Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Jongvolwassen Jongvolwassen

Jongvolwassen

Lees ook op

Ziektekostenverzekering, hoe regel je dat?

bij de oudste zoon ging het gemakkelijk en automatisch: er werd een zogenaamde polissplitsing toegepast: op mijn polisblad bleef ik staan met de andere kinderen. De premie werd van mijn rekening afgehaald. Op het andere polisblad stond zoonlief. De premie werd van zijn rekening afgehaald (nou ja, na wat gedoe, voordat de automatische incasso goed werkte en heel veel extra kosten, omdat we een ergens een rekening met administratiekosten van 15 euro voor een herinneringsopdracht over het hoofd hebben gezien, blijkbaar. Zoonlief is nu dus een wanbetaler geworden, ook al betaalde hij wel netjes de extra 77 euro voor bepaalde medicijnen zelf en kreeg hij zijn no-claimkorting vrijwel helemaal terug).
Bij de oudste zoon was het zo, dat hij de basisverzekering zelf moest betalen, maar gratis meeverzekerd was voor de aanvullende verzekering die ik betaalde. Dat was vier jaar geleden.

Nu de tweede zoon, ook 18 geworden en inmiddels ben ik al bijna een jaar verder om wat genoemd wordt een polisspliting toe te passen. En dat lukt maar niet. De eerste reden was, dat mijn zoon geen studiefinanciering had. Dat klopte ook, want wij haddenb erekend dat het gunstiger zou zijn om in het jaar warin hij 18 werd geen studiefinanciering aan te vragen, maar te leven van het geld dat hij verdiende (niet veel, maar net genoeg voor de kosten) , zodat hije en jaar studiefinanciering kon sparen. Hoe de ziektekostenverzekering wist dat hij geen studiefinanciering kreeg is mij nog niet helder, ze geven dat ook niet aan, verwijzen alleen naar de voorwaarden.
Zucht. Dus toch maar studiefinanciering aangevraagd. Nu weer een poging, Wordt de polis beëindigd, zoon krijgt nieuwe polis en moet dan ook zelf zijn aanvullende verzekering gaan betalen. Dat was ook weer niet de bedoeling. Zoon heeft straks bovendien geen studiefinanciering meer, omdat hij een BBL-richting kiest, dus een combinatie van leren en werken. Dan verdient hij wel, maar dat is veel minder dan de studiefinanciering zou bedragen.
Nog een zucht. Nu moeten we het kontrakt opsturen met het scholingsinstituut en dan gaat de ziektekostenverzekering beoordelen of zijn inkomen zodanig is dat hij in zijn eigen levensonderhoud kan voorzien. zo ja, dan moet hij toch alles betalen. Hij zal waarschijnlijk zo'n 350 euro per maand bruto gaan verdienen. Zelf waant hij zich al rijk en droomt van een eigen kamer. Maar van dat geld zal hij zijn ziektekostenpremie moeten betalen (min de belastingteruggave), zijn schoolgeld en boeken en zijn reiskosten.
Ik snap niet dat het vier jaar geleden zo gemakkelijk ging en nu zo moeilijk. Ik snap ook niet dat de ziektekostenverzekering informatie kan inwinnen bij de studiefinanciering en zich gaat bemoeien met de financiering van zijn studie. Eigenlijk zou een inschrijvingsbewijs bij een opleiding moeten volstaan.

Hoe gaat dat bij anderen? Als je kind 18 wordt, hoe gaat dat dan met de ziektekostenverzekering? Kan je kind dan een eigen polis krijgen? Kan je kind dan nog meeverzekerd blijven voor het aanvullende pakket?

Ik ben bij het IZZ verzekerd en tot nu toe was ik heel tevreden, maar deze administratieve rompslomp vind ik behoorlijk vervelend en ingrijpend.

Tsjor

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
Kaaskopje

Kaaskopje

10-08-2009 om 20:09

Dochter

Ik heb mijn dochter bij ons uit laten schrijven en heb voor haar een eigen verzekering bij Univé afgesloten. Met aanvullende verzekering omdat daar een doorlopende reisverzekering in zit. Het heeft even geduurd voor we teveel betaalde premie weer terug hadden gekregen bij onze eigen maatschappij, maar nu loopt het verder goed.

