Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Tragiek als kind 18 wordt

Dat de kinderbijslag stopt als een kind 18 wordt, dat weet je ondertussen wel. Dat het kind zelf de studie zal meoten financieren (tenzij je inkomen een bijdrage vraagt) is ook duidelijk. Dat het kind zelf de ziektekosten meot gaan betalen wordt langzaam duidelijker. De ziektekostenverzekering schrijft voor alle zekerheid het geld voor de eigen bijdrage trouwens af bij de ouders is mijn ervaring. en als je dat niet wil (zoon wil/moet zelf de rekening betalen) dan weigert de ziektekostenverzekering dat, omdat het kidn geen studiefinanciering heeft. Kind had geen studiefinanciering, omdat we een half jaar wilden overbruggen met zelf verdiend geld om zo een jaar extra te kunnen benutten.Hoe de ziektekostenverzekering weet dat het kidng een studiebeurs had is mij nog een raadsel. Zelf geven ze daar alleen als antwoord op, dat eht in 'de voorwaarden' staat. Ik heb nu weer een brief gestuurd, nog geen reactie.

Goed, dat hebben we allemaal gehad. Gelukkig werk ik, vang alles op, draag bij wat mogelijk is en stimuleer de kinderen om én te studeren, én te werken, én te sporten, én een sociaal netwerk te onderhouden, én vrijwilligerswerk te doen, én maatschappelijk actief te zijn, én zelf de administratie te voeren, zelf de brieven te schrijven, zelf te bellen etc.

Maar gisteren werd ik overvallen door het verdriet van een vrouw die op latere leeftijd een kind heeft gekregen. Dochter is 18 jaar geworden. Vrouw is bezig met een reïntegratietraject, maar het lukt haar niet om betaald werk te doenw at ze wil of dte vinden wat ze kan. een uitkering dus. Dochter wil studie doen, vader is gelukkig in beeld, vader draagt bij aan de studie, dochter blijft thuis wonen, moeder zorgt voor onderdak en voedsel, dochter regelt zelf de rest, o.a. door te lenen. Iedereen gelukkig.
Tot het gesprek met de sociale dienst. Dochter is 18, dus moeder geldt niet meer als alleenstaande ouder, maar als alleenstaande. uitkering zakt naar e. 800,--. Tweehonderd euro minder.
Van de bijverdienste van de dochter mag de dochter E. 130,-- houden. Wat de dochter meer verdient wordt ingehouden op de uitkering van de moeder. Eigenlijk zou dochter die E. 130,-- al aan moeder moeten betalen als compensatie voor het verlies van die E. 200,--, maar ze moet ook zelf geld verdienen voor de studie. Als ze meer voor haar studie verdient moet ze dat geld weer aan haar moeder betalen. Totdat ze een bedrag van meer dan E. 930,-- per maand zou verdienen, dan zou de dochter haar moeder moeten onderhouden en pas als ze dan nóg meer verdient zou ze dat voor de studie kunnen gebruiken.

En nu? Het geld is net genoeg voor de vaste lasten. Er blijft geen geld over voor eten en drinken.
De thuiswonenende beurs is lager dan een uitwonende beurs, omdat men er terecht van uit gaat dat kinderen dan geen kosten hebben voor onderdak en eten. Alleen: als je moeder ook geen geld meer krijgt daarvoor, wat dan?

Deze vrouw weet het niet meer. Ze was bezig met het afbouwen van medicijnen en het opbouwen van uren vrijwilligerswerk, in de hoop zo weer genoeg basis te ontwikkelen om dadelijk als 59-jarige toch nog ergens te kunnen werken. Maar dit zet haar helemaal terug.

Wie heeft advies? Ik weet het ook niet meer, behalve dan dat ik haar geadviseerd heb om een pleegkind te nemen, want dan krijg je E. 6000,-- per jaar, dus zo'n e. 500,-- per maand. En de meeste mensen die met geld kunnen omgaan redden het wel om daar een bed en een fiets van te kopen voor het pleegkind, én eten en drinken ets. (Overigens ook wel van e. 5000,-- per jaar, maar pleegouders hebben Rouvoet succesvol ervan overtuigd dat ze dat niet kunnen).

Kind uit huis zetten en op kamers laten wonen vind ik een wreed advies, dat bovendien de kosten nog hoger maakt.

Het klopt gewoon niet: een thuiswonende beurs laten bestaan en tegelijk de ouder(s) korten omdat het kind 18 is en dus niet meer als thuiswonend wordt beschouwd. Dan moet je kinderen een uitwonende beurs geven, zodat ze onderdak en eten kunnen betalen, waarbij de hospita toevallig de eigen moeder is.

Elke goede tip is welkom.

Tsjor


Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Tirza G.

Tirza G.

