Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Pippa

Pippa

11-10-2017 om 15:59

Wel of geen geld vragen voor kappershandelingen


Phryne Fisher

Phryne Fisher

14-10-2017 om 11:00

Oma

Wat maakt het voor verschil als je elke maand even op de koffie gaat bij oma, of je gaat op de koffie en verft ook even haar haar? Met tantes en andere familie ligt het anders, je moet wel ergens een grens stellen, maar je oma?!
En nu ik het zo tik, kan geverfd haar nog wel bij oma? Daar moet je niet te lang mee doorgaan.

Stickertje

Stickertje

14-10-2017 om 11:41

Wat Krisje zegt

Is ook eenbeetje mijn beweegreden om toch geld te vragen. Voor je het weet sta je vriendinnen van oma en de buurvrouw ook gratis te verven/knippen. Gereduceerdtarief voor oma, iets meer voor tante ennog meer voor anderen.
Vrijwilligerswerk doen kan altijd nog.

Geverfd haar bij oma kan wel maar er komt een tijddat dat moet stoppen en die tijd komt sneller dan je denkt. Vorige week op een feestje geweest waar een tante van 86 nog donker is, al haar zussen zijn grijs. Die gerimpelde snoet met dat donkerblonde haar ziet er zo oud uit. Haar 84 jarige grijze zus lijkt 20 jaar jonger.

Jaina

Jaina

14-10-2017 om 11:57

Oma en vriendinnen

Ik snap de logica niet zo van als je oma gratis helpt dat je dan de vriendinnen van oma ook gratis gaat helpen. Mocht oma dat voorstellen zeg je toch gewoon: oma hartstikke leuk maar dan wel tegen een vergoeding.
Nog afgezien dat Pippa helemaal niks gezegd heeft over vriendinnen van oma.
Het gaat puur om oma en (peet)tante.
Nou dat lijkt me dan prima grens. Als de buurvrouw van tante ook wil dan vraag je om een vergoeding.

Mijn moeder heeft vroeger altijd zo veel met de kleinkinderen gedaan, logeerpartijen, extra zakgeld geven, samen naar de speeltuin en de kinderboerderij, elke week dochter naar balletles brengen, samen naar het theater en de bioscoop, cadeautjes, oppassen, altijd een luisterend oor...

En nu oma oud is doen ze weer veel voor haar. Niet sporadisch maar structureel. Ze halen haar elke avond op voor het avondeten en brengen haar weer naar huis. Ze nemen haar mee boodschappen doen in het dorp. Ze gaan er langs om gezelligheid te bieden en dan zetten ze uiteraard ook een kopje thee en doen de afwas. Mijn dochter bakt regelmatig cake en taarten voor oma (die dol is op zoetigheid). Ze doet trouwens ook regelmatig oma's haar. Mijn zoon neemt haar regelmatig mee de stad in. Ze doen heel veel voor oma. Net zoals oma vroeger voor hun.

En wat ze voor oma doen dat doen ze niet allemaal voor de buurvrouw of oma's vriendinnen. Die grens is redelijk duidelijk lijkt me.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-10-2017 om 12:01

Die mogelijk glijdende schaal

zou voor mij dan weer geen enkel argument zijn. De buurvrouwen enz.... Daar is ze zelf bij.

Maar wat me in de discussie blijft verbazen dat er niet meer vanuit gegaan wordt dat de dochter van ts haar eigen keuze maakt hierin. Al gemaakt heeft zelfs.
Wat kun je dan als moeder verder nog doen anders dan dat ze dochter eens vraagt waarom en mss voorzichtig aangeven dat het niet gek is om niet alles in geld uit te drukken en eens iets voor en ander te doen? Je hebt als ouder van een volwassen kind toch weinig anders in handen lijkt me.

Aagje

Jaina

Jaina

14-10-2017 om 12:15

Dat is natuurlijk zo. Je kan je mening geven en dan beslissen ze zelf. Maar goed ik zou wel mijn mening geven.

Aagje Helderder

Aagje Helderder

14-10-2017 om 12:39

Jaina

Mijn mening zou ik zeker ook geven.

Stickertje

Stickertje

14-10-2017 om 14:33

glijdende schaal

Dat gaat heel snel. Zeker als de 20 jarige nog niet een gewiekste kapster is met zakelijke inslag.
Oma komt op de proppen met vriendin Corry. Corry haar kleindochter gaat trouwen en wil net zulk mooi haar als oma voor die dag. Ook nieuwe kleren en nieuwe schoenen de kapper is duur. Oma vraagt of kleindochter voor 1 keer het haar van Corry wil doen. Kleindochter wil eigenlijk niet maar na een zielig verhaaltje van oma over Corry en haar kleine pensioentje gaat ze toch over stag en geeft Corry een geweldige look met een mooi kapsel.
Tijdens de bruiloft krijgt Corry complimenten over haar kapsel van de tante van de bruid en ze vertelt eerlijk dat de kleindochter van haar vriendin dat heeft gedaan, en helemaal voor niks! De tante van de bruid vraagt welke kleindochter? Nou je kent mijn vriendin Tineke? De oudste van haar dochter Annemarie, je kent haar wel ze loopt stage bij die kapsalon bij de brug.

