Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Wat moeten ze bij jullie zelf betalen?

Hallo,

Ik vind het lastig te bepalen wat mijn zoon van 19 zelf moet betalen en wat ik nog voor hem betaal. Ik ben alleen en heb ook nog een dochter van 15. Toen mijn zoon 18 werd moest hij zijn eigen telefoonabonnement zelf gaan betalen en zijn Spotify abonnement. Ik vond altijd dat zolang de kinderen thuis wonen (maar wel tot 21) dat ze niet zelf hun zorgverzekering hoeven te betalen, maar hij vindt het wel heel erg makkelijk zo. Hij krijgt studiefinanciering die hij zelf mag houden (mbo studie heb ik betaald) en hij heeft ook een bijbaantje. Hij geeft dat geld allemaal uit en spaart bijna niks. Ik wil hem leren om te gaan met geld maar zolang ik alles voor hem betaal gaat dat natuurlijk niet.

Een vriendin met een zoon van 18 laat hem juist alles zelf betalen. Die heeft ook een baantje maar geeft niet veel geld uit. Hij moet naast de zorgverzekering ook zijn eigen risico betalen per jaar. Ook de kapper en sportschoolabonnement. Ik vind dat best veel, of is dat "normaal"?

Wat laten jullie je thuiswonende kinderen zelf betalen? Even om een idee te krijgen, ik weet het gewoon even niet. Mijn zoon heeft ook lenzen die ik nog voor hem betaal. Ik vind dat hij best meer kan bijdragen maar waaraan en hoeveel, wat is redelijk?

Alvast bedankt!

Hangkous

Hangkous

07-12-2020 om 16:12

Vanaf 12 jaar hebben ze hier "eigen kosten"

Vanaf de brugklas kregen ze hier zakgeld waar ze bepaalde dingen zelf van moesten betalen.
Hun beltegoed opwaarderen van hun prepaid toestel, cadeautjes voor vrienden en niet onbelangrijk, boetes bij de bieb dat stimuleerde het op tijd terug brengen.
Vanaf 16 jaar krijgen ze daar kleedgeld bij en zijn ov tripjes voor de leuk ook eigen kosten. Ov voor school bij een excursie naar Amsterdam kunnen ze dan bij ons declareren.
Onlangs is dochter 18 geworden, de zorgtoeslag betaalt ze aan ons, omdat ze nog op onze polis is meeverzekerd zolang ze naar school gaat of studeert. Het geld dat ze verdient met haar baantje is haar geld.
Jongste heeft nog geen baantje. Dochter doet nu nog 2 vakken op de vavo en krijgt tegemoetkoming scholieren. Vanaf nu moet ze ook schoolkosten zelf betalen. Voor haar mooi dat wij de huur van de boeken en het schoolgeld nog gedeeltelijk hebben betaald. Dat ga ik niet terugvragen nu.

Paperclip

Paperclip

07-12-2020 om 16:32

In principe

betalen wij vanaf 18 jaar niets meer buiten kost & inwoning en de studie. Hier geen lening, wij kunnen gelukkig voor beide kinderen de studie bekostigen. Was dat anders geweest dan hadden ze moeten lenen voor hun opleiding.

Ze krijgen een zorgtoeslag (heeft je zoon die aangevraagd toen hij 18 werd? Hij heeft er recht op, wellicht als hij het nog niet heeft aangevraagd met terugwerkende kracht te doen...) en die is ongeveer kostendekkend.

Verder is het de bedoeling dat ze werken voor hun extra kosten. En als dat niet lukt (zoals bij een van de twee die een horecaopleiding doet en daar dus ook een bijbaan in had) dan gaan we in overleg en springen we eventueel bij.

Maar maak ze vooral verantwoordelijk voor hun eigen financiën, daar leren ze het meeste van. Ik neem aan dat jij een huishoudboekje of zo hebt, dat zou ik samen met je zoon ook voor hem maken. Inkomsten en uitgaven naast elkaar zetten en inplannen (collegegeld en boeken betaal je meestal in 1 keer, maar dat moet het voorafgaande jaar dus wel bij elkaar gespaard hebben...). En dan eens per maand samen zitten om alles bij te werken.