11-07-2009 om 13:53

En ik ook hou me warm aanbevolen

Vriendin in vergelijkbare situatie, met absoluut bodem-loon. Dochter verhuist laatste week van juni naar haar studentenkamer (dit speelde vorig jaar). Of ze maar even het hele jaar de alleenstaande-ouder-korting terug wil betalen, want, immers, op 1 juli was ze geen alleenstaande ouder meer. O, en ook maar meteen de huurtoeslag, want op 1 juli woonde ze er nog maar alleen.....
Het kost haar honderden euro's (terug te betalen) en het scheelt in haar maandinkomen bijna 300 netto. En bedankt.

Tirza

Ik vrees...

Dat men ervan uitgaat dat dochter het tekort maar bij de IB groep moet halen. Dochter heeft recht op een aanvullende beurs van 211,99. Bij elkaar (maximaal lenen) kan dochter aan een maandbedrag van 719,83 komen als thuiswonende student.
Zie http://www.ib-groep.nl/particulieren/sf/sfho/bedragen.asp
Ik snap wel dat dat allemaal ook niet echt hoopvol klinkt, maar het is de enige manier waarop mensen uit deze inkomensgroep kunnen studeren. Dit gedoe is bovendien voor mij dé reden om een beetje kriegelig te worden van studenten en ouders die stufi als zakgeld behandelen.
Groet,
Miriam Lavell

tsjor

tsjor

11-07-2009 om 21:34 Topicstarter

Lenen om je moeder geld te geven om jou te onderhouden?

Ziek.

Ik begrijp eindelijk waar het springende punt zit, ook in mijn eigen ergernis over het wegvallen van kinderbijslag etc. en de beurs van de kinderen.

THUISwonende beurs is lager dan een UITwonende beurs, omdat men ervan uitgaat dat het kind kan wonen BIJ de ouders, dus het kind heeft dan geen kosten voor onderdak en eten, en dus kan de beurs van een THUISwonende student lager zijn dan van een UITwonende student. Echter die THUISwonende student met die lagere studiebeurs woont dan in bij een moeder die geldt als alleenstaande ZONDER kinderen en die moeder krijgt dus geen geld om kost en inwoning te betalen.

Het klopt simpelweg niet.

Lenen als THUISwonende student kun je doen voor je studie als THUISwonende student en niet als UITwonende student. Daar gelden dan weer andere bedragen voor, omdat je dan zelf de kosten moet betalen. Als je moet lenen om thuis de kosten van onderdak en voedsel te gaan betalen ben je geen thuiswonende student met voordeel, dus een lagere beurs, maar ben je gewoon een uitwonende student die in feite zelf voor kost en inwoning moet zorgen.

er zijn dus twee mogelijkheden: öf alle studenteng elden als uitwonend, óf ouders met een thuiswonende student krijgen worden beschouwd als ouder met een kind.

Tirza, ik leef helemaal mee met je vriendin. Ik zie de wanhoop ook bij deze vrouw, radeloos makend.

Tsjor

tsjor

tsjor

11-07-2009 om 21:37 Topicstarter

Kind laten verhuizen na 1 juli

Tirza, als ik het goed begrijp was je vriendin enige ellende bespaart als haar dochter ná 1 juli verhuist was? lijkt me wele en simpel trucje om rekening mee te houden. Het gaat toch om het inschrijven bij de gemeente, dus dat kan ook later. je moet het alleen weten. Vandar deze kop als tip voor alle ouders: laat je kind pas na 1 juli officieel verhuizen.

Tsjor

Kind moet het zelf regelen

Tsjor:"THUISwonende beurs is lager dan een UITwonende beurs, omdat men ervan uitgaat dat het kind kan wonen BIJ de ouders, dus het kind heeft dan geen kosten voor onderdak en eten, en dus kan de beurs van een THUISwonende student lager zijn dan van een UITwonende student. Echter die THUISwonende student met die lagere studiebeurs woont dan in bij een moeder die geldt als alleenstaande ZONDER kinderen en die moeder krijgt dus geen geld om kost en inwoning te betalen.

Het klopt simpelweg niet."
Strikt genomen is dat niet zo. Als de ouders te weinig verdienen dat heeft kind recht op een aanvullende beurs volgens dezelfde condities als de basisbeurs. Zo kan een thuiswonende student met ouders met een laag inkomen hetzelfde maandbedrag stufi krijgen als een uitwonende student met ouders die meer verdienen.
Kern is dat kind 18 is en geacht wordt voor zichzelf te zorgen. Dat betekent dat de financiele ondersteuning voor het kind niet meer naar de ouders gaat, maar naar het kind. Moet het kind die aanvulling wel aanvragen.
Het werkelijke verschil is dus dat ouders met geld wel nog tot in lengte der jaren de zorg voor hun kroost hoederlijk op zich kunnen nemen, dat wordt ze ook gegund, terwijl ouders die minder verdienen met de botte bijl worden geconfronteerd met de situatie dat zij niet meer aan zet zijn. Dat kind het zelf moet regelen.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

