Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
teuntje

teuntje

11-09-2016 om 19:05

Wat is redelijk bedrag voor 18 jarige?


Triva

Triva

20-10-2016 om 16:54

Zebra

'Niet geld heen en weer storten maar zoon bepaalde dingen laten betalen en dan zelf eerst of naderhand het bedrag naar zijn rekening overboeken (voor schoolzaken). Collegegeld hebben we rond 20 september overgeboekt naar zijn rekening, rond 23 september is het bij hem afgeschreven (in 1 keer betaald, scheelt administratiekosten).'

Niet geld heen en weer storten.....zelf eest of naderhand het bedrag overboeken???

Sorry maar wat wil je nu zeggen? Mijn zoon gaat alles zelf betalen behalve even zijn studie maar ik kan dat best omdraaien, dan betaalt hij dat ook zelf al zie ik niet in wat hij (of jouw zoon) leert van dat heen en weer schuiven.

Ik vind in ieder geval niet dat mijn zoon gepamperd wordt maar misschien ziet iemand dat met een minimaal inkomen dat wel zo?

zebra

zebra

20-10-2016 om 17:31

met geld heen en weer storten

bedoel ik de zorgtoeslag. En verder hou ik deze discussie voor gezien. Ik heb al aangegeven dat er geen goed of fout is! Alleen hoe wij het doen en hoe ik denk dat Jo het bedoelt, meer niet!!!

Jo

Jo

20-10-2016 om 18:37

@ Triva

Omdat jij dit persoonlijk neemt hoef je niet te blijven sneren richting mij.

Samen

Voor zoon heb ik veel lang zelf betaald. Nu dochter 18 wordt, en zij is veel preciezer met geld, doet zoon ook mee.
Vanaf 1 november hebben beiden hun eigen zorgpolis te betalen met de zorgtoeslag en een deel van de beurs.
Beiden hebben een aanvullende beurs. Daarnaast heeft zoon nog een aantal betaalde commissies bij zijn studie.
De bijdragen beginnen nu langzaam op te drogen. We gaan kijken of ze hun lenzen zelf gaan betalen. Ik heb onlangs nog lenzenvloeistof, toiletartikelen, multopapier en markers gekocht, maar het zit eraan te komen dat ze dat soort dingen toch ook zelf gaan doen. Of mij daar geld voor geven zodat ik het kan halen.
En beiden gaan sparen om mogelijke tandartskosten vanwege verstandskiezen zelf te kunnen financieren.
Ik ben benieuwd wat er voor rekening komt van de psychiatrie want dochter heeft een restitutie polis omdat haar psychiater geen contract heeft met onze zorgverzekeraar. Dan gaan we wel kijken wie die gaat betalen.
Het is in het begin wel even zoeken.
Dus een vast bedrag zou ik hier niet kunnen stellen.

Ik begrijp iets niet

'En nee, dit schrijf ik niet om te klagen. Maar wel hoe onrealistisch jouw stelling is dat een inwonende student rond kan komen van € 363,- per maand.(zie de link van Taruh)'
Taruh heeft het toch over een uitwonende student? En jij hebt het over een inwonende student. Dat maakt nogal wat uit.
Mijn kinderen moeten vanaf 8 jaar alles zelf doen. Ze krijgen van mij een bescheiden spaarpot mee, daarvan kunnen ze collegegeld betalen. Verder inderdaad DUO plus een baantje plus de zorgtoeslag.
als dingen niet kunnen, dan kan het niet, bijvoorbeeld lenzen zijn duurder dan een bril. Maar die keuzes moeten ze zelf gaan maken. Ik spring alleen bij als er grote schulden dreigen te ontstaan. en dat is zo gebeurd.
Bijvoorbeeld: stoppen met de studie, alles keurig afgemeld, maar dan blijkt dat je voor de ov-kaart weer een ander systeem moet volgen en daarover krijg je ook nog verschillende adviezen. Ondertussen rekent DUO een behoorlijk bedrag per maand, terwijl je zelf al betaald reist.
Of: een automatisch overschrijving naar je ziektekostenverzekering, maar je vergeet om het bij een verhoging aan te passen. Gevolg: elke maand betaal je eigenlijk een paar euro te weinig. De ziektekostenverzekering meldt dit niet, maar komt maanden later met een gepeperde rekening, waarvan ze niet kunnen vermelden hoe die kosten opgebouwd zijn. Uiteindelijk blijkt het terug te voeren naar ene bedrag van 15 euro, maar tegen die tijd is de rekening al opgelopen tot bijna 250 euro. Alles bij elkaar heeft dat bijna 500 euro gekost. Automatische overschrijving is iets anders dan incasso, dat is dan de les. En de ziektekostenverzekeraar meldt tegenwoordig op een vriendelijke toon als er een tekort dreigt te ontstaan.
Op zo'n moment grijp ik in, niet alleen financieel, maar dan ga ik ook bellen, ook al zijn ze dan voor de wet volwassen. Zelfs volwassenen komen daar niet doorheen.

