Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

1980 t/m 2000 of 2001 t/m 2022?

Peiling

Is het ouderschap moeilijker dan in de jaren 1980 t/m 2000 nu vaker beide ouders werken? Wat is jouw gevoel?
77 stemmen
43%
14%
43%

Max88 schreef op 31-12-2022 om 08:40:

[..]

Hier begon de kentering midden jaren 70. We gingen in dezelfde stad naar school waar m'n moeder werkte ( we woonden er niet) en ze werkte onder schooltijd. We zaten op een streekschool met continuerooster.

Maar dus niet toen jullie niet naar school gingen? 
Ik ging als baby ook naar mijn oma, en later werkte mijn moeder ‘s avonds en voorbereidingen konden thuis, en wij hebben een tijdje een meisje na school in huis gehad, maar zoals nu op grote schaal er naar de opvang gegaan wordt? Hoe werden al die massa’s kinderen dan opgevangen in het dorp van Kyana? Waar blijkbaar iedereen werkte? Sleutelkinderen waren zielig  


(ik moet toegeven, ik vergelijk het met mijn eigen situatie, allebei rond de 36 uur werken, op redelijk wat reisafstand). 

Mevrouw75 schreef op 31-12-2022 om 09:28:

[..]

Maar dus niet toen jullie niet naar school gingen?
Ik ging als baby ook naar mijn oma, en later werkte mijn moeder ‘s avonds en voorbereidingen konden thuis, en wij hebben een tijdje een meisje na school in huis gehad, maar zoals nu op grote schaal er naar de opvang gegaan wordt? Hoe werden al die massa’s kinderen dan opgevangen in het dorp van Kyana? Waar blijkbaar iedereen werkte? Sleutelkinderen waren zielig


(ik moet toegeven, ik vergelijk het met mijn eigen situatie, allebei rond de 36 uur werken, op redelijk wat reisafstand).

Mijn oma's hadden zelf nog kinderen thuis toen ik werd geboren, die gingen of konden niet zo vanzelfsprekend nog wat kinderen erbij hebben.

Ik ben van 1966, er was geen kinderopvang, behalve een klein peutergroepje voor 1 middag in de week. Het was daarnaast toen nog meer de "gewoonte" ( zeker uit het nest waar ik vandaan kwam) dat de moeder thuis bleef. Sterker, mijn moeder vertelde dat met zwangerschap je geacht werd te stoppen met werken of je ontslag kreeg.

Dus bleef mijn moeder de 1e 7 jaar thuis tot we beiden op school zaten. Daarna is ze weer gaan werken op haar oude werk in dezelfde functie totdat ze na een kleine 10 jaar werd afgekeurd. Slechts een paar keer een korte tijd sleutelkind geweest, maar toen zat ik al op het VO en kon daar niet mee zitten eigenlijk.


Max88 schreef op 31-12-2022 om 10:58:

[..]

Mijn oma's hadden zelf nog kinderen thuis toen ik werd geboren, die gingen of konden niet zo vanzelfsprekend nog wat kinderen erbij hebben.

Ik ben van 1966, er was geen kinderopvang, behalve een klein peutergroepje voor 1 middag in de week. Het was daarnaast toen nog meer de "gewoonte" ( zeker uit het nest waar ik vandaan kwam) dat de moeder thuis bleef. Sterker, mijn moeder vertelde dat met zwangerschap je geacht werd te stoppen met werken of je ontslag kreeg.

Dus bleef mijn moeder de 1e 7 jaar thuis tot we beiden op school zaten. Daarna is ze weer gaan werken op haar oude werk in dezelfde functie totdat ze na een kleine 10 jaar werd afgekeurd. Slechts een paar keer een korte tijd sleutelkind geweest, maar toen zat ik al op het VO en kon daar niet mee zitten eigenlijk.


Dat is heel anders dan Kyana schrijft toch? 