11-07-2009 om 22:35

Gedeeltelijk wel tsjor

Na 1 juli verhuizen had veel gescheeld in het terugbetalen. Maar niet in de terugval in inkomen, dat was dan toch op 1 januari gebeurd. En inderdaad: dit soort info is geheid ergens te vinden, maar weet je wat het is? Je moet in die inkomensgroep constant op je qui-vive zijn, overal achteraan bellen, altijd alle papieren bewaren, tijdig reageren, bezwaar aantekenen, dingen indienen, opletten, zuinig doen, vooruit denken, doordenken - er zit constant zo'n "red flag" in je achterhoofd PLOINK gaat dit geld kosten? Ook op de langere termijn niet?
En soms, heel soms, word je daar zo móe van. Ze waren druk met een kamer vinden, huren, financiering regelen (inderdaad omzetten naar uitwonend+maximale lening), adreswijziging doorgeven, gratisaftehalen.nl afstruinen, aardige mannen regelen om te helpen verhuizen, OV-jaarkaart omzetten, verfreclames in de gaten houden: kortom een hoop gedoe.
En in die hele brij is de verhuisdatum er effe tussendoor geschoten.
Wanhoop ja. Dat is het woord. Want het leven gaat door. En na bijna 20 jr sappelen is je wasmachine op, je wilt thuis ook wel eens behangen of verven - enzovoort enzovoort.

Tirza

tsjor

tsjor

12-07-2009 om 01:02 Topicstarter

Hoe moet moeder het regelen?

mirjam, dat verhaal over lenen lenen lenen waarmee wij kinderen opvoeden, dat is wel bekend.
Waar eht hier om gaat is, dat het probleem niet is dat het kind met lenen genoeg geld kan krijgen voor de studie. Het probleem is, dat de ouder als het kind nog in huis is honderden euro's achteruit gaat.
200 euro achteruit, je kind mag dan voor jou nog 130 euro verdienen en dan nog ga je 70 euro achteruit (plus de kinderbijslag).
Het gaat niet om de vraag of je als ouder kunt bijdragen aan de studie. Het gaat om eten, drinken. Het gaat erom dat kinderen dan moeten gaan lenen om hun ouders te betalen. Mag dat dan wel van de sociale dienst? Dus als eht kind het geld met werken verdient, dan maximaal 130,--, maar als het kind gaat lenen, dan mag het wel tot 700,--,zonder dat dat gevolgen heeft voor de uitkering?
Je schrijft: het kidn meot het zelf doen. Wat moet het kind zelf doen, thuis wonen als thuiswonende student. en als thuiswonende student krijg je een lagere basisbeurs en aanvullende beurs en kun je minder lenen. Omdat je thuis woont. Dat vooronderstelt dat je kunt profiteren van lagee kosten. Maar als die lagere kosten moeten komen van een ouder die onmiddellijk gekort wordt op de uitkering alsof ze alleenstaand is, dan klopt het toch niet meer? Dan moet je toch een studielening geven alsof het kind het ook echt zelf moet doen, en dat is een uitwonende studiebeurs. alleen betaalt het kind dan niet de hospita maar de moeder. Dan klopt het plaatje, ook al blijft het dan een beetje een ziek contructie. Maar goed, het zou dan in elk geval in de logica kloppen.

Overigens: met 1000 euro inkomen van de ouder krijgt een kind evenveel mogelijkheden voor een beurs of een lening als met 800 euro. Met andere woorden: die e. 200,-- die moeder gekort wordt (afgezien van de kinderbijslag) wordt echt niet gecompenseerd met meer studiefinanciering.

Tsjor

tsjor

tsjor

12-07-2009 om 01:09 Topicstarter

Tirza

Het ia absoluut niet als verwijt bedoeld! Wat je beschrijft herken ik helemaal: ik moet voor mensen kinderopvangtoeslag regelen. je hebt met drie instanties te maken en elke instantie heeft eigen regeltjes. Er is altijd wel ergens een datum, regeltje of papiertje dat je over het hoofd hebt gezien en om het simpel te maken zijn de gevolgen altijd voor 'de cliënt'.
Ik bedoelde juist het omgekeerde: gewoon simpelweg ergens erbij zetten: denkt u eraan: als uw kind vóór 1 juli etc. etc.

Tsjor

Kostgeld

tsjor:"Het probleem is, dat de ouder als het kind nog in huis is honderden euro\'s achteruit gaat."
Ik zie dat probleem wel en ik snap ook wel waarom je het onrechtvaardig vindt. Ik vond een artikel uit 2002 hierover http://home.wanadoo.nl/verpel/geld/196g1-odk18.html
tsjor:"Het gaat om eten, drinken. Het gaat erom dat kinderen dan moeten gaan lenen om hun ouders te betalen."
Of het kind moet het huis uit. Maar inderdaad, het kind moet meebetalen, moeder vrij houden van de meerkosten die kind kost. Uitwonende studenten moeten ook lenen om hun eigen kost (huur, etc.) te kunnen betalen.
tsjor:'Mag dat dan wel van de sociale dienst? Dus als eht kind het geld met werken verdient, dan maximaal 130,--,maar als het kind gaat lenen, dan mag het wel tot 700,--,zonder dat dat gevolgen heeft voor de uitkering? "
Ja. Zie kamerstuk hierover http://parlis.nl/pdf/kamervragen/KVR36619.pdf
Hoe e.e.a per gemeente wordt ingevuld, verschilt. Het is verstandig om een sociaal raadsman te raadplegen om te kijken of deze gemeente goed heeft gehandeld en wat de consequenties precies zijn van inkomsten.
Groet,
Miriam Lavell

Tirza G.

