Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
pandia

pandia

04-06-2009 om 10:27

Hebben opleidingen leerlingen voor het uitkiezen?

Ik hoor steeds vaker, ook bij MBO, dat er op vervolgonderwijs intakegesprekken zijn, thuisopdrachten, onvoorbereide opdrachten op de nieuwe school, een paar weken wachten op de brief of je bent toegelaten enz, eer iemand wordt toegelaten op een opleiding. Niet overal, wel steeds vaker. Het is dus niet zo makkelijk of vanzelfsprekend meer om op de opleiding van je keuze te komen. De opleiding kiest jóu als je geluk hebt. De opleiding selecteert, verfijnt, haalt met gemotiveerde en getalenteerde studenten natuurlijk een hoger slagingspercentage, maar als leerling/ouder sta je soms wel raar te kijken. Hebben jullie al eens met dat bijltje gehakt?

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
sumiya

sumiya

04-06-2009 om 13:39

Ik niet maar...

Mijn dochter is ook een studie aan het "uitkiezen" als ze over een jaar met d'r Bachiller klaar is (wonen in buitenland) en het liefste wil ze naar Engeland. Daar moeten ze dus ook een applicatiebrief schrijven waarbij duidelijk moet worden wat je buiten je studie allemaal gedaan hebt. Ik heb voorbeelden gezien van studenten die van -tig verenigingen "president" waren, liefdadigheidswerk overal deden etc. Ik word er allemaal nerveus van, mijn dochter heeft heel goede cijfers, maar is verder een heel "gewone" puber, spreekt af met vriendinnen als er tijd is, sport graag maar blinkt niet uit, en liefdadigheidswerk voor een ONG wat ze graag zou doen mag hier niet totdat je 18 bent, dus ik ben benieuwd! Dan kiezen de universiteiten inderdaad wie het "beste" overkomt en bieden ze een plaats aan op conditie dat je bepaalde cijfers haalt.
Ingewikkelt inderdaad allemaal tegenwoordig hoor!
Ik probeer me er ook in te verdiepen zodat ze toch op een school kan komen waar ze het liefste naar toe wilt.
Sumiya

Gehoord wel..........

Oudste is nog niet zo ver dat ze een vervolgopleiding moet/mag kiezen. Maar ze is op haar school een lid van de schoolband (even zo om herkenning te voorkomen). Deze 'band' is meer dan zo maar een band, ze hebben verschillende afdelingen (qua muziek) en verschillende onderdelen (show, dans, licht, geluid etc.) en hebben verschillende onderwijsprijzen en zelfs een muziekprijs gewonnen. Landelijk 'bekend' dus in onderwijsland.
Dit jaar zijn er anderen wel 'klaar' en moeten een vervolgopleiding kiezen...dochter beweert dat sommige opleidingen die de richting van muziek/dans/techniek qua muziek etc. vertegenwoordigen kinderen die lid waren/zijn voorrang geven. Je schijnt als je je inschrijft een soort c.v. te moeten inleveren en dan krijg je dus een plek 'gegarandeerd' als je van deze band lid bent geweest...
Tot mijn grote verbazing overigens, want ik had er nog nooit over gehoord...
Maar toen ik er over nadacht, tsja het zijn wel gewílde opleidingen die w.s. leerlingen zát kunnen krijgen. En ergens houd hun capaciteit natuurlijk op (ruimte, leerkrachten, banen in de toekomst etc.) en er zal dus w.s. een selectie moeten worden gemaakt. En waar maak je die dan op? Op een eenmalige auditie (is maar 1 keer tenslotte, wie weet ben je die dag net slecht in orde)? Op hun mooie blauwe ogen, op wie het eerst komt 't eerst maalt? Een opleiding wil natuurlijk wél graag gemotiveerde en het liefste ook nog getalenteerde kinderen, daar kan ik me zeker in zo'n richting best wat bij voorstellen...
En dan snap ik best de onderliggende motivatie...je bent al ...jaar lid van die goed bekend-staande-muziekband. Dat duidt toch op een zekere motivatie, en misschien ook talent. Maar waarschijnlijk zijn er ook meerdere wegen die naar rome leiden. Ik kan me b.v. niet voorstellen dat kinderen die niet van deze band lid zijn geweest maar wel in andere groepen/muziekvormen niet dezelfde garantie krijgen (dat denk ik wel dus). Dus misschien is ...jaar fanatiek piano spelen en meedoen als begeleiding bij een theaterschool ook wel een garantie.
Enerzijds snap ik het dus wel en anderzijds...wie weet welk talent er dus zo nooit een kans krijgt?
Valt het mee dat dochter hier niet eens zo'n kant op wil, de muziek is leuk voor 'erbij', maar je beroep...daar wil ze wat anders mee. Iets wat zekerder is en wat verdient.
(praktisch kind)
groeten albana

