Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Jaymza

Jaymza

05-06-2009 om 21:51

Even afreageren.

Mijn zoon heeft te horen gekregen dat hij in juli en augustus niet op vakantie mag omdat ze in die periode met nieuwe projecten willen starten. De meeste bedrijven draaien dan op een spaarstand, maar daar willen ze iets opstarten midden in de zomervakanties. Ik vind het zo sneu, hij is echt aan vakantie toe, werkt zich rot. Hij en mijn andere zoon zouden met ons meegaan. Ook voor zijn broer is het niet leuk, zit nu met 2 ouwelui.
Maar ze zijn onvermurwbaar. Er is een lijst van 34 projecten waaruit ze een keuze gaan maken en hij is blijkbaar bij elk project onmisbaar. Er is wel een collega die hetzelfde werk doet, maar..... die is 6 weken op vakantie in zomer!!!! Nogal onredelijk, maar ja die heeft kleine kinderen.
Nog even en hij zit overspannen thuis, schieten ze ook veel mee op. Hij heeft gepraat als Brugman. Na augustus in je eentje weg omdat iedereen al geweest is of in die periode juist niet kan/mag is ook niet je dat en hij is er het type ook niet voor. Ja, ze waarderen hem zo en hij is onmisbaar, maar ondertussen mag je niet weg. Ik ben boos en verdrietig, maar ik sta machteloos.

Jaymza

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Brianna F

Brianna F

05-06-2009 om 22:29

Vraag

Heeft hij van te voren aangegeven bij het bedrijf wanneer hij op vakantie wilde gaan? meestal moeten werknemers dat al in januari aangeven.
Dan is daar de collega die 6! weken heeft en hij dus helemaal niets in de vakantieperiode. Een leuke vraag voor een OR, vakbond o.i.d. of dat allemaal zomaar kan.

Frustratie

Ik snap best je frustratie maar toch ... als je zoon de mogelijkheden en onmogelijkheden (arbeidsvoorwaarden, contract) goed bekeken heeft en gepraat heeft als brugman en de baas houdt voet bij stuk tja dan is 't niet anders. En zo erg is een jaartje niet op vakantie echt niet ook al werk je keihard. Is het een idee om je andere zoon te vragen een vriend mee te nemen dan is zijn vakantie verder geen probleem. Omdat je vraag in deze rubriek staat, denk ik dat je zoon onder de jong-volwassenen valt en tuurlijk is het l.llig als jullie plannen doorkruist worden maar probeer niet te veel te balen, valt onder loslaten.

Jaymza

Jaymza

06-06-2009 om 09:53

Stress

Hij is vorig jaar ook maar 1 week geweest, werkt praktisch standaard over. Hij heeft de laatste maanden last van hyperventilatie/stressverschijnselen. Het is niet alleen maar balen, ik maak me me zorgen over hem. Hij is echt toe aan vakantie. Zou het een idee zijn de huisarts om een verklaring te vragen?

Jaymza

Klaartje

Klaartje

06-06-2009 om 11:00

Cao

Als ik het goed begrijp werkt je zoon er al langer, dus niet een paar maanden. Heeft hij zijn CAO al eens nagelezen? Als het echt zo druk is op het werk, heeft zijn collega ook geen recht op 6 weken vakantie. Ook al heb je kinderen, dat betekent niet dat een ander dan maar geen vakantie moet nemen in de vakantieperiode. Bij ons op het werk gaan mensen met kinderen en vrouwen met man in de bouwvak altijd voor. Dat wilt niet zeggen dat ik omdat ik geen kleine kinderen heb, in de zomer niet weg zou kunnen. Daar is altijd wel een mouw aan te passen. Nu neem ik altijd vrij in het voor en na seizoen,maar dat is mijn keuze.
Ik zou me trouwens ook zorgen maken over die stress die hij heeft. Overwerken is niet erg, maar het moet niet ten koste gaan van zijn gezondheid. Straks zit hij in de ziektewet en dan heeft zijn baas ook niks aan hem. Kan hij niet een gesprek aangaan en uitleggen dat hij er echt wel aan toe is en zeggen dat hij klachten heeft? Als baas het dan nog hard wilt spelen, dan zou ik er verder achter aan gaan (Vakbond, OR of bedrijfsarts, als die er is)
Klaartje