Tirza G.

12-07-2009 om 11:39

Tsjor

Dat begreep ik wel hoor, dat je het niet verwijtend bedoelde Ik hoop dat veel ouders het hier lezen (dat van 1 juli bedoel ik)!!

Tirza

tsjor

tsjor

12-07-2009 om 16:28 Topicstarter

Bedankt

Mirjam voor je tip!

Even dit punt: 'het kind moet meebetalen, moeder vrij houden van de meerkosten die kind kost. Uitwonende studenten moeten ook lenen om hun eigen kost (huur, etc.) te kunnen betalen.' Maar uitwonende studenten krijgen dan ook een studiebeurs voor uitwonende kinderen en die is hoger dan de beurs voor thuiswonende kinderen. De basisbeurs voor thuiswonende kinderen is e. 93,-- en voor uitwonende kinderen is e. 260,--. Daarnaast is de prestatiebeurs voor uitwonende kinderen hoger dan voor thuiswonende kinderen.

Een uitwonende kan in totaal aan studielening e. 907 euro krijgen (lenen). Dat is nota bene meer dan de alleenstaande moeder krijgt!

Verder zeg je : 'Ja. Zie kamerstuk hierover http://parlis.nl/pdf/kamervragen/KVR36619.pdf'
Als ik je link goed lees, zou het moeten zijn: 'Nee. Zie kamerstuk...'. Want in het aangehaalde kamerstuk -waarvoor dank- staat als antwoord van de staatssecretaris: De wet werk en bijstand staat niet toe dat inkomen van meerderjarige kinderen wordt gekort op de uitkering van de ouders. Wat wel weer dubbel gemaakt wordt, want als het kind kan meebetalen in de kosten mag de gemeente zelf wel een verlaging van de norm toepassen. Maar in dit geval wordt er bij de inkomsten van kind van uit gegaan dat moeder meebetaalt.

Je hebt wel gelijk met je 'ja', in die zin dat studiefinanciering per definitie geen reden mag zijn voor verlaging.
Met andere woorden: kinderen van bijstandsouders MOETEN lenen en niet zelf bij de appie gaan werken! Ook een duidelijk signaal van de overheid! Met dank voor deze pedagogische bijdrage.

Het doet mij goed om te lezen dat 86% van de gemeenten de maximale toeslag blijft geven. Nijmegen behoort dus gewoon tot die 14% die dat niet doet. Ik hoop dat de wetswijziging er snel doorheen komt en ondertussen zal ik de moeder jouw link doorgeven, zodat zij zich even kan verdiepen, haar bezwaar kan onderbouwen (ik hoop dat ze dat wil indienen) en met een sociaal raadsman, advocaat of met de politiek in de slag gaat.

Gelukkig is de Nationale Hypotheek Garantie verhoogt voor huizen tot meer dan 3 ton. Mocht het moeder nog lukken om geld te verdienen krijgt ze in elk geval dan wél begrip voor het feit dat ze niet zoveel kan betalen aan hypotheek en een tegemoetkoming, terwijl ze toch in zo'n groot huis wil wonen. Even geduld dus. Wat Den Haag begrijpt over het leven is nu eenmaal iets anders dan wat gewone mensen begrijpen, ander perspectief denk ik.

Tsjor

tsjor

tsjor

12-07-2009 om 16:40 Topicstarter

Onderhoudsplicht = kind

Overigens zou het ook helpen als ergens vastgelegd wordt dat, zolang de wet aangeeft dat je als ouder een onderhoudsplicht hebt, dat een kind' dan ook als 'kind' telt. Dus voor alles waar je mee te maken hebt, WWB, belastingdienst, ziektekostenverzekering, kinderbijslag etc. Totdt het 'kind' zelf in het eigen onderhoud kan voorzien, en dat is niet door te lenen, want lenen doe je juist als je geen geld hebt.

