Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Voetbaltraining

even nieuwsgierig wat jullie ervan vinden.

Stel: een jongen van 17 verschijnt af en toe niet op de training. als hij er wel is zijn er vaak discussies en gebeurt het dus weleens dat hij hierdoor weg gestuurd word door ongeïnteresseerd gedrag. 
Nu ben ik benieuwd of jullie vinden dat wanneer hij weg gestuurd word van een training de ouders ingelicht zouden moeten worden?
Hij is nog geen 18!  Maar is een sportclub dan verplicht de opvoedende taak erbij te nemen om ouders in te lichten of is hij hier vooral zelf verantwoordelijk voor.

Dit is niet iets wat bij ons speelt maar wel bij ons op de sportclub. 
Ben benieuwd wat jullie mening erover is? 


Bij ons worden de ouders er op die leeftijd wel op aangesproken door de trainer of leider van het elftal.

Als een minderjarig kind onacceptabel gedrag vertoont op een training zou ik de ouders inlichten. Als hij zich op school onacceptabel gedraagt wordt er ook contact met de ouders opgenomen.

Elke keer? Nee. 

Prachtwacht schreef op 08-03-2022 om 10:08:

Elke keer? Nee.

Nee, maar als het regelmatig voorkomt en er een patroon ontstaat van negatief gedrag dan zou ik wel contact opnemen met de ouders.

School belt ook niet meteen de ouders als een kind een keer uit de les wordt gestuurd maar wel als dat met enige regelmaat gebeurt.

MamaE schreef op 08-03-2022 om 10:10:

[..]

Nee, maar als het regelmatig voorkomt en er een patroon ontstaat van negatief gedrag dan zou ik wel contact opnemen met de ouders.

School belt ook niet meteen de ouders als een kind een keer uit de les wordt gestuurd maar wel als dat met enige regelmaat gebeurt.

Dat zeker, ben ik helemaal eens.  Vandaar mijn reactie. 

Wanneer het ongewenste gedrag consequent aanhoudt, kan de trainer/leider de ouder hier wel over inlichten. Dan ben je het gezeik van “ waarom staat mijn pareltje niet elke week in de basis “ ook voor. Bij eenmalig ongewenst gedrag zou ik het laten gaan denk ik. Op die leeftijd ligt er ook een verantwoordelijkheid bij de speler zelf denk ik..

Is hier niet iets over opgenomen in het ledenreglement, of hoe dat dan ook heet? Bij een 17-jarige is het anders dan bij een 13-jarige en ik kan me zo voorstellen dat het beleid gradueel afloopt.
Ik woonde op mijn 17e al zelfstandig dus had het héél raar gevonden als mijn ouders dan nog betrokken werden, hoewel ik natuurlijk formeel nog minderjarig was.

Als er verder niks is afgesproken zou je er een 'ter kennisgeving'briefje aan kunnen wijden, zonder verdere verwachting dat zij er iets aan gaan doen. En dan zou ik zsm vastleggen en publiceren dat bijvoorbeeld (!) tot 16 jaar ouders altijd worden ingelicht, en dat van 16 tot 18 ouders aangeven of zij worden betrokken of zoiets. Dan heb je een handvat en een regel om op terug te vallen.

Bij ons zou zo'n jongen op zaterdag gewoon niet spelen. Dan leren ze het snel genoeg af.

Granola schreef op 08-03-2022 om 10:45:

Bij ons zou zo'n jongen op zaterdag gewoon niet spelen. Dan leren ze het snel genoeg af.

Ja, zo gaat dat bij ons ook, een strafreservebeurt.

Ginevra schreef op 08-03-2022 om 10:32:

Is hier niet iets over opgenomen in het ledenreglement, of hoe dat dan ook heet? Bij een 17-jarige is het anders dan bij een 13-jarige en ik kan me zo voorstellen dat het beleid gradueel afloopt.
Ik woonde op mijn 17e al zelfstandig dus had het héél raar gevonden als mijn ouders dan nog betrokken werden, hoewel ik natuurlijk formeel nog minderjarig was.

Als er verder niks is afgesproken zou je er een 'ter kennisgeving'briefje aan kunnen wijden, zonder verdere verwachting dat zij er iets aan gaan doen. En dan zou ik zsm vastleggen en publiceren dat bijvoorbeeld (!) tot 16 jaar ouders altijd worden ingelicht, en dat van 16 tot 18 ouders aangeven of zij worden betrokken of zoiets. Dan heb je een handvat en een regel om op terug te vallen.

Ik denk dat de sport bij de meeste 17-jarigen nog door de ouders wordt betaald. Dan vind ik het niet gek dat de ouders op een bepaald moment ingelicht worden. (Niet gelijk bij een keer).

Ik zou als trainer/leider in eerste instantie eens rustig met de 17-jarige zelf in gesprek gaan. Je weet niet of er iets aan de hand is waardoor hij dit gedrag vertoont. Hij kan gedoe thuis hebben, zelf niet lekker in zijn vel zitten etc. 
Je kan in dit gesprek ook eventuele consequenties van het niet op komen dagen en gedrag tijdens de training bespreken. Als dit niet helpt dan ouders innformeren.

vanaf 16 jaar en ouder, eerst oplossen met het kind. Als ouder word je toch ook niet direct gebeld wanneer je kind uit de klas wordt gestuurd. Of wanneer je bij je baantje als vakkenvuller weg gestuurd wordt of te laat komt gaat de LG toch ook niet direct de ouders bellen? Of bij welke andere baan.

Met 17 moet je toch langzaam leren om zelf de verantwoordelijkheid te nemen en problemen op te lossen.

kinderen die extra begeleiding nodig hebben is dit anders. 

Zilver81

Zilver81

08-03-2022 om 12:55 Topicstarter

Dank voor alle reacties! 

Soms even handig om te weten hoe anderen erover denken. 😊

Jij bemoeit je ermee omdat? 

Hoeveel interesse tonen de ouders? 

Komen ze weleens kijken? 

Zie je die ouders dan ooit?
Of hoe wil je ze gaan contacten?

Bij een 7-jarige zetten de ouders hun kind nog af bij een training of een wedstrijd.
Maar tenzij je hebt over prof-voetbal in een andere provincie komt een 17-jarige toch meestal alleen?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.