Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Studentenreisproduct

Jongste dochter wordt deze week 18. Een heuglijk feit. Ze krijgt nu het studentenreisproduct op haar ov-chipkaart. De informatie daarover en het regelen ervan verloopt soepel.
Ondertussen is het vriendje overgestapt van BOL naar BBL, heeft studiefinanciering stopgezet, maar hij was zich niet ervan bewust dat stopzetten van de studiefinanciering niet automatisch betekent, dat dan ook het reisproduct stopgezet wordt. Gevolg: 97 euro per maand schuld, ook al heb je niet de trein of bus gereisd.
Mij viel op dat in de brief aan mijn dochter alles staat over hoe je je studentenreisproduct kunt koppelen aan je ov-chipkaart, maar niets over dat je moet ontkoppelen en hoe je dat moet doen. Die informatie staat wel op de website, maar zo'n website bezoek je pas als er problemen zijn.
Ik vind dat de informatie over het ontkoppelen in de brief moet staan, waarin staat hoe je koppelt, zodat studenten al meteen weten dat ze erop moeten letten: het ontkoppelen gaat niet vanzelf, ook niet als je je studiefinanciering opzegt. En je moet betalen, ook als je niet met trein of bus reist.
Een eenvoudige toevoeging kan helpen om te voorkomen dat jonge mensen nodeloos in de schulden raken. Ik vind het dus een zorg van de aanbiedende organisatie.
Zo, dat moest mij even van het hart, nu over naar de voorbereidende feestactiviteiten.

Tsjor

Katniss

Katniss

29-08-2015 om 15:56

Alvast

Alvast gefeliciteerd! Dat is een mooie mijlpaal, allemaal volwassen kinderen

Astrid

Astrid

29-08-2015 om 20:38

Hier ook zo'n geintje gehad bij tijdelijk stopzetten van de studie ivm ziekte.
Wijze les: bij elke verandering eerst DUO bellen, want niet in elke brief staat alle informatie (even duidelijk)en niet elke school geeft volledige voorlichting.

tsjor

tsjor

29-08-2015 om 21:06 Topicstarter

Het kan ook anders

Steeds DUO bellen is natuurlijk een oplossing. Maar het gegeven dat stopzetten van de studiebeurs niet automatisch betekent dat het studentenreisproduct ook wordt stopgezet mag wel even vermeld worden in de brief, waarin staat hoe je je studentenreisproduct kunt koppelen aan je ov-chipkaart. Kleine moeite , groot plezier.
Als je studiebeurs aanvraagt lijkt het of je ook 'automatisch' je studentenreisprodukt kunt aanvragen. Dus je mag wel duidelijk zijn dat bij het afzeggen zo'n automatisme er niet is. De webaite daarop aanpasen is ook een optie, maar een vermelding in de brief lijkt me een allereerste stap.
Ik vind het belangrijk dat 'we' alles doen om te voorkomen dat jongeren snel in de schulden terecht komen door dit soort bureaucratische akkefietjes.
Ik had me overigens vergist: het is niet 97 euro per maand, maar per halve maand. Dus 194 euro per maand. Dat is gewoon veel geld, zeker als je niet gereisd hebt.

Tsjor

tsjor

tsjor

29-08-2015 om 21:15 Topicstarter

Katniss

Bedankt. Het is zeker een mooie mijlpaal. Voelt toch als 'mission completed'. Bijna als het behalen van je middelbare-school-diploma. Middelste gaat deze maand samenwonen, jongste gaat van huis voor haar stage (drie maanden), oudste worstelt nog met het staartje van zijn studie, maar heeft een baan en zal dus ook weldra het nest verlaten. Ze staan alledrie op de rand. Nog een klein zetje, en het nest is leeg.
Ik ben trots op ze. Ze hebben het niet gemakkelijk gehad, maar zich overal goed doorheen geslagen. Het zijn prettige mensen geworden, we hebben goed kontakt, vriendje en vriendinnetje die in beeld zijn zijn leuke mensen. Ze werken nu alledrie, studies lopen soms langzaam, maar er lijkt een einde aan te komen. Nou ja, ik ben gewoon apetrots op ze. Nog even genieten.

Tsjor

Astrid

Astrid

29-08-2015 om 21:26

klopt

Hier ging het om meer dan 800 euro eer we er achterkwamen. Vandaar dat we, zelfs al lijkt het duidelijk, in het vervolg gewoon DUO bellen om overal zeker van te zijn. Check check dubbelcheck. Zo'n grap wil je niet nog een keer en iedereen wijst met het vingertje naar een ander en roept hard: eigen verantwoording van de student. Fijn als het nergens wordt vermeld of verteld.

Alvast van harte.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.