Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Machteld

Machteld

22-09-2018 om 09:09

liften

Mijn zoon is net een paar weken uit huis. Nu vertelt hij me dat hij de herfstvakantie meedoet aan een lift wedstrijd - hitch hiking (ik dacht nog iets met wandelen in de bergen). Het is een initiatief van de campus waar hij studeert. Ze gaan in groepjes van 3 en de bedoeling is dus dat ze proberen als eerste in Stockolm aan te komen.
De tijd van iets verbieden is natuurlijk allang voorbij, ik heb wel mijn mening gegeven en ook dat ik snap dat het voor hem een spannend avontuur is.
wat vinden jullie ervan? Ik vind het zo onveilig in deze tijd.
Er zijn wel wat veiligheidsmaatregelen vanuit de studie, zoals locatie volgen, maar ja dat lost voor mij de gevaren niet op.
ik zal proberen hem tips mee te geven. ik ben gewoon benieuwd wat jullie ervan vinden.

V@@s

V@@s

22-09-2018 om 09:11

niet alleen dus?

Als ze telkens met zijn drieën zijn lijken mij de gevaren niet zo groot. Kwaadwillenden zullen toch liever lifters alleen meenemen.

Triva

Triva

22-09-2018 om 09:13

Precies

Met drie is veilig. Lastig ook meenemen in een auto.

Flavia

Flavia

22-09-2018 om 09:30

onveilig in deze tijd?

Vroeger was het net zo onveilig, misschien wel onveiliger, nu hebben ze mobieltjes, dat hadden wij niet.

prima met drie

Als ze samen blijven zie ik er geen probleem in. Wat er al gezegd wordt, ze kunnen alleen met een chauffeur mee die redelijk veel plaats heeft. Als er wat is kan er altijd iemand bellen omdat ze met 3 zijn. Lekker laten gaan en vragen of ie foto stuurt

specht

specht

22-09-2018 om 10:57

goede ervaringen

Zoon heeft het ook alsstudent regelmatig gedaan, maar dan als tweetal.
De eerste keer moest ik ook even slikken, maar hij heeft het altijd erg leuk gehad.
Het bleek dat ze onderweg ook steeds contact onderhielden met andere duo’s zodat ze van elkaar weten waar ze waren.

vlinder72

vlinder72

22-09-2018 om 11:35

Met zijn drieën?

Met zijn drieën zou ik nou echt geen goed plan vinden. Het is heel lastig om lift te vinden waar drie man in mee kunnen. Wij nemen vaak lifters mee als wij plek in de auto hebben. Beetje nostalgisch omdat wij vroeger zelf ook liftten.

Drie zouden wij dan weer nooit meenemen. Teveel.

Twee als het past. Een zeker.

Machteld

Machteld

22-09-2018 om 13:39

Het idee

van drie is natuurlijk de veiligheid, mn ook in de combinatie van jongens en meisjes.
Meisjes alleen is voor de lifters minder veilig, en ik zou zelf geen drie jongens meenemen.
Mijn zoon gaat met 2 meisjes, en ik vind jullie reacties wel geruststellend, want idd zitten ze dan bij hooguit twee in de auto.
Ik zie nooit meer lifters langs de weg eigenlijk.
Ik zie wel allerlei gevaren, zoals het op ongelukkige plekken afgezet worden,bij iemand in de auto belanden die geen pauzes neemt, drugs heeft gebruikt, gedronken heeft, onvoorzichtig rijdt.Niet meegenomen worden zie ik niet zo als gevaar, dan moeten ze de trein nemen alsnog.

Jasmijn

Jasmijn

22-09-2018 om 14:11

vraag eens verder

Vraag eens verder over hoe ze dat gaan doen? De dochter van een vriendin van mij heeft dit toen ook met haar studiegenoten gedaan en ze hadden wel een heel systeem van een soort veiligheid onderling ingebouwd. Het is al een tijd geleden dat ze erover vertelden, maar iets in de trant van, altijd in en uitstappen bij een tankstation, nergens anders laten afzetten, ze fotografeerden altijd de auto en het kenteken van degene waarbij ze instapten en stuurden dat naar hun mede reisgenoten en misschien ook wel naar een thuisblijver en op die manier hadden ze nog meer dingetjes waar ze zich aan hielden om het zo veilig mogelijk te maken. Het is bij hun allemaal goed gegaan.

