Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Zoon (26) aan woning helpen

Kampeerder schreef op 22-12-2025 om 20:30:

[..]

En dat uur, is dat auto of ov?

Je kunt niet zomaar een cirkel trekken en zeggen als dit in een uur kan, kan dat ook. Ik woon in de Randstad, mijn werk is in de Randstad. Afstand ongeveer 10 km. Auto 15 minuten, fiets 25, ov 90.

Met het ov kom ik door plaatsen waar ik met de fiets niet door hoef, (zelfs niet langs kom) moet ik overstappen en 25 minuten wachten etc.

Dat is met de trein van Amsterdam CS naar Arnhem CS, de snelst mogelijke verbinding want een rechtstreekse intercity. Met de auto ben je op dat traject echt wel minder snel, en al helemaal in de spits. Maarja, of de auto of het ov sneller is hangt helemaal af van de reistijden van het ov natuurlijk. 

Kampeerder schreef op 22-12-2025 om 20:30:

[..]

En dat uur, is dat auto of ov?

Je kunt niet zomaar een cirkel trekken en zeggen als dit in een uur kan, kan dat ook. Ik woon in de Randstad, mijn werk is in de Randstad. Afstand ongeveer 10 km. Auto 15 minuten, fiets 25, ov 90.

Met het ov kom ik door plaatsen waar ik met de fiets niet door hoef, (zelfs niet langs kom) moet ik overstappen en 25 minuten wachten etc.

Nou precies ik woonde in Zaanstad werk was in Amsterdam. Met ov was ik rustig 1,5 uur bezig enkele reis. 

troelahoep schreef op 22-12-2025 om 20:53:

[..]

Dat is met de trein van Amsterdam CS naar Arnhem CS, de snelst mogelijke verbinding want een rechtstreekse intercity. Met de auto ben je op dat traject echt wel minder snel, en al helemaal in de spits. Maarja, of de auto of het ov sneller is hangt helemaal af van de reistijden van het ov natuurlijk.

En dan moeten de persoon zelf en familie vrienden ook nog eens toevallig in de stad wonen. Woon je er zo als ons (middenin de randstad) buiten de stad moet je er nog minimaal een half uur bovenop tellen, per zijde, dus twee uur totaal of zelfs nog meer. 

Voor de beeldvorming. Mijn familie woont nu op 1 uur en 15 min met de auto van mij verwijderd. Met het OV is het slechts 2u50m tot 3u30m. Het trekken van die cirkel is dus absoluut niet realistisch.

RaSa schreef op 22-12-2025 om 09:57:

Gewoon even een uur of nog verder verhuizen als makkelijk bestempelen zou ik niet doen. Ik heb het zelf wel gedaan. Maar er zitten wel degelijk consequenties aan. Geen van de vriendschappen heeft het overleefd. En het contact met familie wordt beperkt. Zeker op het moment dat mijn moeder op sterven lag heb ik die afstand als loodzwaar beleefd.
En natuurlijk heb ik hier inmiddels een heel nieuw netwerk opgebouwd. Maar eerlijk, die zou ik dus voor geen goud meer achterlaten. Zou daarom niemand aanraden om alles maar achter je te laten. Dat moet je alleen doen als je zelf graag op die nieuwe locatie wil wonen, niet omdat je dan eerder een huis hebt.

Nou inderdaad,  wat een rare manier dat mensen  vinden dat je moet verhuizen omdat er misschien ergens anders meer huizen zijn. Het geld gelukkig niet voor mij  maar ik zou nooit hier weg gegaan zijn. Alsof je zomaar in elke provincie op zn plek bent. Bovendien zou ik nooit weg gaan van al mijn vrienden.Ook blij dat ik voor mijn moeder kon zorgen omdat ze in de buurt woonde. 

Onderschat het belang van mantelzorg niet met al die personeelstekorten!

Goedkope plaatsen hier in de buurt zijn bijv IJmuiden of Voorhout. Wat een treurigheid in sommige wijken daar, om nog te zwijgen over de gezondheidsgevolgen als je naast Tata Steel woont. Maar ja, als je niets hebt, zou ik het wel overwegen.
Ik kon voor mijn 21-jarige een gedeelde woning (met 1 andere huurder) regelen, 600 euro p.p, dus goed te doen, maar ze wilde niet in die plaats wonen. Ik ga haar ook niet dwingen, maar het is niet de bedoeling dat ze op haar 25e nog thuis woont

MMcGonagall schreef op 22-12-2025 om 22:16:

Goedkope plaatsen hier in de buurt zijn bijv IJmuiden of Voorhout. Wat een treurigheid in sommige wijken daar, om nog te zwijgen over de gezondheidsgevolgen als je naast Tata Steel woont. Maar ja, als je niets hebt, zou ik het wel overwegen.
Ik kon voor mijn 21-jarige een gedeelde woning (met 1 andere huurder) regelen, 600 euro p.p, dus goed te doen, maar ze wilde niet in die plaats wonen. Ik ga haar ook niet dwingen, maar het is niet de bedoeling dat ze op haar 25e nog thuis woont

Dat was ook niet mijn bedoeling, maar oudste wordt bijna 26 en woont nog bij ons. Als student in een stad op half uur fietsen is het natuurlijk wel zo handig om bij ons te blijven wonen. Volgend jaar stage, nog geen idee waar, dus woonruimte daar in de buurt kunnen we ook nog niet zoeken. Jongste studeert aan hogeschool Utrecht. Daar is al helemaal niks betaalbaars te vinden voor studenten. Hopelijk helpt het lidmaatschap van de studievereniging, en lukt het op een dag viavia. Maar ik heb er een hard hoofd in. Mijn kinderen hebben de tijd niet mee. Studeren tijdens corona heeft ze veel gekost. En nu lukt het nauwelijks om het huis uit te komen. We maken er maar het beste van. Het is gelukkig nog steeds overwegend gezellig hier. 

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.