Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Wel of niet 'bemoeien'?


Mosterd

Mosterd

16-03-2022 om 17:13 Topicstarter

IMI-x2 schreef op 16-03-2022 om 14:00:

Simpel trucje

Wat ik zelf altijd al doe, en mijn kinderen nu ook: elke maand, een dag of twee nadat het studiegeld/salaris gestort wordt, gaat er een automatische overschrijving naar de spaarrekening.

Mijn zoon spaart op zijn spaarrekening voor zijn collegegeld, en verder zet hij zijn kleedgeld erop plus wat extra voor bijzondere uitgaven. Het geld dat overblijft op de lopende rekening kan hij, rekening houdend met studiekosten, min of meer vrij besteden.

Zo zou ik het idealiter zien. Heerlijk. Overzichtelijk, bijna geen omkijken naar en wát zou m'n zoon dan een hoop sparen. Ik heb al eens zoiets geopperd en voorgespiegeld hoe nu zoveel geld aan eten en drinken opgaat en hoeveel hij zou hebben gespaard in 1 maand als hij dat flink zou minderen. Ik zou hem zo graag ertoe bewegen het ook zo te doen zoals jouw kinderen dat doen. Het voelt zo machteloos dat je als ouder niets meer te zeggen hebt daarover. Tenminste, je kúnt er iets over bespreken, maar het kind kan nu uiteindelijk zelf bepalen of-ie daar iets mee doet.

https://wiebetaaltwat.nl/
Als er vaak voor elkaar betaald wordt is deze app misschien een idee. Wordt ook veel gebruikt in studentenhuizen om gezamenlijke kosten te verrekenen. Zo voorkom je dat 1 persoon er uiteindelijk bij inschiet.

Mosterd

Mosterd

16-03-2022 om 17:30 Topicstarter

Engeltje schreef op 16-03-2022 om 14:06:

Zelf lukt het hem dus niet om minder uit te geven. En zijn vrienden profiteren lekker mee van zijn ruime inkomsten. Hartstikke zonde! Is het een idee dat hij direct na het storten van zijn salaris een deel wegzet op een rekening waar hij niet aan kan komen (dus die jij soort van beheert). Als het niet op je betaalrekening staat, kan je het ook niet uitgeven. Verder inderdaad potjes maken en budgetteren. Het is natuurlijk niet hip, maar contant weekgeld werkt wel heel erg goed om te bezuinigen. Heel overzichtelijk: op = op. Volgende week beter.

Dank je wel. Dit zijn ook goede opties. En ik had er nog niet bij nagedacht dat het zo kan zijn dat mensen er misbruik van maken dat hij veel verdient. Ik herinner me nu dat hij bij het ontvangen van zijn eerste maanden salaris zoiets zei als dat hij graag trakteert omdat hij het kan doen nu en hij het leuk vindt om dat voor vrienden te doen af en toe. 

Mosterd

Mosterd

16-03-2022 om 17:36 Topicstarter

MamaE schreef op 16-03-2022 om 14:14:

Hij kan jou machtigen om zijn spaarrekening te kunnen zien, is vrij eenvoudig bij de bank te regelen. Maar dat moet hij dan wel zelf willen, zonder zijn toestemming kan het niet.
Ik denk dat het ook goed is als hij een budget voor 'lekkere broodjes, drinken, snoep etc.' vaststelt. Bijvoorbeeld 50 euro per maand. Dat vind ik al veel, want het zijn extra's. Over zelf meenemen; ik zie niet wat er onhandig is aan een tas met een broodtrommel en een paar flessen water (of ander drinken) mee te nemen. Elke dag iets kopen is vele malen duurder en al die wegwerpflesjes zijn ook niet goed voor het milieu.

Naar werk neemt hij wel drinken van huis mee en soms brood/bollen. Ook al neemt hij mee van huis, hij haalt daarnaast in de supermarkt. Het is een traktatie voor hem tijdens zijn werkdag, Wat ik wel begrijp, maar niet elke dag en je kunt ook van huis iets lekkers meenemen.

