Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
An.

An.

19-09-2021 om 16:56

Vriendje van dochter wil haar elke dag zien


Aviendha schreef op 19-09-2021 om 22:25:

Eens met LV. Toen ik 16 was miste ik mijn vriendje verschrikkelijk na 1 dag. Ik ging vroeg naar bed zodat ik hem eerder weer zag. Erg overdreven om gelijk te zeggen "stop met hem leuk vriendje noemen". Het is een verliefde puber, logisch dat hij haar elke dag wil zien. Dochter kan prima zelf nee zeggen.

Ja, dat is heel normaal op je 16e om je vriendje te missen. Maar het is ook heel normaal om naast je vriendje ook andere bezigheden te hebben op die leeftijd. Je 16e is veel te vroeg om je leven helemaal om één ding (je vriendje) te laten draaien. 

SilverQuelea47

SilverQuelea47

20-09-2021 om 09:36

Maar helemaal niemand zegt toch dat dochter in kwestie geen nee moet zeggen? Tuurlijk moet ze dat doen, ze heeft meer te doen dan alleen zwijmelend naar vriendje te staren.

Vriendje is alleen nog een puber, niet direct een 35+ droplul die zijn partner wil isoleren. Ik vind het ook nogal wat om dat joch direct af te schrijven. Dat gezegd hebbende: nu is een goed moment voor hem om te leren.

Marquise schreef op 20-09-2021 om 09:36:

Maar helemaal niemand zegt toch dat dochter in kwestie geen nee moet zeggen? Tuurlijk moet ze dat doen, ze heeft meer te doen dan alleen zwijmelend naar vriendje te staren.

Vriendje is alleen nog een puber, niet direct een 35+ droplul die zijn partner wil isoleren. Ik vind het ook nogal wat om dat joch direct af te schrijven. Dat gezegd hebbende: nu is een goed moment voor hem om te leren.

Dat laatste: daarom. Ergens begint dat soort gedrag. En je kunt het niet vroeg genoeg in de kop drukken. 

SilverQuelea47

SilverQuelea47

20-09-2021 om 10:08

Dat zegt toch het grootste gedeelte hier?  Jong moet leren maar jong is nog niet gelijk onverbetelijke droplul.

Marquise schreef op 20-09-2021 om 10:08:

Dat zegt toch het grootste gedeelte hier? Jong moet leren maar jong is nog niet gelijk onverbetelijke droplul.

Klopt. Maar ook niet meer helemaal dat leuke vriendje. Misschien is het een leuke jongen, maar wel eentje met een beginnend vervelend trekje.

Nu is niet iedereen hetzelfde, maar heb het ook gezien bij mijn jongste zusje. Die had ook een heel leuk vriendje met hetzelfde trekje. Dat heeft ze, ondanks goede raad van velen, niet aangepakt, waardoor dat steeds erger werd. 

Was haar eerste echte vriendje. Was helemaal hotel-de-botel. Maar op een gegeven moment werd het erg vervelend. Hij begreep op een gegeven moment totaal niet meer dat ze ook andere dingen te doen had dan hem te zien of met hem te appen. Ook niet als ze op school was, daarna op het werk, etc. 

Ik heb vroeger toen ik 16 was een opdringerig vriendje gehad en had destijds best wat hulp van mijn ouders kunnen gebruiken. Hij was 18. Achteraf was ik helemaal niet verliefd op die jongen maar hij deed zo aardig. Omdat dat de eerste jongen was die leuk tegen me deed was dat wel leuk. Ik had net mijn jampotbril voor lenzen vervangen, vandaar.
Nu is dit wel anders, maar ik werd gestoord van die knul en mijn ouders lachten erom.
Ga dus goed bij je dochter te rade of ze het echt wel kan handelen.

To, fijn dat jouw dochter dit gewoon met jou durft te bespreken!
Inderdaad bij haar aangeven, dat haar wens om ook andere dingen te doen, helemaal prima en ook normaal is. En dat het ook goed is dat ze dat bij hem aan geeft. Hij moet gewoon nog even leren dat hij rekening moet houden met wat de ander wil.

