Ben jij eigenlijk voorbereid op het ouderschap en je baby? Dit kun je doen
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

1980 t/m 2000 of 2001 t/m 2022?

Peiling

Is het ouderschap moeilijker dan in de jaren 1980 t/m 2000 nu vaker beide ouders werken? Wat is jouw gevoel?
77 stemmen
43%
14%
43%

Miepjecody schreef op 31-12-2022 om 17:01:

[..]

Wat een onzin, of heb je het nu over de jaren 60?

Hoezo onzin? Mijn moeder kookte luiers uit op het fornuis, wij hadden nog een opslag voor kolen op het balkon, wij gingen voor de haard in een grote badteil in bad, er was nog een wasbord. Allemaal begin jaren 70.

Denk je echt dat mensen dat verzinnen en omdat jij het niet kent, dat het dan onzin is? Aardig weer.

Max88 schreef op 31-12-2022 om 17:22:

[..]

Hoezo onzin? Mijn moeder kookte luiers uit op het fornuis, wij hadden nog een opslag voor kolen op het balkon, wij gingen voor de haard in een grote badteil in bad, er was nog een wasbord. Allemaal begin jaren 70.

Denk je echt dat mensen dat verzinnen en omdat jij het niet kent, dat het dan onzin is? Aardig weer.

Begin jaren 70 ja, in de jaren 80 kwamen de wegwerpluiers. De cv werd ook in de jaren 80 gemeengoed en in de jaren 90 de "kunststof" kozijnen.

De wasdroger stond bij ons al in de jaren 80 te draaien.

Herfstappeltaart schreef op 31-12-2022 om 14:56:

[..]

Mijn kinderen zijn begin jaren 80 geboren maar de kinderopvang was hier ver te zoeken. Mijn moeder wilde niet, alleen in noodgevallen.

Bij ons was ook geen crèche (vandaar oa dat meisje dat bij altijd bij ons thuis was) en mijn moeder heeft heel erg hard geprobeerd overblijf op school te regelen, maar daar was de directeur faliekant op tegen, want ‘kinderen horen thuis een warme maaltijd te eten’. En ja, dat was wel degelijk jaren 80, in een regio waar Amsterdammers massaal naartoe verhuisden toen, dus niet ergens heel erg achteraf waar de tijd 30 jaar achterliep ofzo. 

Mevrouw75 schreef op 31-12-2022 om 17:41:

[..]

Bij ons was ook geen crèche (vandaar oa dat meisje dat bij altijd bij ons thuis was) en mijn moeder heeft heel erg hard geprobeerd overblijf op school te regelen, maar daar was de directeur faliekant op tegen, want ‘kinderen horen thuis een warme maaltijd te eten’. En ja, dat was wel degelijk jaren 80, in een regio waar Amsterdammers massaal naartoe verhuisden toen, dus niet ergens heel erg achteraf waar de tijd 30 jaar achterliep ofzo.

Hier was vanaf 1985 ongeveer overblijf en dat was al heel wat, en toen ik in groep 7 zat ging de overblijfjuf iets heel spannends doen, ze ging een kinderopvang starten. Dat was in 1989, ik had daar nog nooit van gehoord, wij hadden we een sleutelkind op school.

Kyana schreef op 31-12-2022 om 14:51:

[..]

We hebben het over de jaren 80 en 90? Niet over de jaren net na de oorlog. Toen had je uiteraard ook al kinderopvang. In het dorp verderop was een creche. Dat weet ik nog want die stond naast de school waar ik naar toe ging. Mijn beste vriendinnetje had thuis een oppas die voor de kinderen zorgde.

Daarnaast hielpen oma's natuurlijk ook wel eens met oppassen (die waren vaak van de generatie waar weinig vrouwen werkten) en als je wat ouder was dan ging je vaak zelf naar huis (sleutelkinderen.) Ik ging altijd in de vakanties logeren bij oma/opa omdat mijn ouders aan het werk waren & ik liep al vroeg alleen van/naar school. Toen ik heel klein was ging ik naar een oppas of naar oma.

Bij ouders die een eigen bedrijf hadden (boerderij, winkel) liep het vaak allemaal wat door elkaar heen qua huishouden/kinderen/werk.

Ja, we hebben het over de jaren 80/90. 

Decembermamma schreef op 31-12-2022 om 17:43:

[..]

Hier was vanaf 1985 ongeveer overblijf en dat was al heel wat, en toen ik in groep 7 zat ging de overblijfjuf iets heel spannends doen, ze ging een kinderopvang starten. Dat was in 1989, ik had daar nog nooit van gehoord, wij hadden we een sleutelkind op school.

Wij dus ook uiteindelijk, dankzij mijn moeder, maar die heeft daar dus echt voor moeten strijden. 

In mijn optiek was beiden volledig werken en je kind naar de opvang dus echt niet de gewoonste zaak van de wereld in de jaren 80. (En die cijfers die hier iets eerder geplakt zijn zeggen dat ook). 

