ik een aantal posts geleden heb geschreven. Denk je dat deze assertiviteit bij mij aangeboren is of bij al die andere zgn extraverte personen? Ik heb dat ook moeten leren, zelfontplooiing heet dat. Waarom verwachten de bescheiden personen wél van anderen zich aan hen aan te passen, terwijl die ander er ook aan kan gaan werken wat assertiever te worden?

Er is zoveel aanbod ook, zelfs vaak via een werkgever, bijv een assertiviteitstraining, communicatietraining, coaching etc, maar dan moet je dan wel willen en doen.

Assertiviteit is iets heel anders dan introvert of extravert zijn.

Extraverte krijgen energie van het samen zijn en communiceren met anderen. Een introvert laad beter op alleen.

Een introvert kan heel assertief zijn en een extravert juist terughoudend.

Assertiviteit kun je idd aanleren maar introvert/extravert juist niet.

Ysenda schreef op 07-02-2023 om 18:49:

[..]

Assertiviteit is iets heel anders dan introvert of extravert zijn.

Extraverte krijgen energie van het samen zijn en communiceren met anderen. Een introvert laad beter op alleen.

Een introvert kan heel assertief zijn en een extravert juist terughoudend.

Assertiviteit kun je idd aanleren maar introvert/extravert juist niet.

Blijkbaar beschrijf ik niet duidelijk wat ik bedoel. Je zegt het inderdaad al zelf, dus dat is fijn. In mijn eerdere post, waarop ik reageerde op Bijtje82, dat zij ook kan leren nee te zeggen als mensen op het werk haar vragen iets te doen. Hierop reageerde elledoris:


elledoris schreef op 07-02-2023 om 18:21:

[..]

Kijk, das een reactie van iemand die goed voor zichzelf kan opkomen. Zo simpel is het niet. Als je van nature behulpzaam en bescheiden bent, dan is het héél moeilijk om nee te zeggen. En dan zou 't fijn zijn als de wat minder bescheiden en behulpzame mens daar wat meer oog voor zoud hebben.

Daar was mijn reactie dus op gebaseerd.

En zo las ik dus wel meerdere reacties van situaties waarin best nog wel eea te behalen valt dmv hulp/trainingen. Dat een intovert geen extravert wordt of andersom, dat snap ik ook wel, maar er is ook nog een grijs gebied. Mensen kunnen niet ruiken of een ander hulp nodig heeft, maar dat verwachten ze vaak wel. Zeg/vraag het en ja, dat valt te leren, hoe moeilijk of lastig dat soms ook is.


aanvulling: trouwens, die “hokjes” van extravert/introvert zijn pas later in dit topic ontstaan, juist dat vond ik een vreemde en nare wending. 

Bijtje82

Bijtje82

07-02-2023 om 19:21

Angela1967 schreef op 07-02-2023 om 17:01:

[..]

aha het gaat over werk-sitatie. Ik dacht over privé en in vriendenkring/familie.

Werk vind ik totaal iets anders. Ik zou allang weg zijn gegaan. Jij bent niet op aarde om hen te veranderen en als zij zich zo gedragen (en je zult er zeker al wat van gezegd hebben neem ik aan) dan ben je er toch klaar mee?

gr Angela

Het gaat over beiden hoor. Maar op het werk is het momenteel in de extreme vorm. 

Heb  idd al aangegeven dat ik verzuip in mijn eigen werk en niet zit te wachten op extra terwijl ze op de andere afdeling overbemand zijn. Teamleader zei toen. Jij hoort ook bij die afdeling.. 

Waarop ik zei, dat als ik blijkbaar geacht wordt om andermans zooi op te ruimen op een andere afdeling, het andersom ook fijn zou zijn al men iets voor mij zou doen...

Ja zo werkt het dus niet..

Ik ben al bezig met een andere baan trouwens, maar dat is in de opbouwende fase. 

Met mijn huidige werkgever ben ik allang klaar, evenals met de mensen die er werken. Maar ik blijf gewoon leveren voor mijn klanten, want zo ben ik dan weer wel. Daar krijg ik gelukkig hele positieve reacties van. Het erge is wel dat zij inmiddels ook met vragen direct bij muj komen, met de opmerking.. Van jou krijgen we tenmjnste direct reactie.


Maar goed, dat is weer een hele andere situatie. Eigenlijk ook helemaal niet eens echt relevant aan dit topic. 

Het is lastig uit te leggen hoe het precies voelt en zit. 

