Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
S. Mensch

S. Mensch

26-02-2012 om 14:36

66% om inschrijven eigen kind?

Mijn vader heeft mij 'subtiel' verzocht om uit huis te gaan en nu woon ik ergens waar ik niet ingeschreven ben. Even de situatie in het kort:

- Ik ben nu 18
- Toen ik 13 was scheidde mijn ouders
- Ik werd ingeschreven bij mijn moeder zodat zij de alimentatie kreeg
- Ik ben bij mijn vader gaan wonen omdat dat dichter bij school was en hij het financieel beter had
- Ik ben enkele dagen na mijn 18e verjaardag gestopt met mijn studie, mijn vmbo-diploma heb ik.
- Het huis van mijn moeder (waar ik ingeschreven sta) wordt gesloopt
- Mijn moeder gaat bij haar nieuwe vriend wonen
- Ik kan me niet inschrijven bij mijn moeder
- Ik kan me niet inschrijven op mijn huidige inschrijfadres
- Mijn vader beweert dat hij 66% over mijn inkomen moet gaat betalen als ik me bij hem inschrijf.
- Mijn vader heeft mij kosten en inwoning laten betalen en mijn eigen zorgverzekering laten betalen toen ik nog bij hem woonde (leeftijd 18)

Ik dreig dus dakloos te worden omdat ik me nergens in kan schrijven, maar mijn vraag is nu wat ik kan doen. Ik kan mijn vader voor de rechter slepen, en als het niet anders kan zal ik dat ook gaan doen. Maar kijkend op wat er is gebeurt en wat mijn pa heeft gedaan, wil ik graag weten wat mijn rechten zijn in dit plaatje en welke plichten mijn vader heeft gebroken.

Op het moment heb ik geen internet dus het zal misschien wat langer duren voor er een wederreactie komt. Alvast bedankt, ik weet niet meer waar ik het zoeken moet.

P.S.: Ik ben hier via enkele andere sites terecht gekomen en besloot mijn vraag op het forum te zetten, kans is daarom zeer groot dat dit in de verkeerde rubriek staat.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.

Huisarts

Wat een nare situatie. Is het mogelijk via je huisarts maatschappelijk werk te regelen zodat je geholpen kunt worden met school, werk en uitkering? Het zou erg naar zijn als je zo verder in de problemen zou komen en dat is niet nodig.

Ik zou je niet kunnen vertellen wat je rechten zijn hierin maar daarvoor kun je naar de rechtswinkel. Het eerste consult is altijd gratis en ze kunnen je mogelijk helpen met de financiering van een rechtsprocedure. Maar ik zou je willen aanraden om vooral goed voor jezelf te gaan zorgen en het gedoe van een rechtszaak af te wegen tegen de energie die het kost om nu op eigen benen te gaan staan.

Ik wens je heel veel succes en inderdaad zou ik jou onderwerp ook nogmaals plaatsen onder Ouderschap. Daar wordt vaker gelezen en het lijkt me daar ook typisch een vraag voor. Wat mag je van ouders verwachten als een kind 18 is en op het punt staat op eigen benen te gaan staan maar nog niet zelfstandig is.

Werken

Als het je lukt om werk te vinden en je huidige adres is goed om een tijdje te blijven dan heb je in elk geval een inkomen zonder dat het nodig is om je in te schrijven in de basisadministratie. Mogelijk dat het nodig is om een postbus te huren bij het postkantoor zodat je daar je afschriften kunt ontvangen en geef dat als adres op. En als je werkgever dat niet accepteert kun je nog naar maatschappelijk werk om een postbus te regelen voor dat soort zaken of gewoonweg het adres van je vader opgeven. Tegen de tijd dat daar gedoe van komt heb je mogelijk wel al een eigen adres.

Studentenstad

Als je in een studentenstad woont maar mogelijk ook in andere plaatsen kun je een advertentie voor een kamer zetten. In een studentenstad kan een kamer met inschrijving verhuurt worden zonder dat dit opgegeven hoeft te worden bij de inkomstenbelasting zodat je daar nog wel mogelijkheden hebt om wat te vinden. En anders kun je je ook melden bij de woningstichting in je omgeving om je in te schrijven voor een jongerenwoning, soms als ze daar net mee bezig zijn heb je al snel een plek.

