Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

1e jaar hbo zit er op, hoe is het gegaan?

Het eerste jaar HBO zit er nu bijna op en zoonlief heeft het hartstikke goed gedaan. Het is nog even spannend of hij ook voor alle laatste toetsen in geslaagd maar hij mag vrijwel zeker door naar het tweede jaar en heeft met een beetje geluk zelfs zijn propedeuse al op zak.

Toch is hij een uitzondering op zijn opleiding. De helft is al afgevallen(was van te voren al voor gewaarschuwd)
Bovendien hoor ik toch wel vaak in onze omgeving dat veel studenten het eerste jaar niet halen of halverwege al switchen. Wat denken jullie, sluit het HBO slecht aan, zijn onze kids nog te jong om al een vervolgopleiding te kiezen (mijn zoon was net 17 toen ie naar de HBO ging)

Op de Havo was mijn zoon altijd met de hakken over de sloot (soms erin...) over, maar nu heeft hij het ontzettend naar zijn zin, is super gemotiveerd etc.

Die verandering vind ik echt super! Ik hoop ook maar dat het zo blijft...
Hoe is het bij jullie gegaan? Ook zo'n positieve verandering of is het HBO een deceptie geworden?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

13-06-2010 om 15:33

Ja en nee

Dochter doet geen HBO, maar universiteit. Ze heeft in haar priveleven een behoorlijke dreun te verwerken gekregen maar...........gelukkig heeft ze haar studie gehaald, pffffffff.
Wat ik echter van haar "ouwe" klas hoor, is droevig, meer dan droevig. Van de ca. 25 eindexamenkandidaten in haar richting is het merendeel al gestopt.

Tirza

Juanna

Juanna

13-06-2010 om 18:35

Viel erg tegen

de HBO was een heel stuk zwaarder dan we hadden gedacht.]

de eerste studie lukt helemaal niet, was veel moeilijker dan ze had gedacht, daar is ze met de kerst mee gestopt.

de tweede studie is ze in februari mee begonnen. dat gaat tot nu toe een stuk beter. de begeleiding is beter en de lesstof ligt haar ook beter. ik hoop dat ze het op deze opleiding gaat halen.

hier is ook meer dan de helft van de oude klas/examengenoten al gestopt met de eerste opleiding.

En hier

allebei de kinderen hebben dit eerste jaar hun propedeuse gehaald,het was pittig,voorar de hoevéelheid werk viel tegen.
en ook op beide opleidingen,heel veel afvallers,eerst rond kerst zo,n 25 % ,later in het jaar nog zo,n 10% ,en er zijn er ook nog een paar die nu aan het eind van het jaar stoppen.
Wat vooral opvalt,het zijn vooral de jongere mensen die afvallen,mijn kinderen hebben eerst MBO gedaan,en zijn nu 23,ze weten nu precies wat ze willen en waar ze het voor doen.
Dat is voor 17 of 18 jarigen een stuk moeilijker.

Maylise

Maylise

13-06-2010 om 22:06

Mijn mening

Ik denk dat het heel lastig is om op je 17de of 18de al te bepalen wat je precies wilt studeren. Het is ook heel lastig om van te voren in te denken hoe zo'n studie zal zijn. Ik weet de getallen in Nederland niet maar ik weet dat bijvoorbeeld in Frankrijk afhankelijk van de studie tussen de 10% en 35% afhaakt na het eerste jaar en dat nog veel meer het eerste jaar sowieso niet halen. Niet zozeer omdat het zo moeilijk is maar wel omdat de manier van werken vaak anders is en de inhoud van de studie tegenvalt.

Zo zal het in Nederland ook wel zijn. De gemiddelde HBO studie is niet erg moeilijk maar de manier van werken is wel anders dan op school en dat is vaak wennen.