Voorbeeld van een paar maanden terug uit de vriendengroep bijvoorbeeld. Vroeger was die groep heel groot en hecht. 

Er zijn de laatste jaren wat mensen afgevallen etc etc. Werd minder vaak iets gedaan. Ik was een poos uit de groepsapp vanwege onwijs drukte in de app en onderling gezeur. 300 berichten is niet bij te houden.

maar goed ik spreek af en toe nog wel af met een van die meiden. Dus vorig jaar gezegd dat ik het samenkomen mis enzo. Zij dus aangegeven dat die groep inmiddels gehalveerd is en er blijkbaar ruzie is ontstaan..

eigenlijk alleen de leuke mensen zaten er nog in. Dus ik er weer bij. Stuk rustiger, keer bbq gehad in de zomer en ergens later geopperd om weer eens uit eten te gaan. 

Werd helemaal positief ontvangen. Ik zou een Datumprikker aanmaken etc. Die bleek niet helemaal lekker uit te komen, dus latere data ingevoerd en een van die dagen kon iedereen.

Dus ik via de app die datum opgegeven. Gevraagd waar we wilden eten. Geen reactie of rare reacties als de Mac d. Hahahah....

Enfin, de datum 3 dagen vooraf. Nogmaals gezegd. Ik ga reserveren ergens, is dit ok en hoe laat zal ik reserveren? 

Huh wat waar heb je het over.. ik weet van niks. 

ja ik heb er ook geen rekening mee gehouden, nu moet ik last minute oppas regelen.

Ja, er is geen bevestiging gekomen per mail. Dus dacht dat het niet door ging..  

En als klap op de vuurpijl.. doe maar even een nieuwe prikker aanmaken.

Ik heb niet meer gereageerd en heb alleen die ene vriendin intussen nog gezien en gesproken. 

We zijn inmiddels ruim een half jaar verder. 

Sorry, maar zo ga je niet met vrienden om..vriendschap is geen eenrichtingsverkeer.  Ik beschouw hen inmiddels ook niet meer als vrienden, maar vage kennissen. 

Kortom.. lang verhaal kort.. ik investeer genoeg in relaties, maar blijkbaar ben ik niet Interessant genoeg om in geïnvesteerd te worden. 

En ik ben echt niet zo'n stalker hoor. Als je jarig bent krijg je een persoonlijk belletje of appje of ik stuur een kaartje. Als er een hulpvraag is dan vraag ik of ik kan helpen. 

Ik werd onlangs 40.. Buiten 2 vriendinnen en mijn ouders/broers en zussen heb ik helemaal niemand gehoord. 

Wat zou ik dan nog meer moeten doen om een vriendschap te sluiten waarbij je wél wat regelmatiger contact hebt? Want ik vind het namelijk wel leuk om een gezellige avond te hebben met een wijntje..Of een dagje weg met de kinderen. 

Als ik vraag om iets te doen heeft nooit iemand tijd..

Of tref ik gewoon altijd de verkeerde mensen?

Bijtje82 schreef op 07-02-2023 om 19:21:

[..]


Kortom.. lang verhaal kort.. ik investeer genoeg in relaties, maar blijkbaar ben ik niet Interessant genoeg om in geïnvesteerd te worden.

[...]

Of tref ik gewoon altijd de verkeerde mensen?

Vriendengroepen met groepsapps zouden voor mij echt de verkeerde mensen zijn, dus daar kan ik weinig over zeggen.

Maar investeer je wel genoeg, van uit zo'n vriendengroep bezien, als je zelf uit groepsapps stapt als het jou niet bevalt en weer terugkomt als jij weer zin hebt, en vervolgens nergens meer op reageert als het niet meer naar jouw wens gaat? Het komt best wispelturig over, vind ik. Als ik er in zat zou ik ook niet goed kunnen peilen wat je nou wilde en of je een stabiele aanwezigheid was. Ik denk ook dat investeren voor iedereen een andere betekenis heeft. Ik zou in ieder geval dingen voorstellen er niet onder scharen. 

Misschien zijn vriendengroepen met groepsapps ook wel niet jouw ding.

Wij hebben hier een buren app. Sommige buren reageren nooit, niet bij verdachte situaties niet bij opruimwerkzaamheden etc. Alleen als er een BBQ wordt aangekondigd. Het zij zo.

Maar als je, na een tijd uit een app gestapt te zijn, weer terug komt, verwacht dan niet een bruisend geheel maar kijk eerst even de kat uit de boom. Wrs was deze groep al te vergelijken met een stervende zwaan ( en ligt het niet aan jou).

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.