Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Zonen en onderwijs [hbo/mbo]

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Model

yta:"Ik ken verschillende MBO\'ers \'in de bouw\', maar het woord zelfreflectie is ze vreemd. "
Dat merken ze dan nog wel op hun beoordeling
Competentiegericht leren is gewoon een model. De opleidingen die het hebben overgenomen, voeren het. Het staat volkomen los van de inhoud van de opleiding.
Van dat model staat zelfreflectie zoals Sarcas die omschrijft centraal. Lijstje competenties en babbelen maar.
Overigens werden dit soort lijstjes bij mijn kinderen op het vo ook gebruikt. Evaluatie van het werkstuk, de samenwerking, de presentatie, verbeterpunten, etc.
Mij zul je niet horen zeggen dat professionals (zelfs bouwvakkers) helemaal nooit wat in die richting hoeven doen. Het is wat mij betreft wel scheef om pubers daarmee op te zadelen.
Geen baas die tegen de jongste en dus meest ondergeschikte bouwvakker, of marof, of vakkenvuller zal zeggen 'wat vind je er eigenlijk zelf van'?
Dat wordt interessant als je wat verder bent.
Onderwijsvoorselectie op deze 'kwaliteiten' (Met wat losse termen van internet en zes afbeeldingen komen ze de opleiding gewoon door) levert mensen op die misschien uitstekend iets over zichzelf kunnen zeggen, maar vakinhoudelijk niet zoveel voorstellen.
Omgekeerd schrikt het mensen af die vakinhoudelijk wel wat voorstellen en die dat competentiegedoe in een latere levensfase best wel onder de knie kunnen krijgen.
groet,
Miriam Lavell

tsjor

tsjor

20-04-2010 om 19:21 Topicstarter

Bedankt yta

voor het medeleven. Ik vind het echt moeilijk om twee van die knapen die best willen, beleefd, serieus zijn, harde werkers als het moet, om die twee knapen zo te zien verdwijnen.

Dat van die startkwalificatie is inderdaad nog een punt. Ik hoop dat het nu een BBL-route kan worden. Ik hamer er ook op: maakt niet uit hoe, of wat je ervoor moet doen, dat moet je halen. Als het straks weer dreigt te stranden ga ik ze zelf wel schrijven, die leuterstukjes, niet gehinderd door enige kennis. Ik denk niet dat ze het zullen merken op de opleiding.

de andere zoon wil persé het onderwijs in. Dus die buigt nog even door, maar staat echt op breken. Heeft wel HAVO, gelukkig.

Succes met je dochter. Bij mijn zonen moet ze voorlopig nog niet zijn, armoedzaaiers zijn het.

Tsjor

tsjor

tsjor

20-04-2010 om 19:45 Topicstarter

Niet door de overheid overigens

Het competentiemodel is overigens niet dor de overheid opgelegd als leidend model. Het wordt allemaal een voor een met trots door de opleidingen zelf gekozen. De ontwikkelingen eromheen zijn wel door de overheid gefaciliteerd, vandaar waarschijnlijk de aantrekkelijkheid (geld).

Nog een interessant artikel over het begin van het competentiegericht denken, dat ook meteen verklaart waarom het voor oudere, ervaren volwassenen wel interessant kan zijn, maar dat het misplaatst is bij jongeren: http://www.kernreflectie.nl/Media/pdf/Zin%20en%20onzin%20van%20competentiegericht%20opl.pdf

Dat laat ook meteen zien dat het nog erger kan: auteur pleit voor niet meer beoordelen, maar ondersteunen in het ontwikkelen van een zelfidentiteit rond kernkwaliteiten (uit de psychologie). Helaas is het artikel niet gedateerd, maar ik wacht op de eerstvolgende opleiding die het wiel heeft uitgevonden: wij richten ons op kernkwaliteiten. En studenten ondersteunen in het ontwikkelen van een zelfidentiteit. Arghhh, laat dat nou aan mij over, dat is zo ongeveer het enige wat nog een beetje goed ging in mijn opvoeding. Alleen heb ik meer houvast aan de deugdenleer van Aristoteles dan aan de psychologische kernkwaliteiten. En verder mogen die jongens van mij dat ook nog zelf uitzoeken in de loop van hun leven.

Meisje wordt ook een probleem: is allergisch voor mascara. Zucht, dat wordt dus ook niet wat met die wimpers.

Tsjor

Ilse L

Ilse L

20-04-2010 om 21:05

Tsjor

Tsjor
Nee, wij hebben geen digitaal portfolio.
Ik zou hier een hele uitleg kunnen geven over onze manier van werken (er zijn wel meer verschillen, zo studeren studenten bij jullie 4 jaar over één vak, bij ons studeren ze 3 jaar en behalen daarmee de bevoegdheid om te les in twee vakken (bv. wiskunde en fysica, of geschiedenis en Engels, of haartooi en LO; ik noem maar wat, je kan alle vakken combineren).
In plaats van alles hier uit te tikken heb ik een beter voorstel. Komende zaterdag (10.00u - 17.00u) is er infodag bij ons op de campus. Ik zou er normaal niet zijn (we zijn met 4 collega's wiskunde dus niet iedereen is op elke infodag aanwezig), maar dit verhaal intrigeert me wel. Als je zou komen, wil ik je per mail m'n mobiel nr doorgeven, en dan spring ik wel eens binnen als jullie er zijn. Dan kan je meteen de cursussen inkijken, en dan breng ik ook zo'n groeidossier mee om uit te leggen hoe praktijk bij ons in z'n werk gaat. Als zaterdag niet meer lukt, op 26 juni en op 4 september zijn er nog infodagen.
Je kan ook een kijkje nemen op de site: www.arteveldehs.be (opleidingsaanbod - bachelor in het onderwijs: secundair onderwijs)
Ilse

