Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op
Caz

Caz

16-09-2012 om 13:43

Welke zorgverzekering voor 18 jarige

Hoi,

Dochter is samen met mij een beetje aan het rondkijken welke zorgverzekering ze zal nemen, aangezien ze binnenkort 18 wordt. Nu lijkt me de Cz direct van Cz en dan de aanvullende verzekering Basic wel wat.
http://www.czdirect.nl/bekijk-en-vergelijk/premie-voor-de-czdirect-zorgverzekering
Het enige wat mee daar niet helemaal van aanstaat is de 75% vergoeding van de tandarts. Ik vraag me af of de premie van 110, euro met een eigen risico van 220 euro in verhouding staat met de 75% vergoeding van de tandarts.
Of meer premie betalen en 100% vergoeding(tot een bepaald bedrag) van de tandarts krijgen?

Ik zie door de bomen het bos even niet meer. Wat hebben jullie afgesloten?

Bedankt voor het meedenken.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Caz

Caz

16-09-2012 om 13:49

Goed gebit

nog even extra:dochter heeft nog nooit gaatjes gehad dus lijkt me wel sterke tanden hebben.

Jongeren zorgverzekering

van cz hier. Oudste bijna 19 zorg op maat verzekering van cz. Met als aanvullen de jongeren verzekering. Is 125 euro per maand. Maar heeft ook een eigen risico van 220 euro. Dat is het minste. Wij zijn collectief verzekerd en omdat zoon nog thuiswonend is mag hij daarop meeliften. Dan worden de ortho en tandartskosten ed volledig vergoed. Kun jij niet via werkgever collectief verzekeren ? Scheelt vaak enorm in vergoedingen.
Gr Rymcke

rosa

rosa

17-09-2012 om 08:13

Jongeren

De goedkoopste verzekering voor jongeren is geloof ik net iets meer dan 70 euro. Dan heb je wel het hoogste eigen risico, rond de 700 euro. Dat is hoog, maar je betaalt ook wel bijna 50 x 12 = 600 euro minder premie...

Caz

Caz

17-09-2012 om 08:53

Online

Ik zit ook in de eerste instantie naar CZ te kijken. Allen zie ik dat jij de "gewone" Cz hebt geregeld, ik wou de online versie eigenlijk afsluiten(geen mensen meer aan de telefoon krijgen, alles online regelen), dan kost de premie 110 euro per maand met dan wel het verschil van de 75% vergoeding van tandartskosten(consult, mondhygiëne ed). Als ik even snel tel scheelt dat 180 euro per jaar en ik denk dat dan de 100% vergoeding niet in verhouding staat met de premie. Ortho hoeft niet meer, heeft ze al achter de rug. Ik weet even niet was wijsheid is, toch nog eens goed doorlezen. 125 euro per maand is niet niks voor dochter, nu is dat nog niet zo'n drama maar volgend jaar is ze uit huis en dan telt iedere euro denk ik maar.
Collectief moet ik eens navragen, doet/moet in principe elke werkgever dat?

Eigen risico van 700 euro vind ik geen optie, als er dan iets gebeurd is ze de klos.

Maar

Kids hebben recht op zorgtoeslag via belasting. Onze zoon krijgt zo'n 60 euro terug ! Dit is afhankelijk van hoeveel ze bijverdiend. Maar zoonlief betaalt dus zo'n 65 euro per maand uiteindelijk voor zijn zorgverzekering !
Heeft jouw dochter ook vast recht op.
Maar tandartsverzekering moet ze toch wel nemen want ze moet toch 2 x per jaar erheen. Anders betaalt ze alles zelf.
Collectief doet niet iedere werkgever maar misschien heb je massel, jouw werkgever of die van je man wel. Scheelt ook voor jullie met vergoedingen.
Gr. Rymcke

Arawen

Arawen

17-09-2012 om 12:48

Keuze

Iedereen kiest wat in zijn/haar omstandigheden het beste is. Heeft je kind een slecht gebit (= tandartskosten)? Komt het bij de fysiotherapeut/gebruikt het medicijnen etc etc. Dat alles bepaald de dekking die je nodig hebt.
Zoon zat bij mij, collectief, Zilveren Kruis. Konden we laten doorlopen, maar was ook zonder aanvullende verzekering en collectiviteitskorting nog behoorlijk prijzig. Zoon heeft een uitstekend gebit en mankeert helemaal niets, dus gezocht naar de goedkoopste optie. Dat bleek Zekur van Unive. Een online jongerenverzekering. Onze argumenten om daarvoor te kiezen waren dat hij op z'n 20e klaar is met zijn opleiding en dan waarschijnlijk gaat werken, als hij dan aanvullende verzekeringen nodig heeft kan ie die alsnog afsluiten en zelf gaan betalen (heeft nu een studiebeurs). Aanvullende verzekeringen niet gedaan. 2, of misschien zelfs 1, tandartscontrole per jaar zelf betalen is goedkoper dan een verzekering die de tandarts dekt. En zoals ik al zei; hij heeft nooit iets.
Wel gekozen voor geen vrijwillig extra eigen risico, want anders zou het direct zelf te betalen bedrag als er plotseling iets met hem gebeurd wel erg groot worden. Hij betaald nu zo'n EUR 95 per maand aan premie, waarbij hij ook nog zeker EUR 60 zorgtoeslag krijgt.
Rekenen dus!

