Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
teuntje

teuntje

11-09-2016 om 19:05

Wat is redelijk bedrag voor 18 jarige?


Studenten

Op de universiteit hebben veel meer tijd en veel meer mogelijkheden om hun eigen tijd in te plannen. Er zijn speciale uitzendburo's, waar prima werkopdrachten beschikbaar zijn, vaak ook nog in de lijn van de eigen opleiding.
HBO-ers hebben vaak een te vol programma om er veel naast te doen. En stages die alle vrije uren weer veranderen.
Alleen met een mooi papiertje van 4 jaar studie, zonder enige werkervaring, dan sta je 1-0 achter op de arbeidsmarkt.

Tsjor

Triva

Triva

23-10-2016 om 12:13

Tsjor

'Het lastigste is het voo de MBO-ers die stage moeten lopen, want dan zijn de uren niet meer te combineren met een betaalde baan.'

Daarom werk in het weekend... en als je de enorme pech hebt dat je moet stage lopen in het weekend heb je waarschijnlijk doordeweeks wel een dagje vrij.

Pippa

Pippa

23-10-2016 om 12:25

Werken en studie

Mijn oudste doet een hbo- en een universitaire studie tegelijk. Hij doet daarbij nog een hele dag (zaterdag) vrijwilligerswerk en hij heeft een baantje op zondag (tot midden in de nacht).

Hij heeft het druk, de dagen zijn lang, maar het kan best. Ik vind het onzin om te zeggen dat jongeren niet kunnen werken vanwege hun studie.

zorgkosten

Even over de zorgkosten. Ben je gezond en heb je een buffer dan kun je geld overhouden met een zorgtoeslag. Zoon (bijna 20)doet het al twee jaar zo, met een goedkope polis. Hij kijkt wel altijd of hij in zijn woonplaats bij een ziekenhuis terecht kan. Dat is zo. Met het geld dat hij overhoudt van de zorgtoeslag betaalt hij tandartskosten bij de studententandarts. Is goedkoper dan de gewone tandarts, al duurt het langer als je in de stoel ligt omdat meerdere mensen willen meekijken;
Over de buffer: die bouwt hij op met werken en bijdragen van grootouders. Dat laatste is natuurlijk een mazzeltje, dat hij van beide kanten nog steeds kleine bijdragen krijgt van tussen de 100 en 500 euro per jaar.
Ik besef dat slim kiezen en geld overhouden alleen mogelijk is als je geld hebt. Dat is best krom. Aan de andere kant werkt zoon ook gewoon hard. Voor studie en bijbaan. Van pamperen is geen sprake.

lian

lian

23-10-2016 om 13:14

keuze

Dochter heeft altijd gewerkt, vanaf de dag van haar 15e verjaardag. Ze heeft een keer gedoubleerd op de middelbare school. Man denkt dat misschien dat baantje ook wel daarbij mee heeft gespeeld. Ik denk het niet, zij was toen met hele andere dingen bezig dan school, een uberpuber, zeg maar.
Man heeft in ieder geval afgesproken met dochter om in ieder geval geen werk te zoeken tot kerst. De zoon van zijn baas heeft niet genoeg punten gehaald vorig jaar om verder te mogen na het eerste jaar met de studie die hij altijd heeft willen doen.En nu weet hij het niet meer. Man wil graag dat dochter het eerste jaar haalt, daarna heeft ze meer ruimte op dat gebied. Ook wil hij haar de gelegenheid geven om te wennen aan het student zijn, dus voor jezelf zorgen, nieuwe vrienden maken, huisgenoten leren kennen etc. Dus met kerst, na de eerste periode, willen we kijken hoe het de eerste periode is gegaan. Heeft ze het gehaald? Hoeveel tijd is ze kwijt? Komt ze uit met geld? Zijn ouders hebben dat ook gedaan en dat is hem goed bevallen. Kan ik me iets bij voorstellen.
Ik denk zelf dat ze wel weer wil werken maar minder uren dan ze voorheen deed (10 a 12 uur per week). Een huisgenootje heeft al aangegeven dat ze in de gaten houdt wanneer er plek vrij komt bij haar werk. Dat betaalt namelijk erg goed maar dat kan nog wel een tijd duren.