Mosterd

Mosterd

16-03-2022 om 17:37 Topicstarter

Daglichtlamp schreef op 16-03-2022 om 17:14:

https://wiebetaaltwat.nl/
Als er vaak voor elkaar betaald wordt is deze app misschien een idee. Wordt ook veel gebruikt in studentenhuizen om gezamenlijke kosten te verrekenen. Zo voorkom je dat 1 persoon er uiteindelijk bij inschiet.

Dank je! Ik heb het gelijk ff opgeslagen

Mosterd

Mosterd

16-03-2022 om 17:40 Topicstarter

Thomass schreef op 16-03-2022 om 14:22:

Vast bedrag overmaken naar de zorgverzekering in ieder geval, je kunt de datum vaak wijzigen tot net nadat je salaris is binnengekomen. Ik neem aan dat hij wel de maximale zorgtoeslag krijgt? Verder nadat het salaris is binnengekomen een vast bedrag overmaken naar een spaarrekening waar je niet zomaar bij kan.

Dank voor je reactie. Zorgverzekering loopt automatisch. De datum is daar helaas niet zelf te bepalen, daar jadden we naar geïnformeerd. Hij krijgt de maximale zorgtoeslag.

Die spaarrekening ga ik zeker opnieuw ter sprake brengen.

Met zo’n inkomen nog steeds maximale zorgtoeslag? Als allereerste zou ik hem die berekening nog eens opnieuw laten maken, want dat zou zomaar terugbetalen kunnen worden. 
Heel eerlijk denk ik dat je met je zoon een volwassen gesprek moet voeren, waarin hij zich niet verschuilt achter zijn tranen of jij je daardoor laat afleiden. Wat we ervan vinden doet er niet toe - de staat heeft bepaald dat je vanaf je 18e zelf over je geld beschikt en dat je kind daarvoor dus moet hebben geleerd hoe daar mee om te gaan. Daar horen volwassen keuzes bij en dus ook volwassen gesprekken over geld. Nu gaat het niet goed. Ik weet eerlijk gezegd niet waarom hij steeds de supermarkt in duikt en potjes wiet heeft. Ik heet niet voor niets ‘IADH moeder’- mijn kind heeft die verleidingen niet kunnen weerstaan en daar was precies dit gedrag wat paste bij zijn drugsverslaving.
In dat gesprek kun je samen kijken wat het probleem is (want ervaart hij het ook al zo?) en dan hem laten nadenken over een oplossing. Er zijn er hier genoeg genoemd, maar welke gaat hem helpen om grote mensen keuzes te maken over zijn geld. 

Mosterd

Mosterd

16-03-2022 om 18:00 Topicstarter

Valdemar schreef op 16-03-2022 om 14:33:

Allereerst zou ik beginnen met zijn maandelijkse bijdrage te verhogen. Hij heeft het geld en betaald op dit moment minder dan ikzelf ruim twintig jaar geleden. Eventueel kun je dan een deel van dit geld opzij zetten voor het geval hij echt in de problemen komt.

Ervan uitgaande dat zijn inkomen niet de norm is binnen zijn vriendenkring, zou ik zeker eens bekijken of hij niet een melkkoe geworden is voor hen. De verleiding kan groot zijn voor hem om vriendschap af te kopen.

Misschien kun je hem ook nog aanleren om aan het begin van de maand zelf een vast bedrag opzij te zetten, zodat hij toch spaart en het vrij te besteden budget wat lager ligt.

Tot slot: geen ervaring met wiet, maar duizend euro/maand vrij te besteden en het gaat volledig op? Mijn eerste gedachte is cocaïne.

Het kostgeld zou volgens NIBUD op 450 euro per maand komen. Ik heb met mijn zoon andere afspraken gemaakt over wat betreft wat hij zelf betaalt en toen 250 euro voorgesteld. Ik ben er achteraf best een stuk in huurtoeslag op achteruit gegaan en zou dat deel aan kostgeld erbij willen rekenen. Ik heb het nog niet aangekaart omdat m'n zoon het al een flink bedrag vindt en een vriend van hem hoeft zijn moeder helemaal geen kostgeld te betalen dus in die vergelijking kom ik al als teveel vragend over. Met hem over gesproken en hij begrijpt goed dat hij wat meebetaalt in de kosten en doet dat met liefde, zoals hij zegt. Maar uiteraard wil hij het liefst zoveel mogelijk zelf houden. Ik vermeld hier even dat mijn inkomen lager is dan zijn inkomen en ik daar altijd een gezin van draaiende houd. Ik hoop dat dat tot hem door is gedrongen maar wil het niet blijven herhalen naar hem toe.