Decembermamma schreef op 30-12-2022 om 01:21:

Mijn moeder was de hele dag thuis en jammerde over de hoeveelheid huishouden. Ondertussen beseffen we heel goed dat zij iets tussen de oren mankeert want wij weten dondersgoed dat met nagenoeg fulltime werken het huishouden ernaast doen simpel is en dat terwijl zoon op 1 middag na alle dagen om 14:00 vanuit school naar huis komt en een van ons dan thuis is.

Het huishouden doen we naast ons werk (32 en 36 uur per week) en dat is niets waar we ons druk over maken.

Wat zeg je dat alleraardigst. Not.


In mijn optiek was het huishouden vroeger een veel grotere klus dan men er tegenwoordig van maakt. Ten eerste door de technologie, ten tweede doordat veel vrouwen op de huishoudschool leerden hoe het huishouden heurt en dat was Veel en Uitgebreid. (Nee, niet iedere vrouw zat op de huishoudschool). Mijn moeder zei bijvoorbeeld: "Als ik moet strijken zoals ik het geleerd heb, kom ik er nooit doorheen." (Iets met weer bevochtigen en even wegleggen of weet ik het). 

Maar alles was een enorme klus. De was eerst uitkoken op het fornuis bijvoorbeeld, geen wegwerpluiers, elke week de ramen binnen en buiten, noem maar op.

Menigeen doet dingen nu minder, automatisch, uitbesteed of helemaal niet.

arbeidsparticipatie van vrouwen is prima op te zoeken:
https://opendata.cbs.nl/#/CBS/nl/dataset/83752NED/table?dl=17E05

Vrouwen Vrouwen 25-45
197035%37%
198038%50%
199045%61%
200056%75%
201061%80%
201762%
79%


typefouten voorbehouden, dit is mobielgepiel. Volgens mij zag ik in een andere tabel dat ze vanaf 2017 de meetmethode iets aangepast hebben. Maar in het kort kun je wel zien dat de participatie vliegensvlug is gestegen de afgelopen decennia. Nu is het nog interessanter om dit te verrijken met aantal gewerkte uren, met kinderopvang mogelijkheden etc. die rapporten zijn er ook (begin eens bij de emancipatiemonitor van het SCP). 

FallAgain schreef op 31-12-2022 om 11:30:

[..]

Wat zeg je dat alleraardigst. Not.


In mijn optiek was het huishouden vroeger een veel grotere klus dan men er tegenwoordig van maakt. Ten eerste door de technologie, ten tweede doordat veel vrouwen op de huishoudschool leerden hoe het huishouden heurt en dat was Veel en Uitgebreid. (Nee, niet iedere vrouw zat op de huishoudschool). Mijn moeder zei bijvoorbeeld: "Als ik moet strijken zoals ik het geleerd heb, kom ik er nooit doorheen." (Iets met weer bevochtigen en even wegleggen of weet ik het).

Maar alles was een enorme klus. De was eerst uitkoken op het fornuis bijvoorbeeld, geen wegwerpluiers, elke week de ramen binnen en buiten, noem maar op.

Menigeen doet dingen nu minder, automatisch, uitbesteed of helemaal niet.

Nee hoor de kookwas werd in de jaren 80 al in de wasmachine met centrifuge gedaan en daarna in de droger. Vanaf mijn 8e heeft mijn moeder niet meer gestreken en reken maar dat ze het mij niet leerde, "hier heb je een strijkijzer ga je gang".

In de jaren 50/60 was het huishouden inderdaad nog een klus met was uitkoken, vaak nog met bezem en blik werken en dat soort dingen. 

Mevrouw75 schreef op 31-12-2022 om 11:23:

[..]

Dat is heel anders dan Kyana schrijft toch?

Ik bedoelde te zeggen dat ook in de 70-er jaren het al gewoner werd als beide ouders werkten. 

Decembermamma schreef op 31-12-2022 om 12:30:

[..]

Nee hoor de kookwas werd in de jaren 80 al in de wasmachine met centrifuge gedaan en daarna in de droger. Vanaf mijn 8e heeft mijn moeder niet meer gestreken en reken maar dat ze het mij niet leerde, "hier heb je een strijkijzer ga je gang".