Mijn oudste zoon heeft wel in een keer de juiste studies gekozen. Mijn oudste dochter eigenlijk ook wel hoewel ze na afloop zelf zei dat ze eigenlijk een ander parcours had willen afleggen maar nu is ze er wel weer blij mee. Mijn tweede zoon heeft een van zijn twee studies laten vallen halverwege en twijfelt nu aan het volgen van een andere opleiding. Hij werkt inmiddels al twee jaar maar wil toch een andere richting op. Ik denk dat hij nu veel beter weet wat hij wilt en dat het dus niet onverstandig is om een opleiding in die richting te gaan volgen. Hij zelf twijfelt nog maar dat past bij hem. De eeuwige twijfelaar Mijn tweede dochter studeert medicijnen en dat past goed bij haar. Ze heeft ook geen twijfels over de juiste studie. Mijn derde zoon is begonnen op een opleiding. Het eerste jaar vond hij het nog wel leuk hoewel wel zwaar en heeft ook niet alles gehaald. Tijdens het tweede jaar ontstonden er twijfels en nu wil hij toch iets anders gaan doen. Hij is nu dus maar gestopt en werkt fulltime. Na de zomer gaat hij dan beginnen aan de nieuwe opleiding. Ik moet ook zeggen dat zijn beweegredenen om voor de nieuwe opleiding te kiezen een stuk meer weloverwogen zijn dan voor de oude opleiding en dat dit beter bij hem past. Hoop ik dan.

Het is gewoon lastig om op je 18de al een keuze te maken. Wat dat betreft vind ik liberal arts colleges zoals die in de VS bestaan heel aantrekkelijk. Dan hoef je niet gelijk voor een major te kiezen.

Maylise

tonny

tonny

16-06-2010 om 23:26

Hier

(oef, mag niet meer van mezelf, maar ik zoek even jullie support

Dochter doet (na uitloten voor geneeskunde, ondanks B-klasse vorig jaar) HBOV en vindt het niet echt wat. Stoppen vond ze geen optie - al die boeken voor niks gekocht en wat moet je dán de rest van het jaar gaan doen.
De keuzevakken vond ze erg leuk, de rest matigjes. Probeert wel haar P te halen, dat valt niet mee als anderen hun bijdrage voor een groepsopdracht niet tijdig inleveren - ze hebben ook niet zo'n haast.

Deed deze drie dagen mee aan decentrale selectie voor geneeskunde. Er waren maar liefst 450 mensen toegelaten na de sollicitatieronde en hiervan moet driekwart (!) afvallen.
Voor de voorbereiding had ze door haar stage niet alle tijd van de wereld.

Het was knap lastig. Het moeilijkst vond ze zeven Engelstalige medische artikelen; twee uur tijd om deze te lezen plus bij elk artikel vragen te beantwoorden.
Ik vrees dat ze bij die driekwart gaat horen, maar gun haar zo graag succes...

Ze is nu met haar HBOV-stage in de verzorging bezig, maar dat valt zwaar, al ziet ze na afloop van elke werkdag weer de aardigheid ervan - en ze is érg aan vakantie toe.
Maar ja, die begint pas half juli...

Nog studerende zoon probeert na afronding HBO via een schakeljaar een Master te gaan doen. Het gaat matigjes. Ik krijg er niet zo heel veel van mee omdat we niet in hetzelfde huis bivakkeren.

Poe, ik ben blij voor hen en mezelf als het zomervakantie is. Even pas op de plaats!

Goed

Mijn oudste dochter is na een jaar gestopt met haar hbo-opleiding en geswitcht. Dit heeft haar toch een jaar stufi gekost, maar heeft nu de juiste studie te pakken. Zit inmiddels in het derde jaar en denkt erover om hierna nog haar master te gaan doen. Vind zich veel te jong om al te gaan werken en zoveel verantwoordelijkheid te dragen(ze is 21, toen was ik al getrouwd)
De tweede wist het na een week al dat de gekozen studie niet de juiste was en is heel snel nog veranderd. Dit gaat echt fantastisch, studie past echt bij haar en ze gaat zeer waarschijnlijk haar P. halen.

Ik heb er veel over nagedacht waarom zo veel jongeren van de leeftijd van onze kinderen switchen van opleiding. Het is eerder regel dan uitzondering
Is er te veel keuze, schotelen de open dagen en folders een veel te rooskleurig beeld?
Heb ook wel eens het gevoel dat bij deze generatie alles leuk moet zijn.
Maar een antwoord heb ik nog niet. dus wie het weet mag het zeggen.

