Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Bet

Bet

13-03-2009 om 14:30

Hoe kijken jullie aan tegen studieschuld?

Nav de waarschuwing van Plasterk vorige week aan studenten uit te kijken met lenen, kwam het onderwerp hier thuis ook weer ter sprake.
Wij proberen de studieschuld van onze studerenden tot het minimum te beperken. Want wat je leent, moet je ooit toch terugbetalen. Ze werken hier een dag in de week naast hun studie (dat is soms best zwaar) en stellen geen al te hoge eisen als het gaat om spullen, kleding, uitgaan en zo.
Het leenstelsel is een natuurlijk een uitstekende voorziening voor wie anders niet zou kunnen studeren. Maar ik hoorde van zoon deze week dat veel van zijn studiegenoten op de universiteit maximaal lenen, niet werken en hun geld uitgeven aan verre vakanties, concerten, dure kleding en dergelijke.
Ik wil nadrukkelijk niet oordelen, ieder maakt z'n eigen keuzes. Maar ik ben benieuwd hoe jullie als ouders tegen het fenomeen lenen en studieschuld aankijken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Luusepuus

Luusepuus

13-03-2009 om 16:43

Dochter wil niets lenen!

Studieschuld?
Dat is het láátste dat onze dochter van 20 zou willen.
Ze leent dus absoluut niets en komt rond van haar studiebeurs.
Nu woont ze nog thuis, dus dan is het vrij makkelijk te doen.
Ze studeert in Leiden en reist dagelijks op-en neer met de trein vanuit Almere. Dit houdt ze nu twee jaar vol en ze is voornemens na de zomer op kamers te gaan.
Maar ook dán is haar stelling: ik wil géén lening, want die moet je terugbetalen!
Ben wel benieuwd of ze het volhoudt....vooralsnog is het bewonderenswaardig.

Nanna

Nanna

14-03-2009 om 00:13

Hier

Tot nu toe hebben mijn kinderen het zonder lenen kunnen redden. Alleen van stufi kan voor 'n uithuiswonende student niet. Ze krijgen er van mij een bedrag bij en daarnaast werken ze gemiddeld 8 a 10 uur per week. Mijn bijdrage stopt (onze eigen fin. crisis) en dat betekent dat ze wrs. volgende studiejaren moeten lenen. Meer werken zal niet lukken want naast studie ze zijn ook nog druk met veel nuttige en gezellige zaken en die horen er m.i. ook bij. Ik hoor van hen ook dat veel medestudenten ruimer in de slappe was zitten ofwel door veel lenen ofwel doordat ouders flink schuiven.

reina

reina

14-03-2009 om 11:29

Liever niet

Voo zoon ging het niet op, want hij heeft een BBL-opleiding gedaan, dochter had wel studiebeurs. Gelukkig is het haar gelukt geen lening af te sluiten, ze werkte er altjd bij naast haar studie en wij konden meebetalen aan haar studie. Ook haar vriend heeft geen extra lening afgesloten, daardoor (omdat hij veel moest werken naast zijn studie) doet hij wel lang over de studie en móet hij die dit jaar afsluiten, anders gaat het hem wel veel geld kosten. Soms kan het niet anders, maar ik zou het tot het minimum willen beperken. Ik was zelf vroeger ook niet blij dat we beiden 10 jaar lang onze studieschuld moesten afbetalen (toen was het nog geen gift)

Jaymza

Jaymza

14-03-2009 om 12:23

Hier ook liever niet

De oudste heeft altijf thuis gewoond, dus geen schuld. Nummer 2 ging wel op kamers en werkte er eerst bij. Ze studeerde echter geneeskunde en naast je co-schappen kun je niet werken. In die fase heeft ze beetje bij geleend. Nummer 3 woont ook thuis en is bijna klaar, dus geen schuld. Misschien gaat hij echter verder studeren en op kamers, dus misschien zal er toch iets geleend worden.
Zelf hadden mijn man en ik ook studieschulden, maar hadden geen problemen met aflossen.
Het is een investering die als het goed is zichzelf terug betaald.

Jaymza

neteret mut

neteret mut

14-03-2009 om 14:26

En hier

ik heb geen studieschuld gehad, basisbeurs was gratis ( ong 600 gulden pm) en ouders gaven 200 gulden .Ik had daar echt wel genoeg aan. Man heeft wel geleend en af en toe baantjes gehad. We hebben er jaren over gedaan om terug te betalen.
Nu wonen wij in Belgie en is het geld voor studeren geen probleem. Een jaar collegeld/examengeld is max 500 euro, treinabbo is 162 voor een jaar. Kinderbijslag loopt gewoon door, ziektekosten verzekering zit gewoon bij die van de ouders in. En omdat wij een laag salaris hebben komen we in aanmerking voor studietoelagen, voor een thuiswonende student is dat ong 1200 euro per jaar en gaat het collegegeld omlaag naar 80 euro.