oudste zoon en oudste dochter ,Grafisch lyceum Amsterdam,eerst thuisopdrachten,met portfolio naar school,daarna intake gesprek en toen beiden aangenomen.
middelste dochter ,mbo opleiding uitgezocht ,thuisopdrachten,intake gesprek,en nu een brief ontvangen; ze is niet aangenomen vanwege te weinig motivatie.
(klopt ook wel,ze weet het niet en dit *leek haar wel aardig*,tjah zo kom je er dus niet,je moet echt willen.)
gevolg is wel dat ze nu nog op zoek moet naar een andere studie,en ze heeft echt geen idee wat ze wil.

Ellen Wouters

Ellen Wouters

05-06-2009 om 10:23

Kunstvakopleidingen

Bij kunstopleidingen (muziek, dans, toneel, beeldende kunst) geldt al sinds jaar en dag dat je moet aantonen dat je over talent en motivatie beschikt voor je aangenomen wordt.
Dat is ook logisch. Ten eerste is het een dure vorm van onderwijs, dus maar beperkt beschikbaar. Dat moet je besteden aan mensen die echt willen en kunnen. Ten tweede is er al weinig beroepsperspectief voor de mensen die wél getalenteerd zijn, laat staan voor mensen die het niet kunnen. Die ga je er dus ook niet voor opleiden.

Voor andere opleidingen komt het ook wat meer in zwang, maar dan met een wat andere insteek. Heel veel opleidingen (mn HBO) zijn qua naam en omschrijving nogal vaag. Een intakeprocedure is ook bedoeld om de verwachtingen helder te krijgen: wat doen we hier en is dit wel wat je wilt.
Het is voor scholen ook nog eens verliesgevend om onderwijs te moeten geven aan studenten die het niet afmaken. Elk HBO heeft dus belang bij blijvertjes.
Of de manier van selecteren dan dus ook zinnig is, en geoorloofd, staat daar dan nog even los van.

Hier ook pandia

hier ook een totaal ongemotiveerde dochter,weet niet wat ze wil,is nu afgewezen op de opleiding die haar *wel leuk leek* en moet nu nog op zoek naar iets anders.
maar ze weet het niet,het boeit haar niet,ik vind het een ramp!
bovendien is ook nog niet zeker of ze geslaagd is( het hangt erom)en ze is pas 15 ,een heel vroege leerling.

Beetje ot

Sumiya wat voor richting wil je dochter op? Ik heb zelf een opleiding hier in de UK gedaan en deed aan het eind ook de interviews met potentiele studenten. Kan dus wel helpen als je wat gerichte tips wilt.

Mariel

sumiya

sumiya

10-06-2009 om 19:06

Mariel

Mijn dochter wil dolgraag International Relations and Politics studeren, keuzes zijn Canterbury, Exeter, Notthingham, Bristol en de 5e is nog niet duidelijk.
Alle tips zijn welkom! Graag zelfs, al begrijp ik dat ze eigenlijk alleen in Oxbridge interviewen toch?

Tips

Hoi Sumiya,

Ik heb zelf geneeskunde gestudeerd. Daarvoor wordt door alle universiteiten standaard geinterviewd. Voor international relations and politics interviewen ze inderdaad in Oxford, Cambridge en ook in Durham, bij andere universiteiten denk ik niet (exvriend heeft die studierichting gedaan).