Tsjor

Taruh

Taruh

21-10-2016 om 00:47

inwonend / uitwonend

wat vooral scheelt zijn de kosten voor huur en voeding. Collegegeld veranderd niet bij uit of thuis wonen, zorgverzekering, boeken, kleding, sport en uitgaan ook niet. Ook je vervoer zal misschien iets veranderen maar het blijft een kostenpost.

Als je die posten bij elkaar optelt in de link die ik gaf kom je ook boven die € 363 uit. Je komt eerder richting € 600 per maand uit.

Daar staat als inkomen de zorgtoeslag tegen over, een lening bij Duo, je inkomsten bijbaan.
De ouderlijke bijdrage bestaat dan uit kost en inwoning.

Jo

Jo

21-10-2016 om 09:39

@ Taruh

Bedankt voor je uitleg.

Vergeet ook niet dat in het voorbeeld van de goedkoopste basisverzekering uit is gegaan.
Dus wil je je aanvullend verzekeren voor tandarts/fysio/bril dan is de maandpremie hoger.
En zelfs bij een verzekering voor de tandarts moet je bijna in alle gevallen 25% eigen risico betalen.
Verzeker je je niet voor de tandarts dan moet je de behandelingen uit eigen zak betalen.
O.a. gebruik van medicijnen en bloedonderzoek valt onder eigen bijdrage dat op kan lopen tot € 385,- per jaar. Mits je dit niet vrijwillig verhoogd.
Dat laatste zou niemand adviseren. Een ongeluk zit in een klein hoekje en een bezoek aan het ziekenhuis of een ritje per ambulance is erg duur.

Taruh

Taruh

21-10-2016 om 10:10

Even op dit stukje reageren:
"O.a. gebruik van medicijnen en bloedonderzoek valt onder eigen bijdrage dat op kan lopen tot € 385,- per jaar. Mits je dit niet vrijwillig verhoogd.
Dat laatste zou niemand adviseren. Een ongeluk zit in een klein hoekje en een bezoek aan het ziekenhuis of een ritje per ambulance is erg duur."

Ik heb al jaren het hoogste eigen risico. Dat risico valt eigenlijk best mee want € 385 heb je altijd. Blijft over € 850-385 = € 465.

Je besparing op de premie is ongeveer € 15 per maand * 12 = € 180
€465-180= € 285 dat je echt meer aan risico zou hebben. Ik reken even na voor 1 persoon.

In de afgelopen 5 jaar heb ik in totaal aan zorgkosten gedeclareerd bij mijn verzekeraar inclusief regelmatig bloedonderzoek ivm medicatie, vergoede medicatie etc: € 480 euro (± € 100 per jaar), ik kom dus al niet aan het standaard eigen risico.

€ 850 heb ik ruimschoots als buffer staan. Bij een gezond persoon is dat extra risico dus prima te overwegen, mits je je realiseerd dat je dat bedrag ook achter de hand moet hebben op het moment dat je die keuze maakt. Anders moet je eerst sparen voor je die beslissing kunt nemen.

Je kunt ook voor je studerende kind die €850 achter de hand houden en inzetten als het nodig is. En kiezen voor hoger eigen risico en lagere premie.