Tsjor

Lenen van de toekomst

tsjor:"Een uitwonende kan in totaal aan studielening e. 907 euro krijgen (lenen)."
Ja. Een thuiswonende ruim 700. Het verschil is te laag om huur van te kunnen betalen. Uitwonende studenten van ouders met een laag inkomen hebben het dus nog lastiger. Bovendien blijkt eens te meer dat stufi maar een beperkte relatie heeft met werkelijke kosten.
Wat de gemeente ook zelf regelt, geregeld moet zijn wat de voorliggende voorziening is. Als dat niet langer bijstand is, dan betekent dat niet dat er helemaal geen recht meer is op een bijdrage. Er is dan een ander potje waar het geld uit moet komen. Welk potje dat is verschilt per gemeente. Het blijft dus belangrijk dat je in de gemeente zelf met een sociaal raadsman uitzoekt hoe en wat precies.
Bovendien moet je een bepaalde handigheid ontwikkelen. Zo zijn er een aantal zaken die zonder discussie voor bijzondere bijstand in aanmerking komen. Verschilt ook weer per gemeente. Zoek dat uit en laat moeder vooral geen cent van haar bijstand daaraan besteden. Laat haar daarvoor bijzondere bijstand aanvragen.
tsjor:"Met andere woorden: kinderen van bijstandsouders MOETEN lenen en niet zelf bij de appie gaan werken! Ook een duidelijk signaal van de overheid! Met dank voor deze pedagogische bijdrage."
Dit is een kwestie die inmiddels Plassterk ook zwaar op de maag ligt. Je zou er goed aan doen hier toch een wat principieler punt van te maken. Schrijf Plassterk en politieke partijen aan. In principiele zin heb je gelijk. Het is raar om de stufi als voorliggende voorziening te gebruiken voor een bijdrage die in beginsel, als er geen bijstand is, wel degelijk van de ouders moet komen. Hier leent niet alleen het kind, maar ook de staat op een toekomst die nog allerminst zeker is. Daar hebben we de huidige crisis aan te danken.
Groet,
Miriam Lavell

tsjor

tsjor

12-07-2009 om 17:12 Topicstarter

Voordat ik ga schrijven

Leg deze zin dan nog eens uit: 'Het is raar om de stufi als voorliggende voorziening te gebruiken voor een bijdrage die in beginsel, als er geen bijstand is, wel degelijk van de ouders moet komen.' Ik snap hem bijna geloof ik.

Tsjor

Precies wat jij zegt

Ouders worden geacht een bijdrage te leveren in de studiekosten van kind en of op zijn minst een dak, brood en bed te bieden. Dat betekent dat een ouder in de bijstand met een studerend kind altijd meer lasten heeft dan een alleenstaande. Het is raar om te doen alsof die wettelijke verantwoordelijkheid niet bestaat. Om te doen alsof de stufi van het kind de meest voor de hand liggende pot is waar het geld om deze verantwoordelijkheid af te dekken vandaan moet komen.
Groet,
Miriam Lavell

Marmar

Marmar

12-07-2009 om 21:43

Garantietoeslag op uitkering

Beste Tsjor, ik werk zelf bij een sociale dienst. Bij de gemeente waar ik werk bestaat er een soort 'garantietoeslag' (genaamd: voormalig alleenstaande ouder-toeslag) waar alleenstaande ouders aanspraak op kunnen maken vanaf het moment dat het jongste/enige kind 18 jaar wordt.
De uitkeringsnorm van zo'n ouder gaat dan inderdaad van 'alleenstaande ouder' naar 'alleenstaande'. Maar die toeslag compenseert het verschil, totdat het betreffende kind 21 jaar wordt (ca. € 247).
Natuurlijk zijn er wel voorwaarden. Bij 'onze' gemeente geldt (sinds vorig jaar juli) dat het kind studiefinanciering moet gaan krijgen én een fulltime dagstudie gaat doen. Een eventueel bijbaantje wordt buiten beschouwing gelaten.
Daarnaast worden inkomsten van de kinderen nooit in z'n geheel gekort op de uitkering van de ouder(s). In de situatie dat een ouder een volwassen kind heeft inwonen, ouder dan 21 jaar, wordt er vanuit gegaan dat dat kind kan bijdragen aan de kosten van wonen. De ouder wordt dan 10% gekort (ca. € 124,--).
Ik denk dat het voor je vriendin de moeite waard zal zijn als ze gaat informeren naar die toeslag. Oh ja, het is een zogenaamde periodieke bijzondere bijstand.
Als ze nog vragen heeft, kom maar op.

tsjor

tsjor

13-07-2009 om 00:46 Topicstarter

Heerlijk toch

dit forum. Ik denk dat ik het haar allemaal even laat lezen. Ik heb wel begrepen dat elke gemeente een eigen beleid heirin mag voeren, maar inderdaad, in één voorbeeldje dat vandaag voorbij schoot (leiden geloof ik) ging het ook om een korting van 10% als het inwonende meerderjarige kind werkte. Het is dus wel heel erg rabiaat als Nijmegen én gaat korten tot alleenstaande én eventuele bijverdienste boven e. 130 helemaal van de uitkering af gaat halen.

Lieve mensen, heel hartelijk dank maar weer eens!