Je UCAS formulier dat je gebruikt om je aan te melden bestaat deels uit standaard informatie over je zelf en er is een stuk voor predicted grades (je meld je aan als de examencijfers nog niet binnen zijn). Ik weet niet hoe gewoon dat is in Spanje. Ik ging naar een Engelse school toen ik me aanmelde dus het invullen van de predicted grades en het stuk over mij door mijn tutor was geen probleem - in jullie geval zal ik dat goed op tijd uitzoeken. Het veel belangrijkere stuk is je personal statement. Daarin moet je aangeven waarom je graag dit vak wilt studeren en waarom je er goed in zou zijn.

Voordat je dochter het schrijft moet ze zorgen dat ze goed weet wat de opleiding inhoudt. Lees het prospectus en zo. Aanmeldingen van mensen die overduidelijk beter een andere opleiding kunnen gaan doen omdat ze verkeerde verwachtingen hebben van de opleiding waar ze zich voor aanmelden verdwijnen snel in de prullebak.

Daarnaast moet je aangeven waarom je goed zou zijn in de gekozen opleiding en wat voor ervaring je er al mee hebt. Mijn exvriend was sinds zijn 16e actief bij de Lib Dems en was redacteur van zijn schoolkrant, allebei dingen die hij heeft gehilight in zijn personal statement. Het hoeft niet altijd iets te zijn dat precies gelinkt is aan de opleiding die je kiest. Een van mijn vriendinnen heeft de laatste twee jaar van haar middelbare schooltijd als monteur bijgeklust bij een garage. Zij heeft dat in haar personal statement uitgediept en uitgelegd waarom dat haar heeft voorbereid op een geneeskunde opleiding (ik geloof dat ze iets heeft gezegd over nieuwe dingen leren, technische dingen doen en teamwerk). Je dochter kan erg makkelijk haar opgroeien met een multiculturele achtergrond gebruiken.

Klinkt misschien wat vergezocht maar eigenlijk willen ze gewoon in je personal statement zien dat je weet waarom je deze opleiding kiest en wat het inhoudt. Daarnaast willen ze zien dat je gemotiveerd bent en interesse hebt in het vak dat je kiest. Als je daarnaast heel specifiek kan laten zien dat je ervaring hebt in je gekozen opleidinge (vrijwilliger bij een politieke partij, stage lopen bij de EU, onderzoeksproject over iets specifieks) dan heb je alleen maar bonuspunten.

Nog beter uitgelegd staat het hier
http://www.studential.com/guide/write_personal_statement.htm

Als je dochter absoluut geen extracurricular activities heeft gedaan tijdens haar middelbare schooltijd is dit laatste jaar misschien toch de tijd om daar even over na te denken en misschien iets te doen wat weinig tijd kost maar wel op haar personal statement past.

Bedenk ook dat het in Engeland erg gewoon is om een Gap Year te doen en deferred entry aan te vragen. Kan zijn omdat je wat meer ervaring wilt opdoen in je gekozen vakgebied, omdat je lekker een jaartje wil reizen of omdat je een jaartje geld wilt verdienen om je studie te betalen. Als je voor deferred entry kiest moet je duidelijk maken in je Personal Statement hoe je je Gap Year gaat vullen.

Succes!

Mariel

sumiya

sumiya

15-06-2009 om 16:01

Bedankt mariel!

Ontzettend bedankt voor je uitgebreide reactie! Mijn dochter zit hier ook op een british school, doet International Baccalaureate in dubbele taal, dus zover geen probleem. Veel extracurriculair niet gedaan, wel duits gestudeerd buiten school om en vrijwilligerswerk op school zelf gedaan, want dat hoort bij het IB programma. Gelukkig kunnen ze op school dus ook goed helpen met de personal statement schrijven, ik had inderdaad ook al gedacht om haar multiculturele achtergrond erin te gooien want bovendien is ze in Mexico geboren waar de eerste 7 jaar gewoond heeft. Ik denk dat daardoor, Mexico, NL, Spanje, grootouders in Belgie, ook haar interesse voor de ONU en andere internationale organizaties vandaarkomt!

Nogmaals hartelijk bedankt!
Sumiya

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.