Baby Essentials: 10x items die je leven fijner maken
Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op

Advies, mama van bijna drie kinderen

hoi lieve dames,

Binnenkort wordt ons derde kindje geboren. 
Ik heb helaas wederom een zware zwangerschap achter de rug met hg. Maar het einde is in zicht en het gaat gelukkig veel beter. 
Ik merk dat ik onze verdeling wie wanneer zorgt voor de kinderen oneerlijk verdeeld vind. Ik heb het gevoel dat alles op mijn schouders komt maar wellicht zie ik het verkeerd

Partner heeft een hele drukke baan. Helaas is dit in zijn sector geen andere optie. Hij werkt 4 dgn per week plus nog gemiddeld 1 avond/nachtdienst per week. 
Ik werkte voorheen 24uur maar zit door de hg in de ziektewet. 

Afgelopen drie jaren waren hectisch. We zijn verhuisd, partner heeft héél veel geklust. Tal van weekenden zijn 'opgegaan' aan klussen. Na het klussen heeft hij een pittige studie van 2 jaar NAAST zijn werk gedaan. Wederom gingen hier vele weekenden aan op en was ik vaak 'alleen' met de kindjes. Na deze studie kwam er weer een verbouwing aan bij ons huis en ook dit vraagt weer veel weekenden van hem. 
Ik merk dat het aan mij vreet. Vaak plan ik weekenden vol met gezamenlijke vrienden zodat we in ieder geval met ons gezin zijn. Maar zodra ik niks plan, heeft hij vaak geen puf om wat te doen met ons MAAR gaat hij wel klussen. Want hij kan het niet loslaten en hij wil het af. Overigens zitten we zeker niet in een bouwval situatie, verre van. Het gaat echt om luxe dingen.
Nu met de komst van ons derde kindje word ik nerveus. Hij is 4 weken vrij na de geboorte en ik weet nu al dat hij niet stil kan zitten..
Ik weet niet of ik het allemaal te somber zie maar ben wel benieuwd naar jullie mening. 
Vriend doet buiten klussen en werk verder weinig voor zichzelf. Het is niet dat hij ook nog eens avonden weg is met vrienden of sporten. Maar vooral de weekenden en het klussen breken mij een beetje op...


Ik zou hier een gesprek over gevoerd hebben voordat ik aan een derde kind was begonnen.

Maar nu dus alsnog het gesprek voeren lijkt me een goed plan. Is er al een eind inzicht qua klussen?

Je man kan ouderschapsverlof opnemen en zo een dag minder werken per week voorlopig. Dit is geldig in alle sectoren dus dat het bij hem niet kan is onzin. Heeft hij gewoon recht op. 

Zwangervanderde

Zwangervanderde

10-04-2023 om 21:09 Topicstarter

April2021 schreef op 10-04-2023 om 21:06:

Ik zou hier een gesprek over gevoerd hebben voordat ik aan een derde kind was begonnen.

Maar nu dus alsnog het gesprek voeren lijkt me een goed plan. Is er al een eind inzicht qua klussen?

Je man kan ouderschapsverlof opnemen en zo een dag minder werken per week voorlopig. Dit is geldig in alle sectoren dus dat het bij hem niet kan is onzin. Heeft hij gewoon recht op.

Ouderschapsverlof staat hij zeker voor open. Maar binnenkort gaat hij als zzper aan de slag en verdwijnt dat recht dus. Wegens privacy kan ik er verder niet over uitwijden maar hij had het zeker gewild maar de optie is nu niet door een andere werksituatie ..

Jullie hebben het ook wel allemaal tegenkomt gedaan; kinderen, studie, verbouwingen.. geen wonder dat je het lastig vindt. Heb je al eens samen gezeten om te bepalen wat voor projecten hij allemaal gaat oppakken? Als het om een keuken oid gaat begrijp ik hem wel, zoiets wil je zsm af hebben maar veel andere dingen zou ik op een gegeven moment onder de noemer hobby scharen. En in dat geval moet jij net zoveel tijd voor jezelf hebben.

Succes nog even met je laatste loodjes! 

Zwangervanderde schreef op 10-04-2023 om 21:09:

[..]

Ouderschapsverlof staat hij zeker voor open. Maar binnenkort gaat hij als zzper aan de slag en verdwijnt dat recht dus. Wegens privacy kan ik er verder niet over uitwijden maar hij had het zeker gewild maar de optie is nu niet door een andere werksituatie ..

Júist als zzp’er kun je je eigen grenzen aangeven! Vooral als je vrouw er doorheen zit! 

Zwangervanderde

Zwangervanderde

10-04-2023 om 21:18 Topicstarter

Montblanc schreef op 10-04-2023 om 21:11:

[..]

Júist als zzp’er kun je je eigen grenzen aangeven! Vooral als je vrouw er doorheen zit!

Snap je punt. Ik noem het even zzper maar het is eigenlijk net even wat anders. Geloof mij, dat het écht geen optie is. Al uitgebreid besproken. 

Ik denk dat het gesprek vooral moet gaan over prioriteiten. Werk, studie, gezin met jonge kinderen, meerdere verbouwingen en klussen...ik geef het je te doen. 
Waarom moet dat allemaal gelijktijdig? Mist hij zelf niet dat hij nooit echt iets met de kindjes doet ipv voor de kindjes. Een mooi huis, genoeg geld, mooie spullen, veel speelgoed, allemaal heel mooi en nuttig maar over het algemeen is datgene waar kinderen naar terugkijken datgene wat ze met hun ouders gedaan hebben, niet wat er allemaal gekocht en verbouwd werd. 

ik denk even heel praktisch, omdat ik een praktisch probleem lees. Maar is het een idee en kunnen jullie die klussen uitbesteden? Ik weet niet of dat financieel haalbaar is?
Dan houdt hij meer tijd over om tot rust te komen en meer energie overhoudt voor jou en gezin.
Vanuit die rust zou je dan dit stukje kunnen ,'opbouwen'.