tsjor

tsjor

20-04-2010 om 23:55 Topicstarter

Geweldig

Ilse L., geweldig, wat een leuk idee. Zaterdag zal waarschijnlijk niet lukken (heb geen geld meer voor een tank benzine), maar 26 juni wel. ik heb al snel even gekeken, heb ook gezocht naar een balletschool (rare jongen, die van mij, is verknocht aan klassiek ballet, Yta!!!) en ook daar zijn mogelijkheden voor. Ik ga het hier in de groep gooien. Laat je morgen iets weten.

Tsjor

tsjor

tsjor

20-04-2010 om 23:57 Topicstarter

Voor docentschap

Nee Pelle, dit gaat over het docentschap: is klaar om docent te zijn, (op competentiegebied dan) alleen hebben ze de inhoudelijke vakken nog niet onder de knie. Is iets anders dan MBO2/HAVO.

Tsjor

tsjor

tsjor

21-04-2010 om 20:29 Topicstarter

Ilse l

Wil je me mailen? ik heb een gmailaccount op naam van tsjorvanool

Tsjor

tsjor

tsjor

21-04-2010 om 20:30 Topicstarter

Vandaag

Zoon wil gaan werken, sollicitatie, blijkt dat ze daar eigenlijk een vrouw/meisje zoeken. Arghhh. Nu maar duimen dat het toch nog wat wordt.

Tsjor

mirreke

mirreke

22-04-2010 om 12:14

Sarcas, sarcastisch bedoeld?

Dat moet haast wel. Want als ik jouw posting lees kan ik alleen maar griezelen. Dat kan je gewoon niet menen. Daar gáát het toch helemaal niet om! Al die zelfreflecties. Dat zou mij vroeger als student enorm hebben tegengestaan, ik wilde léren en niet neuzelen over mezelf.
Ik ben nu bezig met het ontwikkelen van een methode Engels en Nederlands voor het MBO, van het laagste tot het hoogste. Ik schrik ervan hoe gemakkelijk, eigenlijk hoe inhoudsloos het is. We hebben een uitgebreide handleiding meegekregen wat er allemaal moet, en wat er vooral niet mag. (Je mag bv. eigenlijk geen samengestelde zinnen schrijven, want dat begrijpt men niet). Bovendien moet een leerling een enkele opdracht gemakkelijk kunnen overzien, en er eigenlijk totaal niet over hoeven nadenken, want anders is de aandacht weg, wordt er geklaagd en koopt niemand die methode.
Het ergste nog, mensen waar ik mee werk, en die dus die methode helpen ontwikkelen, docenten zijn het, maken de verschrikkelijkste taalfouten. Ik heb fouten gezien in het d/t gebruik, in onregelmatige werkwoorden, opdrachten die de degene die ze ontwikkelt of bewerkt zelf niet begrepen heeft, fouten in het tekstbegrip, in de interpretatie. En dat is van mensen die docent zouden moeten zijn...
Enfin, dat is het niveau van de cursus. Blijkbaar moet je er dus ook nog over reflecteren, en de docent tevreden stellen met een gekopieerde competentieomschrijving...
Onbegrijpelijk. Ik heb me een tweetal jaren geleden al zo zitten verbazen over de portfolio (vroeger bedoelden ze daar toch iets heel anders mee?) van oudste, ook zij was idd. vooral bezig een indrukwekkend boekwerk over zichzelf te verzamelen. OK, nou dan kun je een beetje knippen en plakken, dat kunnen hedentendage kinderen uit groep drie al. Daar werken ze al met powerpoint.
Wat een verspilling van energie zeg.
En dat jongens mannen voor de klas willen, ja dat is mij al jaren geleden opgevallen. Trouwens, meiden willen ook mannen voor de klas. Gewoon een gezonde mix, is voor iedereen het beste.