Dat hij melkkoe is geworden ga ik navragen. Zoals hierboven geschreven kan daar best eens iets van waar zijn, gezien mijn zoon het leuk vindt af en toe te trakteren.

Andere tips zijn zeker bruikbaar. Een spaarrekening voor hem openen waar ik toe gemachtigd ben. 

Cocaïne acht ik absoluut niet als oorzaak van zijn grote uitgaven. Daar heb ik zo mijn persoonlijke redenen voor. Het zijn eerder AH, Coop, Deka, Vomar en Lidl die goed aan hem verdienen Ik kon dat voorheen zien toen hij nog geen 18 was en hij heeft me in zijn internetbankieren laten zien hoe belachelijk veel geld er naar supermartkaankopen gaat. Die melkkoe doet me bij dit alles wel echt een bel rinkelen. 

Mosterd

Mosterd

16-03-2022 om 18:04 Topicstarter

Flanagan schreef op 16-03-2022 om 15:15:

Iemand die zorgtoeslag ontvangt en betrekkelijk veel verdient, krijgt bericht van SVB dat de teveel genoten toeslag terug betaald dient te worden en er een korting volgt op de maanden waarin nog sprake is van zorgtoeslag. Hier een bbl’er die bericht kreeg even €700 terug te storten. Waarschuw je zoon dat hij die betaling kan verwachten en een bedrag opzij heeft staan.
Ook al heeft hij nog nooit een blauwe formulier ingevuld, zijn werkgever geeft aan belasting door hoeveel inkomsten hij dat jaar ontvangen heeft. Je zoon zit zodoende in systeem belastingdienst.

Dank voor deze waarschuwing. Ik wist dit niet. Velen met mij niet, volgens mij. Zorgtoeslag loopt via de Belastingdienst, dacht ik? Maar SVB zit hiwr dus tussen? Ik ga ze bellen om e.e.a. op voor te kunnen zijn. 

Mosterd

Mosterd

16-03-2022 om 18:14 Topicstarter

Eppos schreef op 16-03-2022 om 15:30:

Spaarrekening openen is de beste oplossing. En daarbij, welk doel voor het spaargeld.
Ik denk dat bij de dag leven zonder zorgen (over uitgaven iig) het euvel is. Wat wil je zoon graag? Zijn rijbewijs halen, een auto kopen of een ander mooi vooruitzicht voor zijn toekomst. Dan kun je daar naar wijzen. Wil je die mooie auto straks? Als je nu elke maand daar x bedrag voor op de bank zet, of desnoods in een pot of envelopje in huis, heb over dit x aantal tijd gewoon het geld om die te kopen.
Ik denk dat er genoeg alleenstaande moeders jaloers zijn op wat hij vrij te besteden heeft. Een bepaalde tijd genieten van wat je hebt is ook fijn maar het leven kan ook ineens omslaan en dan moet je leren van een paar euro de maand rond te breien. En als je dan niet weet hoe, is dat wel sneu.
Verder denk ik ook dat je allang je best doet hoor. Het is net 18, ze hebben je nog wel even nodig.

Dank je wel. Doet me goed te lezen Ze zijn nog zo in ontwikkeling. Ik vind het best vroeg om geen enkele financiële  zeggenschap meer te hebben over een kind van 18. Jongens schijnen sowieso nog wat langer nodig te hebben om de omslag naar volwassenheid te maken. En al is mijn zoon op veel vlakken al heel zelfstandig en verantwoordelijk voelend, dat financiële is nog te groots.

