Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Vraag over de pil (net seksueel actief)

Hoi allemaal, ik 17 jarige tiener meid ben nu voor het eerst seksueel actief. Ook zit ik al een tijdje aan de pil. Maar toch heb ik nog wat vragen over hoe dat gaat en moet enzo. Maakt het heel erg uit hoelaat je de pil elke dag neemt? Ik probeer hem altijd om 11 uur te nemen maar soms neem ik hem toch een paar uur eerder of later. Ook vraag ik me af of mijn menstruatie echt 7 dagen moet duren (Aangezien ik vaak al eerder uitgebloed ben). En of ik op de dag voor mijn menstruatie nog gewoon seks kan hebben bijvoorbeeld om 11 uur s’avonds? Dan slapen en dan de volgende dag geen pil. En als laatste de dag na mijn menstruatie kan ik dan gelijk weer seks hebben nadat ik de pil heb genomen?


Maakt het heel erg uit hoelaat je de pil elke dag neemt? Ik probeer hem altijd om 11 uur te nemen maar soms neem ik hem toch een paar uur eerder of later.  - die paar uur verschil maakt niet uit. Belangrijk is dat je m niet vergeet. Dus als dat tijdstip voor jou handig is, dan is het goed. Bedoel je 23 uur, dus vlak voor je naar bed gaat? Dan kun je dus pil dus ook om 10 uur nemen als je een keer eerder naar bed wilt. Of pas om 1 uur 's nachts, als je een keer wat later bent.

Ook vraag ik me af of mijn menstruatie echt 7 dagen moet duren (Aangezien ik vaak al eerder uitgebloed ben).  - die 7 dagen is de stopweek, waarbij het bloeden korter kan duren dan die hele week. Je KUNT evt eerder weer gaan slikken, maar waarom zou je? 

En of ik op de dag voor mijn menstruatie nog gewoon seks kan hebben bijvoorbeeld om 11 uur s’avonds? Dan slapen en dan de volgende dag geen pil. En als laatste de dag na mijn menstruatie kan ik dan gelijk weer seks hebben nadat ik de pil heb genomen? - als je de pil gewoon slikt zoals voorgeschreven (dus 3 weken slikken, 1 week pauze), dan ben je alle 4 weken beschermd. Dus ook de tijdstippen die jij hier noemt.

Voor de volledigheid ook nog (m.i. betrouwbare) informatie van internet, kijk bij Hoe slikken?  Van belang is vooral dat je de eerste pil na de stopweek op tijd inneemt, anders kan de pil onbetrouwbaar zijn.

Ik kies voor de gewone pil (combinatiepil) | Thuisarts.nl

(en, misschien wat betweterig: denk je ook aan een condoom ivm SOA's?)

compleet antwoord maar omdat je deze vragen had ook als aanvulling; als je flinke diarree of buikgriep heb, antibiotica gebruikt of sint jans kruid bijv, houd er dan rekening mee dat de pil mogelijk niet veilig is. 

Annoniem.45

Annoniem.45

09-08-2023 om 21:37 Topicstarter

Moet de startdag altijd op dezelfde dag van de week zijn?

Annoniem.45 schreef op 09-08-2023 om 21:37:

Moet de startdag altijd op dezelfde dag van de week zijn?

dat is wel gebruikelijk ja. Want als je eenmaal begint op een maandag, dan blijft de startdag ook een maandag. Als je daarmee zou willen schuiven, dan kan dat evt wel maar alleen door de startdag wat te vervroegen. NOOIT later beginnen - want dan is de pil dus niet betrouwbaar meer. 

Maar ik zou vooral ook advies vragen aan een ter zake deskundige - die vind je niet perse op het internet, daar kunnen mensen ook heel foute adviezen geven.

wees alsjeblieft verstandig en ga even naar de huisarts om je goed voor te laten lichten. Op zo'n forum kan iedereen vanalles roepen en je kan niet zien wie er écht verstand van heeft. 

Hier kun je hele fijne en betrouwbare informatie vinden. Over de pil, maar ook allerlei andere zaken rondom seks. 
https://sense.info/nl/condoom-pil-en-meer/pil 

Lees aandachtig de bijsluiter die bij je pilstrips in het doosje zit.

Lees ook even de bijsluiter van de pil, daar staat alles duidelijk in vermeld. Ook op thuisarts.nl staat duidelijk vermeld hoe je de pil moet slikken en wat te doen als je hem vergeet.
Dit alles had je ook aan je huisarts kunnen vragen en eerder bedenken voordat je seksueel actief werd.

vragen staat vrij en er bestaan geen domme vragen
Maar ik vind het wel apart dat je dit op een forum vraagt
En ik vraag mij af waarom ?