lian

lian

21-10-2016 om 10:10

hier ook

Dochter studeert, woont elders op kamers. We zijn met haar om de tafel gaan zitten voor ze op kamers ging. We hebben met haar opgeschreven wat er in ieder geval betaald moet worden (vaste lasten) en wat ze verder nodig heeft. AAn de hand daarvan hebben we een financiele planning gemaakt. Wij hebben haar aan het begin van het studiejaar een bedrag gestort voor boeken en collegegeld en wat voor verf/gordijnen/meubilair op haar kamer. Ze leent ook een deel. Ze is altijd al verantwoord bezig geweest met geld en heeft ook baantjes gehad.
Ze heeft gekozen om het collegegeld gespreid te betalen (je hoeft dus niet in 1 keer in september bijna 2000 gulden meteen te betalen). Zorgtoeslag stort ze tot 1 januari naar ons want wij betalen tot die datum haar zorgkosten. Ze woonde het eerste deel van het jaar thuis.
Wij vinden dat ze nu alle moet regelen en zelf betalen. Dus op tijd de huur en op tijd collegegeld. En vanaf 1 januari haar zorgkosten. Eigen risico, daar had ik nog niet aan gedacht. Dat bekijken we nog. Ze regelt haar zaakjes prima en ze kan die verantwoordelijkheid prima aan en vindt het fijn dat ze haar zaakjes zelf regelt. En wat iemand hier al zei, dat heen en weer geschuif van geld, daar hebben en wij en zij geen zin in en is in ons geval niet nodig. WEl dan nog even tot 1 januari maar dat is overmacht.
Tot nu toe komt ze meer dan prima uit. Ze zoekt uit waar ze het beste die week haar boodschappen kan doen. Make up is ze al overgestapt op een ander, goedkoper merk.
Ze heeft vanaf haar 15e gewerkt maar nu even niet. Mijn man wil graag dat ze het eerste semester zich focust op studie en op kamers wonen. We hebben net iets te vaak gezien bij kinderen van vrienden dat de studie erbij inschoot in het begin (met baantje etc erbij ) en dat dat resulteerde in geen propedeuse en een negatief BSA.

Jo

Jo

21-10-2016 om 11:10

@ Taruh

Als je net als jij een buffer hebt om op terug te vallen dan is het tot nu een verstandig besluit geweest.
Maar dat buffer is voor jou. Niet voor je kind. Want voor 2 personen moet je € 1.700,- als buffer hebben.
Stel nu eens dat jij en je kind in dezelfde auto zitten die bij een ongeluk betrokken raakt en jullie per ambulance naar het ziekenhuis moeten worden afgevoerd? Dan redt je het niet met € 850,-.
En dan heb ik het nog niet over kosten voor de aanschaf van een andere auto...

Als jij denkt dat je het risico kunt lopen dat je voor onvoorziene kosten komt te staan dan is dat prima. Maar veel mensen verkijken zich hierop. En daarnaast vind ik persoonlijk dat ook het eigen risico de verantwoording voor mijn kinderen is. In hun latere leven zullen ze nog veel vaker tegen onverwachte kosten lopen. Dus het betalen van het eigen risico is een mooi voorbeeld om mee te beginnen.

Mijn kinderen weten dat zij als buffer € 385,- moeten hebben voor eventuele medische kosten. Gelukkig betreft het tot nu toe alleen kleine bedragen per keer en is dat goed op te brengen. En anders is er altijd nog de optie om die € 385,- in maandelijkse termijnen bij je premie te betalen.

Ik heb genoeg buffer om in te springen. Alleen moeten mijn kinderen hier niet van uit gaan.

Meerderjarig/Volwassen.

Zoon is ook net 18 en dus meerderjarig. Toch hoeft hij niet "alles zelf te doen, voor alle kosten op te draaien en alleen verantwoording te dragen."

Met 21 jaar vervalt de onderhoudsplicht, dus in overleg werken we daar naar toe. Voorlopig heeft hij recht op eten, kleding, een dak boven zijn hoofd en scholing.

Meerderjarig dus, maar niet volwassen.
Uit welk potje dat komt en wie wat betaalt is administratie. Die doen we samen. Emotioneel gezien is hij gewoon een schoolgaande 18 jarige zonder riante inkomsten.

Eerst kreeg ik kb, nu krijgt hij sf. Wauw, daar word je zelfstandig van......Eerst stond hij bij ons op de ziektekostenpolis, nu krijgt hij er zelf één, en joepie, zorgtoeslag.

Kortom, wij onderhouden hem de komende jaren nog, met veel plezier overigens.

Taruh

Taruh

21-10-2016 om 13:21

Zoals ik al schreef ik heb die berekening voor 1 persoon gemaakt.
Voor 1 persoon moet je € 850 achter de hand hebben.

Dat kan het kind zelf zijn, dat kan onderdeel van de buffer van de ouders zijn. Het gaat om het totaal plaatje om zo'n beslissing te nemen.

