Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Wie zijn kind heeft een normale job?

MMcGonagall schreef op 25-05-2025 om 19:34:

[..]

Verpleegkundige is tegenwoordig ook hbo als je alle bevoegdheden wilt.

Feit is wel dat mbo’ers (en lager) over het algemeen een stuk minder verdienen dan hbo/wo’ers. Natuurlijk zijn er uitzonderingen en de loodgieter met forse inkomsten wordt ook altijd als voorbeeld genoemd, maar dan moet je als zzp’er aan de slag want die mensen verdienen in loondienst ook maar 3000 bruto, als ze geluk hebben.

Ja, dat is wel een frustratie van mij. Ik ben bijna mijn hele werkende leven (bestuurs/directie)secretaresse geweest (opleiding: VWO, toen paar studies geprobeerd en toen toch maar gaan werken. Daarna in de avonduren MBO-secretarieel gedaan). Daar verdiende ik uiteindelijk een zeer behoorlijk salaris mee. Nu ben ik op mijn ouwe dag (toen 54, nu 55) begonnen als doktersassistente via een zij-instroomtraject, dus werken en leren. Ik werk 4 dagen per week, waarvan 1 dag school (betaald dus). Ik werkte als secretaresse evenveel, maar verdiende toen bijna 2x zoveel als nu. Nu krijg ik op dit moment nog een leerlingsalaris, ik ga per september wel wat omhoog omdat ik dan halverwege mijn studie ben. Maar dan nog, ik vind het verschil werkelijk niet te geloven. 

Ik vind dat veel beroepen financieel enorm ondergewaardeerd worden. Zeker als je kijkt naar verantwoordelijkheden. Als ik nu een fout maak, kan dat daadwerkelijk dodelijk zijn. Als secretaresse heb je dat toch niet zo snel… En ik begrijp al helemaal niet dat je als doktersassistente in het ziekenhuis meer verdient dan als assistente van een huisarts! Veel meer verantwoordelijkheid, veel meer medische handelingen, en toch een lager salaris. Ja, ik begrijp dat je in het ziekenhuis onder een andere cao valt, maar ik vind het echt oneerlijk verdeeld in de wereld. En dan heb ik het salaris niet nodig, met mijn volwassen kinderen en bijna afbetaalde huis. Maar je zal maar starter zijn op de woningmarkt. Dan kom je niet ver met dit loonstrookje…

En on topic (dus over mijn kinderen): oudste (met ASS en ADD) heeft in coronatijd zijn studie (HBO) niet vol kunnen houden. Is toen gaan werken. Na 2 jaar toch weer een studie (andere HBO) opgepakt en zit nu in het 2e jaar. Lijkt goed te gaan. Jongste heeft een MBO4 opleiding gedaan en is toen in die branche gaan werken, als tussenjaar. Maar was daar al snel klaar mee en is toen gaan werken in een juwelierszaak. Daar zit ze nu, bijna 3 jaar later, nog. Heeft zich nu wel ingeschreven voor een HBO-studie, maar ik moet nog zien dat ze het ook echt gaat doen. Het is geen studiebol. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit, dus wie weet…
Als ze het maar hun zin hebben in het leven, dat vind in het belangrijkste. Ze kunnen altijd nog/weer een andere richting kiezen. Ik ben zelf ook op latere leeftijd opnieuw begonnen en ook manlief (dan 59) begint binnenkort nog met een heel andere opleiding en baan. Is hoogopgeleid en gaat nu iets uitermate praktisch doen. Een mens is nooit te oud om te leren!

Dubbel

Zoon had een normale job als ICT beheerder en heeft ondertussen zijn MBO4 af kunnen maken. Dat was wel een opluchting. Alleen zit hij nu werkeloos thuis omdat zijn bedrijf opgeheven werd en moet hij dus weer gaan solliciteren. Dat loopt nog niet zo vlot helaas.
Andere zoon heeft wel een MBO2 afgemaakt (en daardoor studieschiuld want op MBO4 begonnen) maar heeft nu een baan als winkelmedewerker. Daar zou hij in kunnen doorgroeien maar zit nu even thuis bij te komen van een operatie. Ik vind het geen wereldbaan maar iemand moet toch in de winkels werken dus waarom hij niet, het is eerlijk werk en het verdient. Dat hij niks met zijn opleiding doet, ja, dat is dan jammer maar niet verplicht. Dat zou trouwens ook geen wereldbaan zijn. Nou ja, mijn eigen baan is ondanks allerlei hogere opleidingen ook niet zo geweldig. We zijn niet allemaal Taylor Swift of CEO van de KPN (geen idee wie dat is momenteel). En dat hoeft ook niet. Gewoon werk moet ook gedaan.

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.