Ik denk dat de hbo/universiteit daar toch eens over moeten nadenken.

J@comijn

volgens mijn dochter ( MBO niet afgemaakt,nieuwe MBO studie wel afgemaakt,nu HBO in totaal andere richting)is er inderdaad teveel keus,ze zegt letterlijk: ja ,maar dat is ook leuk,en dat en die studie,ze vond het moeilijk om de juiste keuze te maken,want er was nog zo veel meer aantrekkelijks.
gelukkig zit ze nu op de juiste plek( ze is inmiddels 23 en moet nog 3 jaar).

Karin TZ

Karin TZ

18-06-2010 om 22:41 Topicstarter

Info van hbo raad

Van de website van de HBO raad haalde ik het volgende stukje, let op: Onder uitvallers worden ongediplomeerde studenten verstaan die het volgende studiejaar
niet meer ingeschreven staan voor een opleiding in het hoger onderwijs. Studenten die overstappen naar een andere opleiding binnen het hbo of naar het wetenschappelijk onderwijs worden niet als uitval gerekend.

Uitval studenten concentreert zich in eerste studiejaar
12 mei 2009

Het merendeel van de hbo-studenten die stoppen met hun studie doet dat al in het eerste studiejaar. Na 1 jaar is de uitval 17.6% en na 3 en 5 jaar is deze uitval nog met enkele procenten toegenomen tot 22.2% en respectievelijk 23.2%. Van de studenten die na het eerste jaar, niet stoppen met hun studie, maar doorgaan met studeren heeft vijf jaar later ruim 3 op de 4 studenten het hbo-bachelor diploma gehaald. Deze selecterende functie van het eerste studiejaar blijkt uit de vandaag gepubliceerde factsheet afgestudeerden en uitvallers 2009 van de HBO-raad.

In de factsheet staan erg interessante gegevens Je kunt 'm downloaden:
http://www.hbo-raad.nl/hbo-raad/feiten-en-cijfers/doc_download/978-factsheet-afgestudeerden-en-uitvallers-2009

Minder opleidingen dan maar

Volgens mij zouden hogescholen zich eens moeten beraden op minder opleidingen
Veel opleidingen lijken erg op elkaar en er zit veel overlap. Veel jongeren zien door de bomen het bos niet meer en kiezen iets wat leuk lijkt op de open dag.
Als ik berichtje van Karin leest dan valt het nog wel mee. Mijn dochters zijn beiden geswitch maar niet gestopt met hun opleiding.
Toch vind ik het bijzonder dat zoveel jongeren niet gelijk de juiste keus maken.

Het lukt goed

Oudste hoorde bij de gelukkige inloters voor medicijnen. Hij zit nu in het 4e jaar. Jongste studeert aan de TU. Gaat ook goed. Heeft P in één jaar cum laude gehaald. En ik ben daar zo trots op!

Ellen Wouters

Ellen Wouters

21-06-2010 om 10:58

Mogelijke verklaringen

- te veel keuze
Er is een wildgroei aan opleidingen en het onderscheid tussen het een en het ander is onduidelijk.

- keuze op oneigenlijke gronden
Als wij onze studenten vragen waarom ze voor onze opleiding gekozen hebben, zijn er toch nog te veel studenten die dat doen vanwege de reisafstand, of omdat ze niet wisten wat ze anders moesten, en andere oneigenlijke argumenten.

- bekostiging
De manier waarop het hbo bekostigd wordt maakt het 1) heel belangrijk om veel studenten binnen te halen en 2) heel duur als studenten ná de propedeuse nog uitvallen. Dus heeft elk hbo er belang bij om potentiele afvallers zo vroeg mogelijk kwijt te raken, liever in de propedeuse dan na die tijd.

Afgezien van redenen zoals leeftijd, keuzeproblematiek, wennen aan het nieuwe studentenleven/studeren, etc zijn dit ook factoren die uitval in de hand werken.

