Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Woonruimte delen (student): wat vastleggen?

Mijn zoon (bijna 19 jaar) heeft (iets eerder dan verwacht, maar buitenkansje) woonruimte gevonden in de stad waar hij in september gaat studeren. Het gaat om een ruimte die hij gaat delen met een vriend die hij niet heel goed kent. Ze hebben ieder een eigen slaapkamer en dan gezamenlijk een keuken, badkamer en woonkamer. 
Zelf ziet hij natuurlijk nergens beren, maar ik denk: volgens mij moet je toch e.e.a. vastleggen om problemen in de toekomst te voorkomen.
Wie heeft tips over wat handig is om in ieder geval te bespreken/vast te leggen?


Een schoonmaakschema, wie wanneer de keuken/ douche gebruikt en hoe vaak " vreemden " over de vloer en tot hoe laat dan lawaai/ rumoer geoorloofd is. Dit zijn denk ik de dingen waar de meeste strijd over kan ontstaan. Verder zou ik het zo niet weten. Misschien  nog iets met betrekking  tot financiën? Wie betaalt wat/ wanneer/ samen koken?

Wat voor dingen wil je vastleggen? Gebruikelijk is dat er een schoonmaakrooster is. Als ze gezamenlijk willen eten, kun je daar ook een rooster voor maken. Wat betreft de financiën is het misschien handig om een huisrekening (een en/of) rekening te openen. Waar de huur, gas en licht, internet, belastingen etc. van betaald wordt. Waar ze dan allebei geld op storten. Komen ze samen op een huurcontract?

Een deel praktische zaken zoals schoonmaken, boodschappen, samen eten of juist niet, en dat soort dingen. Maar die kun je ook buiten schriftelijke afspraken om wel regelen en bijstellen.

Wat je wel schriftelijk moet vastleggen zijn dingen als
- wat doe je als een van twee opzegt en vertrekt. Hoeveel opzegtermijn, wie zoekt nieuwe huurder etc
- geen inwoning of halve inwoning van partners. Geen permanente logees. Geen onderhuur of alleen in overleg (wat doe je als eentje een half jaar op stage in het buitenland gaat en er zelf een nieuwe bewoner in zet?)
- hoe omgaan met schade en bijkomende kosten (internet, energie etc). Wie is verantwoordelijk voor betaling vaste lasten. Mogen er elektrische kacheltjes en dergelijke apparatuur neergezet worden (denk aan kosten maar ook aan veiligheid)

En zorg dat er duidelijkheid is over de eigen ruimtes, en zorg voor sloten op de eigen kamers. Of niet, maar dan is het maar duidelijk. De een vindt het normaal om even iets te lenen van een huisgenoot als die afwezig is en daarvoor de kamer in te lopen, de ander wil dat juist absoluut niet.

Op wiens naam staat het huurcontract? Moet er borg worden betaald? Zorg dat dat goed vastligt en maak foto's bij bij sleuteloverdracht. Is er een VVE, en vinden die het goed dat er verhuurd wordt? Is het contract voor onbepaalde tijd? Staat er iemand garant (een ouder bijvoorbeeld)? Er komt veel kijken bij huisvesting voor jongeren, helaas.

Een mooi moment om wat volwassen skills te leren. Ik zou ze zelf hier lekker wat vrijheid in geven. Zolang ze financieel geregeld hebben dat ze beiden de huur betalen. De rest regelt zichzelf wel, en ja dat gaat vast met vallen en opstaan. Zolang hij weet dat hij jou om advies kan vragen zou ik hem hier los in laten.

Gefeliciteerd! Woonruimte vinden - niet iedereen is zo gelukkig!

Een aantal dingen die hier genoemd worden, zoals schoonmaakrooster, kamer op slot, derde over de vloer etc. - dat regelt zich vaak wel of de effecten zijn beperkt (ergernissen etc. - dat hoort erbij, bij samen in 1 huis wonen). Ik zou vooral insteken op het juridisch deel en 'groter-financieel-gevolg': 
op wiens naam staat het huis?
is er een onderhuurder en mag dat eigenlijk?
wat als nummer2 niet betaalt - moet nummer1 dan de hele huur opbrengen?
wat als nummer2 vertrekt? opzegtermijn, inspraak wie nummer3 wordt?
hoe gaat het met schades in het huis?

Dat soort zaken kunnen flink in de papieren lopen. Aan de andere kant: huur opzeggen kan meestal vrij snel (opzegtermijn is vgm wettelijk gezien net zo lang als de betaaltermijn, dus als je per maand huur betaalt is de opzegtermijn ook per maand - ongeacht wat in het contract staat - althans, zo was het tot voor kort).

"Zelf ziet hij natuurlijk nergens beren, maar ik denk: volgens mij moet
je toch e.e.a. vastleggen om problemen in de toekomst te voorkomen."