Haar leven draait niet voor 100% om hem, en zijn leven zou niet 100% om haar moeten gaan. Fijn dat zij daar zo verstandig in staat.

Maar ik kan mij voorstellen dat het lastig is om er iets over te zeggen, zonder dat je haar misschien kwetst omdat zij kritiek over hem misschien niet goed op pakt.

Kun je concrete tips geven? Bijvoorbeeld, dochter zegt: vriend wil vanavond alwéér langskomen maar ik heb eigenlijk geen zin en ik ben moe. Advies: wees eerlijk, zeg tegen vriend dat hij hartstikke welkom is maar niet vanavond want je bent moe. Of: zeg tegen vriend dat hij dat niet elke dag moet voorstellen want elke dag is voor jou gewoon te veel. 

In elk geval zou ik je dochter dus wel adviseren om eerlijk te zijn, uit te spreken wat haar dwars zit, ook tegen haar vriend. Doet ze dat, en zo ja, hoe reageert hij dan?

Op die leeftijd is het helemaal niet nodig om je te gedragen als een getrouwd stel en elkaar elke dag te zien. Het is heel goed om ook andere bezigheden te hebben; school, sport, vriendinnen. Misschien is het handig om wat langer vooraf af te spreken, soort weekplanning maken. Als dochter bijvoorbeeld elke week op dinsdag sport heeft, heeft het geen zin om wekelijks te vragen om op dinsdag af te spreken. En misschien moet de jongeman zelf meer invulling van zijn leven zoeken. 
Grenzen aangeven en nee zeggen is wel heel belangrijk. Ik zou het heel beklemmend hebben gevonden. 

En eens dat deze jongen beter nu kan leren dat zijn claimende gedrag irritant is dan wanneer hij helemaal volwassen is. Begrijpelijk dat hij zijn vriendinnetje mist maar hij heeft geen 'recht' om haar dagelijks te zien en moet ook begrijpen dat meisjes een eigen leven hebben.

Dat lost zich meestal vanzelf op.

An.

An.

20-09-2021 om 19:32 Topicstarter

Vriendje wil haar vaak zien, vaker dan zij wil of waar zij tijd voor heeft. Vandaag hebben ze het om die reden uitgemaakt. Live gelukkig en niet via Whatsapp.
Ik begrijp hen beiden. En blijf hem ook echt een leuke jongen vinden, want dat is hij. Ik had persoonlijk zoiets van "kijk hoe het wél kan werken voor jullie beiden".
Maar ze hebben echt verschillende ideeën over deze verkering en gaan beiden niet richting de ander. Dat mag. dochterlief bleef bij haar wensen en heeft het steeds goed verwoord. Voor mijn dochter was het vandaag klaar en voor vriendje ook. 
Ik sta natuurlijk achter haar. En ben er idd blij mee dat ze dit met mij deelt en dat ik met haar mee mag denken.
Dank voor jullie meedenken ook 🙏🏻

Misschien is het voor dochter makkelijker om aan  te geven dat ze op dag x en y niet kan i.v.m. bijbaan, hobby, etc.
Wel zo duidelijk en zo hoeft het gesprek hierover niet elke week opnieuw met veel moeite gevoerd te worden.

Jammer dat ze hier niet uitgekomen zijn, maar misschien wel beter voor je dochter. Al vermoed ik dat dit in volgende relaties van het vriendje ook een knelpunt zal worden. 

MamaE schreef op 21-09-2021 om 09:16:

Jammer dat ze hier niet uitgekomen zijn, maar misschien wel beter voor je dochter. Al vermoed ik dat dit in volgende relaties van het vriendje ook een knelpunt zal worden.

Het beste werkt hij daar aan. Of hij moet iemand vinden die ook geen dag voorbij wil laten gaan, zonder dat ze elkaar zien. 

In elk geval verstandig en volwassen dat ze de knoop door hebben gehakt, nu ze er samen niet uit zijn gekomen. Goed ook dat ze haar eigen grenzen aangeeft en bewaakt. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.