Dat is geen kwestie van hbo's aanspreken. Dat moet een niveau hoger geregeld worden. Een hbo is een instelling die geld wil verdienen en studenten binnen wil halen. Nieuwe fancy studies met ronkende namen spelen daar op in. Een hbo zal daar niet vrijwillig van afzien omdat het leven anders te ingewikkeld wordt, net zoals de Albert Heijn niet uit zichzelf de monayoghurt uit de schappen haalt omdat de keuze voor de consument al ingewikkeld genoeg is.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

21-06-2010 om 11:01

Leuk (jacomijn)

> Heb ook wel eens het gevoel dat bij deze generatie
> alles leuk moet zijn.

Voor een deel van de studentenpopulatie klopt dat zeker, er zitten gruwelijk verwende jongeren bij. Ik kan er bizarre verhalen over vertellen.
Maar dat geldt beslist niet voor iedereen. Er zijn ook nog altijd veel studenten die graag hebben dat er eisen aan ze gesteld worden en niet de makkelijkste weg kiezen.

Tirza G.

Tirza G.

24-06-2010 om 19:14

Mijn oudste

zit op een university-college en daar is het uitvalpercentage heel laag. De eisen zijn hoog, de begeleiding is zeer stevig - maar bovenal: je hoeft nog niet te kiezen. Ze heeft zowel Spaans als Chemie, zowel Statistiek als Moderne Dans. En dát maakt het boeiend (voor haar in elk geval).

Tirza

tonny (sorry  ;)

tonny (sorry ;)

24-06-2010 om 19:55

Hbo-stage, wat een verschillen

Bij het HBO hoort een stage. Aan het begin, later wat meer.
Hoe loopt dat bij jullie kinderen?

Dochter is bezig met stage aan het eind van het eerste jaar HBOV. Tien weken (door school toegewezen) stage in een verzorgingshuis. Mensen verzorgen dus. Wassen, verschonen, douchen, helpen met eten. En dat voor 8 euro per dag (!) terwijl ze een eigen route krijgt - als ze er niet is, merkt het personeel dat wel degelijk.
Zoon deed een jaar of vier terug ook een HBO-stage. Met veel minder intensief en vermoeiend werk, minder 'onmisbaar' ook en hij kreeg 350 euro per maand - en dat was al niet veel vergeleken bij klasgenoten die wat lucratievers hadden gevonden - die stage moest je namelijk zelf regelen.

Hm, hartstikke oneerlijk. De een werkt vier dagen per week keihard (waardoor er nauwelijks meer puf is voor een bijbaantje waarmee je wat meer verdient) en krijgt bijna nis en de ander werkt aan een of ander project, houdt energie over voor van alles en nog wat en verdient veel beter.
Dochter heeft elke ochtent opnieuw 'helemaal geen zin!' maar komt elke middag met goede verhalen thuis, ze wordt gewaardeerd en het gaat goed, na de eerste lastige twee weken.

Maar oneerlijk qua beloning zijn die stages wel zeg! Je mag niet eens zelf zoeken én je krijgt nauwelijks betaald.

Leuk trouwens Tirza, dat de veelzijdige studie van je dochter zo goed bevalt. Super! Ik ken ook iemand die er dit jaar gaat beginnen, maar dan weer met andere accenten erbij. Zulke opleidingen zouden er veel meer moeten zijn!

reina

reina

24-06-2010 om 20:19

Ja, heel verschillend

De bedragen die voor stages betaald worden verschillen idd enorm, van bijna niets tot bijna gewoon salaris. En zeker als je in een sector zoekt waar stageplaatsen niet voor het oprapen liggen moet je geluk hebben. Dat is toch met LIO-s ook zo, de een krijgt gewoon betaald, de ander krijgt helemaal niets.
Maarre, Tonny, wat doe je nou hier??? Nee, hoor, juist leuk dat ik je weer 'zie' !

tonny

tonny

24-06-2010 om 23:02

Vast al lang zo...

Ineens herinner ik me verhalen van een vader, jaren geleden. Zijn ene dochter deed pabo en werd (onbetaald) een groot deel van de week ingezet om een groep te draaien. Zijn andere dochter studeerde Frans en deed een stage in een goed betalend Franstalig farmaceutisch bedrijf. Het werk kostte haar veel minder energie dan haar zus maar ze verdiende er fraai mee.

Zulke stages maken jongeren zeer bewust van de enorme verschillen. Maar of dat nu het doel van stages is??