Maylise

Maylise

06-06-2009 om 14:07

Cao er op na lezen

Ik begrijp dat het balen is voor je zoon. Ik zou als ik hem was advies inwinnen hierover bij de vakbond en verder goed de CAO en zijn contract er op nalezen.

Misschien dat het voor deze zomer te laat is maar in elk geval kan hij dan volgend jaar proactief aan het werk gaan.

Maylise

reina

reina

06-06-2009 om 14:54

Jaymza

Ik snap dat je baalt, mijn zoon zat een tijd in hetzelfde schuitje, is een aantal jaren niet op vakantie geweest, terwijl hij zich een rotje werkte. Ik baalde daar trouwens meer van dan hij, hij stapte snel over de teleurstelling heen. Maar is het echt niet mogelijk dat hij later gaat, misschien met een (single-)groepsreis, dat heeft mijn dochter afgelopen jaar een paar keer gedaan (ze is niet single, maar vriend kon niet mee wegens studie) en ze vond het fanmastisch! Er is vast wel een mogelijkheid te viinden waardoor hij wel op vakantie kan, het voordeel van buiten de zomervakantie weggaan is dat het veel goedkoper is!

2 weken aaneengesloten per jaar

is vaak zelfs verplicht! Ik weet even niet uit mijn hoofd of dat CAO is of zelfs wettelijk. Vakbond inschakelen zou mijn advies zijn.

Jaymza

Jaymza

06-06-2009 om 23:55

Geen cao

Hij heeft zijn vakantie inderdaad pas laat aangemeld, omdat de plannen toen pas serieus werden. Er is echter nooit een regel geweest dat je het voor een bepaalde tijd moest melden. Bovendien, welk bedrijf start er nu met de voorbereidingen voor iets nieuws midden in de zomervakantie?
Zelf durft hij het niet hard te spelen en het bedrijf heeft geen CAO. Hij is volwassen, dus ik sta aan de zijlijn, hij moet zijn eigen boontjes doppen. Maar daarom gaat het me nog wel aan het hart.

Jaymza

Jaymza

Jaymza

06-06-2009 om 23:58

Pelle

Klopt wat je zegt. Vorig jaar heeft hij zelf niet eens meer gevraagd omdat het zo druk was en hij zich verantwoordelijk voelde.

jaymza

Klaartje

Klaartje

07-06-2009 om 12:19

Toch vind ik het niet kloppen

Meestal laat een bedrijf weten voor welke datum ze de vakantie aanvraag binnen willen hebben. Is hier geen afspraak over, zullen ze toch met het personeel mee moeten denken als de ene 6 weken wilt, zodat de ander niks meer kan opnemen. Maar ik vind die stress problemen nog veel zorgelijker. Daar moet je denk ik toch iets aan proberen te doen.
Klaartje ( 1 van de 3 die hier ronddwalen, het wordt wel verwarrend

Tirza G.

Tirza G.

07-06-2009 om 14:13

Klaartje (ot)

Meid, dan noem je jezelf toch The Mother Formerly Known As Klaartje: TMFKAK.

Uuuuh. Toch wat minder misschien

Tirza

Klaartje

Klaartje

07-06-2009 om 16:33

Tirza g (ook ot)

Nou laat me dan maar gewoon klaartje heten Het is alleen maar verwarrend als we samen in 1 draadje zitten. Diegenen die mij "kennen" weten dat ik al volwassen kinderen heb en als een ander dan over een 14 jarige schrijf is dat gewoon een ander Klaartje.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.