En zo komt de dochter op een ochtend bij de supermarkt een totaal vreemde vrouw tegen die haar vriendelijk vraagt of zij de dochter is van Annemarie. Op een bevestigend ja volgt de vraag of zij voortaan ook het haar kan doen van deze mevrouw want dat kapsel van Corry was toch wel helemaal het einde. Dochter zegt dat ze het wel wil doen maar dan voor een kleine vergoeding, helemaal gratis kan niet.
Even later gaat het verhaal door het dorp dat de dochter van Annemarie zo leuk kan knippen en verven en dat het zo leuk is dat ze daar maar zo weinig voor vraagt.

Als de dochter nu geen grenzen stelt en in ieder haar "klanten" iets laat betalen staat ze straks de hele vriendenkring van oma te knippen tegen een niet realistisch tarief.

Even mijn verhaal van de omslagdoek omgevormd naar een kappersverhaal.

braam

braam

14-10-2017 om 14:47

tante

Ik vind oma ook wel een beetje boven de wet staan. Hangt van de familie af denk ik, maar kan me er iets bij voorstellen dat je daar een uitzondering voor maakt. Maar ik denk dat voor veel jongeren vriendinnen veel dichter bij staan dan tantes, dus dat het wat dat betreft raar zou zijn om vriendinnen wel geld te vragen maar tantes niet. Als het gaat om "altijd voor je klaar staan" dan denk ik dat dat vaker vriendinnen zijn dan tantes.

Ik vind glijdende schaal argumenten ook nooit heel sterk, maar vind wel dat je niet kunt zeggen dat als je tante A gratis doet je tante B of oom C niet gratis doet. En ik vind ook dat je niet van iemand kan verwachten dat ze een boel familieleden allemaal gratis van kappersbehandelingen voorziet. Dus de grens trekken bij oma lijkt me een mooi compromis (met inderdaad de wetenschap dat kind zelf best mag vinden dat ook oma wel iets mag betalen, en dat zou ik ook prima vinden).

Angela67

Angela67

14-10-2017 om 15:25

zeggen tegen oma en tante

ik zou het gewoon zeggen tegen oma en tante: "ik blijf jullie graag gratis knippen etc., ook al ik straks klaar ben met de opleiding. Als dank voor het feit dat ik op jullie mocht oefenen toen ik begon . Alle andere mensen die ik ga knippen (familie of niet, via jullie gekomen of niet) zal ik wel laten betalen, en naarmate ik meer ervaring krijg zal ik daar wellicht ook meer voor gaan vragen of complexere behandelingen geven. Voor jullie zal het gratis blijven, hoewel ik misschien minder tijd zal hebben als ik eenmaal ga werken."
gr Angela

Geen kappersbehandeling

Het gaat hier niet om een kappersbehandeling. Het gaat hier om oma en peettante helpen met het in het haar doen van door oma en peettante zelf in de winkel gekochte haarverf.
Een kappersbehandeling behelst zoveel meer: andere verf die niet in de winkel te koop is, advies over kleur en kapsel, kleurvariaties m. b. v. folie, wassen, knippen, drogen, stylen, mbv speciale apparatuur en gereedschap, schoonmaak van de salon, handdoeken, wastafel etc.....

Kaaskopje

Kaaskopje

14-10-2017 om 16:14

Mijn duit

Je dochter is nu nog in opleiding, dus kan ze sowieso nog niet de hoofdprijs vragen. Dat doet ze ook niet, dus dat is mooi. Maar als ze wél gediplomeerd aan de slag gaat als kapster, gaan gratis behandelingen van oma en peettante ten koste van behandelingen van betalende klanten. En als het niet ten koste gaat van betalende klanten dan wel van vrije tijd, waarvan het leuk zou zijn als je die niet óók knippend en vervend zou hoeven doorbrengen. Mijn keus zou dus geloof ik zijn om het nu nog gratis te blijven doen en eenmaal gediplomeerd toch iets te vragen. Ze zou dus nu al kunnen aankondigen dat ze eenmaal gediplomeerd oma en peettante wil blijven verven, maar voor een vriendenprijsje.