Lou

Lou

07-12-2020 om 16:47

Geld en tijd

Om hoeveel geld gaat het bij elkaar, wat verdient hij zelf, en wat bedoel je eigenlijk met 'studiefinanciering mag hij zelf houden'? Ik dacht dat studiefinanciering een lening was, dus van 'houden' is dan sowieso geen sprake.

Kortom, het ligt er nogal aan allemaal.

Wij geven onze 19-jarige dochter die ook nog hier woont, geen zakgeld meer maar wel een maandelijkse bijdrage (90 euro) die in de praktijk niet heel anders is dan het zak- en kleedgeld wat ze eerst kreeg. Ze betaalt alles zelf maar het meeste geld komt wel bij ons vandaan in de vorm van die bijdrage. Daarnaast heeft ze nog de zorgtoeslag waarmee ze haar zorgverzekering betaalt en een los-vast baantje (oppasadressen).

Wat wij nog betalen zijn extra zorgkosten als die er zijn en alle studiekosten, dus collegegeld en boeken en zo.

Ze hoeft van ons niet te sparen maar ik vind het wel fijn dat ze het wel doet. Ze spaart voor vakanties en concerten, dus dit jaar loopt het potje lekker vol....

Dendy Pearson

Dendy Pearson

07-12-2020 om 16:56

Hier

Wij zijn op financieel gebied wat opvoedkundig pittiger dan de meesten hier denk ik.
Er wordt gewerkt zodra dat mag/kan. Met 16 jaar is zakgeld wel over.
Voor onze 18-jarige die op kamers zit betekent dit dat ze zelf voor alles zorgt. Ze krijgt zorgtoeslag, werkt en leent. Wil niet zeggen dat ze het nou maar helemaal alleen moet uitzoeken, we schuiven wel eens wat toe en toevallig vorige maand hebben we nog een bril betaald.
Maar ze krijgt geen zak-of leefgeld meer.

Ik heb nooit zo begrepen waarom je de zorgverzekering voor je volwassen kind zou betalen. Er is zorgtoeslag, je kind ziet zelf op zijn rekening wat een verzekering kost en als het misgaat komt er een aanmaning en kan je eventueel helpen.

Moet erbij zeggen dat onze kinderen niks mankeren, kan me bij een iadh-kind voorstellen dat het heel anders gaat.

Hangkous

Hangkous

07-12-2020 om 17:19

Vandaar dat ze die zorgtoeslag doorschuift

Bij ons op de polis blijven was voordeliger dan zelf een afsluiten. Zeker met de kosten die nog gaan komen dit jaar en volgend jaar.
Jongste is een iadh kind en heeft om die reden geen baantje, baantje van oudste (horeca) is ook geen vetpot nu en gezien de zware sportblessure is ander werk zoeken nu tijdelijk ook geen optie.

Wij zijn al vanaf de brugklas begonnen om ze zelf dingen te laten betalen om ze inzicht te geven wat je met je geld kan doen.
Ze kregen op de basisschool ook al zakgeld waarvan ze dingen mochten kopen dat waren kleine dingen maar ze werden zich wel bewust dat iedere week iets kopen leuk was maar dat je dan nooit iets kon kopen wat met kostte dan je kreeg per week.
Dochter was zich na 3 weken al "bewust" dat ze moest sparen om ooit die speciale pen (€1,75) te kunnen kopen. Dat ze dat dan met 3 weken voor elkaar had verraste hare dan weer wel. Ze had zelfs nog geld over.

