Algemeen Ouderschap Algemeen Ouderschap

Algemeen Ouderschap

Lees ook op
Polle

Polle

17-04-2010 om 09:49

Beatrijs

Andermans vakantie-dvd bekijken

Beste Beatrijs,

Mijn schoonouders, zwager, schoonzus en hun vier kinderen gaan ieder jaar op wintersport.
Mijn vrouw, kinderen en ik gaan nooit mee, want ik wil als kleine zelfstandige geen risico op een wintersportblessure lopen. Nu hebben we vorig jaar ruim een uur naar een dvd van hun wintersportbelevenissen gekeken. Binnenkort krijgen we dat natuurlijk weer over ons heen. Ik zie daar tegenop, want ik vind die films niet boeiend en voor onze kinderen, die er immers niet bij waren, nodeloos pijnlijk. Onze twee kinderen spelen veel met hun nichtjes en neefjes en blijven op die manier aan onze kop zeuren wanneer wij op wintersport gaan. Kan ik mijn schoonfamilie vragen om de film niet te vertonen?

Niet op de lange latten

-------------------------------------------------------

Beste Niet op de lange latten,

Een uur lang familiaal gedartel in de sneeuw bekijken is wat lang. Ik begrijp dat u zich verveelt. Maar ja, de schoonfamilie vindt het leuk om naar zichzelf te kijken en een beetje te pronken met hun sneeuwcapriolen, dus u moet het maar lijdzaam ondergaan. Met een tijdschrift op schoot of uw mobieltje, waar u uw aandacht op kunt richten, zal dat toch wel lukken? Maak u geen zorgen over de jaloezie die bij uw kinderen wordt gewekt. Er worden voortdurend in duizenden families (urenlange en bijzonder saaie) dvd’s vertoond van vakantiebelevenissen. Of eindeloze reeksen digitale foto’s. Dat is voor kinderen niet pijnlijker dan het feit zelf dat hun neefjes en nichtjes op vakantie zijn geweest. Het is des kinds om ‘Ik wil dat ook!’ te roepen, wanneer ze iets aantrekkelijks ontwaren, hetzij op tv of dvd, hetzij in de etalage van een speelgoedwinkel. Het is aan ouders om te bepalen welke verlangens ze op enig moment kunnen inwilligen en welke niet. U voelt niet voor een skivakantie – dat is uw goed recht. Laat u zich verder niet van de wijs brengen door een kinderlijk zeuroffensief.

Naar laatste reactie
Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.
koentje

koentje

17-04-2010 om 11:22

Absoluut niet mee eens...

als je geen zin hebt om te kijken dan doe je dat niet! Ga even iets anders doen, voor jezelf of ga een blokje om.
Gezeur van de kinderen moet je kort over zijn. Wij doen dat niet. Als je groot genoeg bent ga je maar zelf!

Tirza G.

Tirza G.

17-04-2010 om 12:12

Wel mee eens

Goeie help zeg, hoe erg kan het zijn. Effe een uurtje naar wat sneeuwpret kijken, tjongejonge, er zijn wel ergere familiebijeenkomsten te bedenken.

Tirza

Tineke

Tineke

17-04-2010 om 13:07

Polle?

Of Pelle?
En voor wat het waard is: ik kan niet wachten tot mijn broer straks thuiskomt uit een ver oord. Ben benieuwd naar de verhalen, foto's en video. Wat maakt het uit dat zo'n reis voor ons waarschijnlijk nooit aan de orde is? Jaloers zijn lijkt me een tamelijk lastige eigenschap om mee te moeten leven. Het lijkt me veel van gezonde belangstelling in de weg zitten.

Kiki

Kiki

17-04-2010 om 13:20

Foto's van vakanties van andere kijken is leuk

Ik geniet van de verhalen, ik geniet van hun ontspanning.

Plus, ik doe tips op voor mijn vakanties. Nee, hartstikke leuk, vakantiefoto's kijken.
En inderdaad een uurtje zeg, waar hebben we het over. Laat ze lekker

Polle

Polle

17-04-2010 om 22:13

___

Is dat nou nodig Pelle, zo'n steek onder water??