Ik had hem precies dat geschetst: denk aan de auto die je wilt kopen als je je rijbewijs hebt. En telkens als je in de supermarkt in de verleiding komt zie je die auto voor je

En als idee geopperd, zoals het ouderwetse spaarvarken: een pot dichtlijmen, gleuf in deksel zodat je er alleen bij kan door het kapot te slaan. De pot kwam er. Zonder deksel. Ging even goed en helaas dan toch weer leeg omdat hij het op z'n lege rekening moest storten.

Mosterd

Mosterd

16-03-2022 om 18:18 Topicstarter

Flanagan schreef op 16-03-2022 om 16:14:

Toen mijn zoon in het eerste jaar bbl’er flink verdiende, kocht hij ook een dure iPhone terwijl wij normaal niet meer dan €200 voor een mobiel uitgaven. Grr.
Maar hij luisterde ook naar de gesprekken met collega’s en hun vaste lasten als gevolg van op zichzelf wonen. Dat maakte dat hij wel graag naar websites met snelle auto’s keek, maar zijn portemonnee dicht hield. Ook dacht hij meer na over inkomsten en uitgave. Soms hebben gesprekken met collega’s meer effect bij een jongeman dan de wijze raad van moeders. (Eerlijk gezegd, wat je zoon uitgeeft, spaart mijn zoon. Maar hij is ook paar jaar ouder.)
Je zoon is nog jong; geef hem nog wat tijd om zelf tot inzicht te komen.

Heel fijn en bemoedigend om dit te lezen. Ik geloof ook dat het tijd nodig heeft en het klopt dat de woorden van vrienden of collega's vaak meer effect hebben dan die van moeder  

Mosterd

Mosterd

16-03-2022 om 18:31 Topicstarter

Leene schreef op 16-03-2022 om 16:27:

[..]

Wat bedoel je met de maximale zorgtoeslag? Hij heeft 1500 euro netto! Of zit daar de zorgtoeslag al bij? Hij betaalt alleen 250 euro kostgeld. Ik weet niet of moeder dan nog als toeslag partner geldt maar mag hopen dat hij niet maximale zorgtoeslag krijgt als hij netto 1500 euro verdiend. Zo jagen we met z'n allen de kosten voor gezondheidszorg wel omhoog.Mijn ouders hebben alleen AOW en een piepklein pensioentje en hebben netto misschien 200 euro meer te besteden maar wel huur, verzekeringen, veel ziekte kosten etc etc en die krijgen ook niet de maximale zorgtoeslag.

Maar goed ...ik weet het ook niet...

Ik vind die 250 euro per maand wel weinig eerlijk gezegd .dat is ongeveer 50 euro per week als je uitgaat van 4,5 weken in een maand. Eten gas water licht etc etc. Daar komt ie goed.mee weg! En als hij nu nog zou sparen. Nu snap ik dat je je kind niet het vel over de neus wil halen. Maar ik zou zeker voorstellen dat hij 400 of 450 euro stort. Houd je 50 euro extra voor je zelf ( oplopende energie kosten!)en zet je 100 /150 euro voor hem op een spaarrekening. Dat voorkomt ook dat hij tot z'n 40e bij jou blijft wonen.... Want hoe denkt hij anders een woning te krijgen. Als je wilt huren moet je soms ook al borg, sleutel geld,maandextra huur of weet ik het wat betalen. 6000 euro zou toch het minste moeten zijn wat hij bij elkaar moet sparen. Misschien raakt hij wel gemotiveerd als hij zijn spaargeld zit groeien.

Zijn hoofdinkomen is ruim 1100 netto. Bijbaan tegen de 200 per maand en alimentatie 200. Zorgtoeslag is door de Belastingdienst berekend, volgens mij het maximale maar kans is groot dat mijn zoon achteraf teveel ontvangen terug moet betalen, las ik net. Daar ga ik achteraan zodat het per direct aangepast kan worden. 

Ik heb afspraken gemaakt met wat hij zelf bekostigd en al gaf NIBUD 450 euro kostgeld aan in de berekening, ik heb 250 afgesproken, met afspraken erbij. En dat als de gasrekening hoog uitvalt mijn zoon daar aan meebetaalt. Energiekosten voor gas alleen al voor onze woning komen in de winter boven 250 euro uit. 