zebra

zebra

23-10-2016 om 13:27

vrij flexibel

bij de bijbaan van mijn zoon zijn ze erg flexibel, hij werkt er al bijna 3 jaar dus dat scheelt wellicht. Had hij voorheen vaste dagen en tijdstippen, nu kan dit per week verschillend zijn want de ene keer wel les op vrijdag en dan weer een paar weken een vrije vrijdag. Maar hij kan dan ook op zaterdag werken, als hij op vrijdag les heeft en daardoor te laat thuis is.
Het is nu herfstvakantie, hij gaat deze week een aantal dagen 's ochtends werken zodat hij de middag en avond vrij heeft om te studeren.

Trivia

Mijn ervaring is dat het met MBO-stages nogal wisselend is welke dagen stage, hoe lang etc. daar staat tegenover dat de meeste stages wel een klein bedrag opleveren. Maar de combinatie is echt lastig, zeker als je in de winkel/horeca/toeristensector je opleiding volgt.

Tsjor

Sanne

Sanne

24-10-2016 om 00:48

Geen afwijzing

Van (moeten) werken. Gewoon oprechte verbazing omdat ik het me anders voorstel. Andere tijden dan in 'mijn tijd' denk ik. Ik had wel baantjes hoor, maar niet om rond te komen en niemand in mijn omgeving geloof ik. Dat beeld bepaalt voor mij ook nog hoe ik het voor dochter zie op dit moment, maar ik laat me graag bijpraten.

Mbomama

Mbomama

24-10-2016 om 16:49

Triva

Triva, verkijk je niet op de schooluren en stageuren op mbo4. Niet alle opleidingen misschien maar wel veel.
Mijn dochter zit op mbo en woont op kamers met uni studenten in huis. Die zijn echt stomverbaasd hoeveel uren mijn dochter maakt door de week en in het weekend met stage. Twee dagen van half 9 tot 4, een dagen van half 10 tot 5 en 1 dag van half 9 tot 9 uur savonds. En dan nog een stagedag van 10 tot 18 uur en stageuren in weekend. De week is zo vol dat er nauwelijks bij gewerkt kan worden want er is ook dagelijks huiswerk.
Hbo en uni heeft echt veel meer vrij in te vullen tijd.

Mbo

Zoon doet mbo en is 53 uur per week kwijt aan schooltijd en reizen. In het weekend wordt het huiswerk gemaakt.
Meer uren dan een gemiddelde werkweek.

Tuinstoel

Tuinstoel

24-10-2016 om 20:51

Sanne

Zo zie ik het ook hoor. Werken is voor de extra's maar studiekosten en levensonderhoud is voor ons. Een bijbaantje is leuk voor erbij maar blijft bijzaak. Ik vind het belangrijker dat de studie binnen 4 jaar wordt afgerond (nou vooruit 5, dat deed ik er ook over).

bieb63

bieb63

24-10-2016 om 22:18

En vergeet ook niet

Dat veel MBO(4) opleidingen sinds vorig jaar van 4 naar 3 jaar zijn gegaan. Dus die 4 jaar moet in 3 jaar gepropt worden en ook docenten weten niet altijd hoe dit efficient aan te pakken. Hoe dan ook, een pittige, drukke 3 jaar, waar veel lessen in kortere tijd gepropt moeten en ook meer zelfstudie/opdrachten.

Triva

Triva

25-10-2016 om 16:43

mbomama

Ik begrijp even niet dat je op het MBO vijf dagen in de week naar school/stage moet en dan in het weekend ook nog? Of ik raak de tel kwijt in je opsomming want er staat ook 'een dagen'.

Waarom stage in het weekend en krijgen ze daar geen cent voor betaald?