Caz

Caz

17-09-2012 om 12:56

Rymcke

Klopt Rymcke, mijn dochter krijgt ook 70 euro zorgtoeslag terug. Ik bedoelde ook niet dat ze overweegt om geen tandartsverzekering te nemen maar wel om de tandartsverzekering van 75% vergoeding ipv 100% te nemen.

125 euro per maand x 12= 1500 (100% tandarts voor bepaalde dingen)1320
110 euro per maand x 12= 1320 (75% van consult ed, 25% zelf betalen)

Ik denk zelf dat het verschil van die twee, niet opweegt tot hetgeen ze kwijt is per jaar maar dat is dus een beetje koffiedik kijken, daar ben ik me wel van bewust.
25% van consult is ongeveer 5 euro per consult zelf betalen. Gaatjes heeft ze nog nooit gehad.

Als we weer naar een andere verzekering kijken waar ook 100% tandarts inzit, zie ik dat daar bv de bril(heeft ze niet ) helemaal niks vergoed wordt.
De meeste verzekeringen van de gemiddelde prijs(100-130) hebben geen 100% tandarts vergoeding merk ik na bekijken. Ik denk dus dat er meer studenten zijn die voor de 75 of 80% regeling kiezen en iets minder kwijt zijn per maand.

Mijn werkgever doet niet aan collectief, man moet ik maar eens navragen.

Caz

Caz

17-09-2012 om 13:18

Arawen

Zekur staat me ook wel aan. Die ben ik in onze zoektocht ook al tegengekomen. Meende wel dat daar voor ons de premie is hoger lag dan bij cz direct. 6 euro als ik me goed herinner. Moet nog eens kijken.

Jij en jouw zoon nemen dus wel het risico waar ik nog een beetje tegenop zie. Bij dochter zullen de tandartskosten ook te verwaarlozen zijn dus ik denk dat we maar voor de optie 75% moeten gaan kiezen(helemaal niet voor de 15 euro verschil durf ik toch weer niet echt aan, omdat daar verder ook geen andere vergoedingen inzitten).
Nogmaals: koffiedik kijken.

Het enige waar dochter eigenlijk kosten aan maakt zijn nu de Pil, maar die wordt bij de meesten wel vergoed.
Fysio oid heeft ze nog nooit nodig gehad. Afkloppen

rosa

rosa

17-09-2012 om 18:31

Zekur

Je moet ook nog even kijken of je voor een natura of een restitutiepolis kiest (natura: verzekeraar betaalt zorgverlener direct; restitutie: jij krijgt de rekening die je kunt declareren bij verzekeraar). Bij natura (Zekur, de andere weet ik het niet van) ben je gebonden aan huisarts/tandarts.fysiotherapeut etc die een contract heeft met Univé. Natura polissen zijn over het algemeen wel goedkoper dan restitutiepolissen.

Pil

Maar tot bepaalde leeftijd. Ik mag hem de laatste jaren zelf betalen! Geloof tot 21! Daarna zelf betalen !
Gr. Rymcke

Arawen

Arawen

18-09-2012 om 13:12

Gewoon vragen

Mijn zoon gebruikt geen Pil gelukkig.. Dus dat punt hadden we niet. Hij heeft ook geen bril of lenzen, geen fysio of andere therapie, is kerngezond. Hooguit een enkele keer huisarts, maar een consult daar gaat niet eens van het eigen risico af geloof ik.
Van die tandarts, die twijfel ken ik. Dus heb ik onze tandarts, waar zoon ook al jaren komt, gewoon om advies gevraagd. Ze heeft nog eens een foto gemaakt van zijn gebit en geconcludeerd dat het er (nog steeds) prima uit ziet en hij het risico wel kan nemen.. Mag van haar zijn half-jaarlijkse controle zelfs omzetten naar een 1 x per jaar. Handig ook, want hij woont inmiddels in een andere plaats op kamers en komt alleen in het weekend thuis. Zo'n controle+tandsteen verwijderen kost zo'n EUR 30. Da's veel minder dan elke maand premie betalen.
Ik dacht dat trouwens dat Zekur zo'n beetje de goedkoopste was. Maar misschien vergis ik me wel.