Maylise

Maylise

25-06-2010 om 14:39

Onbetaald

Mijn oudste kinderen hebben wel stages gelopen maar altijd onbetaald. Betaling van stages is in veel sectoren niet de gewoonte.

Maylise

4 dagen in de week, 8 uur per dag

loopt mijn oudste dochter stage. En ze krijgt er geen rode cent voor.
Omdat ze in febr. is begonnen loopt ze van de zomer ook stage en over de maand dat ze geen gebruik van de ov kan maken moet ze nog onderhandelen. Tot nu is het nog niet gelukt.
Soms krijg ik toch idd het gevoel dat het niet helemaal klopt.

tonny

tonny

25-06-2010 om 16:20

Klopt vast niet helemaal, nee...

De eerste tijd kosten stagiaires tijd (= geld) maar als ze op gegeven moment goed zijn ingewerkt, spaart de organisatie personeelskosten uit in mijn ogen.
Dat is ten nadele van de stagiair, die geen energie meer overhoudt om een (wel / beter betalend) bijbaantje te hebben!

En die stage waar stagiaires niets krijgen - welke sector is dat?

Ellen Wouters

Ellen Wouters

25-06-2010 om 19:07

Verschillen

Mijn stages waren ook altijd onbetaald. Nog niet eens een bos bloemen kreeg je aan het eind.

Tonny:"Zulke stages maken jongeren zeer bewust van de enorme verschillen. Maar of dat nu het doel van stages is??"

Nou ja, het heeft mij wat duidelijk gemaakt over wat je in bepaalde sectoren kunt verwachten, als werknemer. Dat heeft aanzienlijk geholpen om bepaalde beslissingen te nemen.

koffiekwast

koffiekwast

26-06-2010 om 14:29

Mijn bedrijf geeft iedereen stagevergoeding

MBO en HBO stagiaires (ca. 300 per maand plus reiskosten vergoeding).

Moet wel zeggen dat sommige stagiaires behoorlijk wat begeleiding nodig hebben. Dat kost mij als begeleider behoorlijk tijd en energie. Maar uiteraard zijn de extra handen soms ook wel heel handig, vooral tegen het einde.

Rembrand

Rembrand

26-06-2010 om 19:03

Het bedrijf waar ik werk niet.

Ik werk bij een kraamzorgbureau. Derde jaars stagaires zouden een stagevergoeding moeten krijgen, maar mijn baas geeft die niet.
De reden is dat onze stagaires boventallig werken en dus niet zelfstandig. Ze lopen mee in een gezin, samen met een gediplomeerde kraamverzorgende. Dat is de reden waarom mijn baas een stagevergoeding niet wil betalen.
M.

Zorg en welzijn

Mijn dochters lopen allebei stage in de zorg en welzijn sector.
De sector waar ik ook altijd gewerkt hebt en daar is het zeer ongebruikelijk om een vergoeding te krijgen.
en met de bezuinigingen zal het er wel niet beter op worden.
Vooral in het begin kostte het mijn dochter zoveel energie dat er idd weinig ruimte overbleef voor andere zaken zoals een baantje of sociale contacten

Zorg en welzijn

Mijn dochter loopt ook stage in de zorg en welzijn sector,zij krijgt wel betaald,niet veel,zo,n 90 euro in de maand,ze loopt 16 uur stage p/w.

Stage ggz

In de CAO GGZ is vast gelegd dat elke stagiaire recht heeft op stagevergoeding, mits de student geen uitkering ontvangt, of ergens anders 36 uur werkt en betaald krijgt en de stage langer dan een maand is. Het vast bedrag is 300,- bruto per maand bij 36 uur pw en dan dus aangepast naar rato. Dit gaat om boventallige stagiaires!

Zelf heb ik stage gelopen in jeugdhulpverlening bij CAO Welzijn, destijds kreeg je inkosten a 33,- euro. Na mijn stagejaar werd het 250,- euro per maand, maar dat was 8 jaar geleden.

Als het goed is ligt stagevergoeding dus vast inde CAO en mag het dus niet zo zijn dat bij de ene GGZ instelling er wel vergoeding is en bij de ander niet.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.