In de jaren 50/60 was het huishouden inderdaad nog een klus met was uitkoken, vaak nog met bezem en blik werken en dat soort dingen.

Dat geldt dan voor jou, maar bij mij thuis was dat anders (ik ben van 1976). Hier deed mijn moeder de huishouding zoals ze het geleerd had op de huishoudschool. Zakdoeken werden bijvoorbeeld op het vuur uitgekookt. Een droger hebben we nooit gehad.

Het klinkt eerder dat jij een probleem hebt met je moeder.

Mevrouw75 schreef op 31-12-2022 om 07:53:

[..]

Als iedereen toch werkte, hoe was de opvang dan? Want een paar kinderen kunnen het en der nog wel opgevangen worden, maar zo massaal?

We hebben het over de jaren 80 en 90? Niet over de jaren net na de oorlog. Toen had je uiteraard ook al kinderopvang. In het dorp verderop was een creche. Dat weet ik nog want die stond naast de school waar ik naar toe ging. Mijn beste vriendinnetje had thuis een oppas die voor de kinderen zorgde. 

Daarnaast hielpen oma's natuurlijk ook wel eens met oppassen (die waren vaak van de generatie waar weinig vrouwen werkten) en als je wat ouder was dan ging je vaak zelf naar huis (sleutelkinderen.) Ik ging altijd in de vakanties logeren bij oma/opa omdat mijn ouders aan het werk waren & ik liep al vroeg alleen van/naar school. Toen ik heel klein was ging ik naar een oppas of naar oma. 

Bij ouders die een eigen bedrijf hadden (boerderij, winkel) liep het vaak allemaal wat door elkaar heen qua huishouden/kinderen/werk. 

Kyana schreef op 31-12-2022 om 14:51:

[..]

We hebben het over de jaren 80 en 90? Niet over de jaren net na de oorlog. Toen had je uiteraard ook al kinderopvang. In het dorp verderop was een creche. Dat weet ik nog want die stond naast de school waar ik naar toe ging. Mijn beste vriendinnetje had thuis een oppas die voor de kinderen zorgde.

Daarnaast hielpen oma's natuurlijk ook wel eens met oppassen (die waren vaak van de generatie waar weinig vrouwen werkten) en als je wat ouder was dan ging je vaak zelf naar huis (sleutelkinderen.) Ik ging altijd in de vakanties logeren bij oma/opa omdat mijn ouders aan het werk waren & ik liep al vroeg alleen van/naar school. Toen ik heel klein was ging ik naar een oppas of naar oma.

Bij ouders die een eigen bedrijf hadden (boerderij, winkel) liep het vaak allemaal wat door elkaar heen qua huishouden/kinderen/werk.

Mijn kinderen zijn begin jaren 80 geboren maar de kinderopvang was hier ver te zoeken. Mijn moeder wilde niet, alleen in noodgevallen.

FallAgain schreef op 31-12-2022 om 11:30:

[..]

Wat zeg je dat alleraardigst. Not.


In mijn optiek was het huishouden vroeger een veel grotere klus dan men er tegenwoordig van maakt. Ten eerste door de technologie, ten tweede doordat veel vrouwen op de huishoudschool leerden hoe het huishouden heurt en dat was Veel en Uitgebreid. (Nee, niet iedere vrouw zat op de huishoudschool). Mijn moeder zei bijvoorbeeld: "Als ik moet strijken zoals ik het geleerd heb, kom ik er nooit doorheen." (Iets met weer bevochtigen en even wegleggen of weet ik het).

Maar alles was een enorme klus. De was eerst uitkoken op het fornuis bijvoorbeeld, geen wegwerpluiers, elke week de ramen binnen en buiten, noem maar op.

Menigeen doet dingen nu minder, automatisch, uitbesteed of helemaal niet.

Maar dan heb je het echt over de jaren net na de oorlog. In de jaren 80/90 hadden wij ook al een wasmachine en stofzuiger. Wij hebben juist best laat een wasmachine gekregen want mijn moeder deed de eerste jaren inderdaad de was met de hand. Toen was dat al echt ouderwets. Een wasmachine was toen al echt heel normaal. Afwasmachines bestonden ook al (die hadden wij niet maar ik kende wel mensen met een afwasmachine.) 

