Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Vriend van onze dochter wil bij ons blijven slapen ook al woont hij op zichzelf.


madee schreef op 12-12-2022 om 11:56:

[..]

Over 12 jaar is dit het geval. Het leeftijdsverschil wordt relatief gezien met de dag kleiner. Als het klikt en goed voelt en werkt, dan is dat toch oké? Ze is nu 18, dan mag je erop vertrouwen dat ze haar eigen beslissingen kan nemen hierin. Wat nu als dochter al zelfstandig had gewoond? Moet ze dan maar (eerst?) iemand van meer haar eigen leeftijd zoeken? Welk leeftijdsverschil is op welke leeftijd dan acceptabel? Dat zit in je eigen oordeel en invulling.

Het enige wat van belang is met leeftijdsverschil, in mijn ogen, is of beide partners 18+ zijn. Dan zijn ze m.i. gelijkwaardig aan elkaar. En als ze elkaar dan positief beïnvloeden en er qua ontwikkeling, welbevinden etc. op vooruit gaan, dan lijkt het mij een goede relatie.

Met 18 ben je voor de wet volwassen, maar ik zag mijn kinderen op die leeftijd als jong volwassenen. Dat jaar deden ze eindexamen en gingen ze studeren. Ze waren zelfstandig genoeg om op kamers te gaan wonen maar ze vroegen nog regelmatig advies en moesten af en toe ergens bij geholpen worden. In de jaren die volgde zagen we ze steeds zelfstandiger worden en aan het eind van de studie waren het in mijn ogen echte volwassenen. Het was een periode van groei, ontwikkeling en vorming samen met leeftijd genoten.

Een man van 36 heeft dat allemaal al achter zich liggen en is als het goed is al jaren zelfstandig. Ik zou dat niet als het ideale vriendje van mijn 18 jarige zien, toch liever iemand die in dezelfde fase zit.

Verbieden kun je het niet, ik had hem zeker hartelijk ontvangen maar er wel het mijne van gedacht en het zeker niet als een gelijkwaardige relatie gezien. 

Het zal per koppel verschillen of een relatie met zo'n leeftijdsverschil wel of niet gelijkwaardig is. De een is met 18 al heel volwassen, de ander nog niet. En dat is met 36-jarigen vast ook zo.

Leene

Leene

12-12-2022 om 16:04

madee schreef op 12-12-2022 om 15:44:

Het zal per koppel verschillen of een relatie met zo'n leeftijdsverschil wel of niet gelijkwaardig is. De een is met 18 al heel volwassen, de ander nog niet. En dat is met 36-jarigen vast ook zo.

ja er zit zeker verschil tussen 18 jarigen. Overigens: een 36 jarige man die nog niet zo volwassen is lijkt mij ook geen goede match.

Hoe dan ook het is op die leeftijd best een groot verschil en ik snap een 36  jarige man die een relatie aangaat met een 18 jarige gewoon ook niet zo goed. Of die 18 jarige nu nog thuis woont of niet. Uit alles blijkt dat TO veel moeite heeft dat de vriend komt logeren. Hoe dat precies komt weet ik niet maar op mij komt het over alsof ze het ten diepste veel minder accepteert en er veel meer moeite mee heeft dan ze durft of wil toegeven. Ik kan het mis hebben natuurlijk.

Het is natuurlijk onzin dat het vermogen om zelf keuzes te maken 'opeens' er is als je 18 wordt. Dat is een proces van een aantal jaren en ik heb ook op mijnIk zou echt niet blij worden als mijn dochter t.z.t. thuis komt met iemand die zoveel ouder is en zoveel meer levenservaring heeft. Op dat moment in je leven is het gewoon nog niet gelijkwaardig. Als je elkaar leert kennen en 30 en 42 bent is dat anders. Omdat je dan beide al door het proces van volwassen worden en op eigen benen leren staan heen bent gegaan.
Het criterium 'als beiden 18+ zijn' is wettelijk zo vastgelegd, omdat er toch ergens een grens moet worden getrokken. Maar vind je dan 18 en 40 ook oké? En iemand van 50 of 60?

Het zou natuurlijk zomaar kunnen dat TS er moeite mee heeft als de relatie zich letterlijk voor haar neus afspeelt. Als haar dochter bij die man is, dan ziet ze het niet. Dat voelt wellicht anders aan dan wanneer hij bij je thuis aan de keukentafel zit, met je dochter op haar kamer zit of op de bank of zo.

Lollypopje schreef op 12-12-2022 om 09:44:

[..]

Ik krijg ook kriebels dat een man van 36 iets wil met een 18jarige, maar dat hij wil blijven slapen vind ik positief. Een 36jarige met foute bedoelingen zou haar namelijk liever isoleren en dus alleen in zijn eigen huis willen zien.

Al snap ik wel dat het een raar idee is.


Ik krijg eerder het gevoel dat ie erop kickt in een kinderkamer te slapen ofzo... Misschien onterecht, maar ik zei het al: nare vibes.

Je moet dat leeftijdsverschil skippen. Dat is een zaak van je 18 jarige dochter; niet van jou. Je kunt het ook niet doen hoor, maar dat stoot je uiteindelijk je dochter van je af als je niet uit kijkt.

Goed; dan is het leeftijdsverschil geskipt. Mag jouw dochter haar vriend laten slapen?

MarindaH schreef op 12-12-2022 om 22:11:

[..]


Ik krijg eerder het gevoel dat ie erop kickt in een kinderkamer te slapen ofzo... Misschien onterecht, maar ik zei het al: nare vibes.

doe effe normaal,

- knip- onnodig



MarindaH schreef op 12-12-2022 om 22:11:

[..]


Ik krijg eerder het gevoel dat ie erop kickt in een kinderkamer te slapen ofzo... Misschien onterecht, maar ik zei het al: nare vibes.

De meeste 18-jarigen hebben toch anders echt geen kinderkamer meer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.