Het is begrijpelijk dat je je overbelast voelt en het gevoel hebt dat de zorg voor de kinderen oneerlijk verdeeld is. Het lijkt erop dat je partner veel verantwoordelijkheid op zich neemt buiten het gezin, terwijl jij voor de kinderen zorgt en daarnaast een zware zwangerschap hebt gehad. Het is belangrijk om te praten met je partner over hoe je je voelt en wat je nodig hebt.

Misschien kunnen jullie samen kijken naar manieren om de zorg voor de kinderen en de verantwoordelijkheden thuis beter te verdelen. Het kan zijn dat je partner meer verantwoordelijkheid kan nemen in het weekend, zodat jij ook tijd voor jezelf hebt. Het kan ook helpen om te kijken naar manieren om de klussen in huis beter te plannen, zodat er meer tijd overblijft voor het gezin.

Communicatie is belangrijk in elke relatie, vooral als het gaat om de verdeling van verantwoordelijkheden en zorg voor kinderen. Het kan helpen om een open en eerlijk gesprek te hebben met je partner, waarin je jouw zorgen en behoeften bespreekt en samen op zoek gaat naar oplossingen. Hopelijk kan dit jullie relatie en gezin versterken en zorgen voor een meer evenwichtige verdeling van taken en verantwoordelijkheden.

Het lijkt wel een vlucht dat gaan klussen in de weekenden maar dat kan ik niet rijmen met nog een derde onderweg. Dan heeft hij recent nog voor een kind gekozen.

Is al dat klussen voor een stuk geen uit de hand gelopen hobby?
De ene gaat boeken lezen, de andere gaat sporten en nog één begint te freubelen in huis.

Ik zou dus rond de tafel gaan voor een betere verdeling.
Dat hij hobbyt zou mij geen bal kunnen schelen (liever knutselen en verbouwen dan elke week naar het voetbal en de kroeg in) maar er moet daarnaast wel ruimte zijn voor jouw hobby's én de kinderen.

En tja, 2 kinderen op zo'n korte tijd, een verhuis, een te verbouwen huis, een studie erbij, ... is gewoon crimineel heftig om allemaal tegelijk te hebben. Zelf was ik de eerste 5 jaar niet eens aan nummer 3 begonnen  . Maar daar is het nu wat laat voor.

man wou ook graag een derde ??

hoe ziet hij zelf zijn ouderschap? En wat voor vader en voorbeeld wilt hij zijn naar zijn kinderen?

En wat wil jij in je moederschap? En wat voor moeder en voorbeeld wil jij zijn naar je kinderen?

En welke relatie willen jullie met elkaar aangaan? En hoe ziet voor jullie een liefdevolle relatie eruit en wat is er nodig om dat te realiseren?

Als je niets plant doen jullie niets schrijf je. Ik zal vast je punt missen, maar waarom plan jij de weekenden zo vol met vrienden? Je wilt toch ook graag eens thuis zijn zonder dat er iets moet. 

Dat klussen doet hij toch ook voor jullie? Zodat jullie huis af is. Het zit hem achter, schrijf je, en dat kan ik mij best voorstellen. Waarschijnlijk krijgt hij pas rust als het af is. 

ik herken dit. Als ik niks plan kan mijn vriend zijn weekend vol plannen met klussen, tuin doen, nog even iemand helpen met klussen en dan ook nog even hardlopen. Prima dat hij dit allemaal doet, zijn ook dingen voor het gezin,  maar ik wil ook aandacht voor ons als gezin. Ook zonder vrienden of familie. 
Veel gesprekken over gevoerd. Dan begreep hij het ook een paste wat aan. Gingen dingen ook weer meer in overleg. Maar dat versloffen altijd weer. Totdat oudste dingen begon te zeggen als 'papa vandaag wil ik met jou een stukje fietsen' of 'vandaag wil ik met jou een spelletje doen'. Ze eiste terecht zijn aandacht op. 
Op een gegeven moment vroeg ze; waarom help jij x steeds als je vrij bent. Je bent toch mijn papa. 
Ik had het absoluut niet ingefluisterd maar ben me er wel bewust van dat ze het waarschijnlijk wel via mij (of mijn schoonmoeder) meegekregen heeft dat ik het niet altijd fijn vindt. 
Dat dochter opmerkingen maakte heeft echt geholpen. Hij werd zich ervan bewust dat hij gemist werd. 
Nu klust hij nog maar geen hele dag. Hij maakt bewust vrij voor het gezin en ook voor de kinderen apart zodat ik ook ooit mijn handen vrij heb om te hobbyen. De balans is weer wat recht getrokken. 

Zwangervanderde schreef op 10-04-2023 om 21:09:

[..]

Ouderschapsverlof staat hij zeker voor open. Maar binnenkort gaat hij als zzper aan de slag en verdwijnt dat recht dus. Wegens privacy kan ik er verder niet over uitwijden maar hij had het zeker gewild maar de optie is nu niet door een andere werksituatie ..

Het lijkt jullie allemaal te overkomen: werk, studies, kinderen, verbouwingen. Het leven is druk, druk, druk en dan zou je wel mooie, waardevolle dingen willen zoals ouderschapsverlof en weekenden met het gezin maar dat gaat dan helaas niet met al die verplichtingen. 

Maar dit zijn allemaal keuzes, die consequenties hebben. Jullie moeten het hebben over keuzes. Bij voorkeur voordat je ze maakt. Voordat je weer aan allerlei verplichtingen vast zit.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.