Phryne Fisher

Phryne Fisher

07-12-2020 om 18:57

Niet zoveel

Mijn 21-jarige heeft wel bijbaantjes gehad, maar niet zoveel dat het een noemenswaardig deel was van haar budget. Ze volgt nu een dure studie in het buitenland en woont daar in een fatsoenlijke studentenwoning. Haar inkomsten bestaan uit zorgtoeslag, ouderbijdrage en lening. Oorspronkelijk was het plan dat ze vanaf haar master alles zelf zou moeten bekostigen, maar gezien de huidige situatie liggen de bijbaantjes, zeker in het land waar ze woont, niet voor het oprapen. Dat hebben we dus even doorgeschoven naar volgend jaar. Ze werkt hard voor school, geeft momenteel niet veel uit (daar is echt alles dicht), en vooralsnog komt ze goed uit.

Zus

Zus

07-12-2020 om 18:58

Onze 19 jarige betaalt alles zelf, alleen dragen wij een vast bedrag bij aan studie. Polis ziektekosten bij ons, toeslag maakt ze over naar ons.
De 17 jarige krijgt zakgeld waar ze alles verder zelf van betaalt, dus ook telefoon, OV, kleding etc. Ze heeft ook een kleine bijbaan. Het is krap, dus ze moet keuzes maken, wat precies de bedoeling is
Vanaf hun 12e zijn we langzamerhand kosten aan het overdragen geweest. Zakgeld dan ook steeds iets meer.

Geenidee123

Geenidee123

07-12-2020 om 19:21 Topicstarter

We gaan binnenkort even een plan maken

Bedankt voor de reacties, het ligt er natuurlijk ook aan wat je zelf te besteden hebt hoeveel ze moeten bijdragen. Ik heb zelf net genoeg over om dingen voor hem te blijven betalen maar het is geen vetpot. Ik vind wel dat het nu tijd wordt voor hem om meer dingen zelf te gaan betalen, dus daarom wilde ik dat even peilen bij andere ouders. Sommigen moeten vanaf hun 18e meteen alles zelf betalen maar hij had toen net een baantje dus ik gunde hem dat extra geld om leuke dingen te kunnen doen. Maar hij moet nu wel echt gaan leren met vaste lasten om te gaan.

Met "studiefinanciering mag hij houden" bedoelde ik dat ik zijn studie en boeken heb betaald dus die hoeft hij daar niet van te betalen. Hij zit nu in het examenjaar van het MBO en het is een gift dus geen lening. Alleen was het de bedoeling dat hij er ook van zou sparen maar hij maakt alles op.

Hij stond dit jaar ook nog op mijn polis van de zorgverzekering en dan maakte hij de zorgtoeslag (die krijgt hij idd) naar mij over, maar nu gaat het echt op zijn naam vanaf januari. We gaan er wel even voor zitten binnenkort, even alle inkomsten en uitgaven op een rijtje zetten. Hij geeft echt teveel uit nu en kan van wat hij heeft per maand (stufi + baantje) makkelijk dingen zelf betalen.

Geenidee123

Geenidee123

07-12-2020 om 19:29 Topicstarter

Kleedgeld

Ik durf het bijna niet te zeggen maar hij krijgt ook nog steeds al zijn kleren van mij.... (behalve dat hij regelmatig zelf ook nog kleren koopt van zijn eigen salaris). Maar kleedgeld heb ik dus nooit gegeven. Is het een idee om alsnog kleedgeld (of zoals iemand zei een soort leefgeld) te geven en dat hij daar dan mee uit moet komen? Of is dat raar als hij al bijna 20 is?

bijna klaar

Zoon, doet een master, betaal ik bijna niets meer. Hij heeft een studielening en een studiebijdrage van de gemeente. Zijn vader betaalt nog de begrafenisverzekering en ik heb beide kinderen al een paar keer gewaarschuwd dat ze die een keer over zullen moeten nemen.
Nu bel ik 1 keer per jaar naar de DELA of vader nog wel betaalt anders neem ik die verzekering over.

Dochter leg ik nog geld bij de restitutiepolis die ze heeft, vanwege de psychiater die geen contract heeft met haar/onze verzekering, en een tientje voor de pil die ze nu zelf moet betalen, en ik betaal nog substantiële rekeningen van de GGZ en haar eigen risico.