Natuurlijk is het zo dat oma en peettante een andere positie hebben dan de buurvrouw, maar of je daardoor alles maar gratis voor ze moet doen... ik weet het niet. Het alternatief kost ze vele malen meer. Als het mijn dochter zou zijn, zou ik vinden dat ze dit zelf met de twee dames moet bespreken, maar stel dat ik ze daarna zelf ook zie, zou ik mijn dochter wel steunen bij die beslissing en ook zeggen dat die 5 of 10 euro echt héél netjes is.

Ava

Ava

14-10-2017 om 16:39

Bijdrage

Om van oma nu een bedrag in rekening te brengen, zou ik ook niet zo snel doen. Maar jij, of een ander, kan natuurlijk wel voorstellen dat mensen een bijdrage in haar studie doen. En dat kan zo klein of groot als je wilt, 2 euro of 5 euro of niet. Naar gelang je portemonnee: voor dat studieboek, eens wat drinken, kopieën maken, aanschaf eerste kappersgerei, ed. Dat hoeft ook niet elke keer en mensen vinden dat ook leuker dan om te betalen voor de behandeling zelf. Ook als je haar niet geverfd wordt, kan je ook wat geef (bijvoorbeeld omdat je waardeert dat je dochter oma's haar verft).
De waardering blijft overeind en het gebaar van je dochter naar oma ook. Je haalt de verplichting er wat af.

het alternatief

Het alternatief is niet een kappersbehandeling.
Het alternatief is dat iemand anders oma en peettante helpt met het in het haar doen van de haarverf, of dat ze dit zelf doen (of bij elkaar).

Pippa

Pippa

18-10-2017 om 11:19

Laatste update

Gisteren is mijn zus geweest voor een verfbehandeling. Dochterlief is een half uurtje bezig geweest. Sorry, maar dan vind ik 7,50 toch veel geld.......

Angela67

Angela67

18-10-2017 om 13:49

Dat zeg je ook tegen de kapper bij jouw in het centrum als je afrekent?
Gr Angela

Erica

Erica

18-10-2017 om 14:13

Ik snap

je dochter wel. Het is over een jaar genomen toch een halve maand werk, aangenomen dat ze een uur per persoon bezig is, tien keer per jaar. En het is ook haar vak. Maar de oma en tantes van mijn dochter hebben ook niet heel voor haar gedaan. Dat gaat ook niet in verband met de afstand. Wat dat betreft is het ook ondenkbaar dat oma elke vijf weken hier haar haar zou komen laten doen. Ik zou de grens bij het gezin trekken. En dan zou ik dochter betalen als ze mijn haar of de haren van haar broer en vader zou doen, want dat valt niet onder de gewone klusjes in huis.

Tijgeroog

Tijgeroog

18-10-2017 om 14:24

Erica

Een halve week, geen halve maand...

Limi

Limi

18-10-2017 om 14:53

hangt er van af

"Dochterlief is een half uurtje bezig geweest. Sorry, maar dan vind ik 7,50 toch veel geld......."

Daar kun je niet heel veel van betalen als je zelfstandige bent...

Nu kan het waarschijnlijk nog, maar ik zou het wel laten meespelen (voor mezelf dan) wat ik anders had gedaan in die tijd en hoeveel me dat opgeleverd zou hebben. Bv moet ik om oma's haar te verven iets anders afzeggen, moet ik langer reizen dan ik bezig ben... En ook nog: is oma gewoon gezellig om mee te kletsen als ik werk, laat oma het van mijn rooster afhangen of wil ze per se op een tijd die me niet goed uitkomt, hoe reageert oma als ik een keer niet kan, enz. Als oma bijvoorbeeld altijd om 11 uur wil en het meisje werkt straks op die tijd, dan kan dat toch wat geld schelen.

Dat ze geld overweegt te vragen komt ook niet uit het niets, denk ik.

Wam

Wam

19-10-2017 om 01:19

Moet van school

Een vriendin van mij knipte mij ook tijdens haar kappersopleiding. En mijn kinderen ook. Op een zeker moment zei ze: "ik kom nu op zo'n niveau dat ik het niet meer gratis mag doen vanuit mijn opleiding. Ik moet leren om geld te vragen en constante kwaliteit te leveren. Dat hoort bij mijn professionalisering en daarbij vind ik het straks ook niet leuk als anderen gratis mijn werk doen."
Zo zou ze het prima kunnen brengen. Ik neem aan dat het bij haar ook vanuit school wordt opgedragen / aangeraden. En dan zou ze misschien ook zelf de verf kunnen kopen als deel van de service (en misschien tegen groothandelsprijzen?), dus duidelijk laten zien dat het bij haar professionalisering hoort.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.