Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Welke MBO-opleiding past bij mij?

Hallo iedereen,



Ik zit momenteel in mijn derde jaar, laatste semester voor de opeldiing pedagogisch medewerker niveau 3. De eerste twee jaar van mijn studie heb ik plezier gehad en genoten van mijn stages/de kinderen. Nu in mijn 3e jaar heb ik meer verantwoordelijkheden en zie ik meer dingen die ik me eerder niet realiseerde. Een van de grootste problemen is de hoge werkdruk en lange werkdagen. Ik zie mijn collega's constant gestrest, uitgeput en ze hebben meer verantwoordelijkheid dan nodig is. Kinderopvang is een leuke baan, maar ik weet niet zeker of het iets voor mij is. Ik heb dit jaar ook een 0-urencontract gekregen, dus ik heb ook gewerkt op dagen dat ik geen stage heb. Na het werk ben ik extreem uitgeput en kan ik niets doen. Het is 9 uur per dag non-stop werken. Als ik afgestudeerd ben, denk ik erover om een mbo 4 in een andere richting te gaan doen



Dus ik zou alle suggesties op prijs stellen. Een klein beetje over mij is dat ik niet goed ben met wetenschap of wiskunde. Dus ik zou niet willen gaan in een opleiding dat veel van die vakken heeft. Ik zou ook liever een baan hebben die meer zelfstandig en minder sociaal is omdat ik sociale angst heb. Met de kinderen was het geen probleem, maar ik merkte wel dat ik problemen had met mijn andere collega's en de ouders. Ik dacht aan ICT omdat het meer zelfstandig werk is en er veel mogelijkheden zijn om thuis te werken. Maar ik heb gehoord dat veel van de banen wiskundig zwaar en erg moeilijk zijn. Ik heb ook niet veel ervaring met computers behalve de basis. Dus ik zou alle suggesties op prijs stellen.



Wat vind je leuk?
Heb je hulp voor je sociale angst?

En werken als gastouder? Dan heb je geen collega's. Wel lange werkdagen maar je werkt vanuit huis, dus geen reistijd. Uren kan je dan natuurlijk ook zelf bepalen. 

AttentiveCobra73

AttentiveCobra73

18-04-2022 om 08:04

Kinderen geen probleem ?
En verstandelijk gehandicapten dan ?
Iets van specifieke doelgroepen Nivo 4 ?

Je zou gebruik kunnen maken van De Paskamer: 
House of Skills (houseofskillsregioamsterdam.nl). Hiermee kun je gratis je vaardigheden en interesses in kaart brengen en je oriënteren op werk dat bij jou past.

ik zou zelfs reeds informeren of je al eerder de overstap kunt maken naar een andere opleiding.

Enerzijds denk ik dat je nu wellicht vanuit een soort koudwatervrees geen grote wijzigingen moet doorvoeren. Anderzijds zou ik liefst zo snel mogelijk een opleiding gaan oppakken waarin ik toekomst zie.

ICT is een zeer analytisch beroep. Een beroep dat wel veel toekomstmogelijkheden en carrièreperspectief kan bieden. Echter of het bij je past kan ik niet zeggen. 

De gehandicaptenzorg werd al aangehaald, ook een beroep met toekomstperspectief. De hele zorg/welzijnstak heeft dat perspectief. Er is veel werk in te vinden. Maar werkdruk zijn ook daar aan de orde van de dag.

Heb je op school een mentor of coach ter beschikking die je zou kunnen ondersteunen hierin?

Bijtje82

Bijtje82

18-04-2022 om 08:41

Denk dat iedere baan een bepaalde vorm van werk druk heeft. Dat heb ik in de logistiek ook. 
Ict-er worden omdat je dan thuis kunt werken is natuurlijk een slecht argument.
Je moet juist onder de mensen komen, anders krijg je later echt problemen hoor. Je kunt je toch niet eeuwig gaan verstoppen? 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

18-04-2022 om 08:55

ICT vereist veel wiskundig inzicht, dus dat lijkt me een zekere teleurstelling voor jou te zullen worden.

Als je ICT gaat doen op MBO N4 dan start je met werken vaak als applicatiebeheerder of helpdesk medewerker. Een HBO vervolgopleiding geeft je veel meer mogelijkheden. Ik zou de eventuele doorstroom naar HBO meenemen in het besluit. Voor wat betreft wiskunde zul je merken dat het net als spelling gebonden is aan heel veel regels. En als je veel oefent kun je die regels vast toepassen. Het is een kwestie van veel doen. 

Kijk eens naar andere banen in de techniek, daar zijn giga tekorten. Elektromonteur, installatiemonteur etc.

hoe oud ben je? En wat is je thuissituatie? Zijn er bijzonderheden mbt je belastbaarheid? Uit je OP maak ik op dat die beperkt is. Zou het niet beter zijn om daar eerst de focus op te leggen?

Ik zou het eerst voorleggen aan een decaan, hij of zij zal misschien wel gerichter informatie kunnen geven wat bij jou past of hoe je erachter kunt komen wat bij je past.

KillerQueen schreef op 18-04-2022 om 07:35:

En werken als gastouder? Dan heb je geen collega's. Wel lange werkdagen maar je werkt vanuit huis, dus geen reistijd. Uren kan je dan natuurlijk ook zelf bepalen.

Maar wel heel veel contact met ouders. Wat to ook eng vindt. Ik was gastouder en werk nu gewoon in de kinderopvang. Heb nu minder contact met ouders dan toen ik gastouder was. Dan doe je nl ook zelf alle contacten met ouders, ook over betalingen, uren, contracten. Vond ik zelf niks en ik heb geen sociale angst 

Man werkt in de ict en dat is idd wel veel wiskundig erbij. Zal ook afhankelijk zijn van je wil doen in de ict. Hij is programmeur  en webdesigner. 

Kan je niet ergens een beroepskeuzetest doen?

Ik werk op een BSO. Dat is geen 9 uur per dag. Ik draai 6.5 uur per dag. Wel zonder pauze maar is altijd wel een momentje voor koffie als de kinderen lekker spelen. In de vakanties wel meer uur per dag maar dan kijken we wie wanneer zich even kan afzonderen als dat lukt. Misschien is dit nog iets voor je? 

Ik zou dit met je mentor bespreken. Bij mijn weten zijn er op alle MBO's mensen die je kunnen helpen bij het maken van keuzes. En ook mensen die je kunnen helpen met je sociale angst. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.