Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
prul

prul

04-06-2009 om 19:29

18 jaar en dan (financieel, studie etc)

Mijn jongste wordt in december 18 jaar en ik heb geen idee wat er dan allemaal staat te gebeuren op financieel gebied. Mijn oudste twee hadden namelijk een eigen inkomen tegen die tijd maar de jongste volgt nog wel een flink aantal jaren onderwijs.
Hoe gaat een en ander? Hij moet dan ziektekosten gaan betalen maar heeft geen inkomen.Moeten wij dat dan betalen? Of kan hij iets van studiefinanciering krijgen en zorgtoeslag? En die studiefinanciering, is die afhankelijk van ons inkomen? Hij zit voorlopig nog in het MBO-niveau 4 en wil daarna door naar HBO.

Ik ga wel snuffelen op site van IB-groep maar ik hou er wel van hier alvast wat hapklare info te kunnen krijgen.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Enkele tips

ja,je kind moet zorgen voor een eigen zorgverzekering,maar heeft ook recht op zorgtoeslag ,dit kan hij zelf aanvragen,en meestal compenseert dat voor een groot deel zijn ziektekosten verzekering.
verder heeft je zoon recht op een OV jaarkaart,die is gekoppelt aan de studiefinanciering die hij in september kan aanvragen( drie maanden voor hij 18 wordt).
studiefinanciering heeft niets te maken met het inkomen van zijn ouders,hij krijgt een basisbeurs als hij thuis woont en een uitwonende beurs als hij op kamers gaat.
voor hij studiefinanciering kan aanvragen moet hij eerst een digi-d aanvragen,dat kan ook op de site van de IB Groep.
en verder heeft hij geen inkomen? hij zou op zoek kunnen naar een bijbaantje?
mijn kinderen krijgen van ons de studie.
zorgverzekering,zakgeld en kleedgeld moeten ze zelf betalen.
ze krijgen allevier een vierjarige studie kado na de middelbare school,willen ze daarna nog verder studeren,dan moeten ze het verder zelf bekostigen.

Studiefinanciering

Studiefinanciering heeft wel te maken met het inkomen van de ouders. Een basisbeurs krijgt iedereen. Maar met alleen basisbeurs kom je niet ver. De aanvullende beurs is afhankelijk van het inkomen van de ouders. Hebben ouders dus een hoog inkomen dan wordt verwacht dat zij, de ouders, een stuk aanvulling betalen. Studenten van ouders met een laag inkomen krijgen de aanvullende beurs van de ib-groep. Zowel de basisbeurs als de aanvullende beurs zijn prestatie-beurzen dwz maak je de studie niet af, haal je geen diploma, dan moet je het terugbetalen. Naast basis- en aanvullende beurs kan een student lenen bij het ib.

Nee myar

je krijgt als thuiswonende alleen een basisbeurs.maar dit is een gift,deze hoef je niet terug te betalen.

Klaartje

Klaartje

05-06-2009 om 08:47

Studiebeurs

Is alleen een gift als je MBO nivo 1 of 2 doet. Die hoef je niet terug te betalen als je de opleiding niet afmaakt. MBO nivo 3 en 4 en HBO is altijd een lening die kwijtgescholden wordt als je de opleiding afmaakt.
Zowel thuis als uitwonende studenten kunnen een aanvullende beurs krijgen als de ouders onder een bepaalde inkomensgrens vallen.
Je zult als student altijd een baantje bij moeten hebben om rond te komen of de ouders moeten extra bijspringen, zeker als ze uitwonend zijn.
Hier hebben ze altijd een baantje gehad en alleen de jongste studeert nog, soms krijgt hij iets extra's. Vaak is dat in de vorm van een nieuwe broek o.i.d.
Klaartje

Terugbetalen

Onze zoon stopt met zijn opleiding op het HBO. Heeft er 1 jaar opgezeten. Hij moet zijn basisbeurs en zijn OV jaarkaart terugbetalen.
Het is dus geen gift!

Veranderd?

mijn 2 oudste kinderen hebben MBO 3 en MBO 4 gedaan,ze zijn nu twee jaar klaar,en ze hebbben beiden een basisbeurs ( ongeveer 71 euro p/m)gekregen,en hoeven niets terug te betalen.
is dat inmiddels weer veranderd dan?
nu gaan ze beiden HBO doen en ze vallen onder de prestatie beurs,het eerste jaar is een gift,de rest moet alleen terug betaald als zij de studie niet afmaken.