Sancy

Sancy

22-04-2010 om 19:20

Ja sarcas en mirreke

Ik herken het een en ander in wat jij schrijft over jouw opleiding. Bij mijn hbo-opleiding wordt ook zo gewerkt. Er blijft genoeg over aan inhoudelijke vakken hoor!
Ik vind het systeem nog niet zo gek, als er ook bij reflecties tenminste ook echt naar de inhoud wordt gekeken. Ik heb zes jaar een universitaire studie kunnen doorlopen zonder me ooit te hoeven afvragen wat ik nu eigenlijk vónd van wat mij werd geleerd, laat staan dat ik kijk had op waar ik goed in was en waar ik nog wat te leren had (ook over mezelf, júist over mezelf!). In mijn optiek kunnen reflecties je juist daarmee helpen. Het is een middel om jezelf inzicht te geven in wat je wel of niet weet, denkt, voelt en hoe je kunt groeien daarin om zo de doelen te halen die je voor ogen hebt. Als het goed gehanteerd wordt (als middel dus, niet als doel op zich!) krijg je hiermee een mooie methode in handen om jezelf te verbeteren, ook als je niet langer onderwezen wordt. De mens is zijn eigen instrument, juist ook als je niet in productie werkt maar met mensen en er dus sociaal-pedagogische vaardigheden gebruikt worden, kun je niet om een bepaalde mate van zelfreflectie heen. Ik ben blij dat ik dit nu wel in mijn opleiding krijg.
en Mirreke, ook jouw werk zou dan misschien wat eenvoudiger of lichter worden. In ieder geval zou jij je niet meer zo hoeven ergeren aan "mensen waar ik mee werk, en die dus die methode helpen ontwikkelen, docenten zijn het, [zij] maken de verschrikkelijkste taalfouten." Die mensen zouden met wat (zelf)reflectie maar zo tot de conclusie kunnen komen dat ze wat vaardigheden moeten bijspijkeren

mirreke

mirreke

22-04-2010 om 19:51

Ja maar sancy

dat je ook nog een beetje leert reflecteren, a lá (die accenten...), maar dat de hele opleiding er om lijkt te draaien... Waanzinnig gewoon. En er wordt niet meer geleerd. De vakinhoudelijke kennis is weg, weggereflecteerd?
Ik vind dat het net zoiets moet zijn als sociale vaardigheden bij een arts. Gewoon een vak. Maar mogen studenten voor de rest ook gewoon leren? Een beetje op niveau aub?

Sancy

Sancy

22-04-2010 om 20:25

Ja maar mirreke

Inhoudelijke vakken blijven er genoeg over, schreef ik al. Leren reflecteren is niet iets dat je in 1 keer leert, het vergt oefening en dan is het juist fijn in mijn optiek dat je het niet als 'vak' leert maar gaanderweg 'mee'leert met de inhoudelijke verdieping. Ik schrijf voor de meeste vakken werkstukken van 20 pagina's en mijn reflectie op mijn leerproces bij ieder vak bedraagt misschien 1 A4 ervan. Las ik nu teruglees in reflecties uit mijn eerste leerjaar zie ik zelf mijn groei.

mirreke

mirreke

22-04-2010 om 21:36

Nou

Volgens mij heb dan je gewoon het jargon goed leren gebruiken...
Gewoon een vak, elk jaar mag het terugkomen, maar niet meer dan dat. Ik vind het ook een beetje zo'n tijdsverschijnsel, die competenties, je leerdoelen, zelfreflectie. Het is mode. Soms woon ik vergaderingen bij, en dan hebben al die technische heren (ja jammer, nog haast geen vrouwen meestal) het er ook al over.

Inge M

Inge M

22-04-2010 om 21:57

Ervaring op meerdere studierichtingen universiteit

Ik heb een zogenaamd vrij doctoraal examen gedaan, opgebouwd uit onderdelen van verschillende studierichtingen. De verschillen qua niveau en ontwikkelingsmogelijkheden voor studenten waren enorm.
Het meest teleurstellend was de economische faculteit. Daar zaten heel veel studenten te reproduceren wat de hoogleraar uitgelegd had en wat in het boek stond. Dit ging echt om 3e-4e jaars.
Het meest uitdagend was Nederlandse taalkunde. Daar werden meerdere theorieën gepresenteerd uit onderzoeken en werd je gevraagd een mening te vormen of tegenargumenten te bedenken. Dat noem ik nou wetenschappelijk onderwijs: iets doen met al die kennis.
Totaal heb ik op 4 verschillende faculteiten rond gelopen.
Zelfreflectie was er gelukkig niet. Ik wilde ooit naar het HBO-J en ben een dag meegeweest naar de lessen van een vriendin die er al op zat. Ik was gelijk genezen.....