Scholing

Als je al weet of je een vervolgopleiding wilt doen kun je je melden bij de school van je keuze en daar zit vaak ook een mentoraat of andere hulp die je de weg kan wijzen naar huisvesting, werk of inkomen.

Familie

En verder vraag ik me af of je mogelijk familie hebt die je in deze tijd zou kunnen ondersteunen nu je vader en moeder het blijkbaar niet kunnen of willen. Iemand die met je al deze mogelijkheden kan bespreken en zonodig met je mee kan gaan naar instanties. Familie of goede kennisen.
Ik vind het erg verdrietig voor je maar 18 is ook weer niet zo jong dat je het niet gaat kunnen redden. Zie het als een uitdaging en gelukkig heb je een dak boven je hoofd. Dat heb je in elk geval al mee.

Jaymza

Jaymza

26-02-2012 om 18:57

Vraagjes

Werk je of studeer je verder? Je ouders zijn verplicht je tot je 21e financieel te ondersteunen.
Waarom zou hij 66% van jouw inkomen moeten betalen aan iets ?
Dat zouallen kunnen als hij een uitkering heeft lijkt me. Ik heb nooit belasting joeven te betalen over het inkomen van mijn inwonende kinderen.
Wordt je er alleen om finanviele redenen uitgegooid. Of botrt het verder ook niet tussen jou en je vader en ook niet met je moeder?

Enkele punten

Ene van de dingen waar je nog recht op kunt hebben (nazoeken op internet en vragen bij het juridisch loket) is de kinderalimentatie die je vader nu wellicht aan je moeder betaalt. Dat zou vanaf je 18e rechtstreeks aan jou betaald moeten worden.

Ik heb zelf mijn kinderen ook de eigen ziektekostenverzekering laten betalen. Zij krijgen daarvoor een bijdrage van de belastingdienst en ik vind het belangrijk dat kinderen leren dat er onvermijdbare kosten zijn, waar je geen zin in hebt, maar die toch betaald moeten worden. Heb je belastingteruggave geregeld?

Uit huis gaan wil niet direct zeggen dat je dan ook meteen uitgeschreven moet worden. Wel is het zo dat belangrijke post komt op het adres waarop je ingeschreven staat. Is er nog met je vader over te praten dat de post in elk geval nog bij hem komt totdat je zelf onderdak hebt gevonden? Alternatieven voor post zijn: een postbus huren of (als dat nog bestaat) post restante, dat wil zeggen dat de post door jouzelf op het postkantoor moeten worden opgehaald. Vraag de mogelijkheden bij een postkantoor eens na.

Wellicht kun je ook met de gemeente overleggen wanneer je een wijziging in de gemeentelijke basisadministratie moet doorgeven. Dat kan van belang zijn als je bijvoorbeeld een studiebeurs voor uitwonenden gaat aanvragen, dan moet je in de GBA ergens anders dan bij je ouders ingeschreven staan.

Waar je vader die 66% vandaan haalt is mij een raadsel.

Proficiat dat je je VMBO-diploma hebt gehaald, maar helaas is dat niet genoeg als startkwalificatie, dan moet je minimaal MBO-niveau 2 hebben. Als je werk hebt en je kunt het combineren met een opleiding (BBL, beroepsbegeleidende leerweg) dan is dat prachtig. Je krijgt dan geen studiebeurs, maar haalt wel je diploma en je hebt natuurlijk salaris. Anders kun je een BOL-opleiding volgen, als je dan niet ingeschreven staat bij je ouders krijg je een uitwonende beurs. De IB-groep bepaalt hoeveel je ouders moeten bijdragen. Wat je nog meer nodig hebt kun je lenen (of een bijbaantje nemen).