Tsjor

Garantietoeslag nijmegen

Ook Nijmegen kent een garantietoeslag voor ouders met inwonende studerende kinderen tot 21 jaar.
Je vindt het in:
www.nijmegen.nl/gns/index/bis/regelgeving/gb09065.pdf

Citaat:
7.
Toeslagen voormalige alleenstaande ouder
Als het laatste kind niet langer ten laste van een alleenstaande ouder komt, dan wordt de norm van de alleenstaande ouder ex art 21 onder b Wwb gewijzigd in de norm voor een alleenstaande ex artikel 21 onder a. Ter compensatie van een terugval in het gezamenlijke inkomen hanteert het college de volgende regel:
* Er wordt, als er sprake is van een terugval in het gezamenlijke inkomen van de ouder en het kind, ter compensatie, een garantietoeslag toegekend.. Voorwaarde hierbij is dat het kind en de ouder hun hoofdverblijf in dezelfde woning houden.
De garantietoeslag bedraagt het verschil tussen het gezamenlijk inkomen van ouder en kind (inclusief de vakantietoeslag) en de toepasselijke bijstandsnorm voor gehuwden (inclusief vakantietoeslag).
Tot het inkomen van de ouder wordt in ieder geval gerekend de eventueel van toepassing zijnde heffingskortingen als bedoeld in hoofdstuk 8 van de Wet op de inkomstenbelasting 2001 (behoudens de kinderkorting en de aanvullende kinderkorting) die op voorlopige teruggaaf worden ontvangen.
Groet,
Miriam Lavell

Vergelijkbare situatie

Ik ken een vergelijkbare situatie en daar werd het uiteindelijk 'opgelost' door de kinderen (was tweeling) als 'uitwonend' te registreren bij de i.b. groep. Schijnt dat de studiefinancieringsregeling dat ook goed vindt...(er is veelvuldig contact over geweest).
Dus uitwonend bij de moeder thuis!!!
groeten albana

Dat kan niet

Albana, mijn kinderen _zijn_ uitwonend op hetzelde adres als pa en moe. Ze hebben een eigen huishouden en vaste lasten. Maar ze krijgen geen uitwonedebeurs omdat ze op ons adres wonen. Er wordt afgegaan op het GBA adres, niet op de werkelijke situatie.
Overigens gaat mijn dochter binnenkort zes maanden op zeestage. Kost en inwoning aan boord + een salaris. Gedurende die periode krijgt ze wel een uitwonendebeurs omdat ze in die periode niet thuis is. Niet omdat ze meer kosten zou hebben.
Dat snap ik ook niet.
Groet,
Miriam Lavell

tsjor

tsjor

13-07-2009 om 20:22 Topicstarter

Lost dat iets op?

Het is dan nog niet duidelijk wat onder 'inkomen' wordt verstaan, of de lening daar ook bij hoort bijvoorbeeld. Maar als ik het goed begrijp is de regeling zo dat een alleenstaande (50% minimumloon) met een kind boven de 18 een garantietoeslag kan krijgen tot de gehuwdennorm (100% van het minimumloon). Dat is dan een heel ander verhaal dan een terugval met 200 en maximaal 130 mogen houden uit eigen verdienste van het kind. Snap ik dat nu goed of niet?

Overigens kwam ik deze link tegen:
www.nijmegen.nl/gns/index/bis/regelgeving/gb09067.pdf

Als ik hoofdstuk 3 art. 4 goed lees dan heeft ze nog gewoon recht op die toeslag van 20%. Of zit de angel in hoofdstuk 1 art. 1.2d? Daar wordt verwezen naar een tabel 3.18 van de wet studiefinanciering. Wat ik kan vinden zijn bedragen die lager zijn dan wat je aan maximale studiebeurs kunt lenen bij de IB-groep, maar het lijken bdragen uit 2007. Zit daar dan het probleem?

Overigens leidt dit alemaal af van het principiéle probleem, maar goed, daar zijn de regeltjes fijn voor.

Tsjor

hilda

hilda

13-07-2009 om 21:14

Snap er niets meer van

hoi allemaal,
mijn zoon word in augustes 18,werkt vier dagen.gaat een dag naar school een bbl opleiding...verdient zo rond de 800 euro in de maand..ik heb een bijstandsuitkering...hoe zit dit dan?moet hij straks aan mij gaan betalen,word ik gekort op mijn uitkering...hij heeft geen studiefinanciering...wie weet hier iets van..ook komt er op papier een erfenis vrij van zijn overleden vader..moet hij dit ook inleveren bij de sociale dienst of pas als het daadwerkelijk word uitbetaald,...vijf jaar geleden kreeg hij een deel uitbetaald en moest het totaal ingeleverd worden bij de sociale dienst al stond het op zijn naam...wie o wie weet hier meer van want ik weet het ff niet meer...en ben bang dat ik ook achteruit ga in inkomen..alvast bedankt voor het lezen