tsjor

tsjor

22-04-2010 om 22:34 Topicstarter

Sancy

'.....als er ook bij reflecties tenminste ook echt naar de inhoud wordt gekeken.' Ja als. Maar het enige wat telt is het op tijd en op de juiste wijze inleveren, waarbij het aanhangen van het juiste label, het omzetten van het ene bestand in een uploadbaar bestand etc. de meeste tijd en energie vergt. Het is zoals jongens vandaag in de trein tegen elkaar zeiden: de eisen voor aanwezigheid worden steeds strenger, ziek ben je pas als je een briefje van de dokter hebt, dus gewoon griep kan niet meer "En het interesseert ze niet eens dat je ziek bent.".
Als....ik ben niet eens tegen competentiegericht onderwijs, heb het zelfs verdedigd en uitgelegd, ik vind het een goed systeem, als.... Alleen moet ik nu constateren dat dat als niet is en ook niet komt.
Zelf heb ik een zware universitaire studie gehad, met darin een jaar stage met allerlei vormen van reflectie. Maar dan had je al enkele jaren vakkennis. Genoeg tijd om overal over na te denken, zonder dat je dat zwart op wit moest zetten. IN dat jaar moest het allemaal wel en werd er stevig op gereflecteerd, ook over persoonlijke groei etc. Geen enkel probleem, het ging ergens over.
Nu zijn studenten jaren aan het reflecteren en concluderen de docenten in het laatste studiejaar dat ze niet kunnen reflecteren, omdat ze niets meer op papier krijgen, in elk geval niet uit zichzelf.
Als je zelf geen behoefte had aan de vraag wat je er zelf van vond, dan heb je toch mooi je opleiding kunnen afsluiten. Als je wel die behoefte had, dan had je daar ook over kunnen nadenken en waarschijnlijk ook genoeg plekken gevonden onder studenten/docenten om dat te bespreken of vast te leggen in een artikeltje of onderzoekje. Je had in beide gevallen de opleiding overleefd.
'Die mensen zouden met wat (zelf)reflectie maar zo tot de conclusie kunnen komen dat ze wat vaardigheden moeten bijspijkeren ' Het probleem is dat je die conclusie niet uit je navel lepelt, maar pas kunt doen als je iets weet van grammatica en schrijfstijlen. Of een collega hebt die er iets van weet. Of op koninginnedag over een boek struikelt dat hierover gaat. Kortom: ergens moet je enige kennis vandaan halen wil je spontaan vanuit zelfreflectie de d's en de t's goed gaan hanteren.

Tsjor

Zus

Zus

22-04-2010 om 22:47

Competenties vs. vakkennis

In sommige berichten lees dat het jammer is dat de competenties de plaats hebben ingenomen van kennisinhoud. Even kort door de bocht dan. Maar het één sluit de ander niet uit. Op de lerarenopleidingen is één van de competenties vakinhoud, dus die kun je alleen maar verkrijgen door je tentamens te halen. Tentamens over de vakinhoud. Verder heb je nog 6 andere competenties, waarvan er eentje nog zelfreflectie is oftewel professionele ontwikkeling. POPs en PAPs zijn daar slechts hulpmiddelen bij, niet het doel op zich natuurlijk. Net zoals het portfolio.
De voordelen van het systeem van competenties is dat je als deeltijder makkelijker vrijstellingen kunt krijgen als je op andere gebieden dingen hebt gedaan.
Wel blijken inderdaad jongens veel moeite te hebben met het talige deel van de hele zelfreflectie inhoud. Maar ja, dat is het probleem van het hele onderwijs. Ik denk ook dat je jongens best anders mag beoordelen. Er is ook niks mis met bijvoorbeeld puntsgewijze opsommingen in een portfolio. Het gaat tenslotte om de inhoud, niet om de vorm.

Maylise

Maylise

23-04-2010 om 00:54

Vakkennis

Vakkennis zou wat mij betreft altijd voorop moeten staan. Daarnaast kan er ook wel wat ruimte worden vrijgemaakt voor zelf ontwikkeling. Ik denk alleen dat het vaak niet werkt. tsjor geeft aan dat de meisjes dit beter doen. Dat zal vast zo zijn maar die leren er ook niet meer van. Die hebben alleen allang door wat het sociaal gewenste antwoord is en hoe je dit leuk kan vormgeven in een dossier met een voorkantje met bijpassende kleuren. Daar leer je helemaal geen zelfreflectie van. Het is op zich een nuttige vaardigheid om sociaal gewenste antwoorden te kunnen geven want ook bij sollicitatie gesprekken, voortgangsgesprekken op werk enz. is het heel handig om te weten hoe je dit soort vragen het best kan beantwoorden. Alleen de student betracht dus helemaal geen zelfreflectie met dit soort onderwerpen. Die probeert gewoon een voldoende te halen met een minimum aan inzet. Heel verstandig overigens van die student. Dan kan de student zijn aandacht besteden aan echte vakkennis. Echte zelfreflectie komt vaak van hele andere dingen en is helemaal niet zo formeel of geïnstitutionaliseerd dat je het in een portfolio kan weer geven.

Overigens ga ik vanaf september weer voltijds het onderwijs is. Niet in Nederland overigens dus mijn ervaring zal dus niet echt veel waarde hebben. Het onderwijs dat ik geef is overigens erg straight forward; ik ga voor de studenten staan, ik doe mijn verhaal, zij maken aantekeningen, ik beantwoord hun vragen, zij leren mijn verhaal uit het hoofd en lezen daarnaast hopelijk nog wat artikelen/boeken over het onderwerp en dan sluiten we het geheel af met een mondeling of schriftelijk examen. Het gaat dus echt alleen om theoretische kennis en daarnaast overigens ook wel een beetje om het gebruiken van het juiste jargon en de juiste structuur aanbrengen voor het soort tekst.

Maylise

tsjor

tsjor

23-04-2010 om 23:12 Topicstarter

De vorm telt

Zus: 'POPs en PAPs zijn daar slechts hulpmiddelen bij, niet het doel op zich natuurlijk. Net zoals het portfolio.' als het zo gehanteerd werd en dus inwisselbaar was voor een andere vorm, dan was dit natuurlijk waar. In de praktijk gaat het niet om de inhoud, maar om de vorm. op tijd, mooi opgemaakt, kleurtjes etc. zijn cruciaal.

