Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Bachelor....kado?.

Volgende week krijgt zoon zijn bachelor uitgereikt. In juni al zijn laatste tentamen gehaald, en inmiddels begonnen aan zijn master. Er is een officiële uitreiking, en we hebben een restaurant geboekt voor een etentje.

Maar vandaag bedacht ik me opeens dat we helemaal geen kado bedacht hebben.....hebben we bij zijn propedeuse ook niet gedaan trouwens bedenk ik me nu. Ook ‘alleen’ een etentje.

Het is een prachtige prestatie natuurlijk, maar om een of andere reden voelt het ook een beetje ( net als de propedeuse)/als een soort tussenstation. Klaar is het pas als de master ook binnen is.

Maar een kado . Hm. Op een of andere manier vind ik het wel raar dat ik ( of we, idem bij man) daar absoluut niet aan gedacht hebben. Zijn we ontaarde ouders? We hebben vreselijk gejuicht toen ie t in juni voor elkaar had. Trots ook. In 3 jaar, zonder ook maar 1 hertentamen. Maar dat is inmiddels al maanden terug. Ik denk dat ik nog wel iets ga bedenken. Naast het etentje. Maar uit nieuwsgierigheid.,, als jullie al studerende kinderen hebben....,,wanneer geven jullie wel of geen kado’s?

Ingrid

Lente

Lente

01-10-2018 om 19:55

De propedeuse bestaat toch niet meer?

Dat is gewoon het eerste jaar van je opleiding. Daar zou ik sowieso niets mee doen. Hoewel een etentje altijd goed is.

Ik vind een etentje een prima cadeau voor het bachelor diploma.
Uiteindelijk is het een soort tussendiploma. Ze hebben pas echt een diploma met een master (vind ik dan).

Vroeger was er het kandidaats...... (diploma, afronding, ????) na drie jaar studie.
Dat is uit mijn tijd. Ik kan me niet herinneren dat mensen daar feestjes voor gaven of cadeaus voor kregen.

Pom

Pom

01-10-2018 om 19:56

Boek

Niets geks maar wel een boekenserie(3) kado gedaan. Nu voor haar master ook een boek/naslagwerk welk te maken heeft met haar vakgebied

Antje

Antje

01-10-2018 om 20:18

Geen

Hier niets gegeven bij de bachelors. Hebben mijn zoons ook niet gemist volgens mij. De applausmachine ging aan en inderdaad een etentje, heel gezellig.
Als straks de masters klaar zijn verwacht ik eigenlijk ook niet dat ik op kado ideeën kom. Het diploma is het kado. En dat we met ons allen blij zijn met de behaalde papieren hoeft niet met een kado gepaard te gaan.
Veel plezier bij de uitreiking!

Bachelor

Bij het behalen van zijn bachelor gaf ik zoon een goodiebag. Met een paar werkjes over de geschiedenis van zijn hogeschool. Een paar koffietafelboekjes, een staatslot, Een felicitatiekaart met handtekeningen. Nog wat persoonlijke dingetjes. En een bos bloemen.
Bij het slagen had hij al een boek gehad en er was even geen nieuwe wens, anders had ik er een boek bijgedaan.
Zoon dook er ook in of er ´snacks´ inzaten. Maar daar had ik toevallig niet aan gedacht. Kan ook nog. Groninger worst of zo.

Hogeschool

Overigens slaagde mijn zoon van de hogeschool. Op de universiteit zou ik, denk ik, ook eerder menen dat het een tussenstation is.

Zoon gaat nu wel door naar de universiteit, maar dit is binnen.

hbodocent

hbodocent

01-10-2018 om 20:25

Propedeuse

Die bestaat wel degelijk hoor
Voor eerstejaars een prestatie als je hem in één keer haalt (het P-woord . Of je dan cadeaus moet geven? Het is natuurlijk wel het eerste jaar van de studie. Bachelor vind ik wel een mijlpaal.

Gemist

Helaas was ik te laat op het idee gekomen om de jubileumuitgave van FOKKE en SUKKE in de NRC er bij te doen. En de krant was een dag later al niet meer te krijgen, nou ja misschien met gedoe, maar daarvoor was ik te laat.

Mocht dochter slagen voor haar HAVO ben ik nu al aan het bedenken wat ik er dan bij haar in ga doen, want dochter heeft dan ook een grootse prestatie neergezet.

IngridT

IngridT

01-10-2018 om 20:29 Topicstarter

He fijn.

Waren we toch niet zo raar als ik dacht. Toen ik studeerde was het propedeuse en doctoraal. Propedeuse was een administratief dingetje, maar doctoraal toch wel wel echte happening met feest en kado’s. Heel duidelijk. Maar met de nieuwe opzet ( zoon heeft ook nog echt een propedeuse uitreiking gehad trouwens) was ik even Aan het twijfelen over wat nou ‘hoort’...

Ingrid

Geen cadeau hoor

Hier ook een P uitreiking gehad en een Bachelor na keurig drie jaar tijd. Het cadeau is dat we een deel van de studie betalen en dat we er altijd zijn om kind te feliciteren, ook al moeten we meer dan 2 uur stapvoets door de sneeuw rijden, zoals dus vorig jaar gebeurde. Een etentje is natuurlijk wel erg leuk dus dat wordt er achteraan geplakt. En dan maar weer door naar de volgende mijlpaal.

Juline

Juline

01-10-2018 om 22:39

Slik

"ze hebben pas echt een diploma met een master"...
Ik heb de afgelopen jaren zo hard gewerkt voor mijn twee docentenbevoegdheden. Voor mij toch echt wel een feestje waard hoor!

Pom

Pom

01-10-2018 om 22:57

Nog even

Ik vond het echt niet zomaar iets..de Bachelor gehaald. Uni pakte ook de uitreiking leuk aan. Gezamelijke binnenkomst met ... op(hoe heet zo'n hoofddeksel?), trappen af met applaus terwijl de ouders al in de zaal zaten. Ieder apart naar voren en voor ieder werd een persoonlijk verhaaltje verteld. Intussen begeleidend scherm met info over de student op de achtergrond. Diploma, foto's, roos, en dan pas terug naar je plaats. Daarna hapjes en drankjes van uni. Wijzelf hadden nog een etentje geboekt. Ik vond het erg feestelijk

hbodocent

hbodocent

02-10-2018 om 06:43

tussenstation

Binnen een universitaire studie is een bachelor idd een soort tussenstation. Daarna ga je gewoon verder met je master, meestal in dezelfde richting (voorheen kandidaats-doctoraal).
Een bachelor is ook een afgeronde hbo-opleiding. Dat is wel een duidelijk verschil qua gevoel over mijlpaal lijkt me.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.