En dan zou je inderdaad een kamer moeten zoeken. Het is nu een gunstige tijd, want de nieuwe studenten zijn nog niet op kamerjacht. Alternatieven zijn anti-kraak bijvoorbeeld.

Je wordt het diepe ingegooid en je krijgt blijkbaar weinig steun van je ouders, helaas. Maar je zult er verbaasd over zijn hoe goed je zelf kunt zwemmen, als je de slag maar eenmaal te pakken hebt.

Tsjor

Kaaskopje

Kaaskopje

27-02-2012 om 01:42

Bij vader

- Mijn vader beweert dat hij 66% over mijn inkomen moet gaat betalen als ik me bij hem inschrijf. =-=
Vreemd... Ik heb 2 18+ kinderen, eentje ervan heeft naast school een baantje en daar hoef ik echt niets door te betalen. Wie weet dat je vader er anders over denkt als hij daarover gerustgesteld is.
Als een kind van mij vrijwillig van school gaat en dus moet gaan werken, ga ik ook kostgeld vragen. Van een studerend kind vraag ik geen kostgeld en daar betaal ik ook de zorgverzekering voor.
Wettelijk gezien mag je vader je eigenlijk helemaal niet zonder meer de deur uitzetten. Hij heeft tot je 21ste nog onderhoudsplicht. Als hij je op straat zet, zou hij dus voor vervangende woonruimte moeten zorgen. Daar zou je het met hem over kunnen hebben. Wil hij je dan nog steeds het huis uit hebben, zou ik niet eens meer bij hem wíllen wonen en zou een rechtzaak het niet goedmaken wat mij betreft.
Ik begrijp dat je vader en jij niet met elkaar overweg kunnen? Zo nee, was dat voorheen anders? Zo nee, waarom ben je dan bij je vader blijven wonen, terwijl je ook bij je moeder had kunnen wonen? Alleen maar omdat het praktisch was en je een luxer leventje had bij je vader?
Je bent met school gestopt zodra je 18 was. Misschien zeg ik niet helemaal wat je wilt horen, maar misschien was je vader het er helemaal niet mee eens dat je met school stopte? Mogelijk zag hij het niet zitten om een 18-jarige werkloze dochter op de bank te hebben? Mogelijk, ik raad echt maar wat natuurlijk, dacht je vader: als ze de beslissing kan nemen om met haar opleiding te stoppen, kan ze ook voor zichzelf zorgen. Daar zou ik tot op zekere hoogte begrip voor hebben, hoewel ik mijn dochters nooit op straat zou zetten in zo'n geval. Ik vind het echt niet slim dat je met school bent gestopt zodra dat mogelijk was. Probeer het weer op te pakken! Wat verwacht je van de toekomst als je alleen maar vmbo hebt? Als je op jezelf woont heb je recht op uitwonenden studiefinanciering. Geen vetpot, maar met een baan naast je opleiding valt er wel wat van te maken.

Natuurlijk is er ook een ander scenario mogelijk. Dat van de vader die zijn dochter zo snel mogelijk wil lozen nu ze 18 is, ongeacht of dat verantwoord is. Als dat de situatie is, zou je eens met de huisarts kunnen praten of direct met maatschappelijk werk. Probeer hulp te krijgen.

Snuggle's

Snuggle's

27-02-2012 om 10:53

Maatschappelijk werk

Ik zou contact opnemen met het maatschappelijk werk. Hiervoor hoef je niet eerst naar de huisarts, je kunt er gelijk heen. Zij kunnen je helpen met de praktische en emotionele vragen die je hebt en alles met jou op een rijtje zetten.

erik hutink

erik hutink

28-02-2012 om 13:51

Zo doet mijn zoon het ( in overleg)

Ik zou van beide 250,- alimentatie vragen. ( tot 21 jaar)
Ga wonen in een studentenstad. ( huur incl 300,-- ( groningen)
neem een bbl studie. ( met inkomen) ( en evt een bijbaantje)

en ga voor jezelf... kies niet de confrontatie... je gaat die winnen maar woont dan wel tegen je zin bij een van je ouders....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.