Ze betaalt haar professionele materialen en investeert voorlopig in het geld dat ze met haar parttime werk verdient.

Dochter heeft ook een kleine buffer voor de tandarts. Beiden hebben een goed gebit maar willen geen verzekering. Ik bespreek dat al een paar jaar deze tijd met ze maar dit jaar denk ik ben ik er klaar mee.
De meeste polissen kosten toch ook geld en verzekeren dan niet alles dus als je een buffer kunt houden ben je beter af.

Tot nu toe waren ze gesaneerd maar onze eigen tandarts is er in het voorjaar mee gestopt dus er moet ook iets anders komen.

Maar goed het is nu hun eigen verantwoordelijkheid. Als het nodig is sta ik ze nog bij. Dochter heeft een goede buffer, zoon heeft wat minder neiging tot reserves, ik ben al blij als hij uitkomt met zijn )geleende) geld.

Als hij niet uitkomt mag hij wat lenen maar dat betaalt hij dan wel netjes af.

Tango

Tango

07-12-2020 om 19:42

En hier

Betaal ik nog het telefoonabonnement van dochter van 19 en het abonnement voor de sportschool (wel het goedkoopste abonnement, als ze duurder wil dan moet ze de rest bijbetalen. Telefoonabonnement is luiheid van mij. Ik heb geen idee hoe ik dit over moet zetten op haar naam en rekening, alle drie de abonnementen (van dochter, zoon en mij) zijn aan mijn naam gekoppeld bij de provider. En dus nog niet de tijd genomen om het uit te zoeken. Extra MB kosten of belkosten betaalt ze overigens wel zelf, maar komt gelukkig weinig voor.
Zorgpremie betaalt ze zelf, ze krijgt zorgtoeslag. Studie betalen wij en schoolboeken en andere schoolkosten voor het MBO ook. Kleding betaalt ze zelf, alleen bh's wil ik weleens betalen, omdat dochter een lastige dus dure maat heeft. Ze kan niet een modelletje bij de HEMA kopen zeg maar.
En oja, tandartskosten betalen we ook, maar dochter gaat maar 1 keer per jaar. Ze heeft nooit iets, dus dat is meestal alleen maar controle.

Punaise

Punaise

07-12-2020 om 19:45

Ook bijna alles zelf

Vanaf dat hij ging studeren toen hij net 18 was betaalt hij vrijwel alles zelf.
Hij woont nog thuis, dus kost & inwoning krijgt hij, we betalen zijn studiekosten en zijn sport (zowel contributie als kleding en materiaal hiervoor).
Ziektekosten valt vrijwel weg tegen zorgtoeslag.
Hij gaat zo weinig mogelijk naar de kapper en koopt zo weinig mogelijk kleding. Het interesseert hem ook niet. Wel een bijbaan voor ongveer een uur of 6 in de week en in de vakantie meer.
We hebben ruim geld, maar hij heeft nog geschwister waar we zo ook studiekosten voor betalen. Het is meer een principe-dingetje. Mochten er calamiteiten zijn, dus kunnen we altijd nog bijspringen. Soms betaal ik gewoon wat voor hem omdat ik daar zin in heb.

Sluit dus aardig aan bij Paperclip .
Groet, Punaise.

Triva

Triva

07-12-2020 om 20:42

kleedgeld?

Kleedgeld geef je toch om ze te leren met geld om te gaan? Nu nog mee beginnen? Echt niet.

Mijn 21jarige zoon die studeert betaalt vanaf dit jaar alles zelf maar kon door corona (studie duurde langer) niet werken zoals hij van plan was. Daarvoor betaalden wij nog collegegeld, hij de boeken (hebben we de afgelopen 2 jaar niet meer gehad), hij zelf natuurlijk de zorgverzekering en zijn vakanties, sport. scouting, telefoonabo, spotify en kleding. Hij komt nog rond en wil vanaf maart weer gaan werken maar als hij het niet redt mag hij renteloos lenen.