Kaaskopje

Kaaskopje

18-04-2010 om 00:21

Ik vind het een zure reactie van beatrijs

En om dan ook nog te adviseren dat je jezelf dan maar moet afleiden met je mobieltje of een tijdschrift... Wat ongemanierd!
Ik moet eerlijk zeggen dat een uur naar andermans vakantie kijken mij ook niet het hele uur kan boeien, maar ik zou dat niet botweg laten merken. Je kunt het gevoel die je zelf bij een vakantie hebt ervaren toch nooit overdragen op de mensen die naar de film of foto's kijken. Het is de kunst om dat te bedenken en te laten zien wat voor een buitenstaander wel de moeite is. (Ik zeg niet dat ik die kunst helemaal meester ben hoor) Als de thuisblijvers overgehaald zijn om het eindresultaat te bekijken moeten ze gewoon het fatsoen hebben er geïnteresseerd bij te zitten en te kíjken.

Kaaskopje

Kaaskopje

18-04-2010 om 00:24

Pelle

Voor iemand die nooit Beatrijskoeien ziet zijn ook de oude nog de moeite waard.

Maylise

Maylise

18-04-2010 om 01:49

Ach ja

Persoonlijk vind ik vakantie foto's van anderen bekijken een zeer saaie bezigheid. Vooral van die meesterlijke foto's van een stuk ergens in de jungle waar "ook een aap zat maar die hebben we net gemist op de foto". Enig. Hele bijzondere foto's of een foto van een vakantie liefde wil ik nog wel een keer zien. Een uur lang foto's bekijken van de vakantiegangers in allerlei exotische of minder exotische oorden een stuk minder.

Helaas vinden veel mensen het wel leuk om die foto's te laten zien dus af en toe moet ik wel. Ik ben te beleefd om te zeggen dat ik geen interesse heb. Dat vind ik niet netjes.

Dat de kinderen dan ook op wintersport willen vind ik weer geen reden om niet naar de dvd te kijken. De kinderen zullen er vanzelf wel achter komen dat er duizenden dingen zijn in dit leven die je wel kan hebben en duizenden dingen die je niet kan hebben. Wintersport kan blijkbaar niet of niet nu dus dat is dan iets voor laters.

Vragen ze om wintersport vakantie dan zou ik gewoon zeggen dat wij niet op wintersport gaan maar als ze het echt graag willen kunnen ze later als ze groot zijn gaan.

Maylise

Kaaskopje

Kaaskopje

18-04-2010 om 13:05

Pelle

Ik vind het net leuk zo als jij en iemand anders een onderwerp hier plaatst. Het maakt mij dus niet uit of het al iets ouder is of kakelvers.
Met de naam ben ik het wel eens. Als je zoiets plaatst moet je dat niet doen onder een nick die lijkt op de nick van iemand die normaal Beatrijzen plaatst, dat schept inderdaad verwarring.

tonny

tonny

18-04-2010 om 13:20

Een dvd van een úúr van iemands wintersportvakantie?

Dan zit je ego je echt in de weg hoor!

Da's sowieso een nadeel van digitale fotografie en zelf filmen: het is vaak veel te veel of duurt te lang. Dat 'veel' en 'lang' is alleen leuk als je er zelf ook bij bent geweest of veel mensen kent die ook op de film/ foto's staan. In andere gevallen gaat het gauw vervelen, gewend als we zien aan goed geregisseerde en snelle TV-programma's.

Of het nou een om wintersportvakantie waar vraagsteller niet voor zou kiezen of om iets anders, te veel/ te lang is nooit leuk.