neteret mut

neteret mut

14-03-2009 om 16:42

Ik weet het

het scheelt heel veel geld

Lietje

Lietje

15-03-2009 om 07:31

Proberen van niet

Maar of dat straks gaat lukken als nr. 2 gaat studeren?
De oudste heeft nu drie jaar achter de rug zonder schuld beurs + ouders + werk) en gaat beginnen aan een twee jarig master die ongeveer full-time is, dus weinig tijd om te werken. Maar nr. 2 gaat ook studeren na de zomer (waarschijnlijk) en dan in Denemarken, daar betaal je welliswaar geen collegegeld, maar levensonderhoud is veeeel duurder(krijgt wel stufie). Dus ik weet niet hoe het financiele plaatje er na de zomer gaat uitzien, maar de kans is groot dat de oudste wat zal moeten bijlenen.
Lietje

pristel

pristel

15-03-2009 om 10:26

Geen werk erbij

Mijn zoon volgt nu een studie waarvoor hij 60 uur per week in touw is (soms nog meer). Erbij werken kan niet, dus wij vullen de basisbeurs voor uitwonenden aan. Ook betalen wij collegegeld en boekengeld. Ik vind het duur, maar vind het belangrijk dat hij zijn studie goed kan volgen.
Mochten wij door de crisis niet meer kunnen bijdragen zal hij moeten gaan lenen. Ook niet zo'n probleem, maar liever niet.

Wisten jullie dat er tegenwoodig expliciet van uit wordt gegaan dat studenten een deel van hun inkomen zelf verwerven? Op de site van de IB_groep staat: "Wie betaalt je studie?
De overheid gaat ervan uit dat drie partijen meebetalen aan de kosten van studeren: de overheid, de ouders en de student zelf. De IB-Groep zorgt namens de overheid voor de basisbeurs en de OV-studentenkaart. Van je ouders wordt ook een bijdrage verwacht. Kunnen ze die niet betalen, dan kan de overheid bijspringen met een aanvullende beurs. Je kunt zelf meebetalen aan je studie door naast je studie te werken of door bij ons te lenen. "

Ik ben hbo-docent en wordt vaak geconfronteerd met studenten die beweren aan bepaalde verplichtingen niet te kunnen voldoen omdat ze moeten werken. Zo menen veel studenten recht te hebben op een vrije vrijdag. Onze standaardreactie is: je hebt je ingeschreven voor een fulltime studie, dus je moet er gewoon zijn. Maar de overheid doorkruist dit (denk ik). Wat vinden jullie?

Pris

Nanna

Nanna

15-03-2009 om 15:10

Pristel

De overheid doorkruist het fulltime studeren niet. De student kan kiezen: lenen of werken buiten college-uren om. Een vrije vrijdag - haha - leuke studenten heb jij.

Nanna

Nanna

15-03-2009 om 15:14

Lara10

Werken naast je studie wil niet zeggen dat je automatisch vertraging oploopt. Hangt erg van de student en de studie af. Hier eentje doet studie, honours, studentendispuut, werk (8 uur) en sport (2xpw) en loopt gewoon op schema.

reina

reina

15-03-2009 om 18:45

Pristel

"Ik ben hbo-docent en wordt vaak geconfronteerd met studenten die beweren aan bepaalde verplichtingen niet te kunnen voldoen omdat ze moeten werken" Ligt aan de studie of het kan, vaak kunnen ze er best bij werken, maar als er daarna ook nog van alles gedaan wordt (hobbies, uitgaan), kan het niet meer. Dan is het voor een student makkelijk het werk als excuus te gebruiken.

tonny

tonny

20-03-2009 om 22:38

Proberen te voorkomen

(studie)schuld proberen we zoveel mogelijk te voorkomen - geen studielening dus. Baantje zoeken als dat nodig is, dat wil zeggen in zoverre dat mogelijk is naast studie/reistijden.

Tot nu toe hebben we niet met studieschuld te maken gehad; twee van onze vier kinderen zijn klaar met hun opleiding en hebben een baan, de andere twee zijn nog bezig. Nummer drie wil als zijn studiebeurs erop zit nog twee jaar doorstuderen, we overleggen wat dat betreft over de kosten - liever zelf een jaartje wat krapper dan lenen. Van nummer vier is nog niet bekend wat de vervolgstudie zal zijn.

tonny

tonny

Ronald Suikerman

Ronald Suikerman

26-03-2009 om 18:13

Ouderwetse normen en waarden

Ik denk dat de generatie die nu op de universiteit zit is opgegroeid in een tijd dat het niet op kon. Dat ze zich in de schulden steken en daar niet mee zitten is hun niet aan te rekenen, maar wel een aanwijzing dat we niet kunnen stoppen met opvoeden alleen maar omdat ze uit huis zijn. Ik kan me nog heugen dat ik niet altijd wist of er aan het eind van de maand gewoon eten op tafel stond. Er was altijd wel wat natuurlijk, maar lekkere kost was het niet.

Zuinig aandoen is ook iets wat ze moeten leren. Mijn zoon, Universiteit Twente, heeft werkt, woont op een eenvoudige kamer, studeert bedrijfskunde, en kookt zelf—gaf hem dat boek De Vegetarische Studenten Kookgids wat erg goed is. Hij heeft geen kabel en geen mobiel, neemt de goedkoopste telefoon met Pretium en een langzame internet aansluiting, omdat hij toch niet van die spellen speelt (ja, je moet wel weten waar die jongeren hun tijd aan besteden).
Ik ben erg trots op mijn zoon. Hij heeft ouderwetse normen en waarden en ik denk dat hij zich uitstekend zal redden.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.