Rosa
06-04-2009 om 17:47
Alarmbellen voor de jeugd
(nu.nl)
Alarmbel voor jongeren ging tienduizend keer af
UTRECHT - Bij ruim 10.000 jongeren is tot nu toe een alarmbel afgegaan omdat ze in de problemen dreigden te komen.
Dat zei minister André Rouvoet voor Jeugd en Gezin maandag in Utrecht bij de presentatie van een handreiking voor de verwijsindex, een systeem waarmee hulpverleners een waarschuwing krijgen als een van hun klanten ook bij andere instanties bekend is.
Sinds de introductie eind 2007 heeft dit alarmsysteem in 107 gemeenten zijn intrede gedaan. Als de verwijsindex in het hele land werkt, zullen naar verwachting per jaar 200.000 meldingen gedaan worden over problemen waarmee jongeren te kampen hebben.
In tienduizend gevallen zullen minstens twee instanties aan de bel trekken, waarop actie ondernomen moet worden.
Handreiking
In de handreiking die maandag werd gepresenteerd staat wanneer hulpverleners een melding kunnen doen. Het kan gaan om een slechte leefomgeving, kindermishandeling, schoolverzuim, criminaliteit en een groot aantal andere risicofactoren.
Geen van deze criteria hoeft op zich een reden te zijn voor melding binnen de verwijsindex. Het gaat erom of een jongere in zijn ontwikkeling geschaad dreigt te worden.
Zie ook http://www.jeugdengezin.nl/dossiers/verwijsindex/default.asp en http://www.jeugdengezin.nl/nieuwsberichten/2009/tienduizendste-match-vir.asp

Massi Nissa
06-04-2009 om 20:58
Andere risicofactoren
"...en een groot aantal andere risicofactoren". Zoals? En wanneer is een leefomgeving slecht? Ik woon in een Vogelaarwijk, dat valt vast ruim binnen de definitie van 'slecht'. Ik begrijp heel goed wat de bedenkers van die alarmbellen willen bereiken en misschien is dit ook helemaal geen slecht plan, maar ik krijg altijd zo de kriebels van dit soort vaag taalgebruik met allerlei niet nader gespecificeerde termen.
Groetjes
Massi

Rosa
07-04-2009 om 13:24
Rouvoet komt met online privacy-wegwijzer
AMSTERDAM -
Binnenkort komt minister Rouvoet (Jeugd en Gezin) met een zogeheten 'privacy-wegwijzer'. Dat meldt dagblad Trouw dinsdag.
De wegwijzer zal een website zijn waarop onder meer huisartsen en psychiaters wordt uitgelegd welke informatie ze aan collega's mogen doorgeven.
Vanaf begin 2010 moeten alle gemeenten ermee werken. Rouvoet vindt een landelijke dekking cruciaal.
Zo blijven volgens hem jongeren ook in beeld bij verhuizing naar een andere provincie of gemeente.

tsjor
07-04-2009 om 20:50
Verloop
En zo verlopen plannen. Aanvankelijk werd iets dergelijks opgezet, omdat de ene hulpverlener van de ander niet wist dat men betrokken was bij een jongere/kind/gezin. Waarbij nooit opgehelderd is, waarom 'vraag het aan de ouder' niet zou voldoen. En ook nooit opgehelderd is waarom mensen die eerst niet zouden samenwerken nu dat dan wel zouden doen.
Nu wordt er een lijst aan vastgeknoopt met criteria voor melding. Elke melding wordt dan dus ook direkt een zorgmelding.
Voorbeeld van de situatie die gewonnen kan worden: (Trouw vandaag) Een psychiater die een kind behandelt met een eetstoornis kan bijvoorbeeld goed van de verwijsindex gebruik maken, legt Rouvoets woordvoerder uit. Al is er in die beroepsgroep huiver om dat ook te doen. "De school van hetzelfde kind kan ondervoeding of zelfs mishandeling vermoeden. Meldt de school het kind ook aan in de verwijsindex, dan krijgt het de naam van de psychiater. De twee nemen contact op en dat kan veel ophelderingen geven.".
Ik hoop dat de beroepsgroep van psychiaters lang haar huiver houdt en door dit voorbeeld hierin versterkt wordt. Zitten zij soms te wachten op telefoontjes van leerkrachten? Is het aan leerkrachten om navraag te doen bij een psychiater? En waar is de stap 'vraag het aan de ouders' gebleven?
NB overigens is één van de aspecten rond Savanna geweest, dat een kinderarts het meisje onderzocht en niet vast stelde dat ze ondervoed was, terwijl later wel wordt vastgesteld dat ze jarenlang ondervoed is geweest. Zouden leerkrachten dat nu beter gaan doen?
Eén van de groepen die in elk geval toegang zouden moeten krijgen, al is het maar omdat zij het vaakst mishandeling melden, het meeste weten en 24 uur per dag erbij betrokken zijn, dat zijn 'de buren'. Stel dat ik mijn buurmeisje 's morgens om 7.00 uur buiten rond zie lopen en dat zij en haar broertje zoals zo vaak niet ontbeten hebben.... in het echte leven heb ik hen een botgerham gegeven, maar in deze moderne tijd zou ik natuurlijk het liefste naar de p.c. rennen en me willen melden als iemand die iets doet voor het kind, dan zien wie er allemaal al betrokken is bij het kind en vervolgens met school, maatschappelijk werk, wijkpolitie, cad en jeugzorg kontakt kunnen opnemen.
En aangezien wij allemaal buren zijn...
Tsjor