Dat vraagsteller niet voor wintersport voelt -om een legitieme reden, lijkt me- is een ander verhaal. Hij kan gerust tegen zijn kinderen zeggen: 'jongens, als je dat leuk vindt, zoek je tegen die tijd een baantje en ga je zelf op skivakantie. Mijn zegen heb je.'

tonny

Kaaskopje

Kaaskopje

18-04-2010 om 13:40

Dat is mijn standaard opmerking

Als mijn kinderen klagen over 'waarom wij niet?' hou ik ze voor dat ze nog een láng leven vol eigen mogelijkheden voor zich hebben.
Mijn dochter is net terug van wintersport. Dat was haar school'kamp'. Ik heb gisteravond dus ook de foto's van in de bus, naast de bus, rond het huisje, op de piste, enz. bekeken. Met liefde gedaan.
Wij gaan niet op wintersport, dat staat vast. Daarom vond ik het ook de moeite waard om haar dit reisje wel te gunnen. De volgende ronde mag ze dus zelf bij elkaar sparen.

Pippin

Pippin

18-04-2010 om 21:06

Brrr

Ik heb zo'n oom. Vroeger gaf hij eindeloze diavoorstellingen in een verduisterde kamer, ik kon dus niet eens vluchten in een boek. En dan gingen ze onderling ruzie maken hoe die ene berg ook alweer heette en hoe hoog hij was. Saai.

Tirza G.

Tirza G.

18-04-2010 om 21:15

Pippin

Ik had zo'n vader En dan dat geklooi voordat de dia's goed op de muur kwamen, allemachtig. Boek onder de projecter, te hoog. Ander boek. Te laag. Te wazig. Op z'n kop. Doosje in verkeerde volgorde. Kortom: die man had er een enórm leuke hobby aan. Ach. Eén avond per jaar - waar blijft de tijd.

Tirza

Pippin

Pippin

18-04-2010 om 23:52

Tirza

Gelukkig heeft mijn oom alleen zoons, anders zou ik denken dat ik jouw nichtje was.... ))))
Met die boeken onder de projector, precies, zo ging het....
Wij gingen nooit op vakantie, maar die dia-avonden maakten mij nu niet bepaald jaloers. Ik had eerder medelijden met mijn arme, arme neven. Kijk, hij kwam een avond bij ons, maar ik kom uit een grote familie, hij liep de rest ook af. Een soort rondreizend gezelschap, wie heeft er nog theater nodig?!?

Kaaskopje

Kaaskopje

19-04-2010 om 01:07

Tirza

Hier dus ook... éindeloos gewroet met dia's. Toch vonden we dat wel leuk, maar dat was dan ook nog in een tijd waarin we niet gewend waren aan wat er nu allemaal mogelijk is. Dia's wáren al bijzonderderder dan foto's

Emmawee

Emmawee

20-04-2010 om 22:15

Beatrijs mist een punt, vind ik...

... en jullie ook!
Dat het pijnlijk is voor de kinderen... dat snap ik eigenlijk wel. Het zijn nl. hun opa en oma, die ieder jaar met hun oom en tante, neefjes en nichtjes op vakantie gaan. Het gaat helemaal niet om die wintersport, het gaat om "er niet bijhoren". En dat is pijnlijk voor kinderen.
Mijn advies zou daarom zijn: onderneem zelf ook eens iets met opa en oma en het hele gezin. En draag dit net zo vrolijk uit naar de rest van de familie. Of ga gewoon mee en ga wandelen, zoals hier al eerder werd gezegd.
Groeten! Maw.

Polle

Polle

21-04-2010 om 18:45

Maw

Ja Emmawee, het verbaasde mij ook al dat niemand dat punt noemde. Toch is het grappig om te zien hoe de meningen uiteenlopen; enerzijds de Beatrijshaters en anderzijds zij die met haar weglopen. Zelf ben ik geen van beide, soms ben ik het wel met haar eens, maar soms ook niet.

Emmawee

Emmawee

22-04-2010 om 22:29

Polle

Blijkbaar zijn jij en ik de enigen die het zo zien.
Ik ben ook geen fan of tegenstander van Beatrijs, maar haar invalshoek is zelden hetzelfde als de mijne. En nu dus ook niet.
Mag ik jou vragen waarom je juist deze versie interessant genoeg vond hier te plaatsen? Overweeg je zelf een vakantievideovertoning? Of ben jij zelf (de vrouw van?) "niet op de lange latten"?
Groeten, Maw.

Reageer op dit bericht

Dit forum topic is gesloten, er kan niet meer gereageerd worden.