Mijn 19jarige zoon volgt al ruim 2 jaar een BBL opleiding die spaart als een malle.

Wij betalen nu nog hun kost en inwoning en de beugel van jongste (hij kan er ook niks aan doen dat die beugel pas nodig bleek nadat hij 18 was geworden). Kostgeld moet oudste gaan betalen als hij klaar is met de studie. Jongste waarschijnlijk over 2 jaar. Zolang jongste goed spaart doe ik niet moeilijk, de kans dat hij een huis kan betalen wordt daar steeds groter door.

Lou

Lou

07-12-2020 om 21:14

Ouderlijke bijdrage

"Ik durf het bijna niet te zeggen maar hij krijgt ook nog steeds al zijn kleren van mij.... (behalve dat hij regelmatig zelf ook nog kleren koopt van zijn eigen salaris). Maar kleedgeld heb ik dus nooit gegeven. Is het een idee om alsnog kleedgeld (of zoals iemand zei een soort leefgeld) te geven en dat hij daar dan mee uit moet komen? Of is dat raar als hij al bijna 20 is?"

Wat maakt het uit wie het raar vindt. Je kan ook denken: beter laat dan nooit. Noem het dan geen kleedgeld maar ouderlijke bijdrage. Of leefgeld inderdaad. Dat lijkt me een goede stap, als hij nu nog zijn kleren van jou krijgt.

Sas

Sas

07-12-2020 om 21:43

Bijdrage ouders hangt niet zomaar af van inkomen ouders

"Bedankt voor de reacties, het ligt er natuurlijk ook aan wat je zelf te besteden hebt hoeveel ze moeten bijdragen. Ik heb zelf net genoeg over om dingen voor hem te blijven betalen maar het is geen vetpot. "

Wij hebben genoeg te besteden om zoon geen bijdrage te laten betalen. Maar dat doen we niet. Want zoon moet leren om zelf zijn broek op te houden. En werken is goed voor hem. En leert hem daarnaast om keuzes te maken, niet zomaar geld weg te gooien, en hoe het financieel allemaal werkt.

Als jij net genoeg over hebt om dingen voor hem te betalen en hij is zich nog niet bewust van zijn en jouw uitgaven, dan is het hoog tijd om een ouderbijdrage vast te stellen (noem het geen kleedgeld) en de rest moet hij zelf regelen.
Tijd voor een goed gesprek en duidelijke afspraken lijkt me

Sas

Sas

07-12-2020 om 21:48

Aanvulling

Dat zou dan ook betekenen dat je zoon alle kosten voor eigen rekening neemt, met op de achtergrond jouw ouderbijdrage. De bedoeling is dan wel dat de bijdrage lager is dan de kosten. Want hij kan immers werken om de rest zelf te verdienen.

Je kunt hem eventueel voorrekenen hoeveel jij per maand vrij te besteden hebt aan leuke dingen. En hoeveel geld heeft hij daarvoor?
Zoals ik jouw informatie lees, heeft hij vele malen meer te besteden aan de leuke dingen dan jij.

Geenidee123

Geenidee123

07-12-2020 om 23:26 Topicstarter

Sas je hebt helemaal gelijk

Ik had er sowieso eerder mee moeten beginnen en niet pas toen hij 18 werd, maar het is nog niet te laat. Het is idd slim (en nodig!) om hem te leren zelf zijn broek op te houden, dus we gaan duidelijke afspraken maken. En hij heeft idd veel meer vrij te besteden dan ik. Hij kan zonder mijn evt. ouderlijke bijdrage al makkelijk alles zelf betalen, maar ik zal eens nadenken over een (niet te hoog) bedrag. Contactlenzen zijn wel duur dus daar wil ik nog wel aan meebetalen (is 100 euro per half jaar excl. vloeistof). Of ik moet dit ook opnemen in die bijdrage per maand.