Tulpje25 schreef op 09-08-2023 om 21:51:

Lees ook even de bijsluiter van de pil, daar staat alles duidelijk in vermeld. Ook op thuisarts.nl staat duidelijk vermeld hoe je de pil moet slikken en wat te doen als je hem vergeet.
Dit alles had je ook aan je huisarts kunnen vragen en eerder bedenken voordat je seksueel actief werd.

Op je 17de naar de huisarts om de pil te vragen, is voor de meeste niet makkelijk.... laat staan dat ze dan ook nog vragen moet stellen. 
Nu ben ik al lang geen 17 meer, maar ook ik kom weleens terug van de huisarts en bedenk me dat ik eigenlijk nog wat vragen heb Tulpje25....  

De apotheek heeft hier ook een taak in, bij een eerste uitgifte krijg je normaal meer info mee.

Roos55 schreef op 09-08-2023 om 22:19:

vragen staat vrij en er bestaan geen domme vragen
Maar ik vind het wel apart dat je dit op een forum vraagt
En ik vraag mij af waarom ?

Anoniem dit soort vragen stellen is makkelijker dan aan de huisarts of in een volle apotheek.

Annoniem.45

Annoniem.45

09-08-2023 om 23:24 Topicstarter

Ja heel erg bedankt dat je het begrijpt ik heb bij de huisarts deze informatie nooit gekregen en ben van mijzelf niet de persoon om in een drukke volle apotheek al deze vragen te durfen stellen. 
Yumi schreef op 09-08-2023 om 22:54:

[..]

Op je 17de naar de huisarts om de pil te vragen, is voor de meeste niet makkelijk.... laat staan dat ze dan ook nog vragen moet stellen.
Nu ben ik al lang geen 17 meer, maar ook ik kom weleens terug van de huisarts en bedenk me dat ik eigenlijk nog wat vragen heb Tulpje25....

De apotheek heeft hier ook een taak in, bij een eerste uitgifte krijg je normaal meer info mee.

Annoniem.45

Annoniem.45

09-08-2023 om 23:25 Topicstarter

Aangezien ik deze informatie nooit van mijn apotheek heb meegekregen en het toch voor de zekerheid wilt weten. Ook ben ik niet het type persoon om in een drukke volle appotheek al deze vragen te stellen. En online kreeg ik niet al te duidelijke antwoorden.
Roos55 schreef op 09-08-2023 om 22:19:

vragen staat vrij en er bestaan geen domme vragen
Maar ik vind het wel apart dat je dit op een forum vraagt
En ik vraag mij af waarom ?

Er zijn verschillende soorten pillen, wij weten niet precies welke jij hebt, dus kun je het best de bijsluiter van je pil lezen.

De meest gebruikte pil is de eenfase pil. Deze pil heeft 21 pilletjes op een strip in dezelfde kleur. In elk pilletje zitten twee hormonen (oestrogenen en progestagenen). Je slikt elke dag dezelfde pil en na drie weken heb je een stopweek. Je moet je pil minimaal 3 weken slikken, dan mag je maximaal 7 dagen stoppen. Je bent dan in principe de hele maand beschermd. 
Het best is om de pil op een vast tijdstip te nemen. Als je hem een keer later in wilt nemen dan dit tijdstip, kijk dan in de bijsluiter van je pil bij het kopje “wat moet ik doen als ik een pil vergeten ben”. Veel pillen zijn nog veilig als je ze minder dan 12 uur “te laat” inneemt. Dat geldt dan ook voor te vroeg.

Als je wil schuiven met de dag waarop je begint met de pil, kun je meer pillen slikken dan 21 dagen, dus na je laatste pil van de strip meteen met een nieuwe beginnen. Dan kun je stoppen op elke gewenste dag, als je maar minimaal 21 dagen achter elkaar de pil genomen hebt. 
Je kunt ook met de dag schuiven door eerder met een nieuwe strip te beginnen.

Ook in de stopweek kun je gewoon seks hebben. En hoe lang je bloeding (wat geen menstruatie is, maar onttrekkingsbloed) duurt, verschilt per persoon. 

Elke dag rond hetzelfde tijdstip innemen is aan te raden, maar dat komt echt niet op een uur. Gewoon aanwennen om het of bij het naar bed gaan of juist in de ochtend bij het uit bed komen te doen, dan zit je altijd goed.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.