Ik weet niet hoe de percentages liggen maar heel veel vrouwen gingen in die tijd ook niet naar de huishoudschool maar gewoon naar de mulo/hbs/gymnasium en later mavo/havo/vwo.  De Mammoetwet is al van 1968 dus iemand die toen 12 was en moeder  met 24 in 1980 heeft in hetzelfde systeem onderwijs gekregen als wij. Natuurlijk bestond de huishoudschool nog wel maar het is nooit zo geweest alsof alle vrouwen daar hebben gezeten (zelfs mijn oma's hebben geen huishoudschool gedaan.)

Herfstappeltaart schreef op 31-12-2022 om 14:56:

[..]

Mijn kinderen zijn begin jaren 80 geboren maar de kinderopvang was hier ver te zoeken. Mijn moeder wilde niet, alleen in noodgevallen.

Nou, wij wonen in een kleine stad, vastgeplakt aan 1 van de 4 grootste steden in NL, maar begin 2000 was er dus geen kdv hier...

bieb1963 schreef op 31-12-2022 om 15:07:

[..]

Nou, wij wonen in een kleine stad, vastgeplakt aan 1 van de 4 grootste steden in NL, maar begin 2000 was er dus geen kdv hier...

Dat verrast me. Ik groeide wat eerder op in een traditionele, dorpse omgeving, maar daar waren ze wel. 

Mijn ouders losten het op door samen wisseldiensten te draaien. Mijn moeder begon heel vroeg, mijn vader hielp ons naar school. En hij werkte laat door. Ze moeten elkaar nauwelijks gezien hebben in die tijd, pas als je volwassen bent realiseer je je wat een impact dat op hen en hun relatie gehad moet hebben. Ik vond het heerlijk om alleen thuis te zijn, veel speelafspraken elders en er was altijd achtervang in de vorm van buren. Maar we hebben het goed gered. En zij zijn nog gelukkig samen. 

Het kwam ze trouwens wel op commentaar uit de omgeving te staan. Dat mijn vader het mijn moeder “toestond” om te werken en dat soort ongein. Ik ben trots dat ze creatief durfden te kijken naar wat voor hen werkte en niet bang waren om het wat anders te doen dan in hun omgeving gebruikelijk. 

o en @decembermamma; het klinkt inderdaad alsof je moeder ongelukkig was en dat dat een flinke weerslag op jou had. Heel verdrietig. Ik weet zeker dat mijn moeder in een thuismoedersituatie ook heel ongelukkig was geworden. Daar hebben we het wel eens over gehad en dat was de reden dat ze weer ging werken. 
Dat is ook meteen het lastige aan de vraagstelling in de OP. wat werkt voor de een, werkt niet voor de ander. Ongeacht de tijdsgeest, voorzieningen en huishoudelijke apparatuur. Ik denk dan ook dat het niet mogelijk is om een zuivere vergelijking te treffen. ook al omdat de discussie op Micro- en macroniveau door elkaar loopt. 

FallAgain schreef op 31-12-2022 om 11:30:

[..]

Wat zeg je dat alleraardigst. Not.


In mijn optiek was het huishouden vroeger een veel grotere klus dan men er tegenwoordig van maakt. Ten eerste door de technologie, ten tweede doordat veel vrouwen op de huishoudschool leerden hoe het huishouden heurt en dat was Veel en Uitgebreid. (Nee, niet iedere vrouw zat op de huishoudschool). Mijn moeder zei bijvoorbeeld: "Als ik moet strijken zoals ik het geleerd heb, kom ik er nooit doorheen." (Iets met weer bevochtigen en even wegleggen of weet ik het).

Maar alles was een enorme klus. De was eerst uitkoken op het fornuis bijvoorbeeld, geen wegwerpluiers, elke week de ramen binnen en buiten, noem maar op.

Menigeen doet dingen nu minder, automatisch, uitbesteed of helemaal niet.

Wat een onzin, of heb je het nu over de jaren 60?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.