Hier, waar wij nu wonen, is meer dan 2 dagen bso ook zielig op de een of andere manier, en je kind later dan half 6 ophalen ook. Ik weet ook niet hoe men het hier doet, want zó ontzettend laat vertrek ik nou ook weer niet van mijn werk, eerder vroeg, want ik begin ook vroeg. Ik vind de maatschappij ook nog echt ingericht op een jaren 80 ideaal ofzo. 

Kyana schreef op 31-12-2022 om 14:59:

[..]

Maar dan heb je het echt over de jaren net na de oorlog. In de jaren 80/90 hadden wij ook al een wasmachine en stofzuiger. Wij hebben juist best laat een wasmachine gekregen want mijn moeder deed de eerste jaren inderdaad de was met de hand. Toen was dat al echt ouderwets. Een wasmachine was toen al echt heel normaal. Afwasmachines bestonden ook al (die hadden wij niet maar ik kende wel mensen met een afwasmachine.)

Ik weet niet hoe de percentages liggen maar heel veel vrouwen gingen in die tijd ook niet naar de huishoudschool maar gewoon naar de mulo/hbs/gymnasium en later mavo/havo/vwo. De Mammoetwet is al van 1968 dus iemand die toen 12 was en moeder met 24 in 1980 heeft in hetzelfde systeem onderwijs gekregen als wij. Natuurlijk bestond de huishoudschool nog wel maar het is nooit zo geweest alsof alle vrouwen daar hebben gezeten (zelfs mijn oma's hebben geen huishoudschool gedaan.)

Nogmaals, ik ben geboren in 1976 en mijn moeder kookte bepaalde zaken wel degelijk uit op het vuur. Maar meer bedoel ik hoe vaak en hoe grondig iets gebeurde.

Misschien moet je iets beter lezen wat ik schreef. Ik zeg niet dat alle vrouwen daar zaten.

Hier in de omgeving wel veel. Ik ben er zelf nog wezen kijken om er zelf eventueel naar toe te gaan en dan hebben we het over 1988. 

Miepjecody schreef op 31-12-2022 om 17:01:

[..]

Wat een onzin, of heb je het nu over de jaren 60?

- knip-


WTF waar heb jij last van zeg 🤦‍♀️
En deze ook gestaft

in de landelijke omgeving waar ik opgroeide was overblijven heel normaal in de jaren 80. Want veel kinderen van buiten/boerderijen die niet even snel op en neer konden. En tijdens bijvoorbeeld de appelpluk waren er helemaal veel kinderen die overbleven. Dus inderdaad. De omgeving maakte ook veel uit volgens mij. 
Pampers waren er wel toen ik baby was (eind jaren 70), maar ik kon er niet tegen, volgens mijn ouders. Dus ik had ook stoffen (katoen?) luiers. 
Sommige dingen waren toen lastiger. Andere zijn dat nu. En de belastbaarheid en waar je gelukkig van wordt, scheelt gewoon per individu. Net als dat sommige mensen best oké door de lockdowns gingen, en anderen helemaal gek werden. Er mensen weer heel graag naar het werk toegingen en anderen graag nog flink veel thuis willen werken. 

Max88 schreef op 31-12-2022 om 17:22:

[..]

Hoezo onzin? Mijn moeder kookte luiers uit op het fornuis, wij hadden nog een opslag voor kolen op het balkon, wij gingen voor de haard in een grote badteil in bad, er was nog een wasbord. Allemaal begin jaren 70.

Denk je echt dat mensen dat verzinnen en omdat jij het niet kent, dat het dan onzin is? Aardig weer.

Toch typisch. Ik ben van begin jaren 70 en we hadden al jaren gewoon een douche en wasmachine hoor. En we waren niet rijk. En iedereen die we kenden hadden dat.

Wij kregen een vaatwasmachine in 1968, er was toen al een wasmachine. Mijn moeder werkte en ze had een universitaire opleiding. Ik heb haar nooit zien stofzuigen of strijken, daar hadden wij een hulp voor. Er waren natuurlijk grote verschillen, ook toen en per regio. Dat is toch niet raar?

mut

mut

31-12-2022 om 21:37

Ik ben van 1964. Wij hadden een wasmachine met een losse centrifuge. Gaskachels, pas in een volgend huis was er CV. Televisie hadden we dan weer pas in 1970. Hoe het zat met kinderopvang daar en toen weet ik niet, niet op gelet. Alle kinderen gingen naar huis tussen de middag. Ikzelf niet meer toen ik in de zesde klas zat(nu groep 8) omdat we verhuisd waren en mijn ouders wilden dat ik in mijn oude school bleef. Ik was de enigste naast 1 juf die ook wat verder weg woonde.
Mijn moeder had wel werk voordat ze trouwde, maar gestopt na haar huwelijk.

Miepjecody schreef op 31-12-2022 om 19:52:

[..]

Toch typisch. Ik ben van begin jaren 70 en we hadden al jaren gewoon een douche en wasmachine hoor. En we waren niet rijk. En iedereen die we kenden hadden dat.

Er kan in een paar jaar veel veranderen, maar ook het feit dat "het er is en dus moet zijn want iedereen die ik ken heeft het" gaat natuurlijk niet overal op.  Gelukkig hebben we de foto's nog.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.