Je kunt niet lukraak zeggen dat het onverstandig is.
In veel meer gevallen dan je denkt is het een aanvaardbaar risico om te nemen. Er zijn idd mensen met nauwelijks spaargeld, er zijn er velen meer (die veel minder hard roepen) die meer dan voldoende buffer hebben om deze risico's te nemen.
Nederland staat niet voor niets bekend als oververzekerd volkje.

Jo

Jo

21-10-2016 om 14:32

@ Taruh

OT

Ik begrijp jouw redenatie wel. Alleen kun je heel goed mis calculaties maken.

In jouw geval ga je alleen uit van het eigen risico dat je moet betalen.
Maar stel dat je daarbovenop ook fysio nodig hebt op te revalideren?
Of je breekt je voortanden en hebt een brug of frame nodig?
Heb je daar dan ook nog reserves voor? (Dit is een hypothetische vraag, hoef ik geen antwoord op.)

Iemand die over veel reserves beschikt die zal echt niet zo snel gaan beknibbelen op de vermindering van de maandpremie met € 15,-.

Geen tandartsverzekering hebben is wel een goede afweging. De maandpremie voor een tandartsverzekering en wat je er voor terug krijgt staat vaak niet in verhouding. Zeker gezien je in de meeste gevallen toch nog 25% zelf moet betalen.

Taruh

Taruh

21-10-2016 om 15:07

fysio komt niet uit het eigen risico pakket maar uit de aanvullende verzekering. Pas na 20! behandelingen komt het uit de basisverzekering.
Hetzelfde voor brug of frame die komen ook uit aanvullende verzekeringen.

Je haalt er nu van alles bij dat voor deze berekening er niet bij hoort. Je wilt een eigen risico klein houden voor zaken die daar niet eens uit betaald worden. Dan kun je juist het eigen risico groot maken zodat je het geld dat je overhoudt aan deze zaken kunt besteden.

Juist de genen die veel reserves hebben letten op dit soort kleine bedragen is mijn ervaring. Hoe denk je dat we aan die reserves komen? Door geen geld te laten liggen.

Vesper Lynd

Vesper Lynd

21-10-2016 om 15:09

Redelijk

Wat vinden jullie normaal en/of redelijk? Mijn ex vindt dat dochter maar moet lenen voor andere dan studiekosten (dus telefoon, kleding, sport, muziekles, etc). Als ik de rest moet betalen, wat je moreel misschien wel verplicht bent (?) kan er verder weinig nog vanaf. Vakantie of luxe uitgaven zitten er dan niet meer in (inkomen daalt met ca 500, dochter krijgt alleen zorgtoeslag geen stufi).

Specht

Specht

21-10-2016 om 15:19

Vesper Lynd

Onze kinderen hebben die dingen die jij noemt ook zelf betaald, al hadden ze geen muziekles.
Ze leenden hiervoor niet maar hadden bijbaantjes.
Wel betaalden wij ook een deel van hun sportkosten, omdat al onze kinderen bij dezelfde club sporten, en de jongsten daarom gratis mochten sporten.

bieb63

bieb63

21-10-2016 om 16:31

Helemaal eens met wil40

Zo zie ik het ook. Mijn, net 18 jarige, zit op het MBO. Maar had net zo goed ook nog op het VO kunnen zitten. Er is niet 'ineens' iets anders. Hooguit de geldstromen, maar verder gewoon ft school en bijbaantje. De gelstromen (voor haar), betekent in dit geval: jij krijgt stufi (ca. 83 euro), dat hou je, maar geen kleed- en zakgeld meer (en wij betalen school). Zorgverzekering: jij krijgt zorgtoeslag, wij betalen de premie, dus zorgtoeslag stort je naar ons. En voor haar gaat het leven (niets anders dan toen ze 16/17 was en naar het MBO ging) gewoon door.
Als het goed is, dan is ze over een kleine 2 jaar klaar met deze opleiding. Pas dan gaan we verder kijken. Verder leren? Dan krijgt ze nog maar heel kort de basisstufi (is max 4 of 5 jaar geloof ik), dus dat betekent dan dat ze een lening moet aangaan. Gaat ze werken, dan alle kosten voor haarzelf zelf betalen en bijdragen aan kost/inwoning zover ze nog thuis woont. Geen werk en geen studie? Dan zal ze op één of andere manier moeten gaan bijdragen aan het huishouden.
We zien het t.z.t. wel, maar voorlopig is ze nog ft hard met haar MBO studie bezig, dus het is wel goed zo.

