Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Wet op privacy

Jong volwassen stiefzoon maakt er een potje van op school, van Havo 1 naar mbo4 en daarna naar mbo3. Technische richting. Dit jaar eindexamen. Gaat hij niet halen en maakt zich druk hoe nu verder. Want nog een jaar stagelopen en niets betaald krijgen weigert hij. Dus mijn man regelde een gesprek met de mentor om zo meer duidelijkheid te krijgen en hem te ondersteunen naar de zoektocht hoe nu verder. Mentor was zeer meewerkend en zei ook dat het aan mentaliteit en inzet wel erg schortte.  Gisteren zou het gesprek plaats vinden, belt vlak voor gesprek de mentor, met de mededeling dat stiefzoon niet wil dat zijn vader er bij is en zich beroept op de privacy wet. Mentor vond het erg vervelend, maar kon niets anders dan hier aan gehoor geven.  Dan sta je dus gewoon buiten spel. Het gaat wel om de toekomst van zijn kind.


hoe oud is zoon? Want dat maakt uit voor de privacywetgeving.  

Je stiefzoon is jongvolwassen en hoe zuur ook, de mentor moet zich aan de wet houden en doet dat ook. Hij of zij mag zonder toestemming van je stiefzoon niks bespreken met wie dan ook, zelfs niet met de ouders van de leerling. Heel frustrerend natuurlijk, dus misschien is je stiefzoon nog te overtuigen om toch toestemming te geven?
Dat de school die toestemming nodig heeft om met ouders in gesprek te gaan geldt al vanaf dat de leerling 16 is. 
Wat ik niet uit je verhaal haal: heeft stiefzoon een havo-diploma en dus een startkwalificatie, of is hij 18? Want dan kan hij gaan werken. Is meestal erg goed voor de motivatie om toch een vak te leren als ze een tijdje zien wat je voor keuze in baan hebt zonder opleiding. 

Stage? Waarom deed hij geen BBL? Vier dagen werken, één dag school?

Dit kan inderdaad, en dus zal je je moeten schikken op dit gebied. In jullie huis heb je heel veel meer te bepalen.
wat wil stiefzoon wel, waar loopt hij warm voor?
En wat zijn de regels omtrenten thuis zitten in jullie huis? Betaald hij kostgeld?
Gebruikt hij middelen? (Drank, drugs ed.)

Kataravrouw

Kataravrouw

21-06-2022 om 07:14 Topicstarter

Stiefzoon is 20 en is na de brugklas havo naar mbo 4 gegaan, dat lukte niet en is naar mbo 3 gegaan en ook dat gaat niet lukken helaas. 

Kataravrouw

Kataravrouw

21-06-2022 om 07:17 Topicstarter

Tatemae schreef op 21-06-2022 om 07:01:

Dit kan inderdaad, en dus zal je je moeten schikken op dit gebied. In jullie huis heb je heel veel meer te bepalen.
wat wil stiefzoon wel, waar loopt hij warm voor?
En wat zijn de regels omtrenten thuis zitten in jullie huis? Betaald hij kostgeld?
Gebruikt hij middelen? (Drank, drugs ed.)

Hij woont bij zijn moeder maar we zien hem wekelijks en tuurlijk praten we hierover, maar ik heb het idee dat we niet alles geheel volgens waarheid horen.

Het voelt gewoon wat wrang als je eigen kind niet wil dat je bij een gesprek aanwezig bent. 

Kataravrouw

Kataravrouw

21-06-2022 om 07:18 Topicstarter

Aiden schreef op 21-06-2022 om 06:45:

Stage? Waarom deed hij geen BBL? Vier dagen werken, één dag school?

Dat wilde hij niet.

Dat wilde hij niet, maar misschien nu wel. In plaats van gratis stage lopen, iedere maand minimaal 1000 euro netto in het handje. En dan nog maar één dag per week naar school in plaats van weer een heel jaar.

Kataravrouw

Kataravrouw

21-06-2022 om 07:29 Topicstarter

@nnemoon schreef op 21-06-2022 om 07:25:

Dat wilde hij niet, maar misschien nu wel. In plaats van gratis stage lopen, iedere maand minimaal 1000 euro netto in het handje. En dan nog maar één dag per week naar school in plaats van weer een heel jaar.

Zou dat nog kunnen het laatste jaar BBL doen en dan afstuderen? 

Kataravrouw schreef op 21-06-2022 om 07:17:

[..]

Hij woont bij zijn moeder maar we zien hem wekelijks en tuurlijk praten we hierover, maar ik heb het idee dat we niet alles geheel volgens waarheid horen.

Het voelt gewoon wat wrang als je eigen kind niet wil dat je bij een gesprek aanwezig bent.

Ik kan me voorstellen dat het wrang voelt, maar hij is al 20....op die leeftijd gaan de meeste ouders niet meer mee hoor.

Kataravrouw schreef op 21-06-2022 om 07:14:

Stiefzoon is 20 en is na de brugklas havo naar mbo 4 gegaan, dat lukte niet en is naar mbo 3 gegaan en ook dat gaat niet lukken helaas.

Dat kan toch helemaal niet? Voor zover ik weet moet je een overgangsbewijs van havo3 naar havo4 hebben om naar het MBO te mogen. 

Het is wrang, pijnlijk. Maar ook als je man wel mee zou gaan en allerlei informatie zou krijgen over zoons functioneren op school, zou hij evengoed waarschijnlijk niet de beoogde invloed kunnen hebben. Als ouder kun je van alles zeggen maar een kind kan gewoon zijn eigen plan trekken. Ergens denk ik: de vader weet nu duidelijk waar hij aan toe is. Hij doet er verstandig aan de zoon het zoveel mogelijk  zelf te laten uitzoeken en contact te maken op punten waar ze elkaar wel kunnen vinden. Dat kan vader rust geven, in plaats van dat hij zijn zoon probeert te helpen terwijl die daar niet van gediend is en de vijandigheid tussen hen toeneemt. 

Schemerlampje schreef op 21-06-2022 om 07:31:

[..]

Dat kan toch helemaal niet? Voor zover ik weet moet je een overgangsbewijs van havo3 naar havo4 hebben om naar het MBO te mogen.

Driejarige brugklas?

Het lijkt mij sterk dat hij na de brugklas direct naar het MBO kon gezien de vooropleiding eis en leeftijd eis. En gelukkig is er de AVG! Hij is inmiddels 20, aka oud genoeg om zijn eigen keuzes te maken en dus ook de gevolgen te ondervinden van zijn keuzes.

Kataravrouw

Kataravrouw

21-06-2022 om 07:59 Topicstarter

O ja sorry, ik vergeet dat hij na de brugklas havo naar de mavo is gegaan idd en die heeft hij met de hakken over de sloot net gehaald. Toen MBO 4 en nu dus MBO 3. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.