Rosa
08-04-2009 om 12:01
Om alles maar bij elkaar te houden...gedwongen zorg voor ouders
Gedwongen zorg voor ouders jonge crimineel
AMSTERDAM - Het ministerie van Justitie en de gemeente Amsterdam zijn een proef begonnen waarbij ouders van een jonge crimineel gedwongen hulp krijgen bij de opvoeding.
De nieuwe aanpak moet jeugdcriminaliteit tegengaan, onder meer door te voorkomen dat een jonge dader opnieuw in de fout gaat.
Het ministerie en de gemeente trekken samen in totaal 2,5 miljoen euro uit voor het experiment, dat twee jaar duurt.
Als de proef slaagt, wordt de aanpak landelijk ingevoerd, zei een woordvoerder van het departement woensdag naar aanleiding van een bericht erover in de Volkskrant.
Negatieve spiraal
Als een jongere van tussen de twaalf en vijftien jaar een misdrijf pleegt, moeten de ouders naar het politiebureau of Bureau Jeugdzorg komen. Daar wordt vervolgens een zogeheten risicotaxatie van de situatie thuis gemaakt.
''Jonge mannen die niet goed met hun lijf en zichzelf weten om te gaan, moet je dicht op de huid zitten om een negatieve spiraal te vermijden'', zegt Hirsch Ballin in de Volkskrant.
Ontspoord
Hij had dinsdag in Amsterdam-West een gesprek met twee Nederlandse gezinnen van Marokkaanse afkomst met kinderen die zijn ontspoord.
Tijdig ingrijpen voorkomt volgens de minister erger. ''Het gaat erom dat een gezin niet de andere kant uitkijkt.''
Een ander onderdeel van de proef is dat de jonge criminelen zo snel mogelijk straf krijgen. Nu duurt het vaak nog erg lang voordat ze voor de rechter moeten verschijnen.
Amsterdam kan de komende twee jaar tweehonderd jongeren met de nieuwe aanpak benaderen.

Genista
08-04-2009 om 12:06
Sja
Het eerste dat ik dacht was: die proef is gedoemd een succes te worden... "Een ander onderdeel van de proef is dat de jonge criminelen zo snel mogelijk straf krijgen. Nu duurt het vaak nog erg lang voordat ze voor de rechter moeten verschijnen." Dit lijkt me wel zinvol. Het effect van een bekeuring komt ook het hardst aan als je 'm dezelfde week al in je brievenbus krijgt en niet 6 maanden later

Temet
08-04-2009 om 14:19
Tsja
Genista, daar heb je volkomen gelijk in. En dat dit een probleem is, is al jarenlang bekend. Dus je zou toch denken dat daar nu inmiddels eens iets aan gebeurd was...Maar nee, kennelijk, behalve vreemde uitwassen als supersnelrecht (die dan in de praktijk ook niet werken want te haastige spoed is ook niet goed).
Maar die 'verplichte hulp" - telkens weer wordt dit wiel uitgevonden. Verplichte hulp voor ouders van criminelen, voor anderszins ontsporende jongeren, voor mensen die hun leven niet op de rails hebben...
Helpt het ook? Ten eerste: hoezo verplicht? Hoe kan je ouders verplichten om dit soort hulp te aanvaarden (op straffe van wat? vraag ik me dan meteen af). En ten tweede: je kan mensen misschien dwingen een leger hulpverleners binnen te laten, je kan ze niet dwingen om te luisteren. De ouders die gevoelig zijn voor goede raad hebben die vermoedelijk allang gekregen, de ouders die er niet gevoelig voor zijn zullen dat op deze manier vermoedelijk ook niet worden.
Maar goed, misschien moet het maar een keer. Maar dan graag met een duidelijke nulmeting vooraf en deugdelijke evaluatie achteraf. Kunnen we zien of het werkt. Vermoedelijk niet, en misschien dat we dan eens af zijn van die onzin.
Groeten,
Temet

tsjor
08-04-2009 om 19:45
Wiel
Er zijn wel meer wielen die steeds opnieuw worden uitgevonden. Want nu wordt bij een jeugdige crimineel ook al gekeken naar de hele situatie om te bezien wat zin heeft: straf, hulp thuis etc. Met een reclasseringsambtenaar erbij. Dus ook dat wiel bestaat al lang. Daar kun je nog een voogd aan toevoegen voor de gedwongen hulp.
Er zijn al genoeg instrumenten om in te grijpen in situaties waarin ouders de kinderen niet aan kunnen en dit ernstige gevolgen heeft voor de ontwikkeling van de kinderen. Op jonge leeftijd crimineel worden lijkt mij zoiets. Dan heb je OTS, UHP, Ontzetting uit de ouderlijke macht etc. Alhoewel, tegenwoordig val je al snel onder de criminelen. Een familielid hebben die crimineel is zou al tot een zorgmelding in de verwijsindex moeten leiden. Of getuige zijn van geweld. leidt in Arnhem tot een kleurtje in een politieindex, waarna je geschaard wordt onder de kinderen die met politie in aanraking zijn geweest.
Het positieve aan dit nieuws is natuurlijk, dat iemand blijkbaar weet wat ouders dan wel moeten doen om te voorkomen dat hun kind op het verkeerde pad blijft.
Tsjor

Temet
09-04-2009 om 13:30
Tsjor
"Het positieve aan dit nieuws is natuurlijk, dat iemand blijkbaar weet wat ouders dan wel moeten doen om te voorkomen dat hun kind op het verkeerde pad blijft."
Inderdaad ja. Een Nobelprijs kan dan bijna niet uitblijven, zou je denken (o nee, hier is geen Nobelprijs voor).
Het is dan zeker weer teveel gevraagd om deze verhelderende inzichten even in een handzaam foldertje te gieten, tot Nut van het Algemeen...
Groeten,
Temet