Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
UU

UU

02-05-2017 om 18:42

Studentenkamer in Utrecht

Dochter is aangenomen bij de door haar gewenste studie in Utrecht. Te ver om op en neer te reizen, dus nu op zoek naar een kamer. Hospiteren wil ze niet. Zijn er andere mogelijkheden? Iemand tips?

Noes

Noes

02-05-2017 om 21:05

algemeen

De situatie specifiek in Utrecht tegenwoordig weet ik niet maar in het algemeen geldt dat als je in een studentenhuis wilt wonen, je eigenlijk niet ontkomt aan hospiteren. Dat is eventjes op bezoek gaan op de eenheid/in het huis, meestal met meer mensen, om te kijken of het klikt. Voor de eenheid fijn dat ze kunnen kijken met wie het het beste klikt, voor de hospitant niet altijd leuk want het is een keuring met grote kans op afkeuring. Het gaat er niet om of je een feestbeest of zo bent maar met wie de meeste huisgenoten een klik hebben. Dat kan best langdurig zijn (zie oa draadje vorig jaar).
Wil je dat niet dan kun je altijd bij een hospes/hospita/gezin gaan wonen. Nadeel is dan dat he bij anderen in woont en soms wel. soms niet gebruik kunt maken van een keuken. Of je koopt als ouder iets. Of iemand die je kent die iets koopt, zoekt huisgenoten. Dus zeg tegen iedereen dat je dochter een kamer zoekt en laat je dochter dat ook rondvertellen.
Ik begrijp dat tegenwoordig ook veel via facebook gaat, daar zijn speciale groepen voor.
Anderen weten misschien nog meer manieren.

Noes

Noes

02-05-2017 om 21:07

langdurig

Met dat kan best langdurig zijn, bedoel ik dat je misschien best vaak moet hospiteren. Zie draadje vorig jaar.

UU

UU

02-05-2017 om 21:14

Ze wil echt een zelfstandige kamer

Want ze heeft al 3 jaar op een campus gewoond met wel de gezelligheid van medestudenten maar de vrijheid van een eigen appartementje. En dat wil ze weer

En ik weet dat ze oud genoeg is om dit zelf allemaal te regelen maar ze heeft het momenteel gruwelijk druk en ik heb een paar dagen vrij. Vandaar dat ik haar help met informatie zoeken.

Inschrijven woningnet

https://www.woningnetregioutrecht.nl/
Je kunt je ook inschrijven bij woningnet. Soms komen er rond de zomer veel woningen vrij of er worden ineens nieuwe studentenwoningen opgeleverd.

https://www.kamertje.nl/kamers_in_utrecht
Nog een inschrijfmogelijkheid.

Je kunt ook een advertentie ophangen op de publicatieborden in de hogeschool of universiteit zelf. Of als je er iemand kent dan kun je vragen om op het personeelsprikbord digitaal een verzoek te laten plaatsen.

Marie

Marie

03-05-2017 om 10:22

facebook

oproep op Facebook plaatsen, wil ook nog wel eens werken.

mirreke

mirreke

03-05-2017 om 14:42

Facebook ja

Als je dochter al drie jaar zelfstandig woont, heeft ze vermoedelijk ook een redelijk netwerk binnen de studentenscene. Aan iedereen laten weten dat je op zoek bent naar woonruimte in Utrecht helpt echt! Daarnaast zal ze zich moeten inschrijven ja, zeker als ze een vrij zelfstandige woonruimte zoekt.
Verder heeft facebook ook allerlei pagina's voor studenten die woonruimte zoeken.

Brianna F

Brianna F

04-05-2017 om 12:39

Buiten Utrecht

Lastig, mijn dochter had ook heel veel moeite een kamer te vinden. Verschillende keren op een "keur" avond geweest met meerdere gegadigden. degene met de grootste mond kreeg doorgaans de kamer. Zij heeft een kamer in Zeist genomen, op fietsafstand van de uni.

Teuntje

Teuntje

04-05-2017 om 18:54

Dream on

Niet willen hospiteren, wel een eigen zelfstandig appartementje, met de gezelligheid van medestudenten, in Utrecht? Liefst ook betaalbaar? Zie titel ben ik bang.

Mijntje

Mijntje

04-05-2017 om 19:14

Teuntje heeft gelijk

Het is nog net als vroeger, erg lastig om aan woonruimte te komen voor jongeren. Dus als het niet lukt, stapje terug doen (eisen omlaag schroeven en evt. uitwijken naar Zeist of omliggende gemeenten)

Volgens mij is het hierboven al genoemd

Toen ik op mezelf ging wonen in Amsterdam had ik een studio gevonden voor ongeveer 400 euro per maand, dat zal nu wel iets duurder zijn. Maar van een vriendin heb ik gehoord dat ze wat studio's had gespot voor haar dochter voor 500 euro per maand.

Daarnaast kan ze natuurlijk ook samen met een vriend of vriendin op zoek gaan naar een leegstaand appartement. Dat was voor mij toen ook een optie omdat veel vrienden dat deden.

Oja

Over mijn vorige reactie, dit moet natuurlijk ook voor Utrecht gelden. Het lijkt me sterk dat het daar veel duurder is.

Hanny61

Hanny61

21-05-2017 om 12:06

Ruilen?

Als je dochter nu in een studentenstad woont, kan ze misschien een ruil organiseren met iemand die van Utrecht naar haar stad moet verhuizen?

Hanny61

Hanny61

21-05-2017 om 12:07

Lid worden van een studentenvereniging

Veel studentenverenigingen hebben huizen, waarin ze kamers verhuren aan leden. Zo is mijn nichtje aan een kamer in Utrecht gekomen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.