Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Voetbaltraining


Ga eerst maar eens in gesprek en luister naar het joch wat er speelt. Misschien zit hij om allerlei redenen niet lekker in zijn vel en dan is de ouders op de hoogte brengen zonder hem eerst eens aan te horen niet perse helpend. Lid zijn van een voetbalclub is geen aangenomen werk, het zou mooi zijn als de club zijn taak ook sociaal opvat en even kijkt wat er speelt als iemand zich vreemd gedraagt. Het leven van een 17-jarige gaat niet altijd over rozen. En het lijkt me vrij redelijk om aan hem te vragen waarom hij komt als hij vervolgens ongeinteresseerd is, en wat de club hem brengt en wat hij mist.


Marty1984 schreef op 08-03-2022 om 18:11:

Zie je die ouders dan ooit?
Of hoe wil je ze gaan contacten?

Bij een 7-jarige zetten de ouders hun kind nog af bij een training of een wedstrijd.
Maar tenzij je hebt over prof-voetbal in een andere provincie komt een 17-jarige toch meestal alleen?

Hoe kom je dan bij en uit-wedstrijd?

Tuurlijk ga je eerst met die jongen in gesprek over zijn gedrag, maar als het een structureel probleem wordt en het verbetert niet, kun je best aan de bel trekken bij de mensen die het voor hem betalen. Die hoef je niet per se te zien, je hebt als het goed is wel contactgegevens van ze. 

Ik ben toevallig leidster bij een voetbalteam met jongens van die leeftijd. Wat wij in dit geval doen is inderdaad eerst met de jongen zelf in gesprek. Vragen wat er speelt, hoe het komt dat hij zich zo gedraagd etc. Jongeren van deze leeftijd zijn vaak met zoveel dingen bezig, school, baantje etc. Dat maakt het vaak lastig voor ze om regelmatig te komen trainen. Pas als het echt uit de hand loopt bespreken we het met iemand van de jeugdcommissie en volgt er een gesprek met ouders. Maar dan moet het echt wel extreem gedrag zijn hoor. Meestal komen we er met de jongere wel uit. 

Ik zou het wel gek vinden als ik door een sportclub wordt aangesproken over het gedrag van mijn 17-jarige als het om zoiets gaat (en geen ernstig wangedrag).

MMcGonagall schreef op 08-03-2022 om 23:57:

Ik zou het wel gek vinden als ik door een sportclub wordt aangesproken over het gedrag van mijn 17-jarige als het om zoiets gaat (en geen ernstig wangedrag).

De jongeman wordt regelmatig weggestuurd van de training vanwege zijn gedrag. Blijkbaar is zijn gedrag dusdanig storend dat dat nodig is. Daar mag je als club best een goed gesprek over voeren. Als het dan niet verbetert vind ik het niet heel gek om de ouders in te lichten. Ik zou als ouder niet graag betalen voor iets waar mijn kind de boel verstoort en regelmatig wordt weggestuurd.

Voetballende zoon van die leeftijd. Speelt in selectieteam en daar zijn ze heel streng: training gemist of te laat betekent een start op de bank. Weggestuurd wegens wangedrag betekent een goed gesprek en een wedstrijd helemaal niet spelen.  Ouders worden ingelicht en als het daarna weer gebeurt wordt het kind in een ander team geplaatst. Dit zijn de regels, maar behalve het starten op de bank bij te laat komen gebeurt het nooit. Die jongens kijken wel uit. In andere teams van die leeftijd wordt bij wangedrag eerst met het kind gepraat en pad als het echt erg wordt komen er sancties en worden de ouders ingelicht. Dit is wel de reden dat er jongens stoppen bij de selectieteams en in een vriendenteam gaan spelen, want die hebben geen zin meer in die regels. Het besef dat een carrière als voetballer er niet in zit is op die leeftijd wel doorgedrongen. 

MMcGonagall schreef op 08-03-2022 om 23:57:

Ik zou het wel gek vinden als ik door een sportclub wordt aangesproken over het gedrag van mijn 17-jarige als het om zoiets gaat (en geen ernstig wangedrag).

Want?

Het is een minderjarig kind en gedraagt zich niet. Dan is het toch logisch dat jij op z'n minst wordt ingelicht? Als de ouders nog van niks weten zou ik dat ook wel een teken vinden. Dan gaat er daar thuis iets niet helemaal goed.

Valeria schreef op 09-03-2022 om 14:22:

[..]

Want?

Het is een minderjarig kind en gedraagt zich niet. Dan is het toch logisch dat jij op z'n minst wordt ingelicht? Als de ouders nog van niks weten zou ik dat ook wel een teken vinden. Dan gaat er daar thuis iets niet helemaal goed.

Als 17 jarige moet hij eerst zelf toestemming geven dat zijn ouders worden ingelicht. De AVG regels zijn best streng. Je mag niet zomaar informatie doorgeven over een 17 jarige. Afspraken hierover kan je in een reglement opstellen. 

Het lijkt me logisch dat je eerst gaat praten met een 17 jarige, leidt dit niet tot verbetering van het gedrag, dan kan je alsnog een keer contact opnemen met de ouders. Maar probeer eerst uit te vinden waarom hij zich zo gedraagt en naar oplossingen te zoeken.

Hier geen voetballers, is dat een sport waar de ouders zeer betrokken bij zijn? Ik weet dat dat bij hockey wel wordt verwacht met rijden en kantinediensten. Zoja, dan zou ik de ouders aanspreken.

Zijn het de ouders van die 17-jarige die de training betalen of doet hij dat zelf? Als hij dat zelf doet snap ik namelijk niet wat de ouders ermee te maken hebben.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.