dochter was binnen 1,5 dag in Bilbao

Paar jaar geleden is dochter idd ook met en groepje van 3 naar Bilbao gelift vanaf Utrecht in het eerste jaar van haar studie. Met hen nog een stuk of 15 teams die hetzelfde deden. Ze kwamen elkaar onderweg ook af en toe wel tegen. Er was idd een heel systeem waarbij ze ook steeds aangaven waar ze waren - foto van kenteken ed.
Zij vond het een geweldige ervaring maar moet toegeven dat ik blij was dat ze af en toe een sms-je stuurde. Was geen enorm voorstander toen - maar weet ook nog best dat ik regelmatig liftend naar huis ging toen ik haar leeftijd had..... beetje boter op mijn hoofd dus.
De reden dat ze het niet een tweede keer deed was dat ze op uitwisseling ging.
Overigens lift ze niet onder andere omstandigheden. Flixbus is veel comfortabeler om thuis te komen.

Marjoleine64

Marjoleine64

22-09-2018 om 20:26

zoon afgelopen zomer

Oudste zoon (20) is afgelopen zomer met 3 vrienden naar Berlijn, Praag en Budapest gelift. De eerste etappe waren ze met 3, en dat is bijzonder goed gegaan (vanaf Enschede). De 2e etappe was een drama, ze hebben een stuk letterlijk met een mes klaargezeten vertelde hij achteraf, en zijn continu in contact gebleven met het andere 2-tal. Na afloop bleek dat er niets aan de hand was, maar het leken 2 louche figuren waar ze haastig bij ingestapt waren (na heel lang wachten eindelijk een lift). De laatste etappe was voor het andere stel erg lastig, en is uiteindelijk per trein afgemaakt. Maar het was een geweldige ervaring!

Machteld

Machteld

23-09-2018 om 15:42

bedankt

Voor jullie reacties.
Het gebeurd dus meer dan ik dacht.
Ik zal hem wat tips geven, en hopen dat het allemaal goed gaat.
een jongen van ziin school heeft dit ook gedaan , is helaas na aankomst in Spanje verdronken, afschuwelijk.
Zijn vader heeft een boek geschreven, ook over zijn reis erheen (liftend). Toen ik dat las dacht ik , het is een wonder dat hij sowieso is aangekomen. maar goed dat is misschien een uitzondering.

liften onveiliger dan vroeger?

Wat Flavia zegt. Waar zou het nu onveiliger zijn dan vroeger. Vieze mannen en mensen die niet kunnen autorijden waren er vroeger net zoveel. En inderdaad je had geen mobiel dus contact met anderen was niet mogelijk.
Ik heb vroeger best veel gelift, meestal kortere afstanden, maar ik ken ook mensen die vanuit Den Haag naar Spanje of Italie liftten.
Ok soms zat er lift tussen, waarvan je dacht, niet instappen was ook fijn geweest, maar er is nooit iets mis gegaan.
(ps ik liftte altijd samen met een vriendin)

Lente

Lente

23-09-2018 om 18:08

Ik snap ‘in deze tijd’ ook niet

Binnen Nederland wordt door studenten nauwelijks meer gelift. Dat komt door de studenten OV kaar. Vroeger was dat heel gewoon.
Internationaal wordt nog steeds gelift. Ik heb dat zelf ook gedaan, zowel met vriendin als met vriend. Werkte prima. Ik ben zowel naar Zweden als naar Portugal gelift.
Tip voor de lifters: Zorg dat jullie er fris en fruitig uitzien, oftewel verzorgd, niet te veel zwart, geen capuchons op. Straal enthousiasme uit. En zorg voor een zeer leesbaar bord waar je naartoe wilt. Voor grote afstanden minimaal twee plaatsen, bijvoorbeeld eindbestemming en halfbestemming. Of wat maar logisch is voor de route.
Een Nederlands vlaggetje wil ook wel eens helpen, vooral als je terug lift.

Met z’n drieën lijkt me lastig. Ik zou geen drie lifters meenemen in mijn eentje.
De doelgroep is waarschijnlijk vooral de zakelijke reiziger die alleen reist en wat gezelschap kan gebruiken.

bicyclette

bicyclette

24-09-2018 om 19:31

ik sluit mij aan...

Helemaal eens met een aantal anderen: het is 'tegenwoordig' echt niet onveiliger dan vroeger. Het grote verschil is dat jij een stuk ouder/volwassener bent dan 'vroeger' en daardoor minder zorgeloos in het leven staat. Zeker als je eenmaal zelf kinderen hebt. Dat 'gevaar' was er vroeger ook, maar toen zag je het niet

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.