Gezien ik er meer op achteruit ben gegaan in huurtoeslag en ik een laag inkomen heb wil ik dat bij kostgeld rekenen. Ik verwacht begrip maar ook absoluut protest. En aangezien ik hem er niet toe kan dwingen meer te betalen vind ik dat best moeilijk om aan te kaarten.

Ik heb de hoop dat na het uitgeeffestijn en het meer inzicht krijgen en horen van anderen die op zichzelf wonen het besef komt dat sparen zoveel meer leuks brengt uiteindelijk.

Zorgtoeslag gaat niet via SVB, puur via Belastingdienst. Ik heb gepoogd om zijn netto inkomen van €1500 om te rekenen naar een bruto jaarinkomen en kwam uit op €27.216 per jaar. Dan heb je volgens de proefberekening op www.toeslagen.nl recht op €56 zorgtoeslag per maand en niet de €111 die hij nu krijgt. Dat betekent dat hij in augustus volgend jaar ongeveer een brief krijgt dat hij €660 mag terugbetalen. Ik weet niet of in die €1500 ook zijn zorgtoeslag zit, die telt niet mee voor het inkomen voor toeslagen namelijk. Dus, maak die proefberekening en laat hem zsm zijn inkomen aanpassen door in te loggen op mijn toeslagen, het is nu nog begin van het jaar, dan kunnen ze het nog verrekenen. 

Met het blowen zou ik niet blij zijn, maar schijnbaar heeft hij dat "in de hand". Laten we daar dan maar van uitgaan.
1.000 euro binnen een maand verbrassen aan futiliteiten is erger. Zoonlief waant zich opeens stinkendrijk met zijn inkomen en lang leve de lol (en als hij van dat inkomen veel rondjes geeft voor vrienden of vrienden op andere wijze wil mee laten profiteren van zijn geld: dan heeft hij weliswaar een vrijgevige en sociale inslag, maar ook dat kan doorslaan).

Het probleem, en dat is al eerder genoemd, is dat jongeren zoals deze zoon gewend raken aan het uitgeven van grote bedragen voor de fun. Als ze dan eenmaal op zichzelf wonen, is die aangeleerde levensstandaard moeilijk af te leren. En dan komen de problemen, want de energie, de huur, de verzekering, abonnementen voor telefoon en kabel, het moet allemaal betaald worden. En in plaats van 1.000 euro, hou je dan misschien nog maar 500 euro over - waar ook nog de boodschappen van moeten worden gedaan en af en toe kleren van moeten worden gekocht. En al gauw hopen aanmaningen, brieven van incassobureaus, en uiteindelijk deurwaardersexploten op.

Mijn man begeleidt jongeren die precies op die manier in de (financiële) shit zijn gekomen en je wilt niet weten wat een werk het is om dat weer enigszins op de rails te krijgen. Niet alleen richting diverse instanties, maar met name het besef doen doordringen bij de jongeren zélf dat ze in plaats van 1.000 euro per maand voor de fun, eigenlijk hooguit 50 euro per maand voor de fun te besteden hebben. Die dan rustig zeggen, nadat mijn man uren lang met hen bezig is geweest de financiële zooi uit de knoop te trekken: "ik ga even een pizzaatje bestellen"... Waarop mijn man dan zegt: "Jongen/meid, 20 euro voor een pizza, dat is 40% van je budget wat je deze week aan boodschappen te verhapstukken hebt'. En dan kijken ze hem glazig aan met zo'n blik van "hoezo, waar heb je het over?"...

TanSwallow86

TanSwallow86

16-03-2022 om 18:48

Ehm misschien een gekke vraag, kan het zijn dat je zoon vriendschap koopt? Van als ik betaal dan willen ze vast mijn vrienden zijn. 
Ik ken iemand die deed dat vroeger, vriendschap kopen, zij betaalde alles om maar vrienden te hebben. Een wanhoopsdaad om het maar te zeggen. 
Ik wil niet zeggen dat jou zoon dit doet. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.