In aanvulling op wat ik eerder schreef, ja, een aantal zaken is echt wel handig om vast te leggen. Ik was zelf al vrij jong van het vastleggen en regelen en afspraken maken. Maar niet iedereen is zo.
Ik ben wel eens in conflict gekomen met huisgenoten over een bepaald iets, omdat die ook de problemen niet zagen. Het was het soort issue wat iedere volwassene van mijlenver ziet aankomen, maar dit waren jongere studenten en die vonden mij maar een zeikerd. Totdat het natuurlijk fout ging en ze schoorvoetend toegaven dat ik gelijk had gehad.
Het was geen grote ramp, alleen rete-irritant voor alle betrokkenen. En ergens ook wel goed dat het gebeurd is, sommige dingen moet je meemaken en je kunt niet alles voorkomen. Levenservaring doe je ook op doordat dingen soms fout gaan.

Lang verhaal kort: als hij niet wil, dring dan alleen aan op het vastleggen van zaken die grote ellende kunnen veroorzaken. Voor andere dingen moet hij misschien zijn neus zelf maar stoten.

Schemerlampje schreef op 07-03-2023 om 10:48:

Wat voor dingen wil je vastleggen? Gebruikelijk is dat er een schoonmaakrooster is. Als ze gezamenlijk willen eten, kun je daar ook een rooster voor maken. Wat betreft de financiën is het misschien handig om een huisrekening (een en/of) rekening te openen. Waar de huur, gas en licht, internet, belastingen etc. van betaald wordt. Waar ze dan allebei geld op storten. Komen ze samen op een huurcontract?

Bij de huisrekening ook gezamenlijk spul op zetten zoals wcpapier, schoonmaakmiddel. En in de keuken, staat er olie voor algemeen gebruik of heeft iedereen zijn eigen olie, kruiden enz. En mag je als je de kruiden gebruikt, ook de chips opeten? Niet om alles vast te willen leggen maar je moet het er wel over hebben.

Bij mijn kinderen is de 'straf' voor niet schoonmaken een kratje pils voor het huis kopen.

Ik ben ook benieuwd hoe dat zit met juridische consequenties, wat als die huisgenoot bijvoorbeeld teveel drugs in huis haalt? Dan wordt je zoon ook op straat gezet.

Laat het hem lekker zelf uitzoeken. De meeste dingen regelen zich wel. Er zal nog wel een overkoepelend huurcontract zijn, waar dingen zoals overlast en huisdieren in geregeld zijn. 

Blijft alleen over om vast te leggen wat er gebeurt als één van de twee vertrekt of niet betaalt. 

En als ie dat zelf niet nodig vindt, dan laat je hem dat even zelf ondervinden, hoe het is als het dan mis gaat (of niet). 

Jippox

Jippox

07-03-2023 om 14:38 Topicstarter

Dank voor jullie input! Het gaat er ook zeker niet om alles maar zo vast te leggen en doen als wij denken dat goed/verstandig is, maar gewoon om het er eens over te hebben. T is voor hem ook allemaal nieuw en die vriend kent hij niet heel goed (en wij helemaal niet). 

Ik zou vooral het financiële/juridische deel goed nakijken en afspreken. Dus wat bij wanbetalen/stage of studeren in het buitenland/welke kosten gezamenlijk etc.
Met twee personen zijn afspraken over samen eten, schoonmaken etc. makkelijker dan in een huis met 10 personen. Dan fiets je er ook veel makkelijker tussendoor met taken laten verslonzen. Dat is ook een stukje door schade en schande wijs worden.

MarvelousM schreef op 07-03-2023 om 14:28:

Laat het hem lekker zelf uitzoeken. De meeste dingen regelen zich wel. Er zal nog wel een overkoepelend huurcontract zijn, waar dingen zoals overlast en huisdieren in geregeld zijn.

Blijft alleen over om vast te leggen wat er gebeurt als één van de twee vertrekt of niet betaalt.

En als ie dat zelf niet nodig vindt, dan laat je hem dat even zelf ondervinden, hoe het is als het dan mis gaat (of niet).

Je hebt helemaal gelijk hoor, maar met de woningnood van nu help ik mijn dochter liever met wat meer juridische zaken voordat ze op straat komt te staan en helemaal niets meer kan vinden.

Dat huishouden is allemaal niet zo spannend, maar mijn dochter liep er tegenaan dat zij een gezamenlijk gehuurd huis verliet, nieuwe huurder gezocht. Vervolgens vertrok de hoofdhuurder en ergens tussen het verlaten van het huis door mijn dochter en het vertrek van de achterblijvers, schade is ontstaan waardoor de borg niet terug wordt betaald. Die dus voor de helft door dochter was voldaan.
Nu in haar nieuwe huis vertrekt de hoofdhuurder en zijn de achterblijvers (twee) in conclaaf met de huisbaas over vernieuwen van het huurcontract.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.