Jaymza

Jaymza

10-08-2009 om 23:00

Ik snap niets van je verhaal. Hier heeft de ziektekostenverzekering nog nooit gevraagd naar inkomsten van kinderen. Tot en met 27 kunnen ze gewoon op mijn polis blijven staan, ook al studeren ze niet, mits ze op hetzelfde adres wonen. Bij een ander adres moeten ze wel studeren. Naar enig bewijs is ons echter nooit gevraagd. De premie blijft ook gewoon hetzelfde, wat voor soort of hoogte van inkomen je ook hebt. En wie de premie betaald mogen we ook helemaal zelf weten, als het maar betaald wordt.

Jaymza

Kaaskopje

Kaaskopje

11-08-2009 om 01:49

Hier ook niet

In eerste instantie werd de gratis meeverzekering automatisch omgezet in een volwassen verzekering voor mijn dochter. Ze kwam gewoon als derde betalend gezinslid op de polis. Omdat dat duurder was dan een jongerenverzekering van Univé en Univé in onze omgeving een logische keus is zit ze nu daar.

Kari1

Kari1

11-08-2009 om 13:36

Hier

net als bij Jaymza. Alle gezinsleden hebben een eigen polisblad, met evt. naar wens eigen aanvullingen (wij hebben allemaal alleen basis) en eigen risico's (twee gezinsleden geen extra eigen risico, twee wel).
Wij betalen alle premie, korting via werkgever van man. De kinderen krijgen, vanwege hun studenteninkomen, zorgtoeslag van de belastingdienst op hun rekening bijgeschreven. Wij verrekenen premie, zorgtoeslag en onze studiebijdage onderling met ze.
Kari

tsjor

tsjor

11-08-2009 om 22:59 Topicstarter

Jaymza

Ik snap er ook niks van dat ze naar inkomen vragen. Een bewijs van inschrijving bij een opleiding kan ik me nog voorstellen, maar hoe iemand dat financiert is wat anders.
Bij mij wordt de premie automatisch van mijn rekening afgeschreven, en dat is nu juist wat ik niet wil. Het lijkt nu toch bijna opgelost te worden, zoon krijgt een eigen polis en kan -mits we aantonen dat hij ingeschreven is en te weinig verdient om in zijn eigen levensonderhoud te voorzien- voor het aanvullende pakket meeverzekerd blijven bij mij. We zijn dan bijna een jaar verder. Bovendien heb ik nog steeds geen antwoord op de vraag hoe het kan dat de ziektekostenverzekering weet of iemand studiefinanciering krijgt. Die vraag wordt gewoon genegeerd.

Jasymza, je schrijft dat de premie even hoog blijft. Welke verzekering is dat dan? En is dat voor de basisverzekering of voor een aanvullend pakket? Van mij mag je wel reclame maken hoor!

Tsjor

Sancy

Sancy

12-08-2009 om 09:44

Tsjor (lichtelijk o.t.)

"Bovendien heb ik nog steeds geen antwoord op de vraag hoe het kan dat de ziektekostenverzekering weet of iemand studiefinanciering krijgt. Die vraag wordt gewoon genegeerd."
Hmmmz, daar krijg ik enorme kriebel van. Laat ik even kijken wat ik zo uit mijn hoofd weet. Zorgverzekeringsmaatschappijen hebben tegenwoordig de BSN-nummers van hun klanten. IB-Groep heeft toegang tot de GBA gegevens - GBA gegevens bevatten een BSN-nummer. En wat je via BSN-nummers allemaal kunt ontdekken...
Nou ja, je snapt het plaatje wel denk ik. Je ként het plaatje waarschijnlijk ook wel. Maar zie maar eens iemand te vinden die het toegeeft.

Kijk eens op deze pagina

http://www.scribd.com/doc/12927759/Rap-2009-Onze-Digitale-Schaduw

Onder 5.5 staat de vermelding welke instantie gegevens kunnen inzien die te maken hebben met studiefinanciering.