Vanaf 21 moet hij kostgeld gaan betalen, maar ik wil hier dan een deel van opzij zetten voor hem als dat lukt.

Wat fijn dit forum, bedankt voor de inzichten!

Wendelmoed

Wendelmoed

08-12-2020 om 11:20

Vanaf 18

Moeten ze hier alles zelf betalen dat ik daarvoor deed, dus kleding, zorgverzekering, telefoon etc.
Daarvoor krijgt de 19jarige een toelage van 100 Eu. Daarnaast heeft hij zijn Duo en de zorgtoeslag, hij werkt niet.
Ik betaal nog wel een boel dingen daarnaast, zoals schoolgeld, boeken, sportclub en zorgkosten die niet verzekerd zijn.
Dus eigenlijk worden ze best verwend.
De uitwonende student krijgt ook een aardige toelage, zodat ze niet veel hoeft te lenen - ik vind het zonde om haar met een lening op te schepen terwijl ze dan straks daarnaast erfbelasting moet betalen. Dan geef ik liever nu met warme hand.
Zodra de volgende 18 wordt krijgt die ook een vast bedrag, die werkt wel dus die zit ruimer in het geld voor leuke dingen. Maar daar werkt ze dan ook hard voor.
Ik vind het lastig om ze allemaal een beetje gelijk te behandelen, omdat ze zo verschillende situaties en mogelijkheden hebben. Werken naast school is alleen prima als dat niet ten koste van de schoolresultaten gaat, en dan kunnen ze niet allemaal. Maar ja, dan heb je dus wat minder uit te geven, het is niet anders.
En uitwonen is geen keuze als je opleiding 130 km verderop is, terwijl thuiswonen prima gaat als je maar een kwartiertje hoeft te fietsen... dus verschillen zijn er toch.

Paddington

Paddington

09-12-2020 om 12:20

Mijn dochter

krijgt haar studie bekostigd door haar vader. Verder heeft ze bij beide kost en inwoning. Haar zorgverzekering betaald ze zelf met de zorgtoeslag. Alles wat er dan nog betaald moet worden betaald haar vader ook.
Op dit moment betaal ik nog haar mobiele telefoonabonnement, maar ze weet dat dit komend jaar stopt (ik had afgesproken dat ik nog 1x een abonnement neem voor haar voor 2 jaar).
Ze werkt voor de andere zaken. Gelukkig kan ze goed met geld omgaan, dus met het geld dat ze verdient komt ze rond. Binnenkort mag ze afrijden en dan vallen kosten voor de rijlessen weg. Ze krijgt van mijn vriend en mij een autootje (wij kopen een andere). De verzekering is best een hoop geld dus wij betalen voor haar het verschil tussen wat wij nu betalen voor de verzekering en wat zij gaat betalen. Op die manier kan ze no-claim op gaan bouwen voordat ze zelfstandig gaat wonen.

Zaken als shampoo enzo betaal ik voor haar. Ze gebruikt niet echt heel veel of heel duur. Make-up doet ze niet aan en haar parfum koopt ze zelf of vraagt ze voor haar verjaardag. Kleding koopt ze ook zelf. Soms doe ik haar iets kado, maar dat is gewoon omdat ik dat leuk vind.

wat zitten jullie te klagen ...

In België blijven ouders financieel verantwoordelijk voor hun kinderen tot ze financieel zelfstandig zijn, ofwel via een 'echte' job, ofwel via een vervangingsinkomen (maar daarvoor moet je reeds een hele poos gewerkt hebben).

Concreet, onze oudste zoon is enkele maanden geleden eindelijk afgestudeerd, is bijna 25, maar heeft nog steeds geen job. Omdat hij enorm veeleisende studies heeft gedaan, heeft hij ook nooit een bijbaantje gehad. En daar konden we hem ook niet toe verplichten.