Taruh

Taruh

21-10-2016 om 16:46

anders

Voor alleenstaande ouders zitten er toch nog wel wat andere dingen ook bij het bereiken van 18 van hun kroost.

Je eigen financien veranderen ook sterk. De alimentatie komt niet meer bij jou maar bij je kind, de toeslagen veranderen veel meer in hoogte want ook de alleenstaande oudertoeslag die in het kindgebondenbudget zit vervalt ook.

Je zult in eens heel goed moeten gaan kijken wat zijn al die jaren echt de kosten voor het betreffende kind geweest en wat zijn mijn uitgaven geweest.

Terwijl je meestal al je inkomsten op een hoop gooit en daar een totaalbudget van maakt. Dus behalve dat je je inkomen in eens met enkele honderden euro's ziet dalen zie je ook extra kosten op komen omdat er nu duidelijk een bijdrage (die je altijd al deed, maar dan niet zo zichtbaar) gevraagd wordt.

Ik heb nog wat jaren te gaan, maar alleen al alimentatie en kgb zou mij op dit moment € 700 per maand schelen. Dat vergt echt wel even schakelen. Want welk deel van die alimentatie draagt bij aan: huisvesting, aansprakelijkheidsverzekering, gas-, licht- waterverbruik, welk deel van mijn autokosten zijn eigenlijk die van dochter. Welk deel van het geld dat nu aan kleding besteed wordt is van mij en wat komt uit de alimentatie?

Jo

Jo

21-10-2016 om 18:11

@ Taruh

OT

Ik weet heel goed dat fysio en tandarts uit de aanvullende verzekering komt.

Ik heb ook niet geschreven dat het onder het eigen risico valt. Maar juist bovenop dit eigen risico komt.

Ik doelde op dat voorbeeld met het auto ongeluk. Je gaat per ambulance naar het ziekenhuis. Niet alleen je heup blijkt gebroken, maar ook mis je je voortanden. Je hebt uitgebreide fysio nodig om te revalideren en je wilt natuurlijk ook niet zonder voortanden blijven lopen.

Als je alleen een krappe buffer hebt van € 850,- dan ga je het niet redden.

Wat ik met die voorbeeld wil aangeven, en dat is meer algemeen dan voor jou persoonlijk. Dat mensen zich heel makkelijk kunnen verkijken op onverwachte kosten. Als je krap calculeert dan kun je voor hele vervelende verrassingen komen te staan.

Die besparing van € 180,- per jaar haal je er na 2,5, dus 3 ongevallenvrije verzekeringsjaren uit. Het zal vast en zeker een hele goede bezuinigingsmaatregel zijn voor welgestelden.

P.s. ik werk bij een tandarts en controleer de (aanvullende) verzekeringen van de cliënten die er komen. Uiteraard kan ik niet zien of iemand zijn eigen risico heeft verhoogd. Maar het beeld dat jij schetst komt niet overeen met wat ik tegen kom. Buffers bij cliënten voor (tandheelkundige) zorgkosten zijn meer uitzondering dan regel. Als er mensen zijn die een wortelkanaalbehandeling of kroon direct kunnen afrekenen dan is het de 65+ generatie. Ongetwijfeld zal het er in Blaricum anders zijn....

Yura

Yura

21-10-2016 om 22:08

Heen en weer storten zorgkosten

Dat was ik met die heen- en weerstortconstructie van de zorgtoeslag. Wij hebben ervoor gekozen, zoals ik al had uitgelegd, dat zoon bij ons in de (collectieve) verzekering blijft, omdat dat met zijn chronische aandoening het beste is. Dat betekent ook dat de premie bij ons wordt afgeschreven, omdat hij met ons mee verzekerd blijft. Daarom moet hij 50 euro van de zorgkosten die hij krijgt naar ons storten, als bijdrage in de premie en het eigen risico, die ook gelijk aan ons gefactureerd blijft. Ik stort verder niks naar hem, tenzij hij iets voorschiet (boodschappen ofzo). Collegegeld hoeft hij nog niet te betalen, omdat hij 6 vwo over doet.

zebra

zebra

22-10-2016 om 11:30

Yura

even een vraagje over dat collectief. Kan je zoon alleen blijven deelnemen aan dat collectief verzekerd zijn als dit via jullie loopt? Wij zijn namelijk ook collectief verzekerd via mijn werkgever en het zou fijn zijn als zoon daar ook nog profijt van zou hebben, scheelt toch weer iets in de kosten.

lian

lian

22-10-2016 om 11:34

zebra

Ik ben niet Yura maar wij hebben dezelfde situatie gehad. Dochter is verzekerd via collectieve verzekering van man (zilveren kruis). Als hij de rekening aan zk betaalt, valt ze onder het collectief. Suit ze zelf een verzekering af, dan valt ze niet onder de collectieve verzekering.