'Er is ook niks mis met bijvoorbeeld puntsgewijze opsommingen in een portfolio. Het gaat tenslotte om de inhoud, niet om de vorm.' Ook hier, was het maar zo. De irritatie is dat je de meeste tijd kwijt bent aan het zoeken naar een scanner die werkt, waar kan ik dit bewijs indoen, hoe moet ik dat nu bewijzen (ook al doe je het in veelvoud). Nogmaals: vorm telt, niet de inhoud.

Tsjor

Sarcas

Sarcas

24-04-2010 om 11:40

Wat reacties

Miriam Lavell schreef:
“Sarcas, onze metroman bij uitstek
Pah! Volgens wikipedia bevind ik me dan in het gezelschap van David Beckham en Brad Pitt. Hm. Vooruit dan maar…

“Optijd inleveren levert sowieso een voldoende op (vergeet vooral de plaatjes niet).”
Niet hier. Te laat is te laat. En onnodige plaatjes worden meestal niet op prijs gesteld. Ja, er zijn een hoop randvoorwaarden, maar ik vind ze functioneel. Bepaalde lettertypes die je moet gebruiken. Puntgrootte. Correcte vermelding van bronnen. Vind ik niet verkeerd.

Tsjor schrijft:
“Ik vind het heel erg vanzelfsprekednd dat je op deze manier je opleiding niet op wil bouwen.”
Ja, als dit het enige was waar het omging in de opleiding zou ik er ook knap van balen, maar gelukkig is het bij mij niet zo. Het reflecteren, het leren weten waaróm je iets doet of denkt, je sterke en zwakke punten leren kennen en je groei hierin zien is helemaal niet zo verkeerd. Maar inderdaad, men moet niet overdrijven. Ik weet natuurlijk niets over andere opleidingen, maar bij mij bestaat het grootste gedeelte echt uit boeken lezen, theorie leren.

“Misschien is het aardig als je de respectabele leeftijd van Sarcas hebt bereikt,”
Eh… Wil je me een crisis aanpraten…?

“maar ik vind het in het normale leven al geen zinnig tijdverdrijf,”
Hm. Ik denk dat veel mensen ervan op zouden knappen eens kennis te maken met de balken in hun eigen oog, en zich minder op te winden over de splinters in die van anderen.

“laat staan dat ik eraan zou moeten beginnen om het vier jaar vol te houden: je pedagoog zijn uit je navel peuren, zeg maar. Waar ook alle andere beroepen te vinden zijn.”
Nee, overdreven. Voor veel beroepen zou ik denken, tja, waar heb ik hier die zelfreflectie nou voor nodig. Maar voor de beroepen waar je geacht worden anderen te beoordelen, te analyseren, of alleen maar met veel anderen om te gaan kan het helemaal geen kwaad je eigen beweegredenen en motivaties te leren kennen. Nee, het is niet vreselijk leuk dat gereflecteerd, maar na twee jaar hoor ik van de meeste studenten om me heen de schoorvoetende bekentenis dat ze toch wel een paar nuttige inzichten hebben gekregen.

“ krijg je een meisje voor een groep geroutineerde psychologen, onderwijsmensen, pedagogen, juristen etc., begint ze haar presentatie met de opmerking dat ze niet zoveel van het onderwerp (CJG) wist, maar toen ging ze eens kijken op internet en toen bleek er best veel al te vinden te zijn.”
Kijk, daar ben ik het dan weer wél mee eens. En hier erger ik me ook aan. Maar dat is een kwestie van niveau, van vereisten in een opleiding. Wij moeten ook geregeld een presentatie houden. Maar worden altijd in werkgroepen gedwongen. Met als gevolg dat je je tien-minuten praatje moet delen met vijf anderen, waardoor er misschien drie minuten spreektijd overblijft. Tja, dat is niet de manier om hier ervaring mee op te doen. Ergerlijk.

“Ammehoela, om te reflecteren heb je body nodig, kennis, structuren waartoe je je kunt verhouden.”
Hm. Je hebt jezelf. In je eerste reflecties wordt er echt niet verwacht dat je de onbestemde afzetting uit de diepere krochten van je ziel schraapt ter analyse. Een gewoon ‘wat vond je interessant aan dit vak en waarom, wat heb je geleerd over jezelf, of heb je situaties herkend uit je eigen leven’ is dan meer dan genoeg. Als je dat soort simpele vragen in mijn sociale opleiding niet kunt beantwoorden, hoe kan je dan conclusies trekken over anderen?

Mirreke schreef:
“als ik jouw posting lees kan ik alleen maar griezelen. Dat kan je gewoon niet menen. Daar gáát het toch helemaal niet om!”
Heheh, kalm aan, het is echt niet het enige wat we moeten doen. Het overgrote merendeel zijn gewoon inhoudelijke vakken. Niet dat ik die nu altijd een genoegen vind (alweer een blok intercultureel geneuzel), maar bij de meeste vakken hoef ik helemaal niet te reflecteren.