Wel, mijn ex en ik betalen nog steeds alles voor hem. Met de nadruk op 'alles'. En dat zijn we wettelijk ook verplicht. Er is bepaalde rechtspraak dat stelt dat 26j de limiet is; dat is wat anders dan in Nederland, hé.

Ik vind deze regeling overdreven, maar langs de andere kant zou ik mijn kinderen nooit zo kunnen laten sukkelen en hun plan laten trekken, zoals jullie dat blijkbaar in Nederland doodnormaal vinden. Het gaat tenslotte toch over onze kinderen, zeg.

Hangkous

Hangkous

15-12-2020 om 17:10

Zelf betalen is niet alles zelf verdienen

Mijn kinderen krijgen zak en kleedgeld, oudste een studie budget en ze verdient wat.
Daar moet ze zelf dingen van betalen.
Gekeken naar wie het gewijd heeft verdiend betalen wij als ouders dus eigenlijk bijna al had kosten. Maar omdat ze het op haar rekening gestort krijgt is ze er zelf verantwoordelijk voor dat ze uitkomt met "haar" geld.
Zo leer je kinderen omgaan met geld. Zomaar alles betalen wat ze willen en moeten uitgeven maakt ze niet bewust van de waarde van geld.
Ik denk dat ik niet alleen voor mezelf spreek maar ik denk dat meer ouders in Nederland er zo in staan.

Rome

Rome

17-12-2020 om 00:46

Er zijn meer

"Zo leer je kinderen omgaan met geld. Zomaar alles betalen wat ze willen en moeten uitgeven maakt ze niet bewust van de waarde van geld.
Ik denk dat ik niet alleen voor mezelf spreek maar ik denk dat meer ouders in Nederland er zo in staan."

Er zijn meer wegen die naar Rome leiden. Mijn kinderen zijn al een aardig stukje ouder en ik heb het anders gedaan.
Wij hebben alles betaald, omdat het kon en beide kinderen zijn verantwoordelijke personen die eigen huishoudens draaien en de waarde van geld heel goed kennen. Ook weten ze prima dat niets vanzelf komt aanwaaien en hebben nooit zonder werk gezeten vanaf hun 15e jaar.
Beide kinderen hadden daardoor een mooie spaarpot om te starten.

Triva

Triva

17-12-2020 om 01:55

Rome

Ze hebben dus altijd gewerkt vanaf hun 15de. Dat is al anders toch? Zo leer je wel makkelijker de waarde van geld kennen als dat je ouders zeggen: nee jij hoeft niet te werken, die 3-5 euro is zo belachelijk laag. Geniet maar lekker nu. Die mensen hebben vaak geen idee wat het minimum loon is in nl.

Triva

Triva

17-12-2020 om 02:00

Overigens

Rome, als je goed leest betaaltHangkous bijna alles maar via een toelage. Kind moet dus zelf de rekeningen voldoen. Vind ik een prima uitgangspunt als je als ouder toch alles betaalt. Beter dan bijvoorbeeld: wij betalen de zorgverzekering, en de zorgtoeslag daar mag je wat leuks van doen....

Rome

Rome

17-12-2020 om 10:37

Klopt

Maar hier ging dat dus anders. Hangkous is en was hier altijd nogal stellig over en wij hebben het anders gedaan, dat is alles.

probeer hem een ​​boek van Kiyosaki te geven, ik weet zeker dat hij zijn wereldbeeld zal veranderen, en tegen die tijd is het goed dat hij onafhankelijk wil zijn

Hier: studiekosten worden betaald en de sport+sportkleding. Verder kost- en inwoning.
Wonen nog thuis en hebben een baantje. Plus zorgtoeslag ter dekking van de zorgkosten.

De ene heeft echt wel pech met een gebit waar vaak wat mee is, dus bij een tandartsrekening krijgt hij van mij een (bijna volledige) bijdrage. En verder hebben ze het ook goed hoor hier .

Zodra je 18 bent èn je bent van school af, dan geldt dit. Bij een van beide nog een beetje een tussenvorm.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.