Sus-anne

Je schrijft dat je kinderen klaar zijn met MBO. Dan is dat de reden dat het een gift is geworden. Rond je de opleiding af, dan wordt de lening omgezet in een gift. Dat is hoe de IBG te werk gaat.

prul

prul

05-06-2009 om 16:30

Wijzer

Ik ben al wat wijzer geworden. Hier en ook via de site van de IBG.
Het ziet er naar uit dat het bij een basisbeurs gaat blijven. Dus iets van 73 per maand. Gaat af ongeveer 100 euro ziektekostenverzekering (incl.aanvullende), komt bij ongeveer 55 euro zorgtoeslag. Houdt hij over 28 euro per maand.
Collegegeld kleine 1100 euro per jaar plus nog boeken...

Momenteel is de situatie als volgt: Hij verdient met krantenbaantje 100 euro per maand, en hij krijgt van ons 75 euro per maand kleed-en zakgeld.

Hoe weet ik hoeveel ik word geacht bij te dragen aan zijn studie? Ik neem aan dat ik wel recht blijf houden op kinderbijslag?
Ik stel me zo voor dat wij het collegegeld en boeken betalen en nog 50 euro kleedgeld. Met die 28 die hij per maand over houdt volgens bovenstaande schatting heeft hij het volgens mij dan financieel net zo breed als nou ongeveer.

Hoe regelen jullie het met je kinderen? Wat betalen jullie en wat betalen ze zelf? Ik hou van praktijkvoorbeelden, ook al is iedere financiële situatie weer anders.
Wat zijn jullie overwegingen om ze juist zelf te laten betalen of juist niet?

Geen kinderbijslag

de kinderbijslag vervalt als je kind 18 wordt.
en wij doen het zo,collegegeld en boeken betalen wij,de rest : zakgeld kleedgeld ziektekosten betalen onze kinderen zelf van hun bijbaantje.

Elisa

mijn dochter is halverwege de MBO opleiding gestopt,en zij heeft de stufie niet terug hoeven te betalen.

Brianna F

Brianna F

05-06-2009 om 17:47

Prul

De stufi van 71 euro mag dochter zelf houden voor zak- en kleedgeld. Verder betalen wij alle studiegerelateerde uitgaven: collegegeld, boeken e.d. en haar zorgverzekering. De zorgtoeslag krijgt zij op haar rekening, die gaat terug naar ons.
Haar buitenlandse stages moet ze zelf bekostigen, daarvoor heeft ze een bijbaantje.

Tirza G.

Tirza G.

05-06-2009 om 23:26

Reken op

Ongeveer 10.000 euro per jaar - voor een uitwonende student. Je stufi is dan wel hoger, maar dat ben je meteen kwijt aan je huur. Studeren kost zo'n 800-1000 eu in de maand, dan reken ik de ziektekostendinges mee.
Nou, reken maar uit. 73 stufi, 57 zorgtoeslag, 100 baantje.....da's 230 per maand aan inkomsten. Zal er nog ergens zo'n 6-800 eu vandaan moeten komen.

Tirza

reina

reina

06-06-2009 om 14:50

Terugbetalen of niet

Of je je basisbeurs al dan niet moet terugbetalen ligt er inderdaad aan of je je diploma haalt of ziet, als je met een MBO-4- of HBO-opleiding stopt (tenzij dat binnen de eerste paar (3?) maanden is) zonder het afgerond te hebben met een diploma moet je idd alles terugbetalen incl OV en dat loopt behoorlijk op. (MBO-3 weet ik niet precies, voor niv 2 geldt het niet)

Tirza G.

Tirza G.

06-06-2009 om 15:39

Kind heeft recht op zorgtoeslag. Kind is zelfstandig individu zonder inkomsten. Haar inkomen = basisbeurs+ eventueel baantje en dan kom je vaak niet boven de ZT-norm, dus dan krijg je fijn een paar tientjes van de staat. Dat kind vervolgens zo slim is om de ouders voor de daadwerkelijke kosten op te laten draaien, dáár heeft de belastingdienst niets mee te maken.

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

06-06-2009 om 18:31

Nee

Iets extra terugkrijgen doe je nu niet meer, dan had je het voor 1 april moeten regelen. Meteen aanvragen voor -vanaf-nu en wie weet dat ze eind van het jaar een herziening krijgt. O, ze moet het met een DigiD-code regelen.

Tirza (ook met een oudste )

Brianna F

Brianna F

06-06-2009 om 20:33

Zorgtoeslag

Dochter met basisbeurs en verzekerd op onze collectieve verzekering krijgt 58 euro per maand zorgtoeslag, toch wel de moeite waard.