“docenten zijn het, maken de verschrikkelijkste taalfouten.”
Vertel mij wat. Ik moet de eerste foutloze reader nog tegenkomen. Het is soms tenenkrommend. Hier, lees dit eens. Droevig:

http://www.havanaweb.nl/nieuws/o-n-m-i-d-d-e-l--i-j-k--1348.html
‘Studenten, docenten en het College van Bestuur spraken tijdens een bijeenkomst over het al dan niet invoeren van een HvA-brede verplichte taaltoets. Want, studenten kunnen het wel maar zijn te lui, aldus docent Taalbeheersing Jacob Eikelboom. Helaas ging meester Eikelboom zelf ook nat: 'O-n-m-i-d-d-e-l-i-j-k? Ojee! Is dat fout?'’

“de docent tevreden stellen met een gekopieerde competentieomschrijving”
“dan kun je een beetje knippen en plakken, dat kunnen hedentendage kinderen uit groep drie al.”
Bij ons dus niet mogelijk. Al het werk moet elektronisch worden ingeleverd bij de online plagiaatscanner. Knip en plakwerk valt onherroepelijk door de mand. ( www.ephorus.nl )

S.

tsjor

tsjor

24-04-2010 om 20:59 Topicstarter

Sarcas

Dan blijft het volstrekt overklaarbaar, waarom de jongens op de opleidingen voor onderwijsaasistent, pabo, docent etc. vrij algemeen afhaken en de meisjes overblijven. Wachten tot de jongens 40 zijn (hoef je niet van in een crisis te schieten, het overkomt de besten).

Tsjor

tsjor

tsjor

25-04-2010 om 09:52 Topicstarter

Accreditering beroepsvereniging

Stom, ik zit zelf tot mijn enkels in de competenties en de portfolio's. Niet in het kader van een beroepsopleiding. Wel voor accreditering van een beroepsvereniging. Kijk, en dan is het ook nog zinnig. Het geeft de accreditering body, het hoeft dan niet meer te gaan over je kennis en ontwikkelingsniveau (dt mag verondersteld worden met het behalen van je diploma, gelukkig geen competentiegedoe), het gaat er dan inderdaad om wat je in de praktijk doet, kunt doen en wilt doen, waar je je verder in wil ontwikkelen, zelfreflectie, bewijzen van verworven vaardigheden en uiteindelijk de beroepstaken.
Of je een accreditering bij een beroespvereniging doet is aan jou (oh, geliefde vrijheid), je bepaalt zelf het moment, eventueel kan er druk op komen vanuit de werkgever of vanuit de markt.
In dat kader past het competentiegericht werken ook prima bij de oorspronkelijke bron: het bedrijfsleven en het personeelsmanagement.
Elk beroep heeft wel een beroepsvereniging. En elke beroepsvereniging kan zo'n accrediteringstraject opzetten.
Dan kan het onderwijs weer onderwijs worden, voor dromers, laatbloeiers, freewheelers, nerds, en leuteraars, die toch uiteindelijk een vak leren waarmee ze aan de slag kunnen. In de praktijk kunnen ze dan de competenties gaan ontwikkelen/bewijzen.
Voor de mensen die een niet-compentente beginnende leerkracht voor de klas vrezen: zie de rubriek in Trouw, mijn eerste baan, altijd leuk om te lezen, maar Hans Dorresteijn over het leraarschap is wel heel speciaal.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

25-04-2010 om 19:52

Lezen

Tsjor: Maar het enige wat telt is het op tijd en op de juiste wijze inleveren, waarbij het aanhangen van het juiste label, het omzetten van het ene bestand in een uploadbaar bestand etc. de meeste tijd en energie vergt.
Het zal misschien overal anders gaan, maar bij mijn dochter gaat dit toch niet op. Er wordt echt naar de tekst gekeken. Mijn dochter is goed taalvaardig in combinatie met dat ze haar best doet om een inhoudelijk goed verhaal op papier te zetten en krijgt daar regelmatig een compliment voor. Men leest het dus.
De d's en dt's krijg je toch al op de basisschool?

