Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Wet op privacy


Aiden schreef op 21-06-2022 om 12:31:

[..]

Dat probeer ik toch juist uit te leggen dat je hem dat moet uitleggen?

Ik bedoelde dat dat vaak niet overkomt . En dat dat niet altijd te verhelpen is door nog meer uit te leggen

Kataravrouw

Kataravrouw

21-06-2022 om 16:57 Topicstarter

Bedankt voor de reacties! Ik heb inmiddels contact met hem gehad, hij moet het jaar overdoen en alleen die vakken waarvoor hij nu gezakt is en als hij stage met een voldoende afsluit hoeft hij die ook niet meer te doen. Dus er gaan veel vrije dagen komen volgend schooljaar.

Zijn moeder bemoeit zich nooit met schoolzaken ook niet van hun andere kinderen. Soms heel lastig dan als vader om je kinderen te helpen als moeder vindt dat het niet nodig is. Kinderen kiezen dan toch vaak de weg van de minste weerstand.

Kijk of hij niet kan werken dan het laatste jaar en is er echt geen BBL mogelijk? 

Kataravrouw

Kataravrouw

21-06-2022 om 17:43 Topicstarter

Aiden schreef op 21-06-2022 om 17:24:

Kijk of hij niet kan werken dan het laatste jaar en is er echt geen BBL mogelijk?

Ik heb echt geen idee of er BBL mogelijk is, dit is wat stiefzoon mij heeft verteld. Hopelijk gaat hij er bij werken, maar hij krijgt ook nog stufi neem ik aan.

Kataravrouw schreef op 21-06-2022 om 07:14:

Stiefzoon is 20 en is na de brugklas havo naar mbo 4 gegaan, dat lukte niet en is naar mbo 3 gegaan en ook dat gaat niet lukken helaas.

Van brugklas havo naar mbo 4 lijkt en een onmogelijke overstap!

Kataravrouw schreef op 21-06-2022 om 07:59:

O ja sorry, ik vergeet dat hij na de brugklas havo naar de mavo is gegaan idd en die heeft hij met de hakken over de sloot net gehaald. Toen MBO 4 en nu dus MBO 3.

O oke.....

Kataravrouw schreef op 21-06-2022 om 16:57:

Bedankt voor de reacties! Ik heb inmiddels contact met hem gehad, hij moet het jaar overdoen en alleen die vakken waarvoor hij nu gezakt is en als hij stage met een voldoende afsluit hoeft hij die ook niet meer te doen. Dus er gaan veel vrije dagen komen volgend schooljaar.

Zijn moeder bemoeit zich nooit met schoolzaken ook niet van hun andere kinderen. Soms heel lastig dan als vader om je kinderen te helpen als moeder vindt dat het niet nodig is. Kinderen kiezen dan toch vaak de weg van de minste weerstand.

Dat haar stijl van opvoeden anders is, wil niet zeggen dat zij het op de verkeerde manier doet en jullie (de vader) de goede.

Het voorstel van overdoen wat niet voldoende is lijkt me heel redelijk.
Ik zou hem wel aansporen om er vast een baantje bij te zoeken want meer dan de helft van de tijd thuis zitten zou ik niet blij van worden. En het maakt de overgang naar werk een stuk groter.

Kataravrouw

Kataravrouw

21-06-2022 om 22:22 Topicstarter

Jesse_1 schreef op 21-06-2022 om 21:10:

[..]

Dat haar stijl van opvoeden anders is, wil niet zeggen dat zij het op de verkeerde manier doet en jullie (de vader) de goede.

Zeg ik dat?

Kataravrouw schreef op 21-06-2022 om 22:22:

[..]

Zeg ik dat?

Zeg ik dat jij dat zegt?

Net zo min als jij het zegt.

Je zegt het niet, maar je doet het wel zo voorkomen. Of vind jij dat jouw partner zich ook niet met schoolzaken had moeten bemoeien?

Bijtje82

Bijtje82

21-06-2022 om 22:40

Kataravrouw schreef op 21-06-2022 om 07:14:

Stiefzoon is 20 en is na de brugklas havo naar mbo 4 gegaan, dat lukte niet en is naar mbo 3 gegaan en ook dat gaat niet lukken helaas.

Tja, ik was door zitten blijven ook 18 in het laatste school jaar. De tussentijdse rapporten moesten thuis worden getekend door de ouders. 