Tirza G.

Tirza G.

06-06-2009 om 21:53

Msk

Als je kind 18 is, gaat het niet meer over JOUW inkomen. Dan gaat het over hun eigen inkomen. En dat is meestal hartstikke laag. Jouw inkomen wordt pas weer interessant bij de studiefinanciering

Tirza

Tirza G.

Tirza G.

06-06-2009 om 23:23

Aanvragen

van de zorgtoeslag is bere-eenvoudig. Je moet eerst zorgen dat je een Digi-D hebt (via de site digi-d) en de zorgtoeslag regel je via de belastingdienst. Paar vraagjes beantwoorden en klaar. Krijg je de beschikking een paar dagen later in de bus. Eh, zíj. Jij niet

Tirza

prul

prul

07-06-2009 om 08:11

Zorgtoeslag met terugwerkende kracht.

Volgens mij is het mogelijk de zorgtoeslag ook achteraf nog aan te vragen. (Als ik goed ben voorgelicht: Tot 1 april 2010 kun je nog de zorgtoeslag voor 2009 terugvragen.) Als je nu meteen dus zorgtoeslag terugvraagt voor 2009 dan wordt het bedrag wat ze jaarlijks kan krijgen (58 euro per maand x 12) uitgesmeerd over de resterende maanden van 2009 en wordt het maandbedrag derhalve hoger. Over het nieuwe jaar 2010 krijgt ze dan het normale bedrag per maand. Het is zeker de moeite waard om het nog aan te vragen over dit kalenderjaar, zonde om het erin te laten zitten!

Tirza G.

Tirza G.

07-06-2009 om 14:12

Nou.........

Dochterlief was het dus vergeten over 2008 (grrrrrr) en heeft in mei de aanvraag 2009 ingediend. Dat kan dus alleen maar vóóruit, met ingang van de eerst van de volgende maand. Je kunt geen datum in het verleden invullen (ik ging bijv. voor 1 jan 2009).
De teruggave-toeslag over 2008 had ze vóór 1 april 2009 aan moeten vragen. Dat lukte dus ook niet meer in mei. Suffe doos. En ja, ook dát is loslaten. Ze is wel heeeeeel blij nu met haar centjes elke maand

Tirza

Verzekering

Mijn zoon kan gratis aanvullend verzekerd worden als hij bij mij meeverzekerd blijft. Hoeft hij dus vanaf zijn 18e alleen de basisverzekering te betalen, dat is meen ik rond de 80 euro

Verzekering dsw en verdere kosten

Mijn kinderen zijn beide verzekerd bij DSW, daar is de aanvullende verzekering tot 22 jaar gratis. Op die manier waren ze een stuk voordeliger uit, ook als ze op onze polis meeverzekerd zouden blijven.

Verder betalen wij voor allebei alleen de huur van de kamer a 250 euro, dit is ongeveer het bedrag dat we volgens de IB groep ook geacht worden bij te dragen,.
Geluk is wel dat wijlen oma vz ooit een rekening heeft geopend waar genoeg geld op staat om bijna 5 jaar het collegeld van te betalen. Ik ben het mens daar nog steeds dankbaar voor.
alle andere kosten (verzekergingen, boeken, eten, kleding,uitgaan, vakanties) betalen ze zelf van hun uitwonende beurs en hun bijbaantjes (in vakanties regelmatig extra uren maken om de extraatjes te kunnen betalen). Allebei redden ze het daar ruim mee, doen vaker leuke dingen dan ik
Eens in de zoveel tijd schuiven we ze nog eens wat toe, als we zelf een extraatje hebben, bv bijspringen bij een vakantietripje, onverwacht met een nieuwe broek aankomen. Zoonlief was laatst ook slim, had nieuwe schoenen nodig en wilde die graag voor zijn verjaardag.
helemaal goed wat mij betreft

prul

prul

07-06-2009 om 19:16

Tirza...

kan je dan ook niet achteraf bij de belastingaangifte die zorgtoeslag rechttrekken?
Ik dacht toch heus dat het kon...

Tirza G.

Tirza G.

07-06-2009 om 23:37

Prul

Onze snotneus doet nog geen belastingaangifte. Ze heeft namelijk geen hypotheek Misschien het beruchte T-biljet, dat is het proberen nog waard. Tot nu toe kwam ze nooit ergens voor in aanmerking met haar kleine baantje.

Tirza

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.