Ingewikkeld

Tsjor:"Dat is dan een heel ander verhaal dan een terugval met 200 en maximaal 130 mogen houden uit eigen verdienste van het kind. Snap ik dat nu goed of niet?"
Ja, dat is een ander verhaal, maar het komt wel uit een ander potje. De basisuitkering bijstand is 50%. Voorheen was dat aangevuld tot 100% (zie hfdst 3 art 4), maar nu kind geen kind meer is en dus 18, valt ze terug naar 70% (de basis + allenstaandetoeslag van 20%).
Kennelijk heeft ze daarvan bericht ontvangen.
De aanvulling tot 100% komt niet uit de gewone bijstand, maar uit de garantieregeling. Waarschijnlijk krijgt ze daar nog bericht over. Het is overigens mogelijk dat het even duurt voordat die uitkering op gang komt, dus dat ze het wel even met minder moet doen.
Ze moet wel even bellen/schrijven om te vragen of het wel goed komt.
tsjor:"Als ik hoofdstuk 3 art. 4 goed lees dan heeft ze nog gewoon recht op die toeslag van 20%."
Hm, dat artikel heeft het over kinderen, niet over volwassenen. Dat zijn nog wel je kinderen, maar voor dit soort regelingen tellen ze weer anders.
tsjor:"Overigens leidt dit alemaal af van het principiéle probleem, maar goed, daar zijn de regeltjes fijn voor."
Wat is precies het principiele probleem? Ik krijg de indruk dat ook Nijmegen een regeling heeft die maakt dat moeder er uiteindelijk toch niet op achteruit gaat. Ze verliest een deel van de ene uitkering, maar krijgt recht op aanvulling van een andere.
De manier waarop dit gecommuniceerd wordt kent natuurlijk wel een principieel probleem. Je schrikt je dood en het is verschrikkelijk ingewikkeld.
Groet,
Miriam Lavell

Alles verandert

Hilda:"ik heb een bijstandsuitkering...hoe zit dit dan?moet hij straks aan mij gaan betalen,word ik gekort op mijn uitkering...hij heeft geen studiefinanciering.."
Ik vrees dat alles verandert. Hij moet zelf een ziektekostenverzekering sluiten en betalen (100 euro per maand). Ik neem verder aan dat zijn inkomen wel degelijk bij dat van jou wordt opgeteld, zodat jouw bijstandsuitkering voor een groot deel verdwijnt.
Het lijkt me verstandig als jullie, voordat hij 18 wordt, samen eens bij de sociale dienst gaan vragen wat er precies allemaal verandert.
Groet,
Miriam Lavell

Even denken hoe dat ging

Het was een vergelijkbaar iets, ik meen in 2007 (2 jaar terug dus) en ik was 'zijdelinks betrokken' omdat ik moest/gevraagd was te tolken (euh op vrijwillige basis, dus beroepsmatig had ik er niks mee te maken).
Het hele gedoe ging ong. als volgt: Moeder werd alleenstaand voor de sociale dienst. Moeder schreef de kinderen uit bij de gemeente. Moeder verhuurde kamers, met toestemming van woningbouw+sociale dienst. Tweeling schreef zich in als zijnde 'kamerhuurder' op dat en dat adres (bij moeder dus) bij de gemeente. Tweeling melde zich als uitwonende bij i.b. groep. Overigens allemaal geregeld in samenspraak met sociale dienst en i.b.groep. Moeder werd gedeeltelijk gekort op uitkering i.v.m. haar 'inkomsten' uit kamerhuur. Maar al met al hield ze in ieder geval meer over dan zonder dat. En (ook belangrijk!) kinderen konden ongestoord bijverdienen zonder dat dat invloed had op moeders uitkering.
Ondertussen is de situatie al veranderd. Ik weet dat moeder na een eigen opleiding (ned. taal) werk heeft gevonden....of dat nu nog zo is weet ik niet, maar i.e.g. werd de situatie 'anders'.
Ik was stomverbaasd over de omslachtige manier waarop de regeltjes werden toegepast...leek me een typisch gevalletje van doorgeslagen ambtenarij. Iets voor rouwvoet om aan te pakken, toch?
Misschien is e.a. al weer veranderd sindsdien. Of misschien werkt i.b. groep alleen mee als de sociale dienst contact opneemt? Of knijpen ze een oogje dicht?
groeten albana

Creatieve ambtenaar

Ik denk dat deze moeder een creatieve ambtenaar heeft gevonden. Het mag niet zo.
Groet,
Miriam Lavell

tsjor

tsjor

14-07-2009 om 22:55 Topicstarter

Dicht

En ze gaan nu net streng controleren op uitwonende studenten die thuis wonen.

Tsjor

Marmar

Marmar

15-07-2009 om 18:49

Hilde, in jouw geval.....