Nu had ik een onwijs slecht rapport met toch wel een aantal onvoldoendes en ouders die zich niet met school bemoeiden. Behalve een preek bij een slecht rapport. Had thuis het rapport dus niet laten zien. Mijn mentor vroeg op een gegeven moment waar die van mij was, want moest worden ingeleverd. 

Dus uit m'n tas gevist en terug gegeven. Ja ho, je ouders moeten tekenen.

Ik pakte een pen en zette een krabbel. Nee je ouders moeten tekenen.. Jammer joh, ik ben tekenbevoegd 🖐️ Heb niet vaak iemand zo dwaas uit zijn ogen zien kijken. 

Dus tja, met 20 ontkom je er niet aan dat hij zijn vader erbij weigert. Is zijn goed recht natuurlijk. Maar als hij dan zo dapper is dat te zeggen, dan zou ik hem verder ook zijn eigen boontjes laten doppen. Het gesprek met hem aan gaan en vragen wat hij dan wil. Dat het jullie niet uitmaakt hoe, maar dat ie zonder diploma niet stopt. Of dat dan bbl of iets anders is. 

Kataravrouw

Kataravrouw

21-06-2022 om 22:47 Topicstarter

Jesse_1 schreef op 21-06-2022 om 22:38:

[..]

Zeg ik dat jij dat zegt?

Net zo min als jij het zegt.

Je zegt het niet, maar je doet het wel zo voorkomen. Of vind jij dat jouw partner zich ook niet met schoolzaken had moeten bemoeien?

Ik doe het helemaal niet voorkomen alsof ik dat zo zou vinden. Ik zeg alleen dat in de situatie van mijn partner het soms moeilijk kan zijn om zijn kind ergens mee te helpen terwijl moeder dat niet nodig vindt. Wie in deze gelijk heeft, als er al over gelijk gesproken kan worden, laat ik in het midden. Ik weet alleen dat mijn partner zich erge zorgen maakt en zijn zoon wil helpen. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

22-06-2022 om 05:52

Kataravrouw schreef op 21-06-2022 om 22:47:

[..]

Ik doe het helemaal niet voorkomen alsof ik dat zo zou vinden. Ik zeg alleen dat in de situatie van mijn partner het soms moeilijk kan zijn om zijn kind ergens mee te helpen terwijl moeder dat niet nodig vindt. Wie in deze gelijk heeft, als er al over gelijk gesproken kan worden, laat ik in het midden. Ik weet alleen dat mijn partner zich erge zorgen maakt en zijn zoon wil helpen.

Dan had je moeders standpunt dus ook buiten je verhaal kunnen laten. En bovendien is kind al 20 en hoeft zelf blijkbaar geen hulp. 

Kataravrouw

Kataravrouw

22-06-2022 om 06:32 Topicstarter

Battle-Royale schreef op 22-06-2022 om 05:52:

[..]

Dan had je moeders standpunt dus ook buiten je verhaal kunnen laten. En bovendien is kind al 20 en hoeft zelf blijkbaar geen hulp.

Er waren mensen die vroegen om moeders standpunt,vandaar dat ik dat heb toegelicht.  In mijn op zeg ik daar niets over omdat ik dat zelf niet relevant vind. 

Het ging er mij om dat de wet op privacy helemaal prima is, maar dat in sommige situaties, zoals in deze situatie van een jong volwassene die duidelijk nog wat begeleiding nodig heeft van zijn ouders, dit kan ondermijnen door deze wet. En dan sta je min of meer met de rug tegen de muur, althans zo voelt dat. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

22-06-2022 om 07:10

Kataravrouw schreef op 22-06-2022 om 06:32:

[..]

Er waren mensen die vroegen om moeders standpunt,vandaar dat ik dat heb toegelicht. In mijn op zeg ik daar niets over omdat ik dat zelf niet relevant vind.

Het ging er mij om dat de wet op privacy helemaal prima is, maar dat in sommige situaties, zoals in deze situatie van een jong volwassene die duidelijk nog wat begeleiding nodig heeft van zijn ouders, dit kan ondermijnen door deze wet. En dan sta je min of meer met de rug tegen de muur, althans zo voelt dat.

Maar ook jong volwassenen hebben recht op hun eigen fouten toch? Dus ik zou niet willen spreken van ondermijnen en je kunt denk ik niet veel meer doen dan met hem in gesprek blijven, uiteindelijk komt hij vast wel op zn pootjes terecht

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.