Sarcas

Sarcas

26-04-2010 om 12:50

Vrouwenwereld

Tsjor schreef:
"Dan blijft het volstrekt overklaarbaar, waarom de jongens [enzovoorts]"
Nou nee, dat ook weer niet. Ik zit nu te typen in de kantine (of hoe ze dat ding ook hier noemen) van de HvA pedagogiek/pabo. Ik zie zo'n 40 meiden, en vier jongens. het merendeel van de docenten is ook vrouwelijk. Het is dus een vrouwenbolwerk hier, en een vrouwencultuur. Dat ligt niet aan de competenties of aan het reflecteren, want at moet overal. Misschien is het domweg het soort beroep dat in deze tijd meer door vrouwen dan door mannen wordt verkozen. En ja, blijkbaar krijgt de opleiding daardoor een wat vrouwelijker tint, net zoals de door mannen gedomineerde beroepen en opleidingen een meer mannelijke manier van werken hebben gekregen. En als man in een vrouwenwereld, of als vrouw in een mannenwereld is dat niet altijd even makkelijk. Een minderheid is vaak in het nadeel… Het is integreren of radicaliseren. Ik moet me ook voegen naar, in mijn ogen oeverloos en nutteloos relationeel-emotioneel gezemel, terwijl mijn chromosomen om actie en aanpakken roepen. En ik kabbel rustig mee tot het moment waarop ik het genoeg vind, en dan ga ik dwarsliggen, hakken in het zand, totdat er één of meerdere knopen zijn doorgehakt. Ik heb er weinig moeite mee, maar ik heb altijd al beter met vrouwen kunnen opschieten dan met mannen, en nu ik relatief hoogbejaard ben is het nog makkelijker. Maar ik kan me voorstellen dat de gemiddelde 18-19 jarige jongen die hier komt, stuiterend van de testosteron, hier volledig verzuipt in de overlegmodellen (met onnavolgbare logica), groepsdiscussies (met standaard minstens drie vrouwelijke spreeksters tegelijk aan het woord) en zo subtiel verwoorde reflectieve feedback dat je gewoon moet wéten dat wat er ook mee bedoeld wordt, het in ieder geval niet datgene is wat er daadwerkelijk staat.
De top drie studieuitval 2009 in dit domein HvA (pabo/peda) is 1) persoonlijke problemen, 2) te moeilijk 3) Onderwijsmethode (werkvormen) beviel niet.

En nu moet ik rennen naar college

S.

Sarcas

Sarcas

26-04-2010 om 20:30

Aanvulling krantenartikel

http://www6.lexisnexis.com/publisher/EndUser?Action=UserDisplayFullDocument&orgId=102293&topicId=129480004&docId=l:1167743590&start=22&Em=1&md5=669eef8b20fc41bbc69df8507272d6

De vraag is: wat gaan we nu met de jongens doen?
Bas Levering

SAMENVATTING
De verregaande verschoolsing in het universitair onderwijs past goed bij meisjes. Zij voldoen aan alle verplichtingen.

VOLLEDIGE TEKST:
Hersenonderzoekers trekken vaak veel te snelle conclusies over opvoeding en onderwijs. Als pubers slecht uit hun bed kunnen komen - zelfs als we weten hoe dat komt - betekent dat natuurlijk niet dat we de school een uur later moeten laten beginnen, zoals sommigen suggereren. En dat sommige adolescenten de kunst van het plannen maar niet machtig kunnen worden, betekent natuurlijk niet dat we daar in opvoeding en onderwijs niet op moeten aandringen.
Dat we in opvoeding en onderwijs maar beter rekening kunnen houden met de verschillen tussen jongens en meisjes, die we nu door modern hersenonderzoek beter in beeld hebben gekregen, zal duidelijk zijn. De grotere wiskundige aanleg en competitiedrang van jongens, de grotere taalvaardigheid en de socialere instelling van meisjes zijn een gegeven. Let op, meisjes en jongens hebben nog altijd meer overeenkomsten dan verschillen, maar een overheidcampagne als 'Kies Exact', om meer meisjes aan de wiskunde te krijgen, kan - ondersteund door hersenonderzoek - naar de prullenbak verwezen worden.
Hoe moeten we nu tegen de veranderde positie van meisjes in het onderwijs aankijken? In de eerste plaats is het natuurlijk juist verheugend te noemen dat meisjes de achterstand inmiddels ruim hebben ingehaald. Dat betekent dat het gelukt is om culturele belemmeringen om door te leren, zoals die lange tijd voor meisjes bestonden, effectief op te heffen. Om te kunnen verklaren waarom ze het als groep inmiddels beter doen, hebben we aan de kennis van het verschil tussen meisjes- en jongenshersenen natuurlijk niet genoeg. Dat jongens minder gemakkelijk bij de les te houden zijn, ligt voor een belangrijk deel aan het testosteronkanon dat ervoor zorgt dat de meesten vooral voor buitenschoolse zaken interesse hebben. En hoewel de wereld buiten de school alsmaar verleidelijker is geworden, is dat toch onvoldoende verklaring.
Wat volgens mij fundamenteel is veranderd, is dat het eeuwige motivatieprobleem in het onderwijs in de jaren negentig op een andere manier in een nieuwe fase terechtgekomen is. Was het sinds begin jaren zestig het onderwijs de aangewezen route geweest om een goede plek in de samenleving te verwerven, de internethype zorgde ervoor dat voor een beeldscherm hangen en speculeren op de beurs een veel gemakkelijker weg leek te bieden dan die onaantrekkelijke en moeizame route via de school. En door tegen pubers te zeggen dat ze het allemaal zelf mogen uitzoeken, los je het motivatieprobleem natuurlijk niet echt op. Je hoeft van het studiehuis geen karikatuur te maken om in te zien dat de meeste adolescenten hersenen er nog niet geschikt voor zijn.
Het moge paradoxaal klinken, maar door de verregaande verschoolsing in het universitair onderwijs, die juist meisjes beter past, zijn we de afgelopen twintig jaar veel dwarse jongens kwijtgeraakt. De meeste meisjes voldoen gewoon aan alle verplichtingen en maken braaf de overigens weinig uitdagende opdrachten. Heel veel jongens hebben daar geen zin in.
De gevolgen van deze emancipatie zijn groot. Aan faculteiten van sociale wetenschappen zijn in de collegezalen al heel lang bijna geen jongens meer te vinden, bij geneeskunde is de verhouding inmiddels 60-40 in het voordeel van de meisjes.
Inmiddels heeft de commissie- Veerman de noodklok geluid. Een van de aanbevelingen is dat het hoger onderwijs aan de poort zou moeten selecteren, ook op motivatie. Dat heeft de commissie van de university colleges afgekeken. Of het een oplossing is, waag ik te betwijfelen. Wat van groot belang is, is dat die creatieve jongens die we eerder niet wisten te motiveren, later, als ze er echt voor willen gaan, alsnog een kans krijgen. Het is niet anders.
Een campagne als 'Kies Exact' kan naar de prullenbak worden verwezen