Yura

Yura

22-10-2016 om 11:38

LIan

Hier ook Zilveren Kruis inderdaad. Ja hij moest dan bij ons op de polis blijven, dat kan zolang hij nog studeert. Maar als je kind goed gezond is, kan het toch lonen om even te gaan shoppen hoor, je hebt hele goedkope studentenpolissen. Dan ben je soms goedkoper uit dan via zo'n collectieve verzekering.

lian

lian

22-10-2016 om 11:43

yura

Dat gaat ze ook allemaal bestuderen als de nieuwe polissen bekend zijn. Ze kan dan kijken naar die studentenpolissen want inmiddels is ze geen scholier meer.

zebra

zebra

22-10-2016 om 11:44

ah, dat is duidelijk

ik denk dat het hier ook interessanter is om onder de collectieve verzekering te blijven vallen, er staat zoon nog een operatie te wachten (over de grens). Maar ik ga dit van tevoren nog even navragen bij de verzekering.

Sanne

Sanne

23-10-2016 om 03:15

Poeh

Wat wordt er veel gewerkt naast de studie. Kan dat allemaal bij iedere studie? Ik ga er eerlijk gezegd nog vanuit dat ik tzt voor dochter ga betalen tot ze klaar is met de opleiding, of ze dan 18 of 26 is. Haar 'werk' is voor mij dan leren en dat zie ik niet anders voor een 17 jarige dan voor een 23 jarige.

(Even los van of je het kán betalen, maar ik lees hier een beetje dat het ook om de leeftijd gaat).

Triva

Triva

23-10-2016 om 10:06

sanne

Heb jij ook 12 vakantieweken per jaar? Met vier uur postbezorgen op zaterdag krijgt mijn zoon al 100 euro per maand. Dat vind ik echt niet veel.

donderdagavond en zaterdag

Mijn kinderen hebben allemaal baantjes gehad die zich met name op donderdagavond en zaterdag afspeelden: zoon in een winkel, waar hij later een vaste baan heeft gevonden, dochter ook in een winkel, zoon in een restaurant als afwasser. Het lastigste is het voo de MBO-ers die stage moeten lopen, want dan zijn de uren niet meer te combineren met een betaalde baan.
Een van de grote voordelen vond ik, dat kinderen goed beseffen wat een uur 'les' hen kost (geen arbeid). Ze waren daardoor veel kritischer op het aangeboden lesmateriaal. Voor mijn zoon met vaste baan betekende dat ook dat hij het niet voor elkaar kreeg al die versplide tijd op school door te brengen. Hij heeft zijn opleiding uiteindelijk afgerond met een onlne-bedrijfsopleiding, gecombineerd met een ROC.
een ander groot voordeel is dat jongeren zo weten, wat voor werk er is buiten hun eigen opleiding. ze komen zo in aanraking met mensen uit alle lagen van de bevolking. De veelbesproken voordelen van de zogenaamde maatschappelijke dienstplicht wordt op die manier al lang gehaald. Maar wel met werk waarvoor je betaald wordt en dat vind ik een groot voordeel, gezien de kosten die op jongeren worden gelegd.

Tsjor

600 euro

Mijn thuiswonende kinderen hadden gelukkig echt geen 600 euro per maand nodig.
En als ik dat allemaal zelf had willen betalen, dan zou ik dus 3 x 600 euro moeten betalen. Wat houd ik dan over? Nog niet genoeg voor de hypotheek.

Tsjor

Baantje

een ander belangrijk voordeel van een baantje naast de studie is dat jongeren dan een hoop vaardigheden leren, die hen in hun werk van pas komen. Bijvoorbeeld omgaan met vervangingsdwang door collega's: kun je dan echt niet werken, want ik heb een feestje. En dan 'nee' blijven zeggen.
Ik heb MBO-stagiaires gehad die eenvoudige vaardigheden als 'op tijd komen', 'werk doen wat niet direkt in je profiel past, zoals de vaatwasser inruimen na de lunch' niet beheersten. Bagger, zulke medewerkers. Ook al hebben ze straks een diploma, die wil je echt niet in je bedrijf hebben.

Tsjor

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.