Marjoleine64

Marjoleine64

25-10-2016 om 16:57

Net als Sanne/Lian/Tuinstoel

Ook wij vinden het belangrijk dat onze zoon zijn tijd besteed aan studeren. De uitspraak ergens hierboven dat 'op de uni je meestal wel tijd over hebt voor een baantje' gaat in ieder geval niet op voor veel technische studies. Zoon heeft (eerste kwartaal) zo'n 20 contacturen per week, plus best veel huiswerk (ja echt, met verplichte inlevermomenten, digitaal). Plus nog wat vrije-tijd activiteiten zoals roeien 2x/week. Ja, in theorie zou er wel tijd over zijn voor een baantje, maar wij hebben het heel simpel berekend: als een studie ruwweg 1000 euro per maand kost, voor 1600 uur studielast, dan moet een uur werken dus netto 7,50 Euro opleveren om zinvol te zijn. En dat lukt met veel bijbaantjes niet. Dus hoeft hij van ons niet te werken, zeker het eerste jaar niet. Als hij er goed voor staat en extra geld wil kan hij erbij gaan werken, en dan is hij waarschijnlijk slim genoeg om iets te zoeken wat wel redelijk verdient en niet veel uren is (bijles geven of zo). Maar ik realiseer me heel goed dat niet iedereen de luxe heeft om er zo in te staan, je moet het geld wel hebben...

Mbomama

Mbomama

25-10-2016 om 17:31

Triva

Je leest het goed hoor. Ook uren in het weekend bij evenementen.
En nee, niet betaald.
Volgend jaar komt er 4 maand full time stage. Daar krijgen ze ca 300 euro per maand voor.

Sally MacLennane

Sally MacLennane

25-10-2016 om 17:47

Triva

Mijn MBO-kind is fulltime bezig met school en stage, het weekend besteedt hij ook veel tijd aan zijn studie. Hij krijgt 250 euro stagegeld per maand (4 fulltime dagen per week, hij is 21 jaar), maar sommige klasgenoten krijgen niets. In het weekend is hij wel met zijn opleiding bezig, geen stage overigens maar dingen uitwerken, maar hij zou dan wel kunnen werken. Maar er is hier gewoon geen weekendwerk te vinden. Ook niet in de horeca. Tenzij hij daar ook doordeweeks werkt, en ja, dan wil hij toch op tijd in bed liggen.

De vrije tijd in het weekend besteedt hij, zolang hij geen betaald werk heeft (en hij zoekt inmiddels al 2 jaar actief), aan diverse soorten vrijwilligerswerk voor evenementen en concertpodia. Staat ook mooi op zijn cv, trouwens. En je bouwt een mooi netwerkje op! Zo af en toe krijgt hij via via ook wel eens een eenmalige betaalde opdracht. Maar voor vaste "bijbaantjes" valt hij er steeds net buiten omdat hij dan doordeweeks een cursus moet doen (costumer service) of minstens 1 doordeweekse dag of avond moet meewerken (en dat lukt dus niet met de opleiding).

Zijn HBO-vrienden hebben het vaak makkelijker.

Niveau afhankelijk?

Zit er ook nog verschil in de lesuren per niveau? Zoon doet niveau 4 en vrienden op niveau 2 hebben minder lesuren. ( Zeggen ze zelf)

Mbo is Mbo, ik dacht dat het overal hetzelfde zou zijn, per school, richting en niveau, maar ik hoor toch dat het verschillend is?

bieb63

bieb63

26-10-2016 om 13:50

WIl40

Ik heb geen idee of het op verschillende niveaus of verschillende richtingen anders is. Mijn dochter doet niveau 4, dus ik weet alleen haar tijden en hetgeen ze thuis moet doen. Wél weet ik dat bij haar richting ze op niveau 3 geen Engels hebben (op niveau 4 wel). Dus dat zou uren kunnen schelen. Daarbij hebben ze op de lagere niveaus meer praktijklessen en daardoor kunnen de uren natuurlijk ook anders zijn én ze hebben dus minder theorie, dus wrs ook minder huiswerk. Dus misschien meer schooluren ivm meer praktijk, maar ivm minder theorie minder huiswerk.
Daar zouden dus al de nodige verschillen in kunnen zitten.
Verder heeft elke richting, naast de verplichte vakken, ook de theoretische vakken m.b.t. de richting. Daar kunnen natuurlijk ook verschillen zitten in het aantal uren.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.