Arawen

Arawen

18-09-2012 om 13:16

Trouwens

... de tandarts zei dat hij, als hij na het stappen van zijn fiets klettert, beter zijn been dan zijn tanden kan breken. Ambulance en ziekenhuis worden namelijk wel vergoed uit de basisverzekering... Ironisch maar wel waar...

Caz

Caz

18-09-2012 om 14:25

Knoop doorgehakt

Ik weet niet of ieder zorgverzekering dat verschil van natura en restititie hanteert. Ik heb net even op wat sites gekeken en zie het niet overal staan.

We hebben de knoop doorgehakt, je kunt wel eeuwig blijven kijken maar bij ieder mist wel iets.
Toch gekozen voor de CZ direct(online) aanvullend basic verzekering. 110 euro per maand, lijkt me een prima begin voor onze 18 jarige. Er zit van alles wat in, brik fysio ed. Niet dat ze dat nu nodig heeft maar je weet maar nooit de komende jaren.
De pil wordt tot 200 euro per jaar ook na de 21 jaar vergoed bij deze verzekering. Het kan bijna niet anders of dat is bij jou ook Rymcke, omdat je ook een CZ verzekering hebt afgesloten, toch? Maar eest het eigen risico van 220,-
En zelfs ook nog 50 condooms per jaar als extra bonus, wat kan een mens nog meer willen

Ik zou dat ook eens na kunnen vragen bij de tandarts, alleen duurt dat nog even en dan is ze intussen al 18 geworden.

Bedankt allemaal voor het meedenken

Caz

Caz

18-09-2012 om 14:30

Arawen

Ik heb die twee nog eens even naast elkaar gelegd en ik kan me vergissen(heb nu wel genoeg gezien dus ga er niet meer induiken ) maar ik dacht dat de cz direct toch goedkoper is, tenminste voor wat wij willen(aanvullend erbij). Eigen risico 220 aangevinkt.

https://www.zekur.nl/verzekeringen-zorg?utm_source

http://www.czdirect.nl/bekijk-en-vergelijk/premie-voor-de-czdirect-zorgverzekering

ilsepilse

ilsepilse

18-09-2012 om 16:32

Fbto?

heb ik laatst gebeld, die hebben allemaal modules, basisverzekering iets van 95 euro, en dan zou ik alleen fysio erbij doen voor mijn zoon module kost 2 eu per maand, als ik tandkosten zou hebben zeggen ze kan je die module "'aanzetten'..
iemand hier ervaring mee?

Gerrie

Gerrie

19-09-2012 om 01:34

Onze dochter ook fbto

Hoi ilsepilse onze dochter van 21 heeft ook een fbto verzekering afgesloten dit jaar en bevalt tot nog toe goed modules aan en uit zetten moet je wel goed de voorwaarden lezen want soms heb je een wachttijd van een half jaar maar tot op heden is ie best goed bevallen.
Groeten Gerrie.

rosa

rosa

20-09-2012 om 16:16

Natura

CZdirect is ook een natura polis.
http://www.czdirect.nl/voorwaarden-en-vergoedingen/gecontracteerde-zorg

Je moet dus naar een zorgverlener die een contract heeft met CZ. Voor mijn woonplaats gaat dat goed voor huisarts, fysiotherapeut, maar mijn tandarts heeft bijvoorbeeld geen contract met CZdirect.
Je kunt hier zoeken hoe het bij jouw woonplaats zit: https://www.cz.nl/consument/interactief/zoek-en-vergelijk/zorgzoeker

Caz

Caz

20-09-2012 om 23:40

Hmm

Ik snap niet goed hoe dat werkt. Want ik zie wel mijn tandarts bij de niet gecontracteerden staan maar ik zit wel al heel mijn leven bij CZ en ook al heel mijn leven bij de tandarts. Krijg gewoon vergoed wat ik vergoed moet krijgen dus waarom dan naar een gecontracteerde moeten?

rosa

rosa

21-09-2012 om 09:05

Oh?

Dat is mooi Caz. Ik snap dan ook niet hoe het werkt.

Koeman

Koeman

29-09-2012 om 19:00

Ongeval

Ik hoorde toevallig kort geleden van een verzekeringsadviseur dat tandartskosten die het gevolg zijn van een ongeval wel in de basisverzekering vallen.

rosa

rosa

01-10-2012 om 08:13

Natura

Ik heb gehoord dat de verzekeringsmaatschappijen nu nog steeds bezig zijn met de contracten voor 2012. Waarschijnlijk hebben ze tot die tijd gewoon alles vergoed, ook van niet-gecontracteerde zorgverleners. Volgend jaar gaat het dus misschien anders!

Fiorucci

Fiorucci

01-10-2012 om 10:36

Nee rosa

Ik heb aardig wat bij moeten betalen in 2012, doordat zorgverleners geen contract hadden met mijn verzekeringsmaatschappij.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.