....wat gebeurd er dan (er vanuitgaand dat het je enige zoon/kind is)? Op de verjaardag van je zoon wordt je uitkeringsnorm aangepast van alleenstaande ouder naar alleenstaande. Dat scheelt 20%. Je ontvangt na afloop van het 3e kwartaal voor het laatst kinderbijslag, als dat niet al eerder gestopt was vanwege zijn inkomen.
Je zoon kan gewoon bij je blijven inwonen én verdienen. De inkomsten van jongvolwassen kinderen (tussen 18 en 21 jaar) worden NIET gekort op je uitkering. Echt NIETS dus - en dat is landelijk.
Voor de belastingdienst wordt echter wél zijn inkomen en het jouwe bij elkaar geteld. Dat zou je wel eens op een terugvordering van de huurtoeslag (of een deel) kunnen neerkomen.
Je zoon moet als de donder zorgtoeslag gaan aanvragen (via belastingdienst, www.toeslagen.nl) en gaan googlen op de goedkoopste zorgverzekering. Div verzekeraars bieden speciale studentenverzekeringen aan. Ingangsdatum 1 september 2009.
Zorg ervoor dat de erfenis van zijn vader pas op of beter nog: ná zijn verjaardag aan hem wordt uitbetaald. Hij is dan namelijk volwasen en jij kan er dan niet meer aankomen. Reden voor de sociale dienst om het dan niet meer bij jouw 'vermogen' op te tellen (zou dat wel zo zijn, dan moet je een stuk 'teveel' - je mag heel beperkt iets bezitten - opeten).
Als ik jou was zou ik even een goede sociaal-juridische raadgever in de arm nemen. Want dat 5 jaar geleden het hele bedrag is gevorderd van wat je zoon toen ontving: dat kán niet. Je mag als alleenstaande ouder iets van € 10.000 als 'vermogen' hebben, dat is vrijgesteld. Daar zit je wel snel op, als je auto, juwelen en eventueel spaargeld bij elkaar optelt, als je het vroeger veel beter had. Maar ik kan me niet voorstellen dat je net precies op het maximum vrijgestelde bedrag zat. Laat het dus nog eens narekenen door iemand die er verstand van heeft. Wat toen je vermogen geschat was, kan je navragen bij de soos.
Oh ja, ik ken 1 situatie waarin elke erfenis wél totaal wordt ingevorderd: als je leenbijstand hebt omdat je een eigen huis hebt.
Naast al dit: je zoon zal iets van zijn verdiensten aan jou moeten geven, om je te compenseren in je inkomensterugval, en de terugval van de huurtoeslag. Tenslotte eet, drinkt hij er wel van en gebruikt hij ook energie (electriciteit, verwarming, warm water etc.).
Als het nog niet duidelijk is, dan moet je het maar zeggen.
Zoon zal wel uiterlijk de dag voordat hij 21 jaar wordt, op kamers moeten gaan (of bij familie). Want daarna wordt je wel gekort (10%) op je bijstandsnorm.

tsjor

tsjor

17-07-2009 om 00:31 Topicstarter

Wat ik nu begrijp

Is het volgende: als alleenstaande ouder krijg je 70% van het minimumloon plus 20% toeslag. als alleenstaande (kind is met 18 jaar verdwenen) krijg je 50%. Als het kind er dan toch blijkt te zijn, maar het kind heeft studiefinanciering krijg je toch die 20% toeslag. Als het kind een royaal inkomen heeft wordt die toeslag verlaagd naar 10%, ongeacht hoeveel het kind verdient (boven een bepaalde norm).
Dus hoe je het ook wendt of keert: als alleenstaande ouder ga je erop achteruit (zo'n 250 euro) als je kind 18 wordt.

Dat is wat ik tot nu toe begrepen heb. Klopt dat?

Oh ja, de redenering is inderdaad dat er in de thuiswonende beurs (basisbeurs moet dat dan zijn, en die is E. 97,-- per maand) ook nog iets zit voor levenskosten, dus het kostgeld voor je ouders....? Maar dat weet ik weer niet zeker. Mijn redering is dan: de aanvullende beurs is afhankelijk van het inkomen van de ouders, dus dat zou dan weer raar zijn om daar kostgeld in te stoppen. En een lening afsluiten voor kostgeld is ook raar. Het is onvoorstelbaar waarvoor die E. 97,-- allemaal kan dienen.

Weet iemand dan ook wat de norm is, wanneer de toeslag verlaagd wordt naar 10%? Ik meen begrepen te hebben; de maximale studiebeurs plus 10% van het minimuminkomen.

Tsjor

hilda

hilda

17-07-2009 om 22:28

Marmar

hoi,dank voor je reactie...mijn zoon die 18 word is de oudste van drie kids,ik heb nog zoon van 13 en dochter van 9..waarschijnlijk maakt dit wel een verschil..hoop ik eigenlijk wel..
zorgtoeslag is aangevraagt en zorgverzekering ook...
wat betreft dat stuk erfenis van 5 jaar geleden..ook voor andere zoon was er iets maar ook dat moest ik inleveren..iedereen vond het gekkewerk maar weg was het..nu krijgen ze halfwezen pensioen,en deeltje pensioen maar ook dat word van mijn uitkering afgetrokken...
vijf jaar geleden had ik geen vermogen,nu nog niet trouwens....hij helpt me trouwens wel met dingen als ik ff niet uitkom,hij maakt ook niet heel veel op,spaart goed..heeft uit de praktijk gezien dat het verkeert kan dus daar heeft ie veel van geleerd gelukkig
dus als ik het goed begrijp maar zeg maar als ik het mis heb....omdat ik nog twee kids heb onder de 18 zal me uitkering niet veranderen?..ik weet toch best veel van regeltjes en dergelijke maar hier heb ik nog niets geen verstand van....

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.