Tirza G.

Tirza G.

12-08-2009 om 16:11

Maar

De ziektekostenverzekering hééft niets te maken met studiefinanciering, dat is nou juist zo maf.

Tirza

Tirza

Mijn dochters hebben een zorgverzekering (VGZ) met collectiviteitskorting. Dat collectieve komt omdat ze studeren. De uni heeft geregeld dat het personeel en hun gezinnen alsook de studenten daar gebruik van kunnen maken. Hoe zou de VGZ dat checken? Via de uni of de ib?

Voorwaarden

Tsjor, IZZ vermeldt 'kinderen' in de polisvoorwaarden. Zij zijn meeverzekerd tot 30 jaar als... Kinderen: eigen, stief-, pleeg- of adoptiekinderen, jonger dan 30 jaar, op voorwaarde dat aanspraak bestaat op kinderbijslag, een uitkering uit hoofde van de Wet studiefinanciering 2000, een uitkering op grond van de Wet tegemoetkoming onderwijsbijdrage en schoolkosten (WTOS) of op persoonsgebonden aftrek wegens uitgaven voor levensonderhoud van kinderen volgens artikel 6.1 en afdeling 6.4 van de Wet inkomstenbelasting 2001, jo. artikel 35 en 36 van de Uitvoeringsregeling inkomstenbelasting 2001. Bij huwelijk, geregistreerd partnerschap of duurzaam samenwonen van een kind is betrokkene niet meer als kind aan te merken volgens de begripsomschrijving van deze verzekeringsvoorwaarden."
Meeverzekerd zijn gebeurd altijd op het polisblad van de hoofdverzekerde. Kind kan zich met een eigen polisblad wel zelf verzekeren.
De voorwaarde is te lezen zoals die deze keer is uitgelegd. Misschien waren de voorwaarden de vorige keer anders. Of misschien heeft er toen iemand niet opgelet.
Wat de verzekeraar en de IB groep betreft:
Ik denk dat dit artikel de ruimte laat tot uitwisseling tussen IB groep en verzekeraar "Artikel 1.7. Gebruik sociaal-fiscaalnummer of onderwijsnummer

*

1. De IB-Groep gebruikt het sociaal-fiscaalnummer of onderwijsnummer van een leerling, student of debiteur ter zake van de uitvoering van deze wet slechts:

a. in contacten met die leerling, student of debiteur,

b. in contacten met personen en instanties voorzover deze zelf gemachtigd zijn tot het opnemen van het sociaal-fiscaalnummer of onderwijsnummer in een persoonsregistratie, en

c. teneinde de gegevens van die leerling, student of debiteur te vergelijken met de gegevens die over hem zijn opgenomen in het basisregister onderwijs, bedoeld in artikel 9a van de Wet verzelfstandiging Informatiseringsbank, voorzover dat noodzakelijk is voor de uitvoering van deze wet.
*

2. Het sociaal-fiscaalnummer of onderwijsnummer van de partner van een leerling, student of debiteur of van de TOS-ouder of diens partner kan ter zake van de uitvoering van deze wet slechts worden gebruikt in contacten met die partner of TOS-ouder of met de desbetreffende leerling, student of debiteur, alsmede, voorzover het betreft de controle op de rechtmatigheid, in contacten met personen en instanties voorzover deze zelf gemachtigd zijn tot het opnemen van het sociaal-fiscaalnummer of onderwijsnummer in een persoonsregistratie."
Dat kan overigens zo eenvoudig zijn als de vraag van de verzekeraar "heeft u Piet met nummer zoveel in uw bestand" Bij het antwoord 'nee' weet de verzekeraar genoeg. Het is de IB groep niet verboden om deze vraag te beantwoorden.
De vraag is wel of het de zorgverzekeraar is toegestaan om die informatie te gebruiken voor het beoordelen een verzekeringsovereenkomst. Ik denk dat dat niet mag.
Dat zou ik toch even voorleggen aan het CBP. Je kunt even bellen.
Groet,
Miriam Lavell

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.