De kwestie van het jongerenbrein
Volgens de ontwikkelingspsychologen Eveline Crone en Maurits van der Molen (Opinie&Debat, 10 april) weten we niet waarom meisjes het tegenwoordig in het onderwijs beter doen. Zij schreven dit naar aanleiding van de beweringen van de neurobiologen Jelle Jolles en Gerda Croiset in het tv-programma Buitenhof.
Deze neurobiologen voerden het langere rijpingsproces van de hersenen van jongens als belangrijk argument aan. Jolles benadrukte bijvoorbeeld het belang van opvoeding en onderwijs voor de ontwikkeling van het brein, en hij illustreert met voorbeelden dat het brein van jongens (met name de gedeelten die verantwoordelijk zijn voor planning en taal) zich wat langzamer ontwikkelt.
Jongens zijn niet minder intelligent, maar rijpen wat langzamer, en hierdoor komen zij in het onderwijs gemakkelijk op achterstand.
Vandaag reageren Louis Tavecchio, Lauk Woltring en Bas Levering op Crone en Van der Molen. Zij vinden hun reactie onjuist, diskwalificerend en weinig respectvol, en bovendien onvolledig, hoewel zij onenigheid tussen geleerden op zichzelf toejuichen.
Maar inmiddels is de vraag niet alleen hoe groot de verschillen zijn, betogen ze, maar vooral hoe zowel meisjes als jongens beter hun talenten kunnen ontwikkelen.

S.

Zus

Zus

27-04-2010 om 15:12

Sinilind ot

Hee, daar zit ik ook, als docent. Alleen niet bij de opleiding Frans (die doe je toch?). Misschien heb je mij wel bij ABV gehad )

Zus

Zus

27-04-2010 om 19:15

Sinilind ot

Dikla geef ik elk jaar! Maar dit semester niet, dus dan kennen we elkaar niet. Van wie heb je het nu? Doe maar met initialen, dan weet ik het wel
Op welke avonden heb je les? Misschien kunnen we een blind date doen in de kantine, haha.

Zus

Zus

27-04-2010 om 19:21

Sarcas

'Ik zit nu te typen in de kantine (of hoe ze dat ding ook hier noemen) van de HvA pedagogiek/pabo. Ik zie zo'n 40 meiden, en vier jongens. het merendeel van de docenten is ook vrouwelijk. Het is dus een vrouwenbolwerk hier, en een vrouwencultuur. '
Wat docenten betreft zijn er nog steeds meer mannen dan vrouwen , vooral mannen van 55+ (kijk maar eens goed), alle grijze koppen zijn docenten. De vrouwen zitten voornamelijk in het basis-en voortgezet onderwijs. Vandaar dat alle studenten vrouwen zijn.

Zus

Zus

27-04-2010 om 20:41

Sinilind!

Zeker kleine wereld en dan ook nog te bedenken dat ik uit Haarlem kom
T.B. ken ik goed, heel aardig mens. De anderen ken ik alleen van naam. Gut, zou wel heel toevallig geweest zijn als ik je had les gegeven! Blind date lijkt mij ook leuk, hoe laat ben je er op maandagen en donderdagen? En Sarcas doet natuurlijk ook mee!

Zus

Zus

27-04-2010 om 21:13

Sinilind

Op maandag ben ik er de hele dag en geef les tot half 1. Ik ga dan rond 18.00 uur naar huis (om oppas af te lossen), dus dan zouden we 5 uur, half 6 kunnen afspreken. Donderdag geef ik zelf les van 19.00-21.30 uur. Hoe laat heb je pauze tussen 14.00 en 19.45 uur?
Na de vakantie inderdaad, a.s. donderdag ben ik om 17.00 uur naar huis!

Zus

Zus

27-04-2010 om 22:33

Tjonge sini!

Wat een vreselijk rooster voor je op donderdag! Het wordt maandag 17 mei, want 10 mei heb ik ook nog vakantie, heb 2 weken vrij namelijk. Zou grappig zijn als Sarcas ook toevallig op maandag er is. Ow, nu zit ik de rest van de week te turen of iemand er oudersonlinerig eruit ziet!
Hoe laat doen we maandag de 17e dan? Ik heb 16.00 uur een overleg, maar dat duurt ongeveer een uur, 17.00 uur doen?

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.