Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Vriend van mijn dochter soms agressief


Kristel1

Kristel1

16-02-2021 om 19:11 Topicstarter

Meike T,

Geen auto kopen was geen optie. Dochter vroeg mij af en toe om haar ergens naartoe te brengen waar zij met het openbaar vervoer moeilijk geraakte. Had ook een job in een industriezone op het oog, moeilijk bereikbaar met openbaar vervoer. Ze had haar voorlopig rijbewijs en had tot 18 jaar gespaard voor een wagen. Waarom moest ik haar dat dan verbieden. De bedoeling was om een full-time job te zoeken en zich beter financieel te kunnen redden samen met haar vriend. Het werd uiteindelijk door corona een half-time job met technische werkloosheid. Is haar schuld niet maar overmacht.

jeanine schreef op 16-02-2021 om 19:11:

Meike T,

Geen auto kopen was geen optie. Dochter vroeg mij af en toe om haar ergens naartoe te brengen waar zij met het openbaar vervoer moeilijk geraakte. Had ook een job in een industriezone op het oog, moeilijk bereikbaar met openbaar vervoer. Ze had haar voorlopig rijbewijs en had tot 18 jaar gespaard voor een wagen. Waarom moest ik haar dat dan verbieden. De bedoeling was om een full-time job te zoeken en zich beter financieel te kunnen redden samen met haar vriend. Het werd uiteindelijk door corona een half-time job met technische werkloosheid. Is haar schuld niet maar overmacht.

Deze smoesjes geloof je toch zelf niet?

Met fiets en OV kom je echt een heel eind hoor. 

Jippox

Realiseer je wel dat wij in Nederland echt fantastisch OV hebben. Minder goed dan in de jaren 80 en 90 van de vorige eeuw door allerlei bezuinigingen maar nog steeds vele malen beter dan OV in andere landen.  Dat is het vaak alleen in grote steden goed op orde en is het in de buitengebieden echt moeilijk om ergens te komen. En combineren met een stukje fietsen is daar helemaal niet ingebakken in de cultuur,  niemand fietst als onderdeel van het transport van A Nader B. Als niemand fietst, fiets je zelf ook niet.  Fietsen is voor armoedzaaiers!😉😊😁

Tja maar je moet wat als je niet de financiële middelen of voldoende verantwoordelijkheidsbesef hebt voor het bezit van een auto. 

Da's waar. Maar het niet hoeven fietsen is wel een soort van status. En dat is heeeeeel belangrijk in sommige culturen. 

“Waarom moest ik haar dat dan verbieden.”

Er wordt hier niet gezegd dat je het had moeten verbieden. Komaan, we zijn Hollanders! Wat wordt gezegd is dat je moet stoppen verantwoordelijk te zijn voor die auto. Dus: of overschrijven op haar naam. Of eruit met dat ding.

Je haalt consequent ‘zorg hebben over je dochter’ en ‘een uitkomst te willen bepalen’ door elkaar. Het is goed te snappen dat je zorg hebt over je kind. Ze lijkt niet bijzonder goed voor zichzelf te zorgen. Maar bij een volwassen kind kun je dat niet meer overnemen, zeker niet als ze zo opstandig zijn. Je lijkt niet te beseffen dat je te nauw met haar verbonden bent. Niet dat je van haar houdt is het probleem, uiteraard, maar dat jouw ‘zorg’ en haar slechte beslissingen met elkaar verwikkeld raken. Ik denk ook dat jullie elkaar manipuleren omdat dat de enige manier is die jullie kennen. 

Het is moeilijk om een kind met serieuze problemen los te laten. Maar begin eens met te kijken wat ‘helpen’ allemaal teweegbrengt: jij legt je eigen doelen aan haar op, zij pakt macht terug door te dreigen met een uitkomst die jij niet goed vindt, je voelt je machteloos want je wil je doelen niet opgeven, zij lijkt meer bezig met haar autonomie dan met voor zichzelf te zorgen. Deze machtsstrijd levert jullie allebei een hoop ellende op. 

Kristel1

Kristel1

17-02-2021 om 11:01 Topicstarter

Wij wonen in België op het platteland. Mijn dochter woonde voor naar de stad te verhuizen ook hier. Ver van de winkels en met het openbaar vervoer kan je niet overal komen, bovendien zijn er geregeld stakingen. De reden dat ik die auto had gekocht was om gemakkelijker een job te vinden en om haar boodschappen te kunnen doen. Bovendien had ze haar voorlopig rijbewijs en had ze voor die auto gespaard.

jeanine schreef op 17-02-2021 om 11:01:

Wij wonen in België op het platteland. Mijn dochter woonde voor naar de stad te verhuizen ook hier. Ver van de winkels en met het openbaar vervoer kan je niet overal komen, bovendien zijn er geregeld stakingen. De reden dat ik die auto had gekocht was om gemakkelijker een job te vinden en om haar boodschappen te kunnen doen. Bovendien had ze haar voorlopig rijbewijs en had ze voor die auto gespaard.

Als ZIJ had gespaard, hoef JIJ de auto toch niet te kopen?

"In april moet zij haar rijbewijs afleggen, dus die wagen moet in orde zijn. Maar rijdt zonder L en de voorruit is stuk"

Geen idee hoe dit in Belgie werkt, maar mag zij dan wel alleen rijden terwijl ze nog geen rijbewijs heeft?

Ik zou toch echt deze auto laten repareren en hem daarna verkopen. Ze krijgt dan haar spaargeld minus de koaten voor de reparaties en bekeuringen terug en daarna kan ze zelf een auto kopen. Kleiner en eenvoudiger waarachijnlijk maar dat is het gevolg van haar eigen gedrag. Of ze koopt geen auto en dan zoekt ze het zelf maar uit.  

Ik kan mij herinneren dat he deze auto kocht omdat je hoopte dat je dochter dan haar werk serieuzer zou nemen omdat ze dan minder reistijd zou hebben.  Dat is dus blijkbaar niet het geval. Je kan je dochter niet aan een serieuze baan en een braver leven krijgen door dingen voor haar te kopen. Dat werkt zo niet. Natuurlijk ben je er voor haar (en die was is echt niet boeiend, de meeste jongeren komen thuis met een berg was) maar je  kan niet haar problemen oplossen. 

Ik begrijp de titel niet. Is die vriend nu aggressief of niet? Of doet dat er niet toe? Ik lees dat je bang bent voor je dochter. En snap ik. Zou ik ook zijn. Maar dan vervolgt het verhaal alleen over wat je dochter allemaal doet.

Ik begrijp uit het verhaal dat de vriend aggerssief is, dan gaat dochter naar moeder. Maar dochter maakt van alles een zootje. Zodra ze hiermee wordt geconfronteerd, dan neemt ze de benenwagen weer en gaat terug naar vriend. Maar die was toch aggresief, daarom ging ze daar toch weg. Of was ze daar ook lastig, en heeft die jongen gemopperd (of wat anders, want wordt me niet duidelijk, op wat voor een manier hij aggressief is geworden) en heeft hij haar de deur gewezen?

Ik begrijp het niet wat nu de vraag precies is.

Kristel1

Kristel1

26-02-2021 om 16:24 Topicstarter

Aan Jippox

In België mag je 20u rijschool volgen en nadien krijg je een voorlopig rijbewijs voor 18 maanden. Binnen die 18 maanden moet je wel je praktijkexamen afleggen. Je mag dan alleen rijden en enkel iemand die al 8 jaar zijn rijbewijs heeft meenemen in de wagen. Je kan ook kiezen voor 36 maanden met begeleider zonder rijschool. Dochter is inmiddels terug bij hem gaan wonen. Heb de indruk dat ze ook haar hond niet kan missen. De hond bij ons nemen ging niet met de kat. Ze hebben beiden een sterk karakter en zullen er gezamenlijk moeten aan werken.

https://www.vlaanderen.be/oefenperiode-voorlopig-rijbewijs-b

Ben toch blij dat we in Nederland niet dit systeem hebben. Als je kiest voor een voorlopig rijbewijs met begeleider hoef je blijkbaar alleen maar theorieexamen te doen. Dan mag je al de weg op, met een begeleider die acht jaar zijn rijbewijs heeft. In een auto zonder dubbele besturing, dus die begeleider kan niet echt ingrijpen.

Kristel1

Kristel1

10-04-2021 om 15:49 Topicstarter

Aan daglichtlamp

Is zo. Je zit ernaast en moet begeleiden maar zelf kan je niet ingrijpen als het fout loopt. Je volgt dan beter 20u rijschool. Maar dan mag je wel alleen rijden nadien. Of je laten vergezellen door iemand die al 8 jaar zijn rijbewijs heeft. Mijn dochter moet binnen 2 weken haar rijexamen afleggen met haar eigen wagen. Iemand moet erbij zitten die al 8 jaar zijn rijbewijs heeft en de examinator. Ze moet een 2de spiegel in de wagen hebben en een L achteraan. Indien je